باوجود افزایش فروش شیائومی، هواوی همچنان برند اول گوشی در چین است
شرکت شیائومی بهعنوان باارزشترین استارتاپ جهان شناخته میشود. این کمپانی در دو سال گذشته فروش چندان خوبی تجربه نکرده است؛ اما حالا در دومین سهماههی سال ۲۰۱۷، موفق شده فروش قابل توجهی در کشور چین داشته باشد.
بر اساس گزارش موسسهی تحقیقاتی کنالیس، کمپانی شیائومی که ارزش آن در اواخر سال ۲۰۱۴ معادل ۴۵ میلیارد دلار اعلام شده است، در سهماههی دوم سال جاری ۱۵ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در بازار چین عرضه کرده که این میزان نسبت به فروش سهماههی اولیهی سال ۲۰۱۷ این کمپانی، حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است.
برخلاف رشد شیائومی، کمپانی هواوی همچنان در سهماههی گذشته با فروش ۲۵ میلیون گوشی هوشمند در چین، در جایگاه اول لیست پرفروشترین تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند این کشور قرار دارد. دو کمپانی اوپو و ویوو، به ترتیب با عرضهی ۲۱ و ۱۶ میلیون دستگاه گوشی در رده دوم و سوم لیست جای گرفتهاند و میتوان گفت این دو کمپانی طی چند سال اخیر رشد بسیار خوبی در چین تجربه کردهاند. بنا به اعلام کنالیس، شیائومی در جایگاه چهارم پرفروشترین شرکتهای تولیدکنندهی گوشی در چین قرار گرفته و اپل در این لیست مقام پنجم را کسب کرده است.
بر اساس گزارش مورد بحث، میزان فروش شرکت اپل نیز در کشور چین با کاهش همراه بوده است؛ ولی در کل سهچهارم از کل گوشیهای عرضهشده در سهماههی دوم سال ۲۰۱۷، توسط پنج شرکت اول لیست، تولید شدهاند.
یکی از تحلیلگران کنالیس به نام لوسیو چن میگوید:
در بازار چین، کمپانی شیائومی همچنان قیمتهای بسیار خوبی برای محصولات خود تعیین میکند و این شرکت برای افرادی که به قیمت محصولات اهمیت زیادی میدهند، همچنان یک گزینه مناسب محسوب میشود. در سهماههی جاری، فروش آنلاین بهعنوان روش کلیدی شیائومی برای عرضهی محصولاتش مورد استفاده قرار گرفته است و حالا این کمپانی تولیدات خود را از طریق ۶۱۸ فروشگاه و پلتفرم خردهفروشی آنلاین، مثل JD.com و Tmall به فروش میرساند.
امسال از لی جون، مدیرعامل شیائومی، به دلیل موفقیتهای جدید این کمپانی تقدیر شده است. در واقع سهماههی اخیر سال جاری، بزرگترین تأثیر را بر رشد مجدد شرکت شیائومی داشته است.
لی جون در نشست مطبوعاتی اخیر خود گفت: «شیائومی پس از دو سال کالیبراسیون داخلی، حالا یک بار دیگر در مسیر رشد سریع قرار گرفته است.» وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که شرکت متبوعش قصد دارد در سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۰۰ میلیون دستگاه گوشی عرضه کند.
کمپانی شیائومی به دلیل رشد چشمگیرش، تمایل زیادی به اعلام نتایج مالی داخلی خود دارد؛ اما از سال ۲۰۱۶ تابهحال، این کمپانی از اعلام آمار و ارقام دقیق مربوط به درآمد حاصل از فروش محصولاتش خودداری کرده و به همین دلیل، این اولین باری است که در تاریخچهی این شرکت شاهد چنین اقدامی بودهایم. مشکلات شیائومی از آنجا شروع شد که این کمپانی به اهداف از پیش تعیینشدهاش برای سال ۲۰۱۵ دست پیدا نکرد؛ لی اعلام کرده بود که شیائومی در سال ۲۰۱۵ بیش از ۸۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش خواهد رساند و این در حالی است که شرکت یادشده در آن سال موفق به فروش ۷۰ میلیون دستگاه گوشی شد.
حضور رقبایی چون اوپو، ویوو و هواوی و تمرکز این شرکتها بر تولید گوشی های هوشمند میانرده بهخصوص گوشیهای برند آنر، از جمله دلایل اصلی کاهش فروش محصولات شیائومی بوده است. علاوه بر این، رقبای شیائومی از روش عرضه آنلاین محصولات این کمپانی بهخوبی آگاه شدند و حتی سعی کردند محصولات خود را بهطور آنلاین و با روشی شبیه به روش شیائومی به دست مشتریان برسانند؛ همین مورد باعث شد موفقیت کمپانیهای رقیب بیشتر شود.
اگر هند را استثنا بگیریم، برنامههای کمپانی شیائومی برای حضور پررنگتر در خارج از مرزهای چین نیز با شکست مواجه شده است و خروج هوگو بارا، رئیس بخش بینالملل این کمپانی که اوایل سال جاری به قصد همکاری با فیسبوک، شیائومی را ترک کرد، به رشد بینالمللی این شرکت چینی ضربه زده است.
اما ۲۰۱۷ میتواند یک سال متفاوت برای شیائومی باشد. چن از شرکت تحقیقاتی کنالیس اعلام کرده است که ردمی (برند اقتصادی شیائومی) و افزایش تعداد فروشگاههای فیزیکی، میتواند بر موقعیت و میزان فروش هواوی، اوپو و ویوو فشار قابل توجهی وارد کند.
نظر شما در این مورد چیست؟
نظرات