آیا موبایل خطرناکترین رقیب تلویزیون شده است؟
امروزه، انواع مختلف نمایشگرها با اندازههای گوناگون زندگی انسانها را دربر گرفتهاند. از نمایشگرهای کوچک گوشی موبایل و تبلت گرفته تا صفحههای بزرگتر لپ تاپ و تلویزیون، همهوهمه زندگی ما را بهگونهای تحتتأثیر قرار دادهاند. با وجود این تنوع و گستردگی، تلویزیونها راهی بسیار دشوارتر از گذشته برای جلب توجه مخاطبان در پیش دارند. در این بازار پرتکاپو و مملو از رقبای سرسخت، سازندگان تلویزیون چه چارهای اندیشیدهاند؟
درادامه، صحبتهای کوین وانگ، مدیرعامل برند چینی تیسیال مولتیمدیا (TCL Multimedia)، یکی از صاحبنامترین برندها در این عرصه را بازخوانی کردهایم. مشکلات مختلف مانند مشکل نمایشگرهای کوچک تلفنهمراه، شرکت بزرگ TCL را تحتتأثیر خود قرار داده است؛ شرکتی که احتمالاً بعد از سامسونگ و شاید ال جی بزرگترین تولیدکنندهی تلویزیون در دنیا محسوب میشود.
وانگ از سال ۲۰۱۷ بهعنوان مدیرعامل در تیسیال مشغول به فعالیت است. وی دربارهی کاهش سهم تلویزیون در زندگی مردم و بازار پررقابت نمایشگرها ابراز نگرانی میکند و میگوید:
کل بازار هرروز درحالپیشرفت است؛ بنابراین، برای باقیماندن در این بازار، به نوآوری نیاز دارید. ما مشغول ساخت تلویزیون 8K با صفحات بزرگتر هستیم. وقتی نوجوان بودم، تلویزیون CRT با صفحهی ۲۹ اینچی داشتیم. آن زمان ۲۹ اینچ چیز عجیبی بهنظر میرسید؛ اما ۲۰ سال از آن ماجرا گذشته و همهچیز تغییر کرده است.
با وجود دستگاههای متعدد دارای نمایشگر که هرکدام برای دستهای از مخاطبان جذابیت دارند، طبیعی است سازندگان تلویزیون نیز به فکر راهحلی برای این قضیه باشند. آنها روی قوت اصلی تلویزیون درمقایسهبا سایر نمایشگرها دست گذاشتهاند: صفحههای بزرگ با جلوهی جذاب و سینمایی.
شاید تا چند سال پیش، تلویزیونهای ۴۰ اینچی پرمشتریترین تلویزیونها بودند؛ اما درحالحاضر، عدهی زیادی از مشتریان بهسمت خرید تلویزیونهای ۵۵ اینچی رفتهاند و تلویزیونها ۶۵ اینچی نیز با سریعترین رشد درحالپیداکردن جایگاه خود هستند. حتی با وجود کوچکبودن اکثر خانههای امروزی و مقاومت بازار دربرابر تلویزیونهای خیلی بزرگ، سهم تلویزیونهای ۷۵ اینچی نیز روزبهروز افزایش مییابد. اگر نظر وانگ را بخواهید، او میگوید:
ترجیح میدهم تلویزیون تاحدممکن بزرگ باشد؛ مثلا ۸۵ اینچ. برای شرکتی به بزرگی تیسیال، رسیدن به چنین هدفی اصلا کار سختی نیست.
با وجود مزیت رقابتی تلویزیونها، یعنی صفحههای بزرگ، سازندگان تلویزیون همچنان مسیری پرمشکل پیش رو دارند و باید در این میدان مبارزه، بهسختی تلاش کنند. نباید فراموش کنیم تلفنهای همراه و تبلتها با وجود شبکههای اجتماعی و سایر قابلیتها، هنوزهم جذابیتهای فراوانی دارند و کاربران ممکن است اندازهی نمایشگر را فدای این جذابیتها کنند. بهگفتهی وانگ، برای جبران این موضوع، محصولات امروزی باید بسیار زیباتر از محصولات پنج سال پیش باشند. یکی از ملزومات رقابت در عرصهی نمایشگرها، بهبود عملکرد بصری نمایشگر است. مدیرعامل تیسیال معتقد است پردازش تصویر در تلویزیونها از همان فناوریای بهره میبرد که برای بهبود و زیباترکردن رنگ و جلوهی تصویر سلفی استفاده میشود.
کوین وانگ میگوید تعداد زیادی از مردم چین در خانههایشان تلویزیون دارند؛ اما فرصتی برای استفاده از آن ندارند و وقت آزادشان نیز صرف استفاده از تلفنهمراه میشود.
شرکت CSOT یکی از شرکتهای تابعهی تیسیال و تولیدکنندهی نمایشگر تلفنهای همراه سامسونگ
تیسیال ازطریق یکی از شرکتهای تابعهی خود بهنام CSOT، بهطورتخصصی به حوزهی ساخت نمایشگرهای تلفنهمراه وارد و با برند تجاری تیسیال تلفنهمراه نیز تولید شده است. بهگفتهی کوین وانگ، ساخت تلویزیون همچنان کسبوکار اصلی این شرکت است؛ اما منطقی است شرکتی به بزرگی تیسیال، با نام تجاری خود محصولات دیگری نیز تولید کند. بنابراین، طبیعتا تلفنهمراه نیز به مجموعه محصولات تیسیال، همچون هدفون، ساندبار، آینهی هوشمند و حتی مسواک اضافه شده است. بااینحال، ورود به بازار پر از رقبای بزرگ تلفنهمراه مانند سامسونگ و اپل، بسیار مشکل است.
تیسیال هماکنون مشغول برنامهریزی برای عرضهی گوشی هوشمند جدیدی به بازار است. هنوز جزئیات این تلفنهمراه و بازار عرضهی آن مشخص نشده است؛ اما احتمالاً تا پایان سال جاری میلادی این محصول وارد بازار اروپا میشود. بهگفتهی مقامهای تیسیال، این تلفنهمراه بسیار باکیفیت خواهد بود؛ ولی با توجه به برچسب قیمتیاش، ازجمله محصولات گرانقیمت بازار خواهد بود.