مدیر شیائومی دلیل قیمت پایین گوشی‌های این برند را توضیح می‌دهد

یک‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
لی جون، مدیر و بنیان‌گذار شیائومی، طی مصاحبه‌ای درباره‌ی مدل تجاری این شرکت صحبت کرده و روش‌های خود برای سودآوری را شرح داده است.
تبلیغات

در آستانه‌ی اتفاق بزرگ واگذاری عمومی سهام شیائومی، لی جون، بنیان‌گذار این شرکت از راز موفقیت و پیشرفت سریع آن پرده برداشته است. لی جون در ۴۸ سالگی شرکتی دارد که ارزش آن ۶۵ تا ۷۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و یکی از معروف‌ترین تولیدکنندگان چینی گوشی هوشمند است. بخش اعظمی از این موفقیت به دلیل فعالیت گسترده‌ی شیائومی در طیف عظیمی از محصولات الکترونیکی است. پروژه‌هایی از قبیل گوشی گیمینگ بلک شارک که اخیرا رونمایی شد تا ساعت‌های هوشمندی که به کمک مجموعه‌ی هوامی تولید می‌کند. تمام این تلاش‌ها منجر به ظهور شرکتی شده است که امروز در هند، یکی از بازارهای بزرگ و رو به رشد دنیا، مقام اول را دارد. شیائومی پرفروش‌ترین برند در چین محسوب نمی‌شود؛ اما طبق آمارها؛ بالاترین سرعت رشد را به‌عنوان تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند داشته است.

لی جون شیائومی

مدیر شیائومی این راهبرد را بسیار واضح می‌داند. به گفته‌ی وی، آن‌ها به‌جای دنباله‌روی از سایر شرکت‌های سازنده‌ی موبایل، مدل تجاری خود را حول محور ارزش برند و محصولات ترتیب داده‌اند. شیائومی سخت‌افزار خود را با پایین‌ترین حاشیه‌ی سود ممکن عرضه می‌کند. این مدل تجاری، همواره سیاست شیائومی از زمان ظهور بوده است. به گفته‌ی مدیر شیائومی، درآمدزایی شیائومی از «خدمات تکمیلی» است؛ این یعنی وقتی کاربر پس از خرید گوشی از خدمات نرم‌افزاری آن استفاده می‌کند، شیائومی ذی‌نفع می‌شود. برای مثال، وقتی کاربر با استفاده از مرورگر شیائومی ویدیوی آنلاین تماشا می‌کند یا از سایر خدمات آنلاین استفاده می‌کند، باعث سودآوری شیائومی می‌شود. به گفته‌ی مدیر شیائومی، سخت‌افزار شیائومی اگر سودی داشته باشد در حد یک یا دو درصد است.

شیائومی

یکی دیگر از راهبردهای شیائومی برای برگشت هزینه، بر پایه‌ی شهرت برند، وفاداری و اعتماد کاربران است. این موضوع تا حد زیادی بسته به فروش سایر محصولات تحت برند شیائومی است؛ محصولاتی که بیش از ۷۰ قلم جنس را شامل می‌شوند و بسیاری از آن‌ها مثل خودکار، تصفیه هوا، بالش و... ربطی به صنعت موبایل و تبلت ندارند. شیائومی با سودی که از بالا بردن ارزش برند خود به دست می‌آورد، این امکان را پیدا می‌کند که محصولاتش را با قیمتی پایین‌تر از رقبا عرضه کند؛ عرضه‌ای که خود سودآوری دارد. به نظر می‌رسد لی جون در راهبردی که اتخاذ کرده است تبحر خاصی دارد؛ چرا که آمارها از موفقیت و محبوبیت شیائومی و رضایت کاربران آن حکایت دارند. نظر شما در مورد گوشی‌های شیائومی چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات