کاهش ۴۵ درصدی عرضه گوشی‌های نوکیا به بازار در پی همه‌گیری کووید 19

جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
مطالعه 6 دقیقه
گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند شمار گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده توسط نوکیا طی هفته‌های اخیر به‌دلیل دنیاگیری ویروس کرونا به‌میزان درخورتوجهی کاهش پیدا کرده است.
تبلیغات

در پی دنیاگیری ویروس کرونا (کووید ۱۹) برای نخستین بار از اوایل سال ۲۰۱۴ تاکنون، شمار گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده به بازار در طول یک بازه‌ی زمانی سه‌ماهه به زیر ۳۰۰ میلیون دستگاه رسید. آمار نشان می‌دهد  که شمار گوشی‌های عرضه‌شده به بازار در سه‌ماهه‌ی نخست امسال نسبت‌به سه‌ماهه‌ی نخست سال گذشته‌ی میلادی ۱۳ درصد افت کرده است. آن‌طور که تحلیلگران مؤسسه‌ی Counterpoint Research ادعا می‌کنند، بازار دستگاه‌های موبایلی و البته قطعات آن‌ها در چین طی سه‌ماهه‌ی منتهی به مارس ۲۰۲۰ ضربه‌ی سختی خورده است.

بر اساس اطلاعات موجود، میزان گوشی‌های عرضه‌شده در بازار چین طی سه‌ماهه‌ی نخست امسال با افت سالانه‌ی ۲۷ درصدی مواجه شده است. بروز این مشکلات در بازار چین (به‌خصوص در زمینه‌ی قطعات) ممکن است باعث شود بسیاری از شرکت‌ها کم‌کم به‌فکر انتقال خطوط تولید خود به جاهای دیگر نظیر ویتنام و هند بیافتند تا ضرردهی را کاهش دهند.

تحلیلگران Counterpoint Research مدعی شده‌اند که نحوه‌ی رفتار مشتریان در بازار قرار است دست‌خوش تغییر شود. این تحلیلگران می‌گویند تغییر رفتار مشتریان حتی پس از اتمام قرنطینه نیز پابرجا خواهد بود. طی چند وقت اخیرا با وضع قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی، بسیاری از شرکت‌ها تعطیل شده‌اند. درضمن کارکنان شمار درخورتوجهی از این شرکت‌ها امکان دورکاری ندارند. بدین ترتیب امروزه افراد زیادی کار خود را از دست داده‌اند و ترجیح می‌دهند پول خود را برای تهیه‌ی اقلام اساسی کنار بگذارند. این موضوع باعث شده است مردم امروزه به تهیه‌ی گوشی‌هایی که مقرون‌به‌‌صرفه‌تر هستند، علاقه‌ی بیشتری نشان دهند.

بر اساس آمار منتشرشده از سوی Counterpoint Research به‌طور کلی ۸ درصد از گوشی‌های عرضه‌شده به بازار در طول سه‌ماهه‌ی نخست امسال، گوشی‌های مجهزبه فناوری 5G بوده‌اند. مقایسه‌ای کوتاه به ما نشان می‌دهد سهم گوشی‌های 5G از تمامی گوشی‌های عرضه‌شده به بازار در سه‌ماهه‌ی نخست امسال درمقایسه‌با سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته‌ی میلادی به‌میزان یک درصد رشد کرده است. شرکت‌های گوشی‌ساز طی ماه‌های آتی گوشی‌های 5G مقرون‌به‌صرفه‌ی بیشتری معرفی و عرضه خواهند کرد؛ موضوعی که سهم گوشی‌های 5G را از بازار بالا می‌برد.

آمار جهانی بازار گوشی‌ از نگاه مؤسسه‌ی Counterpoint Research

نام شرکت

شمار گوشی‌های عرضه‌شده در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۱۹

سهم بازار در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۱۹

شمار گوشی‌های عرضه‌شده در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۰

سهم بازار در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۰

سامسونگ

۷۲ میلیون دستگاه

۲۱ درصد

۵۹ میلیون دستگاه

۲۰ درصد

هواوی

۵۹/۱ میلیون دستگاه

۱۷ درصد

۴۹ میلیون دستگاه

۱۷ درصد

اپل

۴۲ میلیون دستگاه

۱۲ درصد

۴۰ میلیون دستگاه

۱۴ درصد

شیائومی

۲۷/۸ میلیون دستگاه

۸ درصد

۲۹/۷ میلیون دستگاه

۱۰ درصد

اوپو

۲۵/۷ میلیون دستگاه

۸ درصد

۲۲/۳ میلیون دستگاه

۸ درصد

ویوو

۲۳/۹ میلیون دستگاه

۷ درصد

۲۱/۶ میلیون دستگاه

۷ درصد

ریل‌می

۲/۸ میلیون دستگاه

۱ درصد

۷/۲ میلیون دستگاه

۲ درصد

گروه لنوو

۹/۵ میلیون دستگاه

۳ درصد

۶ میلیون دستگاه

۲ درصد

ال‌جی

۶/۹ میلیون دستگاه

۲ درصد

۵ میلیون دستگاه

۲ درصد

تکنو

۴/۷ میلیون دستگاه

۱ درصد

۴/۶ میلیون دستگاه

۲ درصد

شرکت‌های دیگر

۶۶/۶ میلیون دستگاه

۲۰ درصد

۵۰/۷ میلیون دستگاه

۱۷ درصد

مجموع

۳۴۱ میلیون دستگاه

۱۰۰ درصد

۲۹۵ میلیون دستگاه

۱۰۰ درصد

ریل‌می رشد بسیار زیادی را نسبت‌به سال گذشته تجربه کرده است؛ بر این اساس شمار گوشی‌های عرضه‌شده توسط ریل‌می به بازار در سه‌ماهه‌ی نخست امسال نسبت‌به سال گذشته ۱۵۷ درصد رشد داشته. این درحالی است که ریل‌می برندی نوپا به‌شمار می‌آید و زمان زیادی از آغاز فعالیت آن نمی‌گذرد. همچنین بر اساس آمار، شیائومی توانسته است شمار دستگاه‌هایی را که در سه‌ماهه‌ی منتهی به مارس ۲۰۲۰ عرضه می‌کند به‌میزان ۷ درصد نسبت‌به سال گذشته افزایش دهد. این آمار تا حد زیادی به‌دلیل حضور پررنگ در بازار هند برای شیائومی به‌دست آمده است. ظاهرا قوانین قرنطینه در هند بسیار دیرتر از جاهای دیگر اعمال شدند و این موضوع توانسته است به افزایش فروش گوشی های شیائومی کمک شایانی کند. این اتفاق همچنین روی افزایش فروش گوشی‌های ریل‌می اثر مثبت گذاشته است.

تحلیلگران Counterpoint Research معتقد هستند که بازار گوشی‌های هوشمند پریمیوم کمتر از بقیه‌ی بازارها تحت‌تأثیر دنیاگیری کروناویروس قرار خواهد گرفت. درواقع Counterpoint Research پیش‌بینی می‌کند که مشکلات اخیر بیشتر روی گوشی‌های اقتصادی اثر بگذارند، به‌خصوص در بازارهای نوظهور. دلیل این موضوع به ایجاد مشکلات مالی برای مردم عادی (خریداران اصلی گوشی‌های اقتصادی) برمی‌گردد. همچنین بازار گوشی‌های هوشمند میان‌رده همچنان مثل قبل به رشد خود ادامه خواهد داد.

بر اساس آمار Counterpoint Research، سامسونگ همچنان بزرگ‌ترین شرکت گوشی‌ساز دنیا به‌شمار می‌آید. با این‌حال آمار نشان می‌دهند شمار گوشی‌هایی که سامسونگ در سه‌ماهه‌ی نخست امسال به بازار عرضه کرده به‌میزان ۱۸ درصد نسبت‌به سال گذشته کاهش پیدا کرده است. Counterpoint Research پیش‌بینی می‌کند که این روند برای سه‌ماهه‌ی دوم امسال ادامه‌دار باشد و سامسونگ گوشی‌های کمتری در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد. 

هواوی طی یک سال اخیر به‌دلیل تحریم‌های آمریکا با مشکلاتی بسیار جدی در زمینه‌ی فروش گوشی‌هایش به کاربران بین‌المللی مواجه شده است؛ اما آمار Counterpoint Research نشان می‌دهند این شرکت عملکردی بسیار عالی در بازار چین دارد. با وجود عملکرد عالی، شمار گوشی‌هایی که هواوی در سه‌ماهه‌ی نخست امسال عرضه کرده با افت سالانه‌ی ۱۷ درصدی مواجه شده است.

چین جزو نخستین کشورهایی است که اقتصاد خود را در پی ویروس کرونا بازیابی می‌کند؛ این موضوع باعث می‌شود شرکت‌هایی که بخش زیادی از بازار چین را اختیار دارند (نظیر هواوی) سریع‌تر بتوانند خودشان را بازیابی کنند و به‌عملکرد پیشین خود برگردند. برندهایی که سهم کمتری از بازار چین در اختیار دارند باید امیدوار باشند که بازار اصلی‌شان هرچه زودتر از بحران فعلی عبور کند. 

اپل طی سه‌ماهه‌ی نخست امسال ۵ درصد گوشی کمتر نسبت‌به سال گذشته عرضه کرده است. همچنین طبق ادعای Counterpoint Research، درآمد آیفون‌های اپل در سه‌ماهه‌ی نخست امسال ۷ درصد افت داشته است. از طرفی به‌لطف بازار هند، گوشی‌های عرضه‌شده توسط شیائومی به‌میزان ۷ درصد رشد داشته‌اند. گفته می‌شود شیائومی امروزه ۳۰ درصد از بازار هند را در تصاحب خود دارد. 

در نهایت به عملکرد HMD گلوبال و گوشی‌های خانواده‌ی نوکیا می‌رسیم. بیشتر دستگاه‌هایی که HMD عرضه کرده است در دسته‌ی فیچر فون‌ها (گوشی‌های ساده) جای می‌گیرند. آمار نشان می‌دهند شمار گوشی‌های ساده‌ی عرضه‌شده توسط HMD در سه‌ماهه‌ی نخست امسال به‌شدت افت کرده و به ۸/۶ میلیون دستگاه رسیده است. عدد یادشده نسبت‌به سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۱۹، ۳۴ درصد کمتر است.

آمار فروش گوشی نوکیا

اسکرین‌شات بالا شمار گوشی‌های عرضه‌شده توسط نوکیا را در بازه‌های زمانی مختلف نشان می‌دهد (نمودار خاکستری به گوشی‌های هوشمند، نمودار نارنجی به گوشی‌های ساده‌ی موسوم‌به فیچر فون و نمودار آبی به مجموع کل گوشی‌ها اشاره می‌کند)

گوشی‌های هوشمند نوکیا نیز اوضاع خوبی را تجربه نمی‌کنند. از سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ تاکنون، شمار گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده‌ی سری نوکیا به‌ بازار، به‌طور مداوم افت کرده است. در سه‌ماهه‌ی نخست امسال، HMD گلوبال توانسته است تنها ۱/۷ میلیون دستگاه گوشی هوشمند سری نوکیا را به بازار عرضه کند. این عدد درمقایسه‌با سه‌ماهه‌ی نخست سال گذشته، ۴۵ درصد افت کرده است. درحالی که عملکرد ضعیف‌تر شرکت‌های دیگر نسبت‌به سال‌های پیش تا حد بسیار زیادی به دنیاگیری کووید ۱۹ مربوط می‌شود، اما بدون شک فاکتورهای دیگری نیز روی عملکرد ضعیف HMD گلوبال اثرگذار بوده‌اند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

قیمت به‌روز و مشخصات فنی و هر اطلاعات موردنیاز دیگر برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی موبایل را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به پرسش‌های شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس خواهد بود. همچنین، می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، قیمت گوشی شیائومی، هواوی و اپل از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات