رنگ مشکی بدنه گلکسی A06

بررسی گلکسی A06؛ اقتصادی ناکارآمد سامسونگ

یک‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۶
مطالعه 13 دقیقه
گلکسی A06 جزو ارزان‌ترین گوشی‌های هوشمند بازار ایران است؛ اما آیا فقط قیمت پایین می‌تواند ما را به خرید آن مجاب کند؟
تبلیغات

افرادی که نه قصد اجرای بازی‌های سنگین را دارند و نه به عکاسی حرفه‌ای علاقه‌مند هستند، نیازی نمی‌بینند برای گوشی‌های پرچمدار هزینه کنند؛ برای این دسته از کاربران، گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی مانند گلکسی A06 گزینه‌های منطقی‌تری به‌شمار می‌روند؛ اما آیا گلکسی A06 با امکانات و مشخصات فعلی‌اش می‌تواند انتخاب مناسبی باشد یا رقبای هم‌قیمتی وجود دارند که ارزش خرید بالاتری داشته باشند؟

گلکسی A06، به‌عنوان ارزان‌ترین گوشی هوشمند ۲۰۲۴ سامسونگ، بسیار خوش‌اقبال است؛ چون باوجود اینکه تفاوت‌های زیادی با نسل گذشته‌اش ندارد، در زمان مناسبی وارد بازار شده است. اکنون اگر کسی بخواهد گوشی هوشمندی با قیمت زیرِ ۶ میلیون تومان بخرد، A06 به‌عنوان یکی از معدود گزینه‌های موجود، مطرح می‌شود؛ اما آیا قیمت پایین می‌تواند کاستی‌های گلکسی ‌A06 را جبران کند؟

گلکسی A06 از سوی فروشگاه سایمان دیجیتال برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

کپی لینک

بررسی ویدیویی گلکسی A06

پخش از رسانه

کپی لینک

طراحیِ آشنا با تغییرات جزئی

تفاوت‌های گلکسی A06 با نسل گذشته‌اش به‌اندازه‌ای نیست که مانند گلکسی A15 بتوان آن را گام بلند رو به جلو دانست؛ اما سامسونگ محض خالی‌نبودن عریضه، تغییراتی را هم ایجاد کرده است؛ برای مثال، گلکسی A06 با تمام اقتصادی بودنش، حالا شکل و ظاهر به‌روزتری دارد و مثل عمده‌ی گوشی‌های اخیر سامسونگ از المان طراحی Key Island بهره می‌برد.

محل قرار گرفتن حسگر اثر انگشت گلکسی A06
زومیت

ابعاد گوشی در مقایسه با نسل گذشته کمی کاهش یافته و ضخامت آن نیز کمتر شده است؛ اما گوشی همچنان به‌راحتی در دست قرار نمی‌گیرد و اگر دستان کوچکی داشته باشید، کنترل آن با یک‌دست کمی دشوار خواهد بود؛ البته بدنه‌ی پلاستیکی باعث شده تا وزن گوشی به ۱۸۹ گرم برسد و بسیار سبک به‌نظر آید.

گلکسی A06 با وجود پلاستیکی‌بودن، بسیار مستحکم به‌نظر می‌رسد. بدنه‌ی پلاستیکی به‌اندازه‌ی فلز و شیشه جذابیت ندارد؛ اما حداقل نیازی نیست نگران فرورفتن یا شکسته‌شدنش باشید. بافت راه‌راه پشت گوشی نیز باعث می‌شود لکه‌ی اثرانگشت کمتری را به‌خود جذب کند و حتی در صورت کثیف‌شدن هم تمیزکردن آن چالش خاصی به‌همراه ندارد.

کار کردن با گوشی گلکسی A06
لوگوی سامسونگ روی گوشی گلکسی A06
حسگر اثر انگشت روی فریم گلکسی A06
جنس بدنه و طراحی گلکسی A06

تغییر مهمی که لازم می‌دانم در مورد طراحی گلکسی A06 به آن اشاره کنم، استفاده از حسگر اثرانگشت جانبی است؛ بدین ترتیب، برخلاف نسل گذشته که در آن از حسگر اثرانگشت خبری نبود، حالا کاربران گلکسی A06 می‌توانند از این حسگر نیز برای رمزگذاری گوشی استفاده کنند.

گلکسی A06 درمقایسه‌با نسل قبل، حاشیه‌های باریک‌تری دارد؛ اما بُرش قطره‌ای دوربین سلفی کماکان در نمای جلویی خودنمایی می‌کند؛ البته باتوجه به اینکه سامسونگ در طراحی گلکسی A15 و گلکسی A25 نیز از همین طراحی استفاده کرده است، از گلکسی A06 نباید انتظار زیادی داشته باشیم. درواقع استفاده از این نوع طراحی، باتوجه به قیمت و جایگاه گوشی کاملاً منطقی به‌نظر می‌‌رسد.

بریدگی قطره ای دوربین سلفی بالای نمایشگر گلکسی A06
زومیت

اقتصادی جدید سامسونگ همچون بسیاری از گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی موجود در بازار، از جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا نیز بهره می‌برد تا بدون دردسرِ استفاده از مبدل، بتوانید از هندزفری‌های سیمی استفاده کنید.

کپی لینک

نمایشگر معمولی و نه‌چندان درخشان

شاید در قسمت طراحی، آن‌هم به ناچار سامسونگ تغییراتی را ایجاد کرده باشد؛ اما در نمایشگر گلکسی A06 هیچ‌گونه پیشرفتی مشاهده نمی‌کنیم؛ همه‌چیز دست‌نخورده باقی مانده؛ گلکسی A06 از نمایشگر ۶٫۷ اینچی PLS LCD با وضوح ۷۲۰ در ۱۶۰۰ پیکسل (HD) استفاده می‌کند. نرخ نوسازی آن همچون نسل گذشته‌اش ۶۰ هرتز است و مطابق انتظار، از هیچ محافظ نمایشگری نیز بهره نمی‌برد.

نمایشگر گوشی گلکسی A06
زومیت

روشنایی نمایشگر گلکسی A06 چندان رضایت‌بخش نیست؛ در آزمایش‌های ما، روشنایی نمایشگر گلکسی A06 در حالت دستی حدوداً ۲۸۵ نیت ثبت شد. باتوجه به LCD-بودن پنل، روشنایی نمایشگر در حالت خودکار نیز تفاوت چشمگیری با حالت عادی نداشت و در زیر نور مستقیم خورشید، از ۳۰۰ نیت فراتر نرفت. این مقدار روشنایی برای استفاده در محیط‌های داخلی کافی است؛ اما در زیر نور مستقیم خورشید، خوانایی لازم را ندارد و باعث می‌شود جزییات به‌سختی قابل مشاهده باشند.

عملکرد نمایشگر گلکسی A06

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

گلکسی A06

۴٫۵

۲۸۰

۳۰۰

-

۹۷ درصد

۸٫۲

-

-

گلکسی A15

۱

۵۶۰

۱۳۳۰

۹۹٫۴ درصد

(Natural)

۳

۹۸٫۲ درصد

(Vivid)

۴٫۳

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

در تنظیمات نمایشگر گلکسی A06 از پروفایل‌های رنگی خبری نیست؛ بدین‌مفهوم که کاربر نمی‌تواند بین حالت‌های مختلف جابه‌جا شود تا کیفیت و نحوه‌ی نمایش رنگ‌ها را به دلخواه خود تغییر دهد. در چنین شرایطی، ما تنها فضای رنگی sRGB را اندازه می‌گیریم که گلکسی A06 تقریباً تمام رنگ‌های این محدوده را با خطای بسیار زیادی پوشش می‌دهد؛ اما گوشی نمی‌تواند از دامنه‌های رنگی وسیع‌تری مانند DCI-P3 پشتیبانی کند.

تماشای ویدیو با گلکسی A06 تجربه‌ای کاملاً معمولی را به‌همراه دارد؛ سامسونگ برای تکمیل این تجربه، از اسپیکر مونو (تک‌کاناله) استفاده کرده است. اسپیکر در بخش پایین فریم گوشی قرار دارد و کیفیت متوسطی ارائه می‌دهد. صداهای میانی مثل دیالوگ‌ها، به‌اندازه‌ی کافی واضح و خوب شنیده می‌شود و می‌توان گفت عملکرد مناسبی دارد؛ اما در فرکانس‌های بالاتر کیفیت کمی کاهش می‌یابد.

کپی لینک

تراشه فقط در حد رفع نیازهای روزمره

کسی از گوشی اقتصادی مثل گلکسی A06 انتظار تراشه‌ای قدرتمند و عملکردی بالا را ندارد؛ اما استفاده‌نکردن از تراشه‌ی نسل گذشته و اندکی تلاش برای بهبود عملکرد سخت‌افزاری گوشی، شاید تنها کاری بود که سامسونگ می‌توانست انجام دهد وگرنه دقیقاً چه قابلیت‌هایی قرار است کاربران را به‌خرید گوشی گلکسی A06 ترغیب کند؟

اقتصادی جدید سامسونگ، همان تراشه‌ی Helio G85 به‌کاررفته در گلکسی A05 را در دل دارد. این تراشه‌ی اقتصادی که با لیتوگرافی ۱۲ نانومتری TSMC تولید می‌شود، ۲ هسته‌ی ۲٫۰ گیگاهرتزی Cortex-A75 و ۶ هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A55 را به‌عنوان CPU به‌کار می‌گیرد و برای پردازش‌های گرافیکی نیز از Mali-G52 MC2 استفاده می‌کند.

عملکرد گلکسی A06 در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.1

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

گلکسی A06

Helio G85

۵۳٫۸

۱۰۷۵

۴۰۹

۱۳۳۱

۹٫۵

۳٫۱

گلکسی A15

Helio G99

۴۲٫۸

۱۲۴۹

۷۲۶

۱۸۷۶

۸٫۵

۵٫۵

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، گلکسی A06 از معدود گوشی‌های موجود در رده‌ی قیمتی ۵٫۵ تا ۶ میلیون تومان است و با نگاهی به بنچمارک‌ها می‌توان متوجه شد که تقریباً تمام گوشی‌های دیگری که در محدوده‌ی قیمتی مشابه به‌فروش می‌رسند، در جایگاه بهتری قرار دارند. باتوجه به اینکه با اندکی افزایش هزینه، می‌توان به گزینه‌های دیگری همچون گلکسی A15 و گلکسی A05s نیز فکر کرد، تصمیم گرفتیم نتایج بنچمارک‌ها را با این دو گوشی مقایسه کنیم.

گلکسی A06 با اختلافی بسیار ناچیز، همان عملکردی را ارائه می‌دهد که در گلکسی A14 شاهدش بودیم؛ اما وقتی عملکرد گوشی را مقابل گلکسی A15 قرار می‌دهیم، این گوشی در پردازش‌های تک‌هسته‌ای که نشان‌دهنده‌ی عملکرد گوشی در کاربری‌های روزمره است، با اختلاف ۷۷ درصد و در پردازش‌های چندهسته‌ای با اختلاف ۴۱ درصد، گلکسی A06 را از میان برمی‌دارد.

اجرای بازی روی گلکسی A06
زومیت

تراشه‌ی Helio G85 حداقل عملکرد ممکن را به‌نمایش می‌گذارد؛ به‌طوری‌که حتی در کاربری‌های روزمره، گلکسی A06 هر پردازشی را با مکث و کُندی بسیار اجرا می‌کند؛ این موضوع در اجرای بازی‌ها نیز به‌چشم می‌خورد؛ باتوجه به عملکرد پایین گوشی، ما به اجرای بازی Call of Duty موبایل بسنده کردیم و تصمیم گرفتیم بازی‌های سنگین‌تر را از لیست خط بزنیم. خوشبختانه گلکسی A06 روی تنظیمات گرافیکی Medium و Low توانست بازی را با نرخ ۵۰ تا ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا کند.

سامسونگ گلکسی A06 را در پیکربند‌ی‌های ۶۴ | ۴ و ۱۲۸ | ۴ و ۱۲۸ | ۶ گیگابایت عرضه می‌کند و امکان افزایش فضای ذخیره‌سازی با کارت microSD نیز فراهم است. اقتصادی جدید کره‌ای‌ها، از فضای ذخیره‌سازی eMMC 5.1 استفاده می‌کند و از نظر استاندارد‌های امروزی، سرعت بسیار پایینی در نوشتن و خواندن اطلاعات دارد.

عملکرد فضای ذخیره‌سازی گلکسی A06 در برابر رقبا

گوشی/پارامتر

خواندن ترتیبی

نوشتن ترتیبی

خواندن تصادفی

نوشتن تصادفی

گلکسی A06

۲۷۳

مگابایت‌برثانیه

۱۶۰٫۳

مگابایت‌برثانیه

۲۴٫۶۲

مگابایت‌برثانیه

۱۲٫۶۵

مگابایت‌برثانیه

گلکسی A15

۹۰۳

مگابایت‌برثانیه

۳۸۵

مگابایت‌برثانیه

۴۱ مگابایت‌برثانیه

۳۳ مگابایت‌برثانیه

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

به‌جز استفاده از Key Island در بخش طراحی، شاید تنها عنصری که گلکسی A06 را با میان‌رده‌ها و پرچمداران سامسونگ در یک‌راستا قرار می‌دهد، ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی باتری و پشتیبانی از شارژ سریع ۲۵ واتی آن باشد. براساس آزمون PCMark که برای سنجش شارژدهی گوشی در کاربری روزمره استفاده می‌شود، گوشی توانست ۱۱ ساعت و ۵۴ دقیقه دوام بیاورد.

عمر باتری گلکسی A06 دربرابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

گلکسی A06

۶٫۷ اینچ، ۶۰ هرتز

۱۶۰۰ × ۷۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۲:۰۰

۱۱:۵۴

گلکسی A15

۶٫۵ اینچ، ۹۰ هرتز

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۲:۰۰

۱۵:۰۳

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با وجود اینکه در بسیاری از گوشی‌های هوشمند معمولاً هنگام پخش ویدیو با شارژدهی بیشتری روبه‌رو هستیم، در کمال تعجب، شارژدهی اقتصادی سامسونگ هنگام پخش ویدیو نیز از ۱۲ ساعت فراتر نمی‌رود. دقت کنید که از آداپتور هم در جعبه‌ی گوشی خبری نیست و باید جداگانه تهیه‌اش کنید.

کپی لینک

نرم‌افزار با کُندی بسیار

ضعف تراشه‌ی Helio G85 تجربه‌ی کاربری گوشی اقتصادی جدید سامسونگ را نیز به‌طور محسوسی تحت تأثیر قرار داده است. جابه‌جایی بین برنامه‌ها با کندیِ زیادی انجام می‌شود و اجرای برنامه‌های روزمره مانند مرورگر وب یا شبکه‌های اجتماعی آن‌طور که انتظار می‌رود سریع و روان نیست. گلکسی A06 رابط‌کاربری One UI 6.1 را بر پایه‌ی اندروید ۱۴ اجرا می‌کند؛ همان نسخه‌ای که پرچمداران سری S24 نیز از آن استفاده می‌کنند.

گلکسی A06 با وجود محدودیت‌های سخت‌افزاری، همچنان بسیاری از ویژگی‌های جدیدترین رابط‌کاربری سامسونگ را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ از جمله پنل نوشده‌ی تنظیمات سریع، اپلیکیشن دوربین بهبودیافته و تعدادی از ابزارهای ویرایش تصویر. بااین‌حال، به‌دلیل محدودیت‌های تراشه، امکان دسترسی به تمام قابلیت‌ها مثل ویژگی‌های هوش مصنوعی فراهم نیست.

درحالی‌که پرچمداران سامسونگ با ۷ سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل و میان‌رده‌ها با ۴ سال به‌روزرسانی عرضه می‌شوند، گلکسی A06 همچون نسل گذشته‌اش، تنها ۲ به‌روزرسانی سیستم‌عامل و ۴ آپدیت امنیتی را دریافت خواهد کرد؛ بنابراین، باتوجه به اینکه درحال‌حاضر اندروید ۱۴ را اجرا می‌کند، دو اندروید ۱۵ و ۱۶ را نیز دریافت می‌کند.

کپی لینک

دوربین بسیار معمولی

دوربین هیچ‌وقت نقطه‌‌قوت گوشی‌های اقتصادی نبوده؛ بنابراین، کسی انتظار ندارد گلکسی A06 بتواند عکس‌های خیره‌کننده‌ای بگیرد یا قابلیت‌های خاصی را ارائه دهد؛ به‌‌همین دلیل، سامسونگ در اقتصادی جدیدش، به‌همان حسگرهای نسل گذشته با مشخصات مشابه بسنده کرده است.

عکاسی با گوشی گلکسی A06
زومیت

مجموعه‌ی دوربین گلکسی A06، شامل یک حسگر ۵۰ مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/1.8 و یک حسگر سنجش عمق با دیافراگم f/2.4 می‌شود که بیشتر جنبه‌ی تزیینی دارد. دوربین اصلی از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند و می‌تواند با دقت Full HD فیلمبرداری کند.

عکس‌های ثبت‌شده با دوربین اصلی، مادامی‌که آن‌ها را بزرگنمایی نکنید، برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی مناسب به‌نظر می‌رسند؛ اما وقتی روی تصاویر زوم‌ کنید، به‌وضوح متوجه کاهش قابل‌توجه جزییات و وجود نویز در تصویر خواهید داشت. همان‌طور که در تصاویر گالری می‌بینید، دوربین نتوانسته‌ است تعادل کافی را بین نقاط روشن و تاریک تصاویر ایجاد کند و برخی از قسمت‌ها به‌دلیل نور زیاد به‌طور کامل محو شده‌اند.

نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A06
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A06
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A06
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A06
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A06
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A06
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A06
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A06
نمونه عکس سلفی گلکسی A06
نمونه عکس سلفی گلکسی A06

دوربین سلفی گلکسی A06 درصورت وجود نور کافی، تصاویر رضایت‌بخش و پرجزییاتی را ثبت می‌کند؛ اما درصورت مناسب‌نبودن شرایط نوری، با کاهش جزییات و وضوح تصویر مواجه خواهید شد.

کپی لینک

جمع‌بندی و مقایسه گلکسی A06 با رقبا

گلکسی A06 در محدوده‌ی قیمت ۵ تا ۶ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد و به‌معنای واقعی کلمه، اقتصادی است. همین قیمت مقرون‌به‌صرفه در کنار نام برند معتبری مثل سامسونگ، قطعاً بسیاری از کاربران را جذب می‌کند؛ اما قیمت گوشی، نمی‌تواند ضعف‌های آن را بپوشاند.

در محدوده‌ی قیمتی ۶ میلیون تومان، گلکسی A05s یکی از گزینه‌های خرید به‌شمار می‌آید که با تراشه‌ی Snapdragon 680 4G و نمایشگر ۹۰ هرتزی، عملکرد بهتر از گلکسی A06 ارائه می‌دهد؛ اما قدیمی‌تر است و فقط یک به‌روزرسانی سیستم‌عامل دیگر را دریافت خواهد کرد. کانفیگ پایه‌ی گلکسی A15 هم درکنار تمام پیشرفت‌های چشمگیرش نسبت به نسل قبل، ۴سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل را ارائه می‌دهد و انتخاب معقول‌تری محسوب می‌شود.

گشتن در وبسایت زومیت با گلکسی A06
زومیت

خلاصه‌ی کلام اینکه چنانچه با محدودیت‌های گوشی مشکلی ندارید و گلکسی A06 با ویژگی‌های فعلی‌اش برایتان مناسب است، می‌توانید به‌خرید آن فکر کنید؛ اما اگر صرفاً به‌دلیل قیمت پایین به این گوشی علاقه‌مند شده‌اید، پیشنهاد می‌کنم گزینه‌های دیگری همچون گلکسی A15 را مدنظر قرار دهید.

نکات مثبت

  • عرضه با رابط‌کاربری One UI 6.1 بر پایه‌ی اندروید ۱۴
  • طراحی به‌روز و مطابق با استانداردهای جدید سامسونگ

نکات منفی

  • پیشرفت محدود در مقایسه با نسل قبل
  • وجود رقبایی با امکانات بهتر
  • شارژدهی متوسط باتری
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات