صفحه هوم روی نمایشگر آیفون ۱۶ پرو

بررسی آیفون ۱۶ پرو؛ در انتظار هوشمندی

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۸
مطالعه 49 دقیقه
آیفون ۱۶ پرو از کم‌‌تغییرترین آیفون‌های چند سال اخیر است و در عین‌حال همان تجربه‌ی مطمئن گذشته را ارائه می‌دهد.
تبلیغات

معمولا اپل را به‌عنوان شرکتی می‌شناسیم که از عرضه‌ی سراسیمه و نصف‌ونیمه‌ی محصولات یا قابلیت‌های نرم‌افزاری خودداری می‌کند و ترجیح می‌دهد یا کلا به حوزه‌ای جدید وارد نشود یا با محصولی وارد شود که تجربه‌ی مطمئن و کارآمدی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. برهمین اساس، آیفون ۱۶ پرو ناقص‌ترین محصول تاریخ اپل به‌شمار می‌آید؛ در ادامه بیشتر توضیح می‌دهم.

اپل مارکتینگ آیفون ۱۶ پرو را با محوریت Apple Intelligence و قابلیت‌های هوش مصنوعی آن انجام می‌دهد؛ اما اکنون حتی برای تجربه‌ی نصف‌ونیمه‌ی هوش مصنوعی اپل، باید تا انتشار رسمی iOS 18.1 در اواخر اکتبر، بیش‌از یک ماه پس‌از آغاز عرصه‌ی آیفون ۱۶ صبر کرد. حتی از انیمیشن جذاب سیری جدید هم خبری نیست؛ انیمیشنی که الهام‌بخش اپل در نام‌گذاری مراسم It's Glowtime آیفون ۱۶ بود.

ابعاد آیفون ۱۶ پرو در دست
عکاس: محمد مردانه / زومیت

برای آن‌هایی که از ماه‌های ابتدایی ۲۰۲۴ تاکنون از دنیای فناوری بی‌خبر بوده‌اند، باید بگویم که Apple Intelligence به‌نوعی پاسخ اپل به جمینای گوگل، گلکسی AI سامسونگ و حتی کوپایلت مایکروسافت به‌حساب می‌آید. به‌موجب Apple Intelligence سیری قرار است همانی باشد که ۱۳ سال پیش، حین رونمایی‌اش، وعده داده شده بود؛ یک دستیار دیجیتال تمام‌عیار که با زبان طبیعی با کاربر صحبت می‌کند؛ البته غیر از سیری پیشرفته، قابلیت‌هایی همچون ساخت عکس و ایموجی با AI، ابزارهای نگارش متن و ویرایش عکس نیز به iOS اضافه خواهد شد.

کپی لینک

بررسی ویدیویی آیفون ۱۶ پرو

پخش از رسانه

آیفون ۱۶ پرو از سوی شرکت سیف‌سرویس برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

توجه داشته باشید که برای تجربه‌ی کامل Apple Intelligence با تمام قابلیت‌هایش باید در انتظار iOS 18.4 بمانیم؛ این به‌‌روزرسانی در ماه‌های ابتدایی ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد. آیفون ۱۶ به‌طور پیش‌فرض با iOS 18 به‌فروش می‌رسد؛ پس عجیب نیست که اپل با چنین تأخیری از رقبایش عقب بیفتد و آیفون ۱۶ پرو نیز دستگاه چندان کاملی نباشد.

کپی لینک

دوربین و Camera Control

حال که فعلا از Apple Intelligence خبری نیست و ما نیز طبق سیاست زومیت، دستگاهی را براساس وعده‌ی به‌‌روزرسانی‌های آینده بررسی نمی‌کنیم، اجازه دهید تا هوش مصنوعی را از تیترهای بررسی آیفون ۱۶ پرو خط بزنیم و یک‌راست از بخشی شروع کنیم که بیشترین تغییر را داشته است: دوربین یا بهتر بگویم، دکمه‌ی دوربین.

دکمه کمرا کنترل روی فریم آیفون ۱۶ پرو
کار کردن با کمرا کنترل آیفون ۱۶ پرو
منوی کمرا کنترل آیفون ۱۶ پرو
دوربین های آیفون ۱۶ پرو

در شرایطی که گفته می‌شد اپل روی حذف دکمه‌های فیزیکی آیفون کار می‌کند، امسال در کمال تعجب، دکمه‌ی دیگری به خانواده‌ی آیفون ۱۶ اضافه شد؛ هرچند که اپل اصرار دارد به آن Camera Control بگوییم. متأسفانه کمرا کنترل هم از نظر پیاده‌سازی، هم از نظر قابلیت‌ها، خام و ناقص است؛ در ادامه توضیح می‌دهم.

به‌رسم همیشگی اپل، کمرا کنترل در پسِ ظاهر ساده‌‌اش، مهندسی پیچیده‌ای دارد. سطح کمرا کنترل از جنس یاقوت کبود است و دورتادورش را حلقه‌ای از جنس فولاد ضدزنگ هم‌رنگ بدنه فرا گرفته؛ زیر این سطح هم حسگر دقیق تشخیص نیرو با بازخورد هپتیکی به‌همراه حسگر لمسی قرار دارد تا کمرا کنترل هم بتواند شاتر دوربین‌های DSLR را شبیه‌سازی کند، هم سوایپ انگشت روی سطح دکمه را تشخیص دهد.

منوی دوربین در آیفون ۱۶ پرو
عکاس: محمد مردانه / زومیت

اپل می‌گوید تا آخر امسال با یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری، قابلیتی را به کمرا کنترل اضافه می‌کند که به‌موجب آن کاربر بتواند درست‌مانند دوربین‌های حرفه‌ای و گوشی‌های اکسپریا، با نصفه‌فشار دادن دکمه، روی سوژه فوکوس کند و با فشردن کامل نیز عکس را ثبت کند. از سوی دیگر پس‌از انتشار Apple Intelligence، کاربر با کمرا کنترل به قابلیت جست‌وجوی تصویری سیری دسترسی خواهد داشت.

کمرا کنترل؛ ایده‌ای جذاب، اما بسیار نابالغ است

در حال حاضر با کمرا کنترل می‌توانید عکس بگیرید، فیلم‌برداری کنید یا پارامترهای دوربین را تغییر دهید؛ بدین‌ترتیب که با یک‌بار فشردن دکمه، اپلیکیشن دوربین اجرا می‌شود، حال اگر دکمه را یک‌بار دیگر فشار دهید، عکس گرفته می‌شود و اگر آن را نگه دارید، فیلم‌برداری شروع می‌شود و به‌محض بلند کردن انگشت هم فیلم‌برداری متوقف می‌شود.

در محیط دوربین اگر بدون بلند کردن انگشت، دوبار دکمه را آرام، فشار دهید، پارامترهای عکاسی ظاهر می‌شود، با سوایپ روی سطح دکمه هم می‌توانید بین گزینه‌ها جابه‌جا شوید، با یک فشار آرام دیگر نیز وارد تنظیمات پارامتر دلخواه می‌شوید. در میان پارامترهای عکاسی به نوردهی، عمق میدان، بزرگ‌نمایی، جابه‌جایی بین دوربین‌ها، Style و Tone در دسترس قرار دارند که راجع‌به دو مورد آخر در ادامه بیشتر صحبت می‌کنیم.

کمرا کنترل در منظره‌یاب دوربین
تنظیمات کمرا کنترل
تنظیمات کمرا کنترل ۲

راستش را بخواهید برای من و خیلی از همکارانم در زومیت، لمس‌کردن صفحه‌نمایش برای جابه‌جایی در منوی دوربین بسیار ساده‌تر و سرراست‌تر از به‌کارگیری کمرا کنترل بود. هنوز هم پس‌از ۱۰ روز کار با آیفون ۱۶ پرو، رفتن به بخش پارامترهای عکاسی و سوایپ‌کردن برای تنظیم پارامترها بسیار دشوار و زمان‌بر است؛ به‌عنوان مثال بارها پیش می‌آید که حین سوایپ‌کردن برای تنظیم مقدار پارامتری همچون Tone، گوشی تصمیم می‌گیرد تا از تنظیمات Tone خارج شود و بین پارامترها جابه‌جا شود.

یکی از مشکلات کمرا کنترل، به سِفت‌بودن دکمه‌ی آن بازمی‌گردد؛ برای همین، هنگام عکاسی با این دکمه، گوشی تکان می‌خورد؛ موضوعی که ممکن است در نهایت به محو افتادن جزئیات عکس‌ها در تاریکی بینجامد.

گذشته از سِفتی دکمه، محل قرارگیری Camera Control نیز به‌نظر من چندان بهینه نیست؛ هنگام استفاده از گوشی در حالت پرتره، به‌ویژه با مدل پرو مکس، به احتمال زیاد به مشکل می‌خورید و باید از هر دو دستتان کمک بگیرید؛ اگر هم از گوشی با دست چپتان استفاده می‌کنید، گاهی ممکن است انگشتانتان دکمه را فشار دهند و عملکرد گوشی را مختل کنند.

اعمال تغییرات در رنگ و نورپردازی عکس‌های آیفون ۱۶ پرو
عکاس: محمد مردانه / زومیت

اگر اپل مشکلات و باگ‌های کمرا کنترل را رفع کند، شاید بتوان در دو مورد از آن استفاده کرد؛ نخست حین بزرگ‌نمایی، چون می‌توان کنترل دقیق‌تری روی سطح زوم داشت و دوم برای دسترسی سریع‌تر به تنظیمات جدید اپل برای دوربین موسوم به Style و Tone که اتفاقا برای خوره‌های عکاسی بسیار کاربردی هستند؛ اکنون دلیل را توضیح می‌دهم.

آیفون‌ها معمولا سبک‌وسیاق عکاسی خودشان را دارند؛ عکس‌های آیفون معمولا رنگ‌های نزدیک به واقعیت با تمایلی نسبی به گرمی دارند و از رنگ‌های اشباع و پرکنتراست خبری نیست؛ البته اپل با آیفون ۱۳ قابلیت Photographic Styles را معرفی کرد تا با ارائه‌ی استایل‌های مختلف عکاسی، به‌نوعی طرفداران عکاسی پرکنتراست به‌سبک پیکسل‌های گوگل را راضی نگه دارد.

نبرد پرچم‌داران؛ مقایسه دوربین آیفون ۱۶ پرو با پیکسل ۹ پرو و گلکسی S24 اولترا [نتیجه نظرسنجی‌ها]
آیفون ۱۶ پرو؟ پیکسل ۹ پرو ایکس‌ال یا گلکسی S24 اولترا؟ کدام گوشی بهترین دوربین را دارد؟ نتیجه شگفت‌زده‌تان می‌کند.
نبرد پرچم‌داران؛ مقایسه دوربین آیفون ۱۶ پرو با پیکسل ۹ پرو و گلکسی S24 اولترا [نتیجه نظرسنجی‌ها]

اپل با آیفون ۱۵ سیاستی را پیش گرفت که برای عامه‌ی مردم چندان خوشایند نبود؛ به‌طور خلاصه، آیفون برای بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موتور پُرقدرت Photonic Engine با هدف حفظ جزئیات سایه‌ها و هایلایت‌ها، کمی در پیاده‌سازی HDR زیاده‌روی می‌کند تا جایی که رنگ‌ها و سایه‌ها، قدرت خود را از دست می‌دهند و حس دراماتیک قبلی را ندارند.

خبر بد اینکه آیفون ۱۶ پرو از همان سیاست قبلی اپل پیروی می‌کند و به‌اصطلاح، سایه‌ها را کم‌قوت ثبت می‌کند؛ اما خبر خوب اینکه حالا با نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی Photographic Styles می‌توانید جانی تازه به سایه‌ها و رنگ‌ها ببخشید. با نسخه‌ی جدید فتوگرافیک‌استایلز امکان تغییر نوع پردازش رنگ پوست و سایه‌ها را دارید، حتی بعد از ثبت عکس‌ها هم می‌توانید استایل عکاسی را تغییر دهید.

استایل عکاسی خودتان را با آیفون ۱۶ پرو کشف کنید

پیش‌از آنکه تأثیر Photographic Styles بر عکس‌ها را مشاهده کنیم، اجازه دهید تا ابتدا درباره‌ی حالت‌های مختلف آن صحبت کنیم. اکنون استایل‌های عکاسی آیفون به دو دسته‌ی کلی Mood و Undertone تقسیم می‌شود؛ غیر از حالت عکاسی استاندارد، ۵ استایل Undertone و ۹ استایل Mood در دسترس قرار دارند. استایل‌های Undertone بیش‌از هرچیز، رنگ پوست سوژه‌های انسانی را تنظیم می‌کنند و استایل‌های Mood هم عملکردی شبیه به فیلترهای اینستاگرامی ارائه می‌دهند.

استایل‌های Undertone موارد زیر هستند:

  • Standard: حالت پیش‌فرض عکاسی آیفون
  • Amber: به ته‌رنگ کهربایی در عکس‌ها شدت می‌بخشد
  • Gold: به ته‌رنگ طلایی در عکس‌ها شدت می‌بخشد
  • Rose Gold: به ته‌رنگ طلایی-صورتی در عکس‌ها شدت می‌بخشد
  • Neutral: ته‌رنگ متمایل به گرمی را در عکس‌ها خنثی می‌کند
  • Cool Rose: به‌رنگ متمایل به سردی را در عکس‌ها شدت می‌بخشد
کوثر نیکومنش، نویسنده زومیت در دفتر تحریریه - استایل عکاسی Standard آیفون ۱۶ پرو
Undertone: Standard
کوثر نیکومنش، نویسنده زومیت در دفتر تحریریه - استایل عکاسی Amber آیفون ۱۶ پرو
Undertone: Amber
کوثر نیکومنش، نویسنده زومیت در دفتر تحریریه - استایل عکاسی Gold آیفون ۱۶ پرو
Undertone: Gold
کوثر نیکومنش، نویسنده زومیت در دفتر تحریریه - استایل عکاسی Rose Gold آیفون ۱۶ پرو
Undertone: Rose Gold
کوثر نیکومنش، نویسنده زومیت در دفتر تحریریه - استایل عکاسی Neutral آیفون ۱۶ پرو
Undertone: Neutral
کوثر نیکومنش، نویسنده زومیت در دفتر تحریریه - استایل عکاسی Cool Rose آیفون ۱۶ پرو
Undertone: Cool Rose

استایل‌های Mood موارد زیر هستند:

  • Vibrant
  • Natural
  • Luminous
  • Dramatic
  • Quiet
  • Cozy
  • Ethereal
  • Muted B&W
  • Stark B&W
کوثر نیکومنش، نویسنده زومیت در دفتر تحریریه - استایل عکاسی Vibrant آیفون ۱۶ پرو
Mood: Vibrant
کوثر نیکومنش، نویسنده زومیت در دفتر تحریریه - استایل عکاسی Natural آیفون ۱۶ پرو
Mood: Natural
کوثر نیکومنش، نویسنده زومیت در دفتر تحریریه - استایل عکاسی Luminous آیفون ۱۶ پرو
Mood: Luminous
کوثر نیکومنش، نویسنده زومیت در دفتر تحریریه - استایل عکاسی Dramatic آیفون ۱۶ پرو
Mood: Dramatic
کوثر نیکومنش، نویسنده زومیت در دفتر تحریریه - استایل عکاسی Quiet آیفون ۱۶ پرو
Mood: Quiet
کوثر نیکومنش، نویسنده زومیت در دفتر تحریریه - استایل عکاسی Cozy آیفون ۱۶ پرو
Mood: Cozy
کوثر نیکومنش، نویسنده زومیت در دفتر تحریریه - استایل عکاسی Ethereal آیفون ۱۶ پرو
Mood: Ethereal
کوثر نیکومنش، نویسنده زومیت در دفتر تحریریه - استایل عکاسی Muted B&W آیفون ۱۶ پرو
Mood: Muted B&W
کوثر نیکومنش، نویسنده زومیت در دفتر تحریریه - استایل عکاسی Stark B&W آیفون ۱۶ پرو
Mood: Stark B&W

تمامی استایل‌ها را می‌تواند با سه پارامتر جدید Palette و Color و Tone شخصی‌سازی کرد؛ پارامتر Palette محدوده‌ی رنگ‌های اِعمال‌شده را تغییر می‌دهد، Color شدت اشباع رنگ‌ها را تنظیم می‌کند و مهم‌تر از همه، با Tone می‌توان شدت سایه‌ها و کنتراست را تغییر داد و طراوت را به عکس‌های آیفون برگرداند.

درحالی‌که پارامتر Palette با یک اسلایدر ساده تنظیم می‌شود، برای تنظیم Color و Tone باید با یک پَد کنترل سروکله بزنید. کار کردن با این پد بسیار دشوار و حوصله‌سربر است؛ زیرا برای تغییر مقدار هریک از دو پارامتر، باید انگشتتان را روی پد سُر دهید و از آنجا که هیچ حسی در مورد محل دقیق انگشت ندارید، به‌سختی می‌توان با ثابت نگه‌داشتن یک پارامتر، پارامتر دیگر را تغییر داد.

تجربه‌ی عکاسی آیفون ۱۶ پرو تفاوت ناچیزی با نسل قبل دارد

اگر شما هم مثل من، حس‌وحال سروکله زدن با پد و اسلایدر کنترلی را ندارید، می‌توانید با دکمه‌ی کمرا کنترل به‌طور مستقیم به استایل‌ها یا پارامتر Tone دسترسی داشته باشید و باور کنید که صرفا با تغییر Tone می‌توانید بر جذابیت عکس‌های آیفون بیفزایید؛ به‌عنوان مثال به دو عکس زیر دقت کنید:

محمدحسین معیدفر، نویسنده زومیت در دفتر تحریریه - استایل Standard آیفون ۱۶ پرو با Tone -7
حالت استاندارد با Tone -7
محمدحسین معیدفر، نویسنده زومیت در دفتر تحریریه - استایل Standard آیفون ۱۶ پرو با Tone 0
حالت استاندارد با Tone 0 (پیش‌فرض)

همان‌طور که در عکس‌های بالا مشاهده می‌کنید، بدون تغییر استایل‌ها و صرفا با کاهش شدت Tone هم سایه‌ها به عکس بازگشته‌اند، هم رنگ مشکی تی‌شرت محمدحسین به‌لطف ارتقاء کنتراست تصویر، بهتر از قبل نمایان است.

کپی لینک

دوربین اولتراواید

از بحث استایل‌های عکاسی که گذر کنیم، خود دوربین آیفون ۱۶ پرو چند تغییر بزرگ داشته که مهم‌ترین آن‌ها، ارتقای حسگر دوربین تله‌فوتو از ۱۲ به ۴۸ مگاپیکسل است؛ حسگر جدید از فیلتر Quad-Bayer و پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری بهره می‌برد؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که ابعاد خود حسگر با نمونه‌ی 1/2.55 اینچی نسل قبلی با پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری تفاوتی ندارد.

دوربین

حسگر

لنز

قابلیت‌ها

دوربین واید (اصلی)

۴۸ مگاپیکسل IMX903 سونی

ابعاد 1/1.28 اینچ

پیکسل‌های ۱٫۲۲ میکرومتر

فوکوس خودکار تشخیص فاز

لرزش‌گیر اپتیکال سنسور-شیفت

۲۴ میلی‌متر

دیافراگم f/1.78

عکاسی ۱۲، ۲۴ و ۴۸ مگاپیکسل

فیلم‌برداری 4K120

دالبی‌ویژن، ProRes و Log

عکاسی پرتره

دوربین تله‌فوتو

۱۲ مگاپیکسل IMX913 سونی

ابعاد 1/3.06 اینچ

پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتر

فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel

لرزش‌گیر اپتیکال سنسور-شیفت

۱۲۰ میلی‌متر

دیافراگم f/2.8

بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵ برابر

عکاسی ۱۲ مگاپیکسل

فیلم‌برداری 4K60

دالبی‌ویژن، ProRes و Log

عکاسی پرتره

دوربین اولتراواید

۴۸ مگاپیکسل

ابعاد 1/2.55 اینچ

پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتر

فوکوس خودکار تشخیص فاز

۱۳ میلی‌متر

دیافراگم f/2.2

عکاسی ۱۲ و ۴۸ مگاپیکسل

فیلم‌برداری 4K60

دالبی‌ویژن، ProRes و Log

عکاسی ماکرو

دوربین سلفی

۱۲ مگاپیکسل IMX714 سونی

ابعاد 1/3.6 اینچ

پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتر

فوکوس خودکار تشخیص فاز

۲۳ میلی‌متر

دیافراگم f/1.9

عکاسی ۱۲ مگاپیکسل

فیلم‌برداری 4K60

دالبی‌ویژن، ProRes و Log

برای آنکه پیکسل‌ها نور مناسبی جذب کنند، دوربین اولتراواید به‌طور پیش‌فرض، با ترکیب ۴:۱ پیکسل‌ها و دستیابی به پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری عکس‌های ۱۲مگاپیکسلی ثبت می‌کند؛ اما با فرمت عکاسی HEIF Max امکان عکاسی با ابعاد ۴۸ مگاپیکسل هم فراهم می‌شود تا بدین‌ترتیب کاربر آزادی عمل بیشتری برای بزرگ‌نمایی روی عکس‌ها داشته باشد.

ساختمانی با نمای سنگی و حیاط پر از درخت - دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ پرو - عکس ۴۸مگاپیکسلی
عکس ۴۸مگاپیکسلی اولتراواید - آیفون ۱۶ پرو
ساختمانی با نمای سنگی و حیاط پر از درخت - دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ پرو - عکس ۱۲مگاپیکسلی
عکس ۱۲مگاپیکسلی اولتراواید - آیفون ۱۶ پرو
ساختمانی با نمای سنگی و حیاط پر از درخت - دوربین اولتراواید آیفون ۱۶
عکس ۱۲مگاپیکسلی اولتراواید - آیفون ۱۶
برش عکس اولتراواید آیفون ۱۶ و ۱۶ پرو - کولر گازی در تراس آپارتمان
برش عکس‌های دوربین اولتراواید

همان‌طور که در تصاویر بالا مشاهده می‌کنید، عکس اولترواید ۴۸مگاپیکسلی آیفون در برخی از قسمت‌ها تا حدودی جزئیات بیشتری دارد؛ اما به‌طور کلی سافت‌تر از نمونه‌ی ۱۲مگاپیکسلی است. از همین سوژه با آیفون ۱۶ هم عکس گرفتیم؛ بین عکس‌های ۱۲مگاپیکسلی دو گوشی تفاوت محسوسی وجود ندارد.

نمای ساختمان‌های اطراف دفتر زومیت در خیابان پاکستان - دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ پرو در تاریکی
دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ پرو با نوردهی 1/25 ثانیه
نمای ساختمان‌های اطراف دفتر زومیت در خیابان پاکستان - دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ در تاریکی
دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ با نوردهی 1/10 ثانیه
برش عکس اولتراواید آیفون ۱۶ و ۱۶ پرو در تاریکی
برش عکس‌های دوربین اولتراواید در تاریکی

آیفون ۱۶ پرو در محیط‌های تاریک به‌مراتب کمتر از آیفون ۱۶ به‌سراغ حالت Night و نوردهی طولانی می‌رود؛ بنابراین گاهی اوقات عکس‌های اولتراواید شبانه‌ی آن کم‌جزئیات‌تر از آیفون ۱۶ ثبت می‌شوند؛ مثلا در عکس‌های بالا، آیفون ۱۶ یک‌دهم ثانیه نوردهی انجام داده؛ درحالی‌که نوردهی آیفون ۱۶ پرو ۶۰ درصد کمتر و معادلِ یک‌بیست‌وپنجم ثانیه بوده است؛ پس مایه‌ی تعجب نیست که عکسِ آیفون ارزان‌تر، جذاب‌تر باشد!

گالری عکس‌های دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ پرو

زمین بازی کودک با سرسره - دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ پرو
یک درخت از نمای زیر و مقابل تابش آفتاب - دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ پرو
باغ کتاب تهران - دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ پرو
نمای فوق عریض از باغ غذای تهران - دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ پرو
تراس دفتر زومیت - دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ پرو
باغ غذای تهران - دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ پرو
نمای سنگی یکی ساختمان - دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ پرو
ساختمان‌های خیابان پاکستان تهران در تاریکی شب - دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ پرو
استودیوی زومیت در تاریکی - دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ پرو
نمای ساختمان‌های خیابان پاکستان تهران در تاریکی شب - دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ پرو
گل آفتابگردان از نمای نزدیک - دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ پرو
گل زرد از نمای نزدیک - عکس ماکرو دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ پرو

دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ پرو به‌طور کلی عکس‌هایی جذابی می‌گیرد؛ اما شاید نتوان آن را هم‌پای رقبا دانست. اختلاف عملکرد با بهترین‌های بازار، در تاریکی شب چشم‌گیرتر است؛ دوربین اولترواید آیفون ۱۶ پرو در محیط‌های تاریک چندان شگفت‌انگیز ظاهر نمی‌شود و عکس‌های نسبتا سافتی ثبت می‌کند. برای ارزیابی عملکرد دوربین اولتراواید آیفون مقابل رقبا، پیشنهاد می‌کنم حتما مقاله‌ی جامع مقایسه دوربین پرچم‌داران ۲۰۲۴ را مطالعه کنید.

کپی لینک

دوربین اصلی

دوربین اصلی ۴۸مگاپیکسلی آیفون ۱۶ روی کاغذ از نظر ابعاد حسگر و پیکسل‌ها یا مشخصات لنز تفاوتی با نسل گذشته ندارد؛ اما اپل این دوربین را فیوژن می‌نامد و ادعا می‌کند که خودِ حسگر سریع‌تر شده است و به‌لطف معماری جدیدی به‌نام Apple Camera Interface، داده‌های تصویری با سرعت بیشتری از سمت حسگر برای پردازش به تراشه انتقال می‌یابند؛ به‌طوری‌که اکنون دوربین اصلی آیفون قابلیت فیلم‌برداری 4K120 Dolby Vision دارد.

ثبت ویدیوهای خیره‌کننده با قابلیت فیلم‌برداری ۱۲۰ فریم‌برثانیه

فیلم‌برداری HDR با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه و وضوح 4K، به پردازش‌های بسیار سنگینی نیاز دارد؛ چراکه برای پیاده‌سازی افکت HDR، در هرثانیه باید چندین فریم 4K با نوردهی‌های مختلف با هم مقایسه و تجمیع شوند. اگر SSD اکسترنال و کابل پرسرعت USB 3 داشته باشید، می‌توانید ویدیوهای 4K120 با فرمت‌های حرفه‌ای ProRes و log نیز ذخیره کنید، این فرمت‌ها آزادی عمل بیشتری را هنگام تدوین ویدیوها و اصلاح رنگ‌ها دراختیارتان می‌گذارند.

ویدیوی 4K120 نمونه ۱

تماشا در یوتیوب

ویدیوی 4K120 نمونه ۲

تماشا در یوتیوب

ویدیوهای 4K120 آیفون ۱۶ پرو بسیار جذاب و پرجزئیات هستند و تجربه‌ی بصری فوق‌العاده‌ای را به‌ارمغان می‌آورند. از آنجا که هیچ‌کدام از ویدیوهای 4K120 آیفون ۱۶ پرو بر بستر آپارات به‌درستی آپلود نشد، برای تماشای ویدیوها باید به لینک‌های یوتیوب مراجعه کنید.

به‌لطف سریع‌تر شدن حسگر و رابط جدید اپل، عکس‌های ۴۸مگاپیکسلی با فُرمت HEIF Max نیز تقریبا بدون مکث و با نرخ حدود ۴ فریم‌برثانیه ثبت می‌شوند. آیفون مانند نسل قبل با ترکیب چندین فریم ۱۲ و ۴۸مگاپیکسلی، به‌طور پیش‌فرض با وضوح ۲۴ مگاپیکسل عکاسی می‌کند تا ترکیبی متعادل از کنتراست، رنگ و جزئیات را ارائه دهد؛ البته امکان عکاسی ۱۲ مگاپیکسل هم در کنار عکس‌های ۴۸مگاپیکسلی HEIF Max وجود دارد.

تراس دفتر زومیت - عکس ۴۸مگاپیکسلی دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو
عکس ۴۸مگاپیکسلی دوربین اصلی
تراس دفتر زومیت - عکس ۲۴مگاپیکسلی دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو
عکس ۲۴مگاپیکسلی دوربین اصلی
تراس دفتر زومیت - عکس ۱۲مگاپیکسلی دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو
عکس ۱۲مگاپیکسلی دوربین اصلی
برش عکس‌های ۱۲، ۲۴ و ۴۸ مگاپیکسلی دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو
برش عکس‌های ۴۸، ۲۴ و ۱۲مگاپیکسلی

همان‌طور که در عکس‌های بالا مشاهده می‌کنید، حالت ۴۸مگاپیکسل به‌بهای سافت‌شدن کلی عکس، تا حدودی جزئیات را ارتقا می‌دهد و آزادی بیشتری برای بزرگ‌نمایی داخل عکس در اختیارتان می‌گذارد؛ اما کنتراست و غلظت رنگ‌هایش در سطحی پایین‌تر از حالت‌های ۲۴ و ۱۲مگاپیکسلی قرار می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد عکس‌های ۲۴مگاپیکسلی حد متعادلی از جزئیات، رنگ و کنتراست را در خود دارند.

محمدحسین معیدفر، نویسنده زومیت - دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو
دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو
محمدحسین معیدفر، نویسنده زومیت - دوربین اصلی آیفون ۱۶
دوربین اصلی آیفون ۱۶
برش عکس دوربین اصلی آیفون ۱۶ و ۱۶ پرو

دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو در عکس‌های بالا، اندکی جزئیات بیشتری درمقایسه‌با آیفون ۱۶ ثبت کرده است؛ اما همان‌طور که مشاهده می‌کنید، عکس آیفون ۱۶ پرو کنتراست پایین‌تری دارد، رنگ‌هایش بیشتر از آیفون ۱۶ به گرمی متمایل هستند و رنگ مشکی تی‌شرت محمدحسین به‌اندازه‌ی کافی به‌سیاهی نمی‌زند.

گالری عکس‌های دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو

زمین بازی کودک - دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو
شیرینی با تزئین میوه‌ای - دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو
دریاچه مصنوعی در اطراف باغ کتاب تهران - دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو
گیاهان باغ کتاب تهران - دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو
نمای بیرونی باغ کتاب تهران - دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو
دو شخص جوان در باغ کتاب تهران - دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو
خودروی هام‌وی نظامی در باغ کتاب تهران - دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو
نمایی از داخل باغ کتاب تهران - دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو
گربه‌ای در میانه‌های بوته‌های گیاه - دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو در تاریکی
موتورسیکلت نارنجی - دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو در تاریکی
چراغ‌های سقفی اتاق - دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو با زوم ۲برابری
نمای ایرانی اسلامی مصلی تهران - دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو در تاریکی با زوم ۲برابری
نمای آجری یک ساختمان در اطراف بزرگراه مدرس - دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو
مجسمه بز بز قندی در باغ کتاب تهران - دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو با زوم ۲برابری
مجسمه زورو و گروهبان گارسیا در باغ کتاب تهران - دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو با زوم ۲برابری
چراغ داخل باغچه - دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو در تاریکی

عکس‌های دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو حس‌وحالی مشابه آیفون ۱۵ پرو دارند؛ پر از جزئیات هستند، رنگ‌ها نسبتا طبیعی به‌نمایش درمی‌آیند و اندکی به گرمی تمایل دارند. آیفون تا جای ممکن به‌طور مصنوعی نویز را حذف نمی‌کند؛ بنابراین حتی در تاریکی نیز سطح بالایی از جزئیات ریز و پیچیده را از دل سوژه‌ها بیرون می‌کشد. ابعاد بزرگ حسگر به آیفون اجازه می‌دهد تا با ایجاد کراپ ۱۲مگاپیکسلی از میانه‌ی تصویر فول‌سنسور دوربین اصلی، عکس‌های ۲برابری باکیفیتی را نیز ثبت کند.

کپی لینک

دوربین تله‌فوتو

در کنار دوربین نو شده‌ی اولتراواید، تغییر بزرگ دیگر، اضافه‌شدن دوربین تله‌فوتوی ۵برابری به آیفون ۱۶ پرو است؛ سال گذشته این دوربین در انحصار آیفون ۱۵ پرو مکس بود. دوربین تله‌فوتو جدید از همان حسگر ۱۲مگاپیکسلی نسل گذشته بهره می‌برد و قابلیت بزرگ‌نمایی دیجیتال تا سقف ۲۵برابر را نیز در اختیار کاربر می‌گذارد.

گالری عکس‌های دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۶ پرو

موتورسیکلت دوران جنگ جهانی - دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۶ پرو
خودروی تک نفره در باغ کتاب تهران - دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۶ پرو
دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۶ پرو - ۲
چراغ‌های خیابانی مقابل یک ساختمان بلند شیشه‌ای - دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۶ پرو
شازده کوچولو در باغ کتاب تهران - دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۶ پرو
دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۶ پرو
ماکت هواپیمای ملخی در باغ کتاب تهران - دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۶ پرو
دیوارنگاره در بزرگراه مدرس - دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۶ پرو
موتورسیکلت زرد در تاریکی - دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۶ پرو
ساختمان در حال ساخت در حوالی بزرگراه مدرس - دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۶ پرو
کافه ۲ ستاره خیابان پاکستان - دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۶ پرو
مناره مصلی تهران در تاریکی - دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۶ پرو

دوربین تله‌فوتوی آیفون ۱۶ پرو عکس‌های ۵برابری بسیار باکیفیتی ثبت می‌کند؛ سطح جزئیات و رنگ‌های دوربین تله‌فوتو شباهت بسیار زیادی به دوربین اصلی و با حس‌وحال آن برابری می‌کند. دوربین تله‌فوتو در محیط‌های کم‌نور نیز آبروداری می‌کند و در تاریکی عکس‌های مطلوبی می‌گیرد؛ اما همان‌طور که در مقایسه‌ی جامع دوربین پرچم‌داران ۲۰۲۴ نیز گفتیم، رقبا در این زمینه عملکرد بهتری دارند.

دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو - نمونه اول
عکس ۱برابری
عکس ۲برابری آیفون ۱۶ پرو
عکس ۲برابری
عکس ۳برابری آیفون ۱۶ پرو
عکس ۳برابری
عکس ۵برابری آیفون ۱۶ پرو
عکس ۵برابری
عکس ۱۰برابری آیفون ۱۶ پرو
عکس ۱۰برابری
عکس ۲۵برابری آیفون ۱۶ پرو
عکس ۲۵برابری

ترکیب دوربین اصلی ۴۸مگاپیکسلی آیفون ۱۶ پرو و دوربین تله‌فوتوی ۵برابری آن اجازه می‌دهد که در بازه‌ی ۱ تا ۱۰برابر، عکس‌های زوم‌شده‌ی نسبتا باکیفیتی ثبت کنیم؛ غیر از بزرگ‌نمایی ۵برابری که از نوع اپتیکال است، آیفون در سطوح ۲برابر و ۱۰برابر نیز کاملا رضایت‌بخش ظاهر می‌شود.

کپی لینک

عکاسی پرتره

آیفون ۱۶ پرو برای عکاسی پرتره به دوربین اصلی و تله‌فوتو اتکا دارد و برای تفکیک دقیق سوژه از پس‌زمینه نیز حسگر ToF را به‌کار می‌گیرد. عکس‌های پرتره‌ی ۱ و ۲برابری با دوربین اصلی و عکس‌های پرتره‌ی ۵برابری نیز با دوربین تله‌فوتو ثبت می‌شوند.

کوثر نیکومنش، نویسنده زومیت - عکس پرتره ۱برابری آیفون ۱۶ پرو
عکس پرتره‌ی ۱برابری
کوثر نیکومنش، نویسنده زومیت - عکس پرتره ۲برابری آیفون ۱۶ پرو
عکس پرتره‌ی ۲برابری
کوثر نیکومنش، نویسنده زومیت - عکس پرتره ۵برابری آیفون ۱۶ پرو
عکس پرتره‌ی ۵برابری
عکس پرتره ۱برابری آیفون ۱۶ پرو
عکس پرتره‌ی ۱برابری
محمدحسین معیدفر، نویسنده زومیت - عکس ۲برابری آیفون ۱۶ پرو
عکس ۲برابری با بوکه‌ی طبیعی
عکس پرتره‌ی ۵برابری آیفون ۱۶ پرو
عکس پرتره‌ی ۵برابری

آیفون از چندین سال پیش عملکرد کم‌نظیری در عکاسی پرتره داشت و آیفون ۱۶ پرو هم از همین قاعده پیروی می‌کند. عکس‌های پرتره پرجزئیات هستند و نوع پیاده‌سازی افکت بوکه نیز در آن‌ها به‌صورت تدریجی و شبیه به دوربین‌های حرفه‌ای است. همان‌طور که در مقاله‌ی مقایسه‌ی دوربین پرچم‌داران ۲۰۲۴ دیدیم، آیفون در عکاسی پرتره، حتی رقبای سرسختی مثل پیکسل ۹ پرو و S24 اولترا را نیز از پیش‌رو برمی‌دارد.

کپی لینک

دوربین سلفی

دوربین سلفی آیفون ۱۶ پرو تفاوتی با نسل گذشته ندارد و باز هم عکس‌های چشم‌نوازی با جزئیات زیاد و رنگ‌های نزدیک به واقعیت ثبت می‌کند.

محمدحسین معیدفر و هادی غنی‌زادگان از زومیت - دوربین سلفی آیفون ۱۶ پرو
محمدحسین معیدفر و هادی غنی‌زادگان از زومیت - دوربین سلفی آیفون ۱۶ پرو با افکت بوکه

آیفون ۱۶ پرو با تمام دوربین‌هایش قابلیت فیلم‌برداری 4K60 با استاندارد Dolby Vision HDR را دارد؛ البته می‌توان نرخ‌های ۲۴ و ۳۰ فریم‌برثانیه را نیز برای فیلم‌برداری انتخاب کرد. ویدیوها به‌طور پیش‌ با کُدک h.265 ضبط می‌شوند؛ اما امکان سوئیچ به کُدک مرسوم‌ترِ h.264 نیز وجود دارد.

ما با نرخ‌های ۳۰ و ۶۰ فریم‌برثانیه و کدک h.265 فیلم‌برداری کردیم و آیفون ۱۶ پرو در هر دو حالت ویدیوهای بسیار پرجزئیات با رنگ‌های زنده، کنتراست بالا و کنترل مناسب نوردهی ضبط کرد؛ اگر می‌خواهید عملکرد فیلم‌برداری در رقابت با پرچم‌داران دیگر را مشاهده کنید، مقاله‌ی مقایسه دوربین آیفون ۱۶ پرو با پیکسل ۹ پرو و گلکسی S24 اولترا را از دست ندهید.

کپی لینک

عملکرد و باتری

تغییر بزرگ بعدی آیفون ۱۶ پرو به تراشه‌ی آن بازمی‌گردد. A18 Pro از ترکیب آشنای ۲ هسته‌ی پرقدرت و ۴ هسته‌‌ی کم‌مصرف به‌عنوان CPU استفاده می‌کند و این واحد را پردازنده‌ی گرافیک ۶هسته‌ای و واحد پردازش عصبی ۱۶هسته‌ای همراهی می‌کند. تراشه‌ی جدید اپل با لیتوگرافی ۳نانومتری بهبودیافته‌ی TSMC موسوم به N3E تولید می‌شود.

مشخصات فنی تراشه‌ی A18 Pro در برابر نسل قبل

مشخصات/تراشه

A17 Pro

A18

A18 Pro

پردازنده‌ی مرکزی

۲ هسته‌ی پرقدرت ۳٫۷۸ گیگاهرتزی با ۱۶ مگابایت کش

۴ هسته‌ی کم‌مصرف ۲٫۱۱ گیگاهرتزی با ۴ مگابایت کش

۲۴ مگابایت کش سیستمی

۲ هسته‌ی پرقدرت ۴٫۰۴ گیگاهرتزی با ۸ مگابایت کش

۴ هسته‌ی کم‌مصرف ۲٫۰ گیگاهرتزی با ۴ مگابایت کش

۱۲ مگابایت کش سیستمی

۲ هسته‌ی پرقدرت ۴٫۰۴ گیگاهرتزی با ۱۶ مگابایت کش

۴ هسته‌ی کم‌مصرف ۲٫۲ گیگاهرتزی با ۴ مگابایت کش

۲۴ مگابایت کش سیستمی

مجموعه‌ی دستورالعمل‌ها

ARMv8.6-A

ARMv9.2-A

ARMv9.2-A

گرافیک

۶هسته‌ای

۱۳۹۸ مگاهرتز

۷۶۸ واحد سایه‌زنی

رهگیری پرتو

۵هسته‌ای

۱۳۹۸ مگاهرتز

۶۴۰ واحد سایه‌زنی

رهگیری پرتو

۶هسته‌ای

۱۴۵۰ مگاهرتز

۷۶۸ واحد سایه‌زنی

رهگیری پرتو

کنترلر حافظه

۴ کانال ۱۶بیتی

رم ۳۲۰۰ مگاهرتزی LPDDR5X

پهنای باند ۵۱٫۲ گیگابایت‌برثانیه

۴ کانال ۱۶بیتی

رم ۳۷۵۰ مگاهرتزی LPDDR5X

پهنای باند ۵۸٫۶ گیگابایت‌برثانیه

۴ کانال ۱۶بیتی

رم ۳۷۵۰ مگاهرتزی LPDDR5X

پهنای باند ۵۸٫۶ گیگابایت‌برثانیه

ضبط و پخش ویدیو

4K60

10-bit H.265

8K24 / 4K120 10-bit H.265

8K24 / 4K120 10-bit H.265

اتصال بی‌سیم

بلوتوث ۵٫۳ و وای‌فای ۷

بلوتوث ۵٫۳ و وای‌فای ۷

بلوتوث ۵٫۳ و وای‌فای ۷

مودم

مودم X70

دانلود ۷۵۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۳۵۰۰ مگابیت‌برثانیه

مودم X75

دانلود ۱۰٬۰۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۳۵۰۰ مگابیت‌برثانیه

مودم X75

دانلود ۱۰٬۰۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۳۵۰۰ مگابیت‌برثانیه

فرآیند ساخت

۳نانومتری TSMC

۳نانومتری TSMC

(بهبودیافته: N3E)

۴نانومتری TSMC

(بهبودیافته: N3E)

اپل می‌گوید از هسته‌های جدیدی در CPU استفاده می‌کند که نتیجه‌ی آن ۱۵ درصد عملکرد سریع‌تر از A17 Pro و دستیابی به عملکرد هم‌سطح این تراشه با ۲۰ درصد توان مصرفی کمتر است. اپل ادعای می‌کند که A18 Pro از حافظه‌ی کش بیشتری درمقایسه‌با تراشه‌ی A18 بهره می‌برد.

تراشه‌ی A18 Pro حتی از پردازنده‌های دسکتاپ چند ۱۰۰واتی دسکتاپ هم عملکرد تک‌هسته‌ای سریع‌تری دارد

گرافیک ۶هسته‌ای A18 Pro به‌گفته‌ی اپل تا ۲۰ درصد سریع‌تر از نسل گذشته عمل می‌کند. اپل می‌گوید شتا‌ب‌دهنده‌ی رهگیری پرتو در GPU جدید نیز بهبود ۱۰۰درصدی درمقایسه‌‌با نسل گذشته تجربه می‌کند.

اجرای بازی موبایل روی آیفون ۱۶ پرو
عکاس: محمد مردانه / زومیت

واحد پردازش عصبی ۱۶هسته‌‌ای A18 Pro همانند نسل قبل قابلیت انجام ۳۵ تریلیون عملیات‌برثانیه را دارد؛ اما به‌لطف افزایش ۱۷درصدی پهنای باند میان رم با تراشه، NPU جدید در کاربری‌های واقعی بهتر از قبل عمل می‌کند. تراشه‌ی A18 Pro با کنترلر پرسرعت حافظه به رم ۸ گیگابایتی LPDDR5x-7500 متصل شده است.

عملکرد آیفون ۱۶ پرو در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.1

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

آیفون ۱۶ پرو

A18 Pro

۵۷۲

۳۳۱۰۵

۳۵۴۲

۸۸۰۱

۵۹

۷۰

آیفون ۱۶

A18

۵۵۴

۲۸۰۲۵

۳۴۴۰

۸۴۰۶

۵۹

۶۱

آیفون ۱۵ پرو

A17 Pro

۴۷۵

۲۷۵۰۳

۲۹۶۰

۷۳۳۹

۵۹

۴۶٫۸

پیورا ۷۰ اولترا

(Performance Mode)

Kirin 9010

۲۳۵

۱۵۲۸

(Failed)

۱۴۵۲

۴۴۹۴

۳۲

۳۰

پیکسل ۹ پرو

Tensor G4

۲۲۱

۶۹۶۵

۱۹۴۵

۴۷۰۹

۷۰

۴۴

گلکسی S24 اولترا

Snapdragon 8 Gen 3 for Galaxy

۲۴۰

۱۷۰۱۲

۲۲۶۲

۷۰۰۵

۷۵

۸۱

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

آیفون ۱۶ پرو به‌طور محسوسی از پرچم‌داران فعلی اندروید سریع‌تر است؛ اختلاف حدود ۶۰درصدی عملکرد تک‌هسته‌ای CPU با گلکسی S24 اولترا به‌خوبی نشان می‌دهد که آیفون ۱۶ پرو تا چه‌اندازه در کاربری روزمره تند و تیز ظاهر می‌شود.

پرچم‌دار ۲۰۲۴ اپل هنگام استفاده از GPU برای محاسباتی همچون محو کردن پس‌زمینه‌ی عکس‌ها و تشخیص چهره، برتری ۹۵درصدی خود را به رقیب قَدری همچون گلکسی S24 اولترا دیکته می‌کند؛ هرچند که در رندر بازی‌ها، هنوز برتری با گلکسی و تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ است.

عملکرد واحد پردازش عصبی آیفون ۱۶ پرو در برابر رقبا

گوشی/پارامترها

فریم‌ورک

واسطه

امتیاز دقت تک‌حسابی (FP32)

آیفون ۱۶ پرو

Core ML

Neural Engine

۴۶۴۷

آیفون ۱۵ پرو

Core ML

Neural Engine

۳۸۶۲

پیورا ۷۰ اولترا

TensorFlow Lite

NNAPI

۲۳۵

پیکسل ۹ پرو

TensorFlow Lite

NNAPI

۳۴۷

گلکسی S24 اولترا

TensorFlow Lite

NNAPI

۴۷۷

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

واحد پردازش عصبی آیفون ۱۶ پرو در بنچمارک GeekBench AI با اختلاف نجومی ۸۷۰ درصدی از گلکسی S24 اولترا پیش می‌افتد؛ حال باید تا زمان انتشار قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل منتظر بمانیم تا ببینیم که آیا چنین اختلافی منطقی است یا صرفا از وجود باگی در نرم‌افزار بنچمارک نشأت می‌گیرد.

اپل مانند نسل گذشته، آیفون ۱۶ پرو را در نسخه‌های ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت و یک ترابایت با فضای ذخیره‌سازی NVMe به‌فروش می‌رساند؛ درحالی‌که مدل پایه‌ی آیفون ۱۶ پرو مکس از ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی بهره می‌برد. بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که سرعت فضای ذخیره‌سازی آیفون ۱۶ پرو تفاوتی با نسل گذشته ندارد.

سرعت فضای ذخیره‌سازی آیفون ۱۶ پرو درمقایسه با رقبا

مدل گوشی

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

آیفون ۱۶ پرو

۱۶۳۶ مگابایت‌برثانیه

۱۳۴۰ مگابایت‌برثانیه

آیفون ۱۵ پرو

۱۶۵۲ مگابایت‌برثانیه

۱۳۸۰ مگابایت‌برثانیه

پیکسل ۹ پرو XL

۱۳۵۰ مگابایت‌برثانیه

۱۷۱ مگابایت‌برثانیه

گلکسی S24 اولترا

۲۴۷۳ مگابایت‌برثانیه

۱۴۷۱ مگابایت‌برثانیه

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

اگر اعداد و ارقام را کنار بگذاریم، با این واقعیت مواجه می‌شویم که حس‌وحال استفاده از آیفون ۱۶ پرو در کاربری‌های روزمره با آیفون ۱۵ پرو یا حتی آیفون ۱۴ پرو تفاوت چندانی ندارد. شکاف عملکردی آیفون جدید با نسل‌های قبلی بدین دلیل است که گوشی بتواند با استاندارد چندسال بعد هم کماکان عملکرد مطلوبی ارائه دهد و البته از پسِ پردازش‌های سنگین Apple Intelligence نیز بربیاید.

آزمون پایداری عملکرد آیفون ۱۶ پرو
آزمایش پایداری عملکرد GPU تحت بار پردازشی سنگین به‌مدت ۲۰ دقیقه

اپل می‌گوید با تغییراتی که در ساختار داخلی آیفون ۱۶ پرو به‌وجود آورده؛ از جمله پوسته‌ی فلزی باتری (فقط در مدل پرو)، گوشی اکنون می‌تواند در استفاده‌های سنگین تا ۲۰ درصد عملکرد پایدارتری داشته باشد. این بهبود پایداری عملکرد تا حدودی حس می‌شود؛ گوشی حین اجرای بازی‌های گرافیکی چندان داغ نمی‌شود و عملکردش کمتر از گذشته افت می‌کند؛ در تست پایداری زومیت، آیفون ۱۶ پرو کمتر از گلکسی S24 اولترا و نسل قبلی افت کرد؛ حداکثر دمای بدنه‌اش نیز به ۴۷ درجه‌ی سلسیوس رسید.

برای آنکه از در کاربری‌هایی غیر از اجرای بازی‌های سنگین نیز پایداری عملکرد آیفون ۱۶ پرو را بسنجیم، به‌سراغ آزمون استرس CPU رفتیم؛ این آزمون به‌مدت ۲۰ دقیقه تمام هسته‌های CPU را درگیر می‌کند و در پایان نشان می‌دهد که CPU بعد از داغ‌شدن زیر بار پردازشی سنگین، چه سطحی از ظرفیت عملکردی‌اش را ارائه می‌دهد.

تست استرس CPU آیفون ۱۶ پرو
آزمایش پایداری عملکرد CPU تحت بار پردازشی سنگین به‌مدت ۲۰ دقیقه

در تست‌های ما، آیفون ۱۶ پرو بعد از ۲۰ دقیقه، قادر بود ۸۴ درصد از سطح عملکردش را دراختیار کاربر بگذارد؛ بنابراین احتمالا آیفون در استفاده‌های بسیار سنگین، به‌ندرت دچار لگ و افت فریم می‌شود. در آزمون استرس CPU بدنه‌ی دستگاه به حدود ۴۵ درجه‌ی سلسیوس رسید.

اپل امسال ظرفیت باتری آیفون ۱۶ پرو و ۱۶ پرو مکس را حدود ۱۰ درصد افزایش داده است؛ همین موضوع در کنار بهینگی تراشه‌ی A18 Pro باعث می‌شود تا پرچم‌داران جدید شارژدهی بسیار خوبی داشته باشند؛ به‌گونه‌ای که اپل، آیفون ۱۶ پرو مکس را «بهترین آیفون تاریخ از نظر شارژدهی» می‌داند.

عمر باتری آیفون ۱۶ پرو در منوی باتری
عکاس: محمد مردانه / زومیت

کوپرتینونشین‌ها شارژدهی آیفون‌های جدید را با مدت‌زمان پخش ویدیو اعلام می‌کنند و می‌گویند آیفون ۱۶ پرو با ۲۷ ساعت پخش فیلم، ۴ ساعت شارژدهی بیشتری درمقایسه‌با نسل گذشته دارد؛ تست‌های زومیت نیز با ۲۶ ساعت و ۵ دقیقه شارژدهی را برای آیفون جدید نشان می‌دهند که کم‌وبیش با ادعای اپل هم‌خوانی دارد.

عمر باتری آیفون ۱۶ پرو در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

آیفون ۱۶ پرو

۶٫۳ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۶۲۲ × ۱۲۰۶ پیکسل

۳۵۸۲

۲۶:۰۵

--

آیفون ۱۵ پرو

۶٫۱ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۵۵۶ × ۱۱۷۹ پیکسل

۳۲۷۴

۲۱:۱۱

--

آیفون ۱۵ پرو مکس

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۹۶×۱۲۹۰ پیکسل

۴۴۴۱

۲۴:۴۳

--

پیکسل ۹ پرو XL

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۹۹۲ × ۱۳۴۴ پیکسل (Native)

۵۰۶۰

۲۵:۰۰

۱۳:۲۵

پیورا ۷۰ اولترا

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۸۴۴ × ۱۲۶۰ پیکسل

۵۲۰۰

۲۵:۰۰

۱۷:۰۰

گلکسی S24 اولترا

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۰۸۸×۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۷:۴۱

۱۴:۰۵

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

تغییر دیگر آیفون ۱۶ پرو به افزایش سرعت شارژ بازمی‌گردد؛ پرچم‌دار جدید اپل اکنون شارژ سیمی با توان ۳۰ وات را پشتیبانی می‌کند و در صورت اتصال همین شارژر به پد شارژ بی‌سیم مگ‌سیف، توان شارژ بی‌سیم هم به ۲۵ وات می‌رسد که طبق ادعای اپل، شارژ باتری را ظرف ۳۰ دقیقه از صفر تا ۵۰ درصد پُر می‌کند.

شارژدهی بسیار خوب و فراتر از نسل گذشته

با اینکه سرعت شارژ سیمی آیفون ۱۶ پرو از ۲۰ به ۳۰ وات ارتقا پیدا کرده؛ اما باز هم شارژ کامل باتری کم‌وبیش حدود ۱۰۰ دقیقه طول می‌کشد؛ زیرا هم ظرفیت باتری ۱۰ درصد افزایش یافته است، هم آیفون بازه‌ی ۸۵ تا ۱۰۰ درصد را با سرعت بسیار پایینی شارژ می‌کند؛ حتی با وجود خاموش‌بودن قابلیت شارژ بهینه‌ی باتری، گوشی برای کامل‌کردن ۱۵ درصد باقیمانده از ظرفیت باتری، به حدود ۳۵ تا ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

کپی لینک

طراحی و کیفیت ساخت

از تغییرات بنیادی و چشمگیر آیفون که بگذریم، آنچه در همان نگاه نخست به چشمتان خواهد آمد، بزرگ‌تر شدن ابعاد گوشی به‌ویژه در آیفون ۱۶ پرو مکس و باریک‌تر شدن حاشیه‌های دورتادور نمایشگر است.

اپ ها و ویجت های صفحه هوم روی نمایشگر آیفون ۱۶ پرو
عکاس: محمد مردانه / زومیت

آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس با افزایش ۰٫۲اینچی قطر نمایشگر درمقایسه‌با چندین نسل گذشته، از نمایشگر ۶٫۳ و ۶٫۹ اینچی استفاده می‌کنند؛ پس عجیب نیست که ابعاد فیزیکی و وزن هم افزایش یابد؛ هر دو گوشی حدود ۳ میلی‌متر بلندتر و یک میلی‌متر عریض‌تر شده‌ و به‌ترتیب ۱۲ و ۶ گرم سنگین‌تر شده‌اند؛ بنابراین افزایش وزن آیفون ۱۶ پرو معنادارتر است و ۱۶ پرو مکس هم بدتر از گذشته در دست می‌نشیند و مدام به استفاده‌ی دودستی نیاز دارد.

داینامیک آیلند آیفون ۱۶ پرو از نمای نزدیک
عکاس: محمد مردانه / زومیت

حاشیه‌های اطراف نمایشگر به‌طور محسوسی باریک‌تر شده‌اند؛ اکنون دورتادور نمایشگر آیفون ۱۶ پرو را حاشیه‌ای با ضخامت کمی بیش‌از یک میلی‌متر (۱٫۱۵ میلی‌متر به‌طور دقیق‌تر) فراگرفته؛ درحالی‌که ضخامت حاشیه‌‌های آیفون ۱۵ پرو حدود ۱٫۵ میلی‌متر است و برای آیفون ۱۶ به بیش‌از ۲ میلی‌متر می‌رسد؛ البته باید دقت کنید که با انداختن کاور روی گوشی، باریکیِ حاشیه‌ها کمتر به‌چشم می‌آید.

داینامیک آیلند آیفون ۱۶ پرو
نمایشگر آیفون ۱۶ پرو از نمای نزدیک

تغییر ظاهری دیگر آیفون ۱۶ پرو، اضافه‌شدن گزینه‌ی رنگیِ Desert Titanium به رنگ‌بندی دستگاه و حذف گزینه‌ی آبی (Blue Titanium) است. رنگ جدید بیشتر به کِرِم با فریم طلایی شباهت دارد؛ اما متأسفانه ما این رنگ را برای بررسی نداشتیم. گزینه‌های رنگی دیگر به موارد خنثی و نه‌چندان چشمگیر مشکی/خاکستری (Black Titanium)، سفید (White Titanium) و تیتانیومی خالص (Natural Titanium) محدود می‌شود.

آیفون ۱۶ پرو در دست
عکاس: محمد مردانه / زومیت

طراحی ظاهری آیفون ۱۶ پرو در باقی بخش‌ها هیچ تفاوتی با نسل گذشته ندارد؛ همان فریم تیتانیومی مسطح با پنل‌های شیشه‌ای تخت در نمای پشت و جلوی گوشی را شاهد هستیم که با دقت بسیار بالایی روی هم سوار شده‌اند و ساختار مستحکمی را با گواهی IP68 شکل داده‌اند. برخلاف آیفون ۱۶، در فرآیند رنگ‌آمیزی پنل پشتی و چینش دوربین‌ها نیز تغییری به‌وجود نیامده، صرفا پوشش نمایشگر به سرامیک‌شیلد نسل سوم ارتقا یافته که به‌گفته‌ی اپل، استحکام آن ۲برابرِ نسل گذشته است.

دکمه کمرا کنترل روی آیفون ۱۶ پرو
عکاس: محمد مردانه / زومیت

درباره‌ی Camera Control و محل نه‌چندان ارگونومیک آن در سمت راست فریم، ابتدای مقاله صحبت کردیم. غیر از این دکمه‌ی جدید، باقی دکمه‌ها همانند نسل گذشته هستند، دکمه‌های کنترل صدا و Side button در محل مناسبی قرار دارند و بازخورد بسیار خوبی ارائه می‌دهند و دکمه‌ی Action button هم مانند نسل گذشته، امکان شخصی‌سازی را دراختیارتان می‌گذارد.

کپی لینک

نمایشگر و اسپیکر

در نهایت بخش نه‌چندان پرتغییر دیگر هم نمایشگر آیفون ۱۶ پرو است که از همان پنل ۱۲۰ هرتزی OLED با فناوری LTPO بهره می‌برد؛ البته امسال به‌دلیل افزایش ۰٫۲ اینچی قطر نمایشگر، وضوح آن به ۲۶۲۲ × ۱۲۰۶ پیکسل با تراکم بسیار خوبِ ۴۶۰ پیکسل‌براینچ می‌رسد. نمایشگر مانند گذشته از استانداردهای HDR شامل HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین مانند چند نسل قبل، یا با پنل ۱۰بیتی طرف هستیم یا 8bit+FRC.

تماشای ویدیو با آیفون ۱۶ پرو
عکاس: محمد مردانه / زومیت

نمایشگر آیفون ۱۶ پرو به‌لطف فناوری LTPO می‌تواند نرخ نوسازی نمایشگر را بسته به نوع و نرخ حرکت محتوا بین یک تا ۱۲۰ هرتز تغییر دهد تا بدین‌ترتیب گوشی هم بتواند انیمیشن‌های نرم و روانی را به‌نمایش بگذارد، هم با نرخ فریم بازی‌ها و ویدیوها هم‌خوانی داشته باشد، هم به شارژدهی باتری آسیبی نزند.

عملکرد نمایشگر آیفون ۱۶ پرو در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

Adobe RGB

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

آیفون ۱۶ پرو

۱٫۳۵

۱۰۴۴

۱۹۵۰ (HDR)

۹۹٫۷ درصد

۰٫۹۸

--

--

--

--

آیفون ۱۵ پرو

۲٫۲۱

۱۰۵۲

۱۹۴۷ (HDR)

۹۹٫۷ درصد

۱٫۰

--

--

--

--

آیفون ۱۵ پرو مکس

۲٫۱۵

۱۰۴۱

۱۹۵۰ (HDR)

۹۹٫۷ درصد

۰٫۹

--

--

--

--

پیکسل ۹ پرو XL

۴

۱۳۰۰

۲۶۵۰

(HDR)

۹۷٫۲ درصد

(Natural)

۱٫۱

۸۱٫۶ درصد

(Adaptive)

۳

--

--

پیورا ۷۰ اولترا

۲٫۵

۷۴۰

۱۵۰۰

(HDR)

۹۹٫۷ درصد

(Natural)

۱٫۹

۷۹٫۷ درصد

(Vivid)

۵٫۳

--

--

گلکسی S24 اولترا

۰٫۷

۹۱۴

۲۶۳۵

(HDR)

۱۰۲ درصد

(Natural)

۳٫۵

۸۱٫۸ درصد

(Vivid)

۴٫۴

--

--

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

اپل می‌گوید نمایشگر آیفون ۱۶ پرو مانند نسل گذشته از فضای رنگی وسیع P3 پشتیبانی می‌کند، در حالت تنظیم دستی به روشنایی ۱۰۰۰ نیت دست می‌یابد و حداکثر روشنایی آن در حالت خودکار یا حین پخش ویدیوهای HDR به ۲۰۰۰ نیت می‌رسد؛ اما تفاوت مهم پنل آیفون ۱۶ پرو با آیفون ۱۵ پرو به حداقل روشنایی یک‌نیتی بازمی‌گردد.

اندازه‌گیری‌های زومیت ادعاهای اپل درباره‌ی روشنایی آیفون را تأیید می‌کنند؛ ما حداقل روشنایی آیفون ۱۶ پرو را ۱٫۳۵ نیت اندازه گرفتیم که به‌مراتب پایین‌تر از ۲٫۱۵ نیت در نسل گذشته است؛ اما حداکثر روشنایی در حالت دستی و حین نمایش ویدیوهای HDR هیچ تفاوتی با آیفون ۱۵ پرو ندارد و به‌ترتیب با ۱۰۴۴ و ۱۹۵۰ نیت برابری می‌کند. ناگفته نماند که آیفون ۱۶ پرو در حالت خودکار و حین نمایش محتوای SDR (کاربری‌هایی غیر از پخش ویدیوی HDR) به روشنایی ۱۲۹۶ نیت دست یافت؛ اما احتمالا در معرض نور شدید محیطی می‌تواند به همان محدوده‌ی ۲۰۰۰ نیت نیز نزدیک شود.

درگاه تایپ سی آیفون ۱۶ پرو
عکاس: محمد مردانه / زومیت

آیفون ۱۶ پرو از اسپیکرهای استریویی بهره می‌برد که کانال اصلی آن در لبه‌ی پایینی فریم قرار دارد و نقش کانال دوم را نیز اسپیکر مکالمه ایفا می‌کند. شاید بلندی صدای آیفون به‌پای رقبایی همچون پیکسل ۹ پرو یا گلکسی S24 اولترا نرسد؛ اما کیفیت خروجی اسپیکرها در سطح بالاتری قرار دارند؛ صدای آیفون شفاف‌تر و بیس‌های آن به‌مراتب کوبنده‌تر از رقبا است.

کپی لینک

جمع‌بندی و مقایسه با رقبا

اگر فرض کنیم که دولت بالاخره منطقی برخورد می‌کند و برای رجیستری آیفون‌ها دست‌به‌کار می‌شود، در این شرایط چندان منطقی نیست که کاربران آیفون ۱۵ پرو و حتی آیفون ۱۴ پرو با چند ۱۰ میلیون هزینه‌ی اضافه‌تر سراغ خرید آیفون ۱۶ پرو بروند؛ مگر اینکه دوربین تله‌فوتو ۵برابری (برای کاربر آیفون ۱۵ پرو و هر دو مدل ۱۴ پرو)، ۱۵ تا ۳۰ درصد عملکرد سریع‌تر تراشه یا Apple Intelligence (برای کاربر آیفون ۱۴ پرو) برایشان حیاتی باشد.

گشتن در وب با آیفون ۱۶ پرو
عکاس: محمد مردانه / زومیت

کاربران آیفون ۱۳ پرو یا مدل‌های قدیمی‌تر، دلایل بیشتری برای خرید آیفون ۱۶ پرو دارند؛ شارژدهی بهتر، رم بیشتر، دوربین کارآمدتر، صفحه‌ی روشن‌تر با داینامیک‌آیلند، تراشه‌ی سریع‌تر و شاید در نهایت قابلیت‌های هوش مصنوعی، همگی می‌‌توانند صرف هزینه برای ارتقا از آیفون ۱۳ پرو به ۱۶ پرو را توجیه کنند.

اگر اکوسیستم عامل محدودکننده‌ای برایتان نیست، گلکسی S24 اولترا حتی یک‌سال پس‌از رونمایی و با قیمتی به‌مراتب پایین‌تر، کم‌وبیش همان تجربه‌ی وعده‌داده‌شده‌ی Apple Intelligence را با گلکسی AI دراختیارتان می‌گذارد و در عمده‌ی مواقع هم از نظر عکاسی و فیلم‌برداری هم‌پای آیفون ۱۶ پرو و حتی بهتر از آن ظاهر می‌شود.

طبیعتا ما نتوانستیم مزیت رقابتی آیفون ۱۶ پرو را بررسی کنیم؛ Apple Intelligence محور مارکتینگ اپل برای این گوشی است؛ اما برای تجربه‌ی تمام قابلیت‌هایش باید تا اوایل ۲۰۲۵ در انتظار بمانیم؛ هرچند که بخش توجهی از همین قابلیت‌ها، اساسا با تجربه‌ای مشابه، روی آیفون ۱۵ پرو هم در دسترس قرار خواهند گرفت.

کار کردن با آیفون ۱۶ پرو
عکاس: محمد مردانه / زومیت

آیفون ۱۶ پرو گوشی بسیار جذابی است؛ اما حداقل در یک ماه ابتدایی عرضه‌اش با فلسفه‌ی اپل هم‌خوانی ندارد؛ اپل را به‌عنوان شرکتی می‌شناسیم که قابلیت‌ها و ویژگی‌های بالغ و کارآمد را از همان ابتدای کاربر در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ اما ظاهرا در عصر هوش مصنوعی باید به بدقولی‌ها و تأخیرها عادت کنیم؛ ابتدا نوبت گوگل، مایکروسافت و سامسونگ بود؛ حالا هم اپل.

نظر شما درباره‌ی آیفون ۱۶ پرو چیست؟ آیا به‌نظر شما کمرا کنترل و قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل به‌قدری جذاب هستند که کاربر آیفون‌های قدیمی را به ارتقا راضی کند؟ لطفا دیدگاهتان را با ما و سایر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

آیفون 16 پرو اپل
پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو اپل بژ / Apple iPhone 16 Pro
پنل پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو اپل بژ / Apple iPhone 16 Pro
چینش دوربین گوشی موبایل آیفون 16 پرو اپل بژ / Apple iPhone 16 Pro
پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو اپل خاکستری / Apple iPhone 16 Pro
پنل پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو اپل خاکستری / Apple iPhone 16 Pro
6.3 اینچ
1206x2622 پیکسل
48/48/12 مگاپیکسل
سلفی 12 مگاپیکسل
8 گیگابایت رم
A18 Pro
3582 میلی‌آمپر ساعت
لیتیوم‌ یونی
نکات مثبت
  • فیلم‌برداری بسیار باکیفیت تا 4K120
  • تراشه‌ی فوق‌العاده سریع و پایدار
  • تجربه‌ی عکاسی پایدار و مطمئن
  • شارژدهی بسیار خوب
نکات منفی
  • قیمت نجومی در ایران
  • دوربین اولتراواید ضعیف‌تر از رقبا
  • عرضه بدون Apple Intelligence
  • عملکرد نه‌چندان مناسب کمرا کنترل
قیمت و فروشندگان
این محصول هم‌اکنون در بازار موجود نیست
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات