پیکسل ۹ پرو XL

بررسی پیکسل ۹ پرو XL؛ هنر طراحی و جادوی هوش مصنوعی

جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۶
مطالعه 50 دقیقه
پیکسل ۹ پرو با طراحی چشم‌نواز و قابلیت‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی، کم‌نقص‌ترین گوشی تاریخ گوگل است؛ اما همچنان تا بی‌نقص شدن فاصله دارد.
تبلیغات

گوگل را به نرم‌افزارش می‌شناسیم؛ گوگل‌سرچ، کروم، جیمیل، گوگل‌مپس، ترنسلیت و صدالبته اندروید. عجیب نیست که وقتی غول نرم‌افزاری به فکر تولید سخت‌افزار می‌افتد، بیشتر تمرکز خود را روی نرم‌افزار بگذارد. حتی خود گوگل هر سال هنگام معرفی گوشی‌های پیکسل به‌جای فخرفروشی درباره‌ی قدرت تراشه و استفاده از اصطلاحات پرزرق‌وبرقی چون دوربین پریسکوپی با زوم ۱۰برابری یا صفحه‌نمایش Tandem OLED یا فریم تیتانیومی، روی نرم‌افزاری مانور می‌دهد که این‌روزها با هوش مصنوعی هم‌معنی شده است.

امسال گوگل این فرصت طلایی را داشت تا سرانجام نور صحنه را از روی هوش مصنوعی بردارد و روی طراحی و کیفیت ساخت پیکسل ۹ بیندازد؛ می‌توانست به‌جای اینکه بگوید این نرم‌افزار را در دل این دستگاهی امتحان کنید که حالا برای راحتی به شکل گوشی درآمده، بگوید این گوشی پریمیوم را بخرید که حالا چند قابلیت هوش مصنوعی‌ هیجان‌انگیز هم دارد؛ چراکه پیکسل ۹ حتی در سایز XL، شکیل‌ترین و خوش‌ساخت‌ترین گوشی گوگل است که در این چند سال در دست گرفتیم.

کپی لینک

بررسی ویدیویی پیکسل ۹ پرو

پخش از رسانه

پیکسل ۹ پرو از سوی فروشگاه نیک‌دیجی برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

کپی لینک

پخته‌ترین و زیباترین طراحی پیکسل

البته که زیبایی همه‌چیز نیست و پیکسل همچنان در رقابت تراشه‌ای با اپل و سامسونگ از نفس می‌افتد؛ اما پختگی و زیبایی طراحی پیکسل با آن هویت منحصربه‌فردش در بازاری که یا همه‌چیز شبیه آیفون است یا بیش‌ازحد ماجراجویانه، تحسین‌برانگیز است.

طراحی پشت پیکسل ۹ پرو XL و آیفون ۱۶ پرو
زومیت

از تخت‌شدن فریم، نمایشگر و پشت گوشی (که از حق نگذریم، حس‌وحال آیفون را تداعی می‌کند) تا حذف نوار سراسری برآمدگی دوربین کاملا فلزی و باریک‌تر و یک‌نواخت‌تر شدن حاشیه‌های نمایشگر، پیکسل ۹ پرو و مدل بزرگ‌تر XL پختگی طراحی گوشی‌های گوگل را به‌بهترین شکل به نمایش می‌گذارند. اصلا همین‌ مهندسی دقیق و حساب‌شده‌ی برآمدگی دوربین که باعث می‌شود گوشی به‌هیچ‌وجه روی میز لق نخورد (مشکلی که حتی آیفون هم از آن درامان نیست)، وسوسه‌ام می‌کند همین‌جا به طراحی و کیفیت ساخت پیکسل ۹ پرو امتیاز کامل بدهم.

برآمدگی دوربین پیکسل ۹ پرو XL
زومیت

وزن پیکسل پرو XL دقیقا با‌ آیفون ۱۵ پرو مکس برابری می‌کند و حتی با آن پنل غول‌پیکر ۶٫۸ اینچی، در دست خوب می‌نشیند و گوشی به سمت ماژول‌های دوربین سنگینی نمی‌کند. پشت مات و پوشیده از محافظ گوریلا گلس ویکتوس ۲ حتی در رنگ کسالت‌بار مشکی، جلوه‌ی زیبایی دارد و بافت آن به‌گونه‌ای است که به‌راحتی از دست سر نمی‌خورد (اگر هم سر خورد، گواهی IP68 از آن دربرابر نفوذ آب و گردوغبار محافظت می‌کند)؛ هرچند رنگ جسورانه‌ی صورتی بیشتر جلب‌نظر می‌کند.

اگر به گوشی‌های غول‌پیکر علاقه‌ای ندارید، برایتان خبر خوبی داریم؛ امسال گوگل گوشی پرچم‌دارش را در کنار نسخه‌ی ۶٫۸ اینچی پیکسل ۹ پرو XL با ابعاد کامپکت نیز ارائه می‌دهد؛ پیکسل ۹ پرو درست‌مانند پیکسل ۹ از نمایشگری با ابعاد ۶٫۳ اینچی بهره می‌برد و طراحی فوق‌العاده خوش‌دست و جمع‌وجوری دارد.

حاشیه‌های نمایشگر پیکسل ۹ پرو XL
دوربین سلفی پیکسل ۹ پرو XL
ماژول دوربین پیکسل ۹ پرو XL
حسگر اثر انگشت پیکسل ۹ پرو XL

شاید تنها گله‌ای که از ظاهر پیکسل ۹ پرو داشته باشم، فریم براق گوشی است که اگر مثل پنل پشتی مات بود، هم جلوه‌ی مدرن‌تری داشت، هم اثر انگشت و چربی به خود نمی‌گرفت.

کپی لینک

نمایشگر روشن‌تر؛ اما همچنان ۸بیتی

تغییر حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر، یکی از بزرگ‌ترین و خوشحال‌کننده‌ترین تغییرات سری پیکسل ۹ به‌حساب می‌آید که سرعت کاربری را با بهبود خوشایندی همراه می‌کند. حسگر اثرانگشت حالا از سنسور اولتراسونیک به‌جای سنسور اپتیکال نسل‌های گذشته بهره می‌برد. از آنجایی که حسگر اولتراسونیک، به‌جای تاباندن نور، از تابش امواج فراصوت برای تشخیص اثرانگشت استفاده می‌کند، نه‌تنها دقت بیشتری دارد، سریع‌تر هم هست و بلافاصله پس‌از قرار گرفتن انگشت روی نمایشگر، قفل گوشی را باز می‌کند.

پیکسل ۹ پرو XL در دست
زومیت

خوشبختانه باوجود بزرگ‌بودن ابعاد نمایشگر، محل قرارگیری حسگر اثرانگشت به‌هیچ‌وجه خللی در استفاده از آن به‌وجود نمی‌آورد. نمایشگر ۶٫۸ اینچی مدل XL که گوگل آن را Super Actua می‌نامد، حدود هفت درصد از مدل پایه و پرو و تنها ۰٫۱ اینچ از پیکسل ۸ پرو بزرگ‌تر است؛ البته همان رزولوشن ۱۳۴۴ × ۲۹۹۲ پیکسل نسل گذشته را ارائه می‌کند.

بااینکه مشخصات فنی نمایشگر پیکسل ۹ پرو XL روی کاغذ کمترین تغییرات را نسبت به مدل پروی پارسال تجربه می‌کند؛ اما براساس ادعای گوگل، روشنایی آن تا حد قابل توجهی افزایش یافته است و حالا بیشینه‌ی آن به ۳۰۰۰ نیت هم می‌رسد. در تست‌های ما روشنایی حین پخش محتوای HDR و زیر نور مستقیم آفتاب، به حدود ۲۶۵۰ نیت رسید که با اعداد رسمی هم‌خوانی دارد و برای دیده‌شدن محتوا زیر نور شدید خورشید یا محیط‌های پرنور، بیشتر از کافی هم هست.

عملکرد نمایشگر پیکسل ۹ پرو XL در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

Adobe RGB

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پیکسل ۹ پرو XL

۴

۱۳۰۰

۲۶۵۰

(HDR)

۹۷٫۲ درصد

(Natural)

۱٫۱

۸۱٫۶ درصد

(Adaptive)

۳

--

--

پیکسل ۸ پرو

۲٫۱۹

۱۱۶۵

۱۹۰۵

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۰

۹۸ درصد

(Adaptive)

۲٫۴

--

--

پیورا ۷۰ اولترا

۲٫۵

۷۴۰

۱۵۰۰

(HDR)

۹۹٫۷ درصد

(Natural)

۱٫۹

۷۹٫۷ درصد

(Vivid)

۵٫۳

--

--

موتورولا اج ۵۰ اولترا

۲٫۲

۵۰۰

۲۱۰۰

(HDR)

۹۷

درصد

(Natural)

۲٫۳

۹۷٫۸ درصد

(Vibrant)

۲٫۵

۹۳ درصد

(Vivid)

۴

اکسپریا ۱ مارک ۶

۲

۹۳۵

۲۲۸۰

(HDR)

۱۱۵٫۱ درصد

۴٫۸

--

--

--

--

شیائومی ۱۴ اولترا

۲

۸۶۰

۳۲۷۰

(HDR)

۹۸٫۵

درصد

(Original Color)

۳٫۱

۹۵٫۸

درصد

(Vivid)

۲٫۶

۹۲٫۵

درصد

(Saturated)

۳٫۹

گلکسی S24 اولترا

۰٫۷

۹۱۴

۲۶۳۵

(HDR)

۱۰۲ درصد

(Natural)

۳٫۵

۸۱٫۸ درصد

(Vivid)

۴٫۴

--

--

آیفون ۱۵ پرو مکس

۲٫۱۵

۱۰۴۱

۱۹۵۰ (HDR)

۹۹٫۷

۰٫۹

--

--

--

--

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

بد نیست اشاره کنیم که در زمان اندازه‌گیری و باوجود نور نسبتا شدید خورشید، اسلایدر روشنایی از ۹۹ درصد فراتر نرفت؛ بنابراین احتمال می‌دهیم در شرایط نوری شدیدتر، پیکسل ۹ پرو XL بتواند حدود ۳۰۰۰ نیت روشنایی تولید کند.

باوجود اینکه پیشرفت پیکسل ۹ پرو XL در زمینه‌ی روشنایی، جای تعریف و تمجید دارد؛ اما در زمینه‌های دیگر از جمله عمق و دقت رنگ‌ها تغییر امیدوارکننده‌ای به‌خود نمی‌بیند. نمایشگر پیکسل ۹ پرو XL (مثل بقیه‌ی اعضای خانواده‌ی پیکسل ۹) همچنان ۸‌بیتی است و باوجود اینکه دقت خوبی در تولید رنگ‌ها دارد؛ اما از نظر پوشش فضای رنگی وسیع‌تر P3 در مقابل سایر گوشی‌های هم‌رده حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.

تماشای فیلم با پیکسل ۹ پرو XL
زومیت

بدون در نظر گرفتن اعداد و ارقام و در صورتی که تجربه‌ی کاربری را ملاک قرار دهیم، باید بگوییم که محتوای بصری نمایشگر پیکسل ۹ پرو XL کاملا چشم‌نواز و زیبا است و برای بازی کردن، تماشای ویدیو یا حتی کاربری عادی هم هیچ کم‌وکسری احساس نخواهید کرد.

اسپیکرهای استریوی پیکسل ۹ پرو XL عملکرد قابل قبولی ارائه می‌کنند. حجم صدای اسپیکرها خوب است و بیس‌ها به‌اندازه‌ی کافی کوبنده هستند. صداهای فرکانس‌های میانی شفاف و پرجزئیات پخش می‌شوند؛ اما همه‌ی این‌ها درصورتی ممکن می‌شود که حجم صدا را تا ۱۰۰ درصد بالا نبرده باشید؛ چرا که در این حالت دچار به‌هم‌ریختگی صداها یا اصطلاحا دیستورشن خواهید شد.

تنظیمات نرخ نوسازی پیکسل ۹ پرو XL
زومیت

برخلاف مدل پایه‌ی سری پیکسل ۹ که در ادامه‌ی سیاست سالیان اخیر گوگل، همچنان از پنل غیر LTPO استفاده می‌کند، پنل مدل‌های پرو از نوع LTPO OLED‌ است تا بتواند نرخ نوسازی را بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز تغییر دهد؛ نکته‌ای که می‌تواند باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف باتری شود.

کار دیگری که برای افزایش عمر باتری می‌شود انجام داد، انتخاب گزینه‌ی High Resolution (به‌جای حالت فول رزولوشن) در بخش تنظیمات نمایشگر است که وضوح را حدودا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. با چنین تغییری، تراکم پیکسلی نمایشگر هم کمتر می‌شود، اما نه در حدی که برای چشم انسان قابل درک باشد و حس‌وحال افت کیفیت را منتقل کند.

عمر باتری پیکسل ۹ پرو XL در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

پیکسل ۹ پرو XL

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۲۴۴ × ۱۰۰۸ پیکسل

۵۰۶۰

--

۱۴:۵۴

پیکسل ۹ پرو XL

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۹۹۲ × ۱۳۴۴ پیکسل (Native)

۵۰۶۰

۲۵:۰۰

۱۳:۲۵

پیکسل ۸ پرو

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۹۹۲ × ۱۳۴۴ پیکسل

۵۰۵۰

--

۱۱:۱۲

پیورا ۷۰ اولترا

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۸۴۴ × ۱۲۶۰ پیکسل

۵۲۰۰

۲۵:۰۰

۱۷:۰۰

شیائومی 13T

۶٫۶۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۶:۰۰

۱۰:۴۳

پیکسل ۹

۶٫۳ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۴۲۴×۱۰۸۰ پیکسل

۴۷۰۰

۱۸:۰۲

۱۴:۳۱

گلکسی S24 اولترا

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۰۸۸×۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۷:۴۱

۱۴:۰۵

آیفون ۱۵ پرو مکس

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۹۶×۱۲۹۰ پیکسل

۴۴۴۱

۲۴:۴۳

--

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

درحالتی که رزولوشن پایین‌تر باشد، پیکسل ۹ پرو XL با تکیه‌بر باتری ۵۰۶۰ میلی‌آمپرساعتی‌اش حدود ۱۵ ساعت در کاربری روزمره و معمولی شارژدهی دارد؛ یعنی حدود ۱٫۵ ساعت بهتر از شارژدهی روی رزولوشن بومی نمایشگر. باتری پیکسل ۹ پرو XL از شارژ سریع ۳۷ وات پشتیبانی می‌کند که به‌گفته‌ی گوگل می‌تواند گوشی را در عرض نیم ساعت، به‌اندازه‌ی ۷۰ درصد شارژ کند.

با توجه به‌اینکه ظرفیت باتری نسبت به سال گذشته بدون تغییر قابل توجهی تنها ۱۰ میلی‌آمپرساعت افزایش داشته است، به‌نظر می‌رسد باید بهینگی بیشتر را مدیون تراشه‌ی جدید گوشی باشیم. پرچمدارهای امسال گوگل از تراشه‌ی تنسور G4 در قلبشان استفاده می‌کنند. به‌رسم سال‌های گذشته نسل چهارم تراشه‌ی گوگل هم با لیتوگرافی سامسونگ تولید می‌شود و با توجه به صحبت‌های گوگل، به‌جای تمرکز روی قدرت پردازشی خام، روی عملکرد در کاربری‌های واقعی تمرکز دارد.

کپی لینک

قدرت پردازشی کافی بدون اضافه‌کاری

گوگل می‌گوید که سری پیکسل ۹ به‌لطف تنسور نسل چهارم، سریع‌ترین پیکسل در تاریخ گوشی‌های این شرکت به‌حساب می‌آید؛ اما G4 همچنان هم به‌دلایل مختلف، رقابت نابرابری با SD 8 Gen 3 دارد؛ مثلا در بخش CPU، باوجود اینکه تراشه‌ی گوگل از همان هسته‌های SD 8 Gen 3 استفاده می‌کند؛ اما همان‌طور که در ادامه مشاهده خواهید کرد، به‌دلیل چیدمان و فرکانس متفاوت هسته‌ها و البته فناوری ساخت سامسونگ، یارای رقابت با تراشه‌ی پرچمدار کوالکام را نخواهد داشت.

مشخصات فنی تراشه

مشخصات/تراشه

Snapdragon 8 Gen 3

Tensor G3

Tensor G4

پردازنده‌ی مرکزی

۱ هسته‌ی ۳٫۳ گیگاهرتزی Cortex-X4

۳ هسته‌ی ۳٫۲ گیگاهرتزی Cortex-A720

۲ هسته‌ی ۳٫۰ گیگاهرتزی Cortex-A720

۲ هسته‌ی ۲٫۳ گیگاهرتزی Cortex-A520

۱۲ مگابایت کش سیستم

۱ هسته‌ی ۲٫۹۱ گیگاهرتزی Cortex-X3

۴ هسته‌ی ۲٫۳۷ گیگاهرتزی Cortex-A715

۴ هسته‌ی ۱٫۷ گیگاهرتزی Cortex-A510

۱ هسته‌ی ۳٫۱ گیگاهرتزی Cortex-X4

۳ هسته‌ی ۲٫۶ گیگاهرتزی Cortex-A720

۴ هسته‌ی ۱٫۹۲ گیگاهرتزی Cortex-A520

گرافیک

واحد ۷۷۰ مگاهرتزی Adreno 750

رهگیری پرتو و نورپردازی سراسری

واحد ۸۹۰ مگاهرتزی Mali-G715 MP7

واحد ۹۴۰ مگاهرتزی Mali-G715 MP7

کنترلر حافظه

۴ کانال ۱۶بیتی

رم ۴۸۰۰ مگاهرتزی LPDDR5X

پهنای باند ۷۶٫۸ گیگابایت‌برثانیه

۴ کانال ۱۶بیتی

رم ۴۲۰۰ مگاهرتزی LPDDR5X

پهنای باند ۶۷٫۲ گیگابایت‌برثانیه

۴ کانال ۱۶بیتی

رم ۴۲۰۰ مگاهرتزی LPDDR5X

پهنای باند ۶۷٫۲ گیگابایت‌برثانیه

ضبط و پخش ویدیو

8K30 / 4K120 10-bit H.265

8K30 / 4K120 10-bit H.265

8K30 / 4K120 10-bit H.265

اتصال بی‌سیم

بلوتوث ۵٫۴ و وای‌فای ۷

بلوتوث ۵٫۴ و وای‌فای ۷

بلوتوث ۵٫۳ و وای‌فای ۷

مودم

مودم X75

دانلود ۱۰٬۰۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۳۵۰۰ مگابیت‌برثانیه

مودم Exynos 5300i

دانلود ۷۳۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۳۷۰۰ مگابیت‌برثانیه

مودم Exynos 5400

فرآیند ساخت

۴نانومتری TSMC

۴نانومتری سامسونگ

۴نانومتری سامسونگ

در پردازش‌های تک‌هسته‌ای CPU که نشان‌دهنده‌ی قدرت پردازشی در کاربری‌های روزمره است، تنسور G4 اختلاف عجیب و غریبی با پردازنده‌ی پرچمدار کوالکام ندارد و حدود ۱۰ درصد ضعیف‌تر از آن ظاهر می‌شود؛ اما در پردازش‌های چندهسته‌ای تفاوت‌ها را بیشتر آشکار کرده و با ۴۵ درصد عملکرد ضعیف‌تر، میدان را به رقیب قدرتمند خود واگذار می‌کند.

عملکرد پیکسل ۹ پرو XL در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.1

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

پیکسل ۹ پرو XL

Tensor G4

۲۲۱

۶۹۶۵

۱۹۴۵

۴۷۰۹

۴۵

۴۴

پیکسل ۸ پرو

Tensor G3

۱۳۱

۵۸۵۴

۱۷۶۶

۴۵۵۴

۳۷

۳۷

اج ۵۰ اولترا

Snapdragon 8s Gen 3

۱۲۷

۸۷۳۴

۱۹۳۳

۵۰۲۲

۶۵

۵۳

گلکسی S24 اولترا

Snapdragon 8 Gen 3 for Galaxy

۲۴۰

۱۷۰۱۲

۲۲۶۲

۷۰۰۵

۷۵

۸۱

شیائومی ۱۴ اولترا

Snapdragon 8 Gen 3

۱۶۷

۱۶۶۱۹

۲۱۶۵

۶۸۸۶

۶۹

۷۷

آیفون ۱۵ پرو مکس

A17 Pro

۴۷۵

۲۷۵۰۳

۲۹۶۰

۷۳۳۹

۵۹

۴۶٫۸

گلکسی S23 اولترا

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

۱۳۳

۹۱۱۵

۱۹۶۷

۵۰۹۷

۹۶

۷۰

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

تست استرس ۲۰دقیقه‌ای CPU نشان می‌دهد که در پردازش‌های سنگین، تنسور G4 افت عملکرد محسوسی دارد و برای جلوگیری از داغ‌شدن بیش‌از حد گوشی، در دقایق ابتدایی عملکرد پردازنده تا ۶۰ درصد افت می‌کند و در ادامه، عملکرد پایداری را با حدود ۷۰درصد از قدرت پردازشی CPU ارائه می‌دهد.

تست استرس سی‌پی‌یو پیکسل ۹ پرو XL
تست پایداری عملکرد CPU

عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی تنسور G4‌ به‌‌قدری با اسنپدراگون ۸ نسل ۳ اختلاف دارد که مقایسه‌ی مستقیم آن‌ها را از موضوعیت خارج کند؛ البته خوشبختانه پیکسل ۹ پرو حین اجرای بازی‌های سنگین کنونی، عملکرد آبرومندانه‌ای را به‌نمایش می‌گذارد.

اجرای بازی گنشین ایمپکت روی پیکسل ۹ پرو XL
زومیت

پرچمدار XL گوگل تقریبا در تمام بازی‌هایی که تست کردیم، عملکرد مطلوبی از خود نشان داد. بازی Warzone روی تنظیمات گرافیکی Smoother Gameplay با نرخ ۵۰ تا ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا می‌شد. بازی گرافیکی Dead By Daylight روی بالاترین سطح گرافیک، با نرخ پایدار ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا شد و بازی سنگین و حجیم Genshin Impact نیز روی بالاترین تنظیمات، به حدود ۴۰ تا ۵۰ فریم‌برثانیه محدود می‌شد تا گرم شدن گوشی، از پایداری عملکرد آن نکاهد.

عملکرد پیکسل ۹ پرو XL در بازی‌ها

بازی‌ها/پارامترها

تنظیمات گرافیکی

نرخ فریم میانگین

Call of Duty: Warzone

Smoother Gameplay

۵۰ تا ۶۰ فریم‌برثانیه

Dead by Daylight

Highest Quality

۶۰ فریم‌برثانیه

Genshin Impact

Highest Quality

۴۰ تا ۵۰ فریم‌برثانیه

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم بازی، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

خوشبختانه پیکسل ۹ پرو XL در اجرای بازی‌ها فقط کمی داغ می‌شود و با مشکلات مشابه نسل پیشین مواجه نمی‌شود. یکی از مشکلات اصلی پیکسل ۸ پرو که کار کردن مداوم با آن را غیر ممکن می‌کرد، داغ شدن بیش‌ازحد، حتی در کاربری‌های معمولی همچون عکاسی با دوربین یا گشت‌وگذار در منوها و رابط کاربری گوشی بود.

تست استرس گرافیک پیکسل ۹ پرو XL هم تا حد خوبی بر پایداری قابل قبول عملکرد گوشی صحه می‌گذارد. پیکسل جدید گوگل آزمون را با پایداری ۷۴ درصد به‌پایان می‌رساند و همان‌طور که در نمودار هم مشاهده می‌کنید، از نظر امتیازی بالاتر از پیکسل ۸ پرو قرار می‌گیرد. در صورتی که میانگین امتیازی گلکسی S24 اولترا را ملاک قرار دهیم، اختلاف فاحش تنسور با تراشه‌های کوالکام را بار دیگر به‌وضوح مشاهده خواهیم کرد.

تست استرس جی‌پی‌یو پیکسل ۹ پرو XL

گوگل در یک حرکت بسیار پسندیده، تمام مدل‌های پیکسل ۹ پرو XL را به‌جای ۱۲ گیگابایت با ۱۶ گیگابایت رم وارد بازار می‌کند که باعث می‌شود گوشی در مالتی‌تسکینگ چابک‌تر و سریع‌تر ظاهر شود. متأسفانه فضای ذخیره‌سازی شامل به‌روزرسانی خاصی نمی‌شود؛ از سویی فضای ذخیره‌سازی از نوع UFS 3.1 است و از سوی دیگر کانفیگ پایه‌ی پیکسل ۹ پرو XL همچنان از ۱۲۸ گیگابایت آغاز می‌شود که برای دستگاهی با پسوند پرو + XL چندان شایسته نیست، به‌ویژه وقتی از درگاه کارت حافظه برای ارتقای فضای ذخیره‌سازی هم خبری نباشد.

مدلی که ما برای بررسی در اختیار داشتیم، کانفیگ پایه‌ی دستگاه با ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی بود. همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید، سرعت خواندن داده ۸۸ درصد کمتر از گلکسی S24‌ اولترا مجهز به فضای ذخیره‌سازی سریع از نوع UFS 4.0 به‌دست می‌آید.

سرعت فضای ذخیره‌سازی پیکسل ۹ پرو XL درمقایسه با رقبا

مدل گوشی

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

پیکسل ۹ پرو XL

۱۳۵۰ مگابایت‌برثانیه

۱۷۱ مگابایت‌برثانیه

پیکسل ۸

۱۴۷۲ مگابایت‌برثانیه

۲۵۵ مگابایت‌برثانیه

گلکسی S24 اولترا

۲۴۷۳ مگابایت‌برثانیه

۱۴۷۱ مگابایت‌برثانیه

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

فارغ از دعواهای بنچمارکی و انتقادهایی که همیشه از نظر قدرت خام پردازشی به تنسور G4 وارد می‌کنیم، باید بگوییم که پیکسل ۹ پرو XL در کارهای روزمره عملکرد خوبی دارد و همان‌طور که گوگل هم می‌گوید، در کاربری‌های واقعی و حتی پردازش‌های هوش مصنوعی، چیزی کم‌وکسر نمی‌گذارد.

کپی لینک

هوش مصنوعی اینجا، آنجا، همه‌جا!

شاید هیچ‌چیز شیفتگی گوگل به هوش مصنوعی را بیش از این موضوع آشکار نکند که پیکسل ۹ به‌جای اندروید ۱۵، با اندروید ۱۴ عرضه شد! به‌نظر می‌رسد گوگل در مسیری قرار گرفته که دیگر پیشرفت‌های نرم‌افزاری اندروید را نه در تغییرات رابط کاربری، بلکه در معرفی قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید می‌بیند؛ رویکردی که منطقی به‌نظر می‌رسد؛ چراکه تعامل با اندروید خالص مثل همیشه روان‌ترین و سریع‌ترین تجربه‌ای است که در گوشی اندرویدی خواهید داشت.

اگر قرار باشد بین «هوشمندترین» گوشی بازار رقابتی برگزار شود، برنده بی‌شک پیکسل ۹ پرو است؛ چراکه در جای‌جای رابط کاربری از «جمنای اسیستنت» گرفته تا اپلیکیشن دوربین و حتی آب‌وهوا، ردپایی از هوش مصنوعی به چشم می‌خورد.

هوش مصنوعی جمنای- آنالیز تصویری از گیاه
هوش مصنوعی جمنای- آنالیز تصویری از سگ
هوش مصنوعی جمنای- آنالیز صندلی

جمنای اسیستنت عملکرد نسبتا خوبی در آنالیز تصاویر دارد

برخی از قابلیت‌های هوش مصنوعی پیکسل ازجمله Call Notes، پیکسل استودیو، Reimagine و Add Me در هر دو مدل پایه و پرو دردسترس هستند، برخی ازجمله Video Boost و Zoom Enhance فقط به مدل پرو محدودند و برخی مانند جمنای لایو در گوشی‌های اندرویدی دیگر مثل گلکسی S24 اولترا هم حضور دارند. تعدادی از قابلیت‌ها هم قرار است بعدا اضافه شوند؛‌ مثلا جمنای قادر خواهد بود به تقویم و تسک‌ها سرک بکشد و یادداشت‌برداری کند. همچنین کاربرانی که پیکسل پرو ۹ و پرو XL می‌خرند، می‌توانند اشتراک یک‌ساله‌ی Gemini Advanced (ماهانه ۲۰دلار) همراه‌با ۲ترابایت فضای ابری را روی اکانت خود فعال کنند.

جمینای لایو روی پیکسل ۹ پرو XL
زومیت

هیجان‌انگیزترین قابلیت هوش مصنوعی پیکسل که تا چند وقت پیش فقط در نسخه‌ی اشتراکی جمنای ارائه می‌شد، حالا دیگر نه پولی است و نه انحصاری؛ جمنای لایو که از طریق گزینه‌ی سمت راست در رابط کاربری جمنای اسیستنت (با نگه‌داشتن دکمه‌ی پاور)‌ دردسترس قرار دارد، با آن صدای طبیعی و گفت‌وگوی روان خود حال‌وهوای سامانتای فیلم Her را تداعی می‌کند.

جمنای لایو در پیکسل پرو XL
جمنای لایو در پیکسل پرو XL
جمنای لایو در پیکسل پرو XL

جمنای لایو پیکسل پرو را پیتزا پرو شنید! اما کاملا درست جواب داد

جمنای لایو زبان فارسی را نمی‌فهمد، اما اگر او را مجبور کنید پاسخ سوال انگلیسی شما را به فارسی بدهد، این کار را خواهد کرد! صدایی که برای جمنای فارسی انتخاب شده، به‌طرز خوشایند و البته غافلگیرانه‌ای طبیعی است. فقط حواستان باشد که مثل فیلم Her عاشقش نشوید!

دومین قابلیت هوش مصنوعی پیکسل ۹ که احتمالا بیشتر از هر قابلیت دیگری به کارتان آید، Add Me در اپلیکیشن دوربین است. به‌کمک این قابلیت می‌توانید بدون نیاز به دست‌به‌دامن غریبه‌ها شدن برای ثبت عکس‌های گروهی، خودتان هم در عکس حضور داشته باشید.

کار با Add Me فوق‌العاده آسان است و در محیط‌های پرنور، نتایج عالی از آب درمی‌آیند؛ هرچند اگر زوم کنید، متوجه ایراداتی بسیار جزیی در تصاویر خواهید شد.

دختر جوان تکیه‌داده به کتابخانه
دختر جوان ایستاده کنار کتاب‌خانه
قابلیت Add Me در پیکسل ۹ پرو ایکس ال

از Add Me می‌توانید برای سناریوهای فانتزی هم استفاده کنید

درمورد دو مولد تصویر Reimagine و پیکسل استودیو و همچنین اپلیکیشن Pixel Screenshots به‌طور مفصل در بررسی پیکسل ۹ صحبت کردم. اینجا به‌طور خلاصه می‌گویم که عملکرد پیکسل استودیو در تولید تصاویر به‌مراتب بهتر از Reimagine است؛ اما احتمالا کاربرد زیادی نداشته باشد. پیکسل اسکرین‌شات هم فعلا کارایی خاصی ندارد، اما اگر در آینده بتوان از جمنای خواست مثلا اسکرین‌شات بلیت پرواز را نشان دهد، کلی در وقت صرفه‌جویی خواهد کرد.

عکس ماکرو گل زردرنگ ثبت‌شده با پیکسل ۹ پرو XL
اضافه‌کردن زنبور با هوش مصنوعی Reimagine در پیکسل ۹ پرو
نمایی از دریاچه در پارک ثبت‌شده با پیکسل ۹ پرو XL
هیولای بنفش گیتار‌به‌دست تولید‌شده با Reimagine پیکسل ۹ پرو

نتایج Reimagine گاهی خیلی خوب‌اند و گاهی..نه خیلی خوب

دو قابلیت انحصاری پیکسل ۹ پرو، Zoom Enhance برای افزایش کیفیت تصویر و Video Boost برای افزایش گستره‌ی دینامیکی ویدیوها با هوش مصنوعی عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند. مورد اول که عملا هیچ تغییری در تصویر ایجاد نکرد و نوشته‌های نامفهوم پس از Enhance شدن کماکان نامفهوم بودند.

قابلیت Enhance Zoom در پیکسل ۹ پرو
بعد از Enhance شدن
قابلیت Enhance Zoom در پیکسل ۹ پرو
قبل از Enhance شدن

مورد دوم هم هیچ نتیجه‌ای به دست نداد تا بخواهیم عملکردش را بسنجیم. گوگل برای بهبود ویدیوهای ضبط‌شده، آن‌ها را در سرورهای خودش با هوش مصنوعی پردازش می‌کند و این فرایند تاثیری بر عمر باتری و عملکرد گوشی نخواهد داشت. بااین‌حال، ما موفق نشدیم نسخه‌ی بهبودیافته‌ی ویدیوی چهارثانیه‌ای خود را حتی با تغییر IP از گوگل تحویل بگیریم.

قابلیت ویدیو بوست در پیکسل ۹ پرو XL
قابلیت ویدیو بوست در پیکسل ۹ پرو XL
قابلیت ویدیو بوست در پیکسل ۹ پرو XL

پیکسل قرار بود بعد از بهبود کیفیت ویدیو ما را خبر کند؛ اما هیچ‌وقت این کار را نکرد!

اپلیکیشن آب‌وهوا با طراحی جدیدی همراه است و اجازه‌ی جابه‌جا کردن کارت‌ها را براساس اولویت و علاقه‌ی شما می‌دهد؛ گوگل اینجا هم دست از هوش مصنوعی برنداشته و برای راحتی کاربر، گزارشی تولید‌شده با AI را در اولین کارت برنامه نشان می‌دهد تا دیگر نیازی به خواندن تمام اطلاعات آب‌وهوا نباشد.

نمایی از اپلیکیشن آب‌وهوای پیکسل ۹
نمایی از اپلیکیشن آب‌وهوای پیکسل ۹
نمایی از اپلیکیشن آب‌وهوای پیکسل ۹

بازطراحی اپلیکیشن آب‌وهوا با چاشنی هوش ‌مصنوعی

آها، راستی! آن حسگر دمای روی نوار دوربین را به خاطر دارید که گوگل با پیکسل ۸ معرفی کرد و هیچ کاربردی نداشت؟ این حسگر کماکان روی نوار دوربین جا خوش کرده و هیچ کاملا بی‌مصرف است؛ حتی بااینکه حالا دمای بدن انسان را هم اندازه می‌گیرد.

اپلیکیشن Pixel Studio در پیکسل پرو ۹ XL
اپلیکیشن Pixel Studio در پیکسل پرو ۹ XL
اپلیکیشن Pixel Studio در پیکسل پرو ۹ XL

پیکسل استودیو بهترین عملکرد را دارد، اما شاید زیاد کاربردی نباشد

درنهایت، اگر عاشق سروکله‌زدن با ابزارهای هوش مصنوعی هستید، پیکسل ۹ پرو بهترین گزینه‌ی پیش روی شما است و اگر هم دل خوشی از هوش مصنوعی ندارید، تجربه‌ی روان اندروید خالص هیچ‌وقت ناامیدتان نخواهد کرد.

کپی لینک

دوربین کارآمد با عکس‌های جذاب و نقص‌های همیشگی!

پس‌از نرم‌افزار، دوربین‌ را می‌توانیم بازوی دوم پیکسل به‌حساب آوریم؛ جایی که گوگل میلیون‌ها پارامتر و مدل یادگیری و سال‌ها داده‌های جمع‌آوری‌شده‌ی خود را برای ثبت متمایزترین تصاویر وارد میدان کرده و نقش نرم‌افزار را از همیشه پررنگ‌تر می‌کند.

پیکسل ۹ پرو XL مجموعه‌ی دوربین‌های سال قبل را حفظ کرده است؛ یعنی از همان حسگر ۵۰ مگاپیکسلی برای دوربین اصلی و دو حسگر ۴۸ مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر اولتراواید و تله فوتو (با بزرگ‌نمایی پنج‌برابری) استفاده می‌کند.

دوربین

حسگر

لنز

فیلتر رنگی

قابلیت‌ها

دوربین واید (اصلی)

۵۰ مگاپیکسل

ابعاد 1/1.31 اینچ

پیکسل‌های ۱٫۲ میکرومتر

فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel

فوکوس خودکار لیزری

۲۴ میلی‌متر

دیافراگم f/1.68

لرزش‌گیر اپتیکال

Octa PD

فیلم‌برداری 4K@24/30/60fps

8K@30fps

FHD@24/30/60/120/240fps

10-Bit HDR

دوربین اولتراواید

۴۸ مگاپیکسل

ابعاد 1/2.55 اینچ

پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتر

فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel

۱۲ میلی‌متر

دیافراگم f/1.7

فاقد لرزش‌گیر

Quad PD

دوربین تله‌فوتو

۴۸ مگاپیکسل

ابعاد 1/2.55 اینچ

پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتر

فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel

۱۱۰ میلی‌متر پریسکوپی (بزرگ‌نمایی ۵ برابری)

دیافراگم f/2.8

لرزش‌گیر اپتیکال

Quad PD

دوربین سلفی

۴۲ مگاپیکسل

فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel

۱۸ میلی‌متر

دیافراگم f/2.2

فاقد لرزش‌گیر اپتیکال

Dual PD

فیلم‌برداری

4K@30/60fps

1080p@30/60fps

به‌جز حسگر اولتراواید که اندازه‌اش ۳۰ درصد کوچکتر شده، بقیه حسگرها همان ابعاد را دارند؛ البته گشودگی لنز اولتراواید به‌همان اندازه بیشتر شده است تا از این طریق، بخشی از اثرات کاهش ابعاد حسگر در جذب نور را جبران کند. برای ارزیابی دقیق‌تر عملکرد دوربین تصمیم گرفتم که تصاویر آن‌را با آیفون ۱۶ پرومکس مقایسه کنم.

کپی لینک

عکاسی پیکسل ۹ پرو XL در روشنایی

در تصویری که با دوربین واید گرفتم، اولین چیزی که به‌چشم می‌آید، تفاوت دو گوشی در تنظیم تعادل سفیدی است. عکس‌های آیفون اندکی تمایل به‌زردی دارند و به‌همین دلیل عکس‌های دوربین پیکسل با چیزی که چشم می‌بیند تطابق بیشتری دارد. از نظر کنتراست و ثبت رنگ‌ها، دو گوشی عملکرد بسیار نزدیکی به‌هم دارند؛ البته اگر روی عکس دقیق‌تر شویم، کنتراست عکس‌های پیکسل اندکی بیشتر به‌نظر می‌رسد.

حیاطی با چند درخت و میز
عکس واید پیکسل ۹ پرو XL
حیاطی با چند درخت و صندلی
عکس واید آیفون ۱۶ پرو
میز چوبی و صندلی زرد
برش عکس واید پیکسل ۹ پرو XL
لبه‌ میز و صندلی
برش عکس واید آیفون ۱۶ پرو

در مورد جزئیات با یک «اما»ی بزرگ مواجه می‌شویم چراکه آیفون به‌صورت پیش‌فرض می‌تواند عکس‌های ۲۴ مگاپیکسلی بگیرد؛ درحالی که پیکسل عکس‌ها را ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌کند؛ بنابراین بدیهی است که تصاویر آیفون جزئیات بیشتری داشته باشند. شاید بگویید که با تنظیم وضوح روی ۵۰ مگاپیکسل، پیکسل بر آیفون چیره می‌شود؛ اما حتی در این وضعیت، عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی آیفون پرجزئیات‌تر هستند.

دو فرد جوان نشسته
عکس ۱۲ مگاپیکسلی پیکسل ۹ پرو XL
دو فرد با تیشرت تیره
عکس ۱۲ مگاپیکسلی آیفون ۱۶ پرو
نیمی از صورت فردی عینکی
برش عکس ۱۲ مگاپیکسلی پیکسل ۹ پرو XL
فردی عینکی از نزدیک
برش عکس ۱۲ مگاپیکسلی آیفون ۱۶ پرو
دو فرد جوان با تیشرت تیره
عکس ۴۸ مگاپیکسلی پیکسل ۹ پرو XL
دو فرد نشسته پشت میز
عکس ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۶ پرو
نیمی از صورت یک فرد
برش عکس ۴۸ مگاپیکسلی پیکسل ۹ پرو XL
پسر عینکی از نزدیک
برش عکس ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۶ پرو

درخصوص دوربین اولتراواید همانطور که می‌بینید، نه تنها آیفون در به‌تصویر کشیدن جزئیات به‌خوبی پیکسل عمل نکرده بلکه حتی جزئیات نواحی پرنور را سوزانده و به‌اصطلاح Over Expose کرده است؛ از سمتی رخنه‌ی نویز به‌خصوص در نقاط تاریک تصویر باعث شده تا شرایط در مجموع به‌نفع پیکسل پیش برود و شاهد عکس‌های باکیفیت‌تری از آن باشیم.

محوطه با میز و صندلی
عکس اولتراواید پیکسل ۹ پرو XL
حیاط با درخت و صندلی
عکس اولتراواید آیفون ۱۶ پرو
میز و صندلی فلزی
برش عکس اولتراواید پیکسل ۹ پرو XL
میز و صندلی رنگی
برش عکس اولتراواید آیفون ۱۶ پرو

در بحث دوربین‌ تله‌فوتو نیز باز هم برتری با پیکسل خواهد بود چراکه مطابق تصویر، پیکسل بهتر از آیفون بافت کثیفی روی شیشه را رندر کرده و دقیقا تصویری مشابه با واقعیت را به‌دست داده است؛ البته آیفون از نظر لرزشگیری در زوم‌های بالا بهتر عمل کرده و عکس‌های باثبات‌تری را ثبت می‌کند.

ساختمان شیشه ای خاک گرفته
عکس تله فوتو پیکسل ۹ پرو XL
ساختمان شیشه ای
عکس تله فوتو آیفون ۱۶ پرو
شیشه اسپایدر خاک گرفته
برش عکس تله فوتو پیکسل ۹ پرو XL
شیشه اسپایدر
برش عکس تله فوتو آیفون ۱۶ پرو
کانکس سبز و تابلو
آخرین درجه زوم پیکسل ۹ پرو XL
کانکس سبز
آخرین درجه زوم آیفون ۱۶ پرو

از نظر گستره‌ی دینامیکی، پیکسل با اختلاف اندکی در به‌تعادل رساندن نقاط تیره و روشن عکس بر آیفون غلبه می‌کند و حتی در این وضعیت عکس‌هایی با کنتراست بالا می‌گیرد.

اتاق ماشین از عقب
عکس اولتراواید پیکسل ۹ پرو XL
صندلی های ماشین قدیمی
عکس واید پیکسل ۹ پرو XL
اتاق ماشین قدیمی
عکس تله فوتو پیکسل ۹ پرو XL
کابین و قسمت بار ماشین
عکس اولتراواید آیفون ۱۶ پرو
صندلی های جلو ماشین
عکس واید آیفون ۱۶ پرو
کابین ماشین قدیمی
عکس تله فوتو آیفون ۱۶ پرو

یکی از نقاط قوت دوربین‌های پیکسل ۹ پرو ایکس ال که مجذوب آن شدم، توانایی بالای آن در برقراری تعادل بین سایه‌ها و هایلایت‌ها است و تاکید خاصی روی یکی از آن‌ها نمی‌شود. اگر به‌عکسی که از راهروی خیالستان باغ کتاب گرفتم دقت کنید متوجه این موضوع و اهمیت حفظ سایه‌ها خواهید شد.

راهروی تاریک
عکس واید پیکسل ۹ پرو XL
راهروی طولانی
عکس واید آیفون ۱۶ پرو
افرادی در انتهای راهرو
عکس تله فوتو پیکسل ۹ پرو XL
انتهای راهرو
عکس تله فوتو آیفون ۱۶ پرو

اگر بخواهید با پیکسل‌ها عکس پرتره بگیرید همچنان نمی‌توانید از دوربین تله‌فوتوی آن استفاده کنید و عکس‌ها با دوربین اصلی ثبت می‌شوند به همین دلیل پیکسل از این نظر از بسیاری از رقبای خود از جمله آیفون ۱۶ پرو باز می‌ماند.

در نمونه‌های زیر، عکس‌ دوربین اصلی پیکسل در فاصله‌ای نزدیک‌تر گرفته شده‌ تا قاب‌بندی یکسانی با عکس تله‌فوتو آیفون داشته باشد و در این حالت هم می‌بینیم که جزئیات عکس پرتره آیفون بیشتر است؛ از سمتی پیکسل بخش‌های زیادی از عکس را سافت کرده و سوژه‌ها به‌تمیزی و دقت آیفون از پس‌زمینه تشخیص داده نشده‌اند.

یک دختر و دو پسر
عکس پرتره پیکسل ۹ پرو XL (واید)
سه فرد نشسته
عکس پرتره آیفون ۱۶ پرو (تله فوتو)
صورت فردی عینکی
برش عکس پرتره پیکسل ۹ پرو XL (واید)
صورت پسری جوان
برش عکس پرتره آیفون ۱۶ پرو (تله‌فوتو)

با توجه به‌این که خروجی عکس‌های آیفون، حتی در حالت پرتره ۲۴ مگاپیکسلی است اگر با لنز واید هر دو گوشی عکس پرتره بگیرید، آیفون جزئیات بیشتری را از دل تصاویر بیرون می‌کشد و تصاویر پرتره‌ی دلچسب‌تری را ثبت می‌کند.

سه فرد پشت میز
عکس پرتره پیکسل ۹ پرو XL
سه نفر نشسته از روبرو
عکس پرتره آیفون ۱۶ پرو
نیمی از صورت یک فرد
برش عکس پرتره پیکسل ۹ پرو XL
نیمی از صورت فردی جوان
برش عکس پرتره آیفون ۱۶ پرو

دوربین اولتراواید هر دوگوشی از امکان فوکوس خودکار بهره می‌برند و می‌توان با نزدیک کردن گوشی به‌سوژه در فاصله دو تا چهار سانتی‌متری عکس ماکرو گرفت. به‌طور کلی پیکسل در فواصل بسیار نزدیک بهتر روی سوژه فوکوس می‌کند و آیفون این‌کار را کمی سخت‌تر انجام می‌دهد و باید اندکی بیشتر نسبت‌به پیکسل گوشی را از سوژه دور کنید. با این‌وجود محدوده‌ی بیشتری را به‌واسطه دیافراگم بسته‌تر در فوکوس خود نگه می‌دارد و عکس‌های شاداب‌تری می‌گیرد.

عکس ماکرو پیکسل ۹ پرو
عکس ماکرو پیکسل ۹ پرو XL
عکس ماکرو آیفون ۱۶ پرو
عکس ماکرو آیفون ۱۶ پرو

گالری عکس‌های پیکسل ۹ پرو XL در روشنایی روز

دریاچه مصنوعی در پارک
حیاط و ساختمان شیشه‌ای
گل رز
گل های طلایی
ماشین مینی کوپر قدیمی
ماکت ماشین فانتزی
سالن و پله برقی
میز و صندلی چوبی کنار پنجره
کپی لینک

عکاسی پیکسل ۹ پرو XL در تاریکی

نرم‌افزار دوربین گوشی‌ها برای عکاسی در تاریکی افزون‌بر این‌که رفتار یکسانی در برخورد با میزان نور محیطی ندارند، در تغییر هر یک از پارامترهای سرعت شاتر یا حساسیت (ISO) ممکن است به‌شیوه‌ی متفاوتی برخورد کنند؛ بنابراین تصمیم گرفتم که در دو وضعیت نوری مختلف، عملکرد پیکسل را بررسی کنم.

اگر نور محیط بسیار کم باشد، هر دوگوشی نوردهی را به‌مدت دو تا سه ثانیه افزایش می‌دهند و عکس‌هایی واضح و شارپ با همه‌ی دوربین‌های خود ثبت می‌کنند؛ البته تفاوت وایت‌بالانس باعث می‌شود که عکس‌های آیفون زنده‌تر به‌نظر بیایند؛ ولی در حقیقت عکس‌های پیکسل واقع‌گرایانه‌تر هستند.

تابلو رنگی
عکس اولتراواید پیکسل ۹ پرو XL در تاریکی
تابلو نقاشی
عکس واید پیکسل ۹ پرو XL در تاریکی
تابلو فضانورد
عکس تله فوتو پیکسل ۹ پرو XL در تاریکی
تابلو عمودی
عکس اولتراواید آیفون ۱۶ پرو در تاریکی
تابلو نقاشی فضانورد
عکس واید آیفون ۱۶ پرو در تاریکی
تابلو بزرگ
عکس تله فوتو آیفون ۱۶ پرو در تاریکی

نکته‌ی دیگر آن است که وضوح عکس‌های آیفون در شب به ۱۲ مگاپیکسل تغییر می‌کند؛ بنابراین هیچ یک از نظر جزئیات به‌دیگری برتری پیدا نمی‌کنند؛ اما با کمی زوم روی عکس‌ها (به‌خصوص عکس تله‌فوتو) نویز در عکس‌های آیفون رویت می‌شود، درحالی‌که در پیکسل هیچ خبری از نویز نیست و این مزیت بزرگی در مقایسه با آیفون به‌حساب می‌آید.

بخشی از نقاشی
برش عکس اولتراواید پیکسل ۹ پرو XL در تاریکی
بخشی از تابلو نقاشی
برش عکس واید پیکسل ۹ پرو XL در تاریکی
بخشی از یک نقاشی دیواری
برش عکس تله فوتو پیکسل ۹ پرو XL در تاریکی
نقاشی دیواری
برش عکس اولتراواید آیفون ۱۶ پرو در تاریکی
بخشی از نقاشی رنگی
برش عکس واید آیفون ۱۶ پرو در تاریکی
نقاشی رنگی
برش عکس تله فوتو آیفون ۱۶ پرو در تاریکی

در شرایطی که نور محیط اندکی افزایش پیدا کند، آیفون ترجیح می‌دهد که با دوربین واید و اولتراواید وارد حالت نایت مود نشود؛ بنابراین می‌بینیم که عکس‌ها نسبت‌به پیکسل تاریک‌تر هستند و سطح جزئیات به‌واسطه‌ی بازگشت به وضوح پیش‌فرض افزایش چشم‌گیری پیدا نمی‌کند؛ به‌خصوص در مورد دوربین اولتراواید که عکسی کاملا تیره و تار را به‌دست داده است.

گوشه اتاق بنفش
عکس اولتراواید پیکسل ۹ پرو XL در تاریکی
اتاقی با چهارپایه و گلدان
عکس واید پیکسل ۹ پرو XL در تاریکی
نمایی از درختچه
عکس تله فوتو پیکسل ۹ پرو XL در تاریکی
اتاق تاریک بنفش
عکس اولتراواید آیفون ۱۶ پرو در تاریکی
اتاق تاریک با صندلی چوبی
عکس واید آیفون ۱۶ پرو در تاریکی
درختچه در اتاق
عکس تله فوتو آیفون ۱۶ پرو در تاریکی

در مورد دوربین تله‌فوتو نیز اگر با اگر با اندکی نویز در تصاویر آیفون مشکلی نداشته باشید می‌توانید انتظار عکس‌های واضح‌تری نسبت‌به پیکسل را داشته باشید.

گالری عکس‌های پیکسل ۹ پرو XL در تاریکی

ساختمان نیمه کاره در شب
ساختمان نیمه کاره در شب
گربه در شب
ویترین میوه فروشی
ساختمان در شب
خیابان در شب
چراغ های خیابان
چراغ های شلنگی آویزان
کپی لینک

عکاسی سلفی پیکسل ۹ پرو XL

پیکسل ۹ پرو XL به‌واسطه‌ی ارتقای حسگر از ۱۰ به ۴۲ مگاپیکسلی می‌تواند عکس‌های واضح‌تری نسبت‌به گذشته بگیرد. گستره‌ی دینامیکی وسیع، کنتراست بالا و ثبت رنگ‌هایی زنده، به‌جذابیت عکس‌های سلفی افزوده است؛ البته گوشی هنگام سلفی‌گرفتن در حالت پرتره، در تشخیص سوژه‌ها و جداسازی آن از پس‌زمینه دچار اشتباهاتی می‌شود.

دو پسر پشت به نور
عکس سلفی
دو فرد جوان در حال سلفی گرفتن
عکس سلفی پرتره

تجربه‌ی عکاسی با گوشی فقط در باکیفیت بودن خروجی تصاویر خلاصه نمی‌شود. نرم‌افزار دوربین باید عملکرد نرم و روانی در عکاسی از خود نشان دهد و این‌جایی است که مهم‌ترین پاشنه‌ی آشیل پیکسل یعنی تراشه‌ی آن به‌تجربه‌ی عکاسی‌اش ضربه‌ی بزرگی می‌زند.

آیفون هیچ‌گونه تأخیر یا تعللی در هنگام فشردن دکمه‌ی شاتر از خود نشان نمی‌دهد؛ اما پیکسل برای گرفتن عکس مکث‌ می‌کند و گاهی برای پردازش عکس باید چندین ثانیه را نیز به انتظار بایستید، به‌خصوص اگر لازم باشد تعداد عکس زیادی را در زمان کمی ثبت کنید ممکن است حرکت دادن گوشی پس‌از فشردن دکمه‌ی شاتر عکس شما را خراب کند.

دوربین پیکسل ۹ پرو ایکس‌ال در کنار آیفون ۱۶ پرو
زومیت

جابه‌جایی بین لنز‌های مختلف نیز یکی دیگر از مواردی است که پیکسل اصلا روان و نرم عمل نمی‌کند و به‌وضوح لگ‌زدن هنگام زوم‌کردن و سوئیچ‌شدن به دوربین‌های دیگر به‌چشم می‌آید. این اتفاق به‌هنگام فیلم‌برداری اصلا خوشایند نیست. ضمنا این گوشی برخلاف آیفون قابلیت فیلم‌برداری 4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه ندارد و از همه مهم‌تر، گزینه‌ی زوم پنج‌برابری و دسترسی به لنز تله‌فوتو در حالت پرتره همچنان غایب است.

کپی لینک

خواستنی‌تر و گران‌تر از همیشه

وقتی که از جمنای لایو پرسیدم «متقاعدم کن که پیکسل ۹ پرو XL بخرم»، از تجربه‌ی فوق‌العاده‌ی عکاسی و قابلیت‌های هیجان‌انگیز هوش مصنوعی گفت؛ البته در واقعیت هم ما شیفته‌ی طراحی پخته، قابلیت کاربردی Add Me، نمایشگر پرنور و عملکرد درخشان دوربین‌هایش شدیم. پیکسل ۹ پرو در اجرای بازی هم غافلگیرمان کرد؛ چراکه تراشه‌های گوگل معمولا سابقه‌ی درخشانی در کنترل دما و پایداری عملکرد ندارند. اینکه مدل‌های پرو به‌جای ۱۲ گیگابایت از رم ۱۶ گیگابایتی بهره می‌برند هم امتیاز دیگری به نفع گوگل است.

شاید اگر جایی غیر از ایران بودیم، تمام ویژگی‌های جذاب پیکسل باعث می‌شدند بسیاری از افراد، چه کاربران قدیمی پیکسل و چه کاربران گوشی‌های اندرویدی دیگر، به خرید پیکسل ۹ پرو ترغیب شوند. شاید حالا که ظاهر گوشی اینقدر جذاب شده و تجربه‌ی عکاسی در بسیاری از سناریوها از آیفون ۱۶ پرو بهتر است، حتی آیفون‌دارها هم بخواهند اندروید خالص با چاشنی هوش مصنوعی را در قالب پیکسل ۹ پرو تجربه کنند.

زومیت گردی با پیکسل ۹ پرو XL
زومیت

در زمان نگارش بررسی، مدل پرو و پرو ایکس‌ال ۱۲۸ گیگابایتی به‌جای ۶۰-۶۶ میلیون تومان، در بازه‌ی ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رسند. درضمن وقتی به این قیمت نجومی، تراشه‌ی به‌مراتب ضعیف‌تر و فضای ذخیره‌سازی کندتر از رقبا را اضافه کنیم، بعید می‌دانم افراد زیادی حاضر باشند ۲۰-۳۰ میلیون تومان بیشتر از گلکسی S24 اولترا با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت، تراشه‌ی قدرتمندتر، قلم و صدالبته هوش مصنوعی گلکسی AI هزینه کنند.

پیکسل ۹ پرو XL پخته‌ترین و کارآمدترین گوشی گوگل است و اگر بحث قیمت به‌مراتب گران‌تر آن در بازار ایران نبود، خریدش را با وجدان راحت‌تری توصیه می‌کردم. نظر شما چیست؟ اگر قیمت این گوشی در ایران منطقی‌تر بود، به خریدش فکر می‌کردید یا ترجیح می‌دهید دنیای اندروید و هوش مصنوعی را با S24 اولترا تجربه کنید؟

نکات مثبت

  • طراحی شکیل و کیفیت ساخت پریمیوم
  • تجربه‌ی عکاسی فوق‌العاده در روز و شب
  • قابلیت هوش مصنوعی Add Me
  • بهبود پایداری تراشه نسبت‌به قبل
  • صفحه‌نمایش بزرگ و بسیار پرنور
  • پشتیبانی نرم‌افزاری هفت‌ساله

نکات منفی

  • قیمت نجومی در ایران
  • فیلم‌برداری ضعیف‌تر از رقبا
  • تراشه‌ی بسیار ضعیف‌تر از رقبا
  • کاربردی نبودن برخی از قابلیت‌های AI
  • نبود امکان عکاسی پرتره با دوربین تله‌فوتو
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات