پتنت اپل جایگزین احتمالی درگاه لایتنینگ در نسل بعدی آیفون را نشان می‌دهد

شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل در اختراعی استفاده از درگاه مغناطیسی را برای استفاده در آیفون به‌تفصیل شرح می‌دهد و به‌طور بالقوه، راه را برای آینده‌ای بدون درگاه لایتنینگ هموار می‌کند.
تبلیغات

تاکنون شایعات ضدونقیضی از حذف شدن درگاه لایتنینگ در نسل بعدی آیفون منتشر شده است و گمان می‌رود اپل برای این کار بسیار مصمم باشد. کوپرتینویی‌ها در زمان معرفی خانواده‌ی آیفون‌ ۱۲، از شارژر مگ‌سیف (MagSafe) رونمایی کردند که با استفاده از آهن‌رباهای تعبیه‌شده در پشت آیفون، به‌صورت بی‌سیم به آیفون‌های جدید متصل می‌شود و آن‌ها را شارژ می‌کند و از همان زمان، احتمال جایگزین شدن لایتنینگ با آن و حذف کامل این درگاه را بیش از هر زمان دیگری داغ کرده است؛ اما با توجه به پتنت جدید اپل و به نقل از 9To5Mac، غول دنیای فناوری ممکن است  از حذف کامل درگاه صرف‌نظر کند و در عوض، درگاه لایتنینگ را با نسخه‌ی جدیدتر جایگزین سازد.

اختراع ثبت‌شده‌ی اپل در اداره‌ی ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده با عنوان «اتصال سطح مغناطیسی»، به شرح مکانیزمی برای انتقال انرژی یا داده از طریق درگاهی می‌پردازد که شباهت ساختاری زیادی به مگ‌سیف در کامپیوترهای قدیمی مک دارد. برای یادآوری، مگ‌سیف اورجینال متشکل از یک سری پین کم‌عمق  تعبیه‌شده در یک قسمت مستطیل‌شکل بود. پین‌های مذکور در یک فرورفتگی خاص در کنار مک‌بوک قرار می‌گرفتند و اتصالات موجود در وسط فرورفتگی با برقراری تماس پین‌های شاخه‌دار، انتقال جریان را قادر می‌ساختند.

پتنت اپل مرتبط با جایگزین درگاه لایتنینگ در آیفون

اپل در پتنت جدیدش این مفهوم را از چند جهت اصلاح می‌کند و به‌نوعی قصد دارد آن را برای دستگاه‌های کوچک‌تر مانند آیفون بهینه کند. اپل استدلال می‌کند که از آهن‌ربا می‌توان نه‌تنها برای ثابت نگه داشتن اتصال‌دهنده، بلکه برای تأثیرگذاری بر موقعیت پین‌ها استفاده کرد و به‌ جای فشار دادن پین‌ها برای قرارگیری در جایگاه خود از طریق فنر، پیشنهاد می‌شود که از آهن‌ربا برای اتصال و حفظ ارتباط بین کانکتورها استفاده کرد. با استفاده از یک نقطه‌ی تماس شناور که با ترکیبی از نیروی مغناطیسی و فنرها که در شاخه نگه داشته شده است، نقطه تماس با حفظ اتصال پایدار می‌تواند آزادانه حرکت کند. اتصال‌های دستگاه گیرنده می‌توانند به‌طور مشابه متصل و به‌صورت مغناطیسی در داخل درگاه تعبیه شوند.

برخی از ایده‌های پشت این پتنت از نظر مفهومی، یادآور اتصالات مگ‌سیف اورجینال هستند؛ اما تصاویری در  پرونده‌ی اختراع نشان می‌دهند که این مفهوم می‌تواند به شکل دیگری اصلاح شود. این تصاویر نمایی از یک نوع کانکتور شناور که درون یک پوشش رسانای گنبدی‌شکل محصور می‌شود، نشان می‌دهند. کانکتور می‌تواند درون محفظه حرکت کند و این امکان را دارد که از طریق پوشش در نقطه تماس با آن، جریان را از خود منتقل کند. طراحی جایگزین همچنین نشان می‌دهد که اتصال گیرنده در دستگاه می‌تواند کاملا کم‌عمق و صاف باشد. این می‌تواند زاویه اتصال به دستگاه را فراهم کند که باعث سهولت استفاده و جدا شدن آن می‌شود.

پتنت اپل مرتبط با جایگزین درگاه لایتنینگ در آیفون

به‌ نظر می‌رسد این تغییرات می‌توانند در پایه (فریم) یک دستگاه نازک مانند آیفون تعبیه شوند؛ البته هیچ تضمینی وجود ندارد که اپل این نوع از درگاه را در نسل بعدی آیفون استفاده کند و در مستندات اختراع هیچ اشاره‌ای به آیفون نشده است؛ اما اختراع یادشده نشان می‌دهد که اپل حداقل این گزینه را به‌عنوان راهی برای جایگزین کردن با درگاه لایتنینگ در آیفون یا حتی استفاده از آن در کامپیوتر مک مورد بررسی و تحقیق قرار داده است. مخترعان این پتنت هانی اسماعیلی، اریک اس جول، ایبوکی کامئی، دانیل سی واگمن، آلبرت جی گلکو، محمود آر امینی و مانی رزاقی کاشانی هستند و پرونده‌ی اصلی آن در تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۱۸ به ثبت رسیده است.

این اختراع می‌تواند چشم‌انداز بلندمدت اپل مبنی بر چرخش کاربری شارژ مگ‌سیف کنونی در پشت دستگاه به‌عنوان محلی برای لوازم جانبی مانند پک‌ باتری را در پی داشته باشد و شارژر مغناطیسی ‌مگ‌سیف در قسمت پایین را برای شارژ آیفون به ‌جای بگذارد. این اولین اقدام اپل در زمینه‌ی بهبود اتصال‌دهنده‌های مورد استفاده در دستگاه‌ها نیست و بارها در سایر پرونده‌های اختراع غول دنیای فناوری ظاهر شده است.

اپل هر هفته اختراعات بی‌شماری ثبت می‌کند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ی موضوعات دلخواه واحد تحقیق ‌‌و‌‌ توسعه شرکت‌ها محسوب می‌شود؛ اما تضمین‌کننده‌ی ارائه‌ی آن در محصول یا خدمات آینده به‌حساب نمی‌آید. طبیعتا این امر درباره‌ی بسیاری از پتنت‌های مرتبط با آیفون نیز صدق می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات