۷ مشکل گوشی‌های تاشدنی که هنوز برطرف نشده‌اند

سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
تماشای فیلم با زد فولد ۵ سامسونگ
اگرچه گوشی‌های تاشدنی به بلوغ نسبتاً خوبی رسیده‌اند، همچنان برخی مشکلات مهم این محصولات برطرف نشده است.
تبلیغات

گوشی‌های تاشدنی از سال ۲۰۱۹ در سرتاسر جهان عرضه شده‌اند و با گذشت زمان، شاهد افزایش فروش این نوع محصولات هستیم. علاوه‌براین طی سال‌های اخیر، پیشرفت‌های چشمگیری در این دستگاه‌ها ارائه شده است که ازجمله می‌توان به نمایشگرهای تاشدنی مقاوم‌تر، کاهش چین‌خوردگی وسط صفحه‌نمایش و بهبودهای نرم‌افزاری اشاره کرد.

بااین‌حال، واضح است که هنوز مشکلات مهمی در گوشی‌های هوشمند تاشدنی وجود دارد که باید برطرف شوند. به‌ بهانه‌ی اینکه در آستانه‌ی معرفی تاشدنی‌های جدید سامسونگ از جمله گلکسی زد فولد ۶ و گلکسی زد فلیپ ۶ قرار داریم، در این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین مشکلات این نوع گوشی‌ها اشاره کنیم؛ مواردی که انتظار می‌رود در مدل‌های آینده‌ رفع شوند.

چین‌خوردگی نمایشگر تاشدنی

یکی از مشکلات مهمی که هنوز به‌طور کامل در گوشی‌های هوشمند تاشدنی برطرف نشده، وجود اثر چین‌خوردگی روی نمایشگر است. این مورد بخصوص در گوشی‌های تاشدنی سامسونگ بسیار دیده می‌شود و می‌توان آن را به‌وضوح روی صفحه‌نمایش تاشدنی گلکسی زد فولد ۵ و گلکسی زد فلیپ ۵ مشاهده و احساس کرد.

گلکسی زد فولد ۵ سامسونگ در حالت نیمه بسته
عکاس: محمد مردانه / زومیت

وضعیت سایر گوشی‌های تاشدنی در این خصوص تا حدی بهتر بوده؛ به‌طور مثال اثر تاخوردگی روی صفحه‌نمایش هواوی Mate X2 چندان محسوس نیست و نمایشگر تاشدنی اوپو Find N2 نیز فقط چروک جزئی دارد؛ البته رویکرد این دو شرکت برای کاهش اثر تاخوردگی نمایشگر، به‌ قیمت کاهش مقاومت دستگاه دربرابر نفوذ آب تمام شده است.

اگرچه پیشرفت‌های بسیار خوبی برای کاهش چین‌خوردگی نمایشگرهای تاشدنی در گوشی‌های هوشمند حاصل شده است، اما همچنان انتظار داریم در آینده، این مشکل به‌طور کامل برطرف شود.

مقاوم نبودن دربرابر گردوغبار

لولای گلکسی زد فلیپ ۴

درحال‌حاضر سامسونگ با ارائه‌ی رتبه‌بندی IP روی گوشی‌های هوشمند تاشدنی خود، پیشتاز بازار است. غول کره‌ای سه‌ نسل از تاشدنی‌های خود را با گواهی IPX8 عرضه کرد که نشان از دوام این محصولات دربرابر نفوذ آب دارد.

البته حرف X یعنی این دستگاه‌ها برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار آزمایش نشده‌اند و با توجه به‌فرم‌فکتور لولایی این دستگاه‌ها، نفوذ نکردن گردوغبار به‌داخل آن‌ها دور از انتظار است.

مقاوم‌نبودن دربرابر نفوذ گردوغبار، یکی از مشکلاتی است که بسیاری از کاربران تمایل دارند در مدل‌های آینده‌ی گوشی‌های تاشدنی رفع شود. باتوجه‌به تعداد زیاد قطعات متحرک درگیر در این نوع محصولات، قطعاً چالش‌های بزرگی برای مقاوم‌کردنشان دربرابر گردوغبار وجود دارد. به‌عنوان مثال، لولاها و چین‌خوردگی نمایشگر گوشی‌های تاشدنی امروزی، همچنان فضایی برای ورود گردوغبار به داخل دستگاه باقی می‌گذارند؛ بنابراین اگر شرکت‌های سازنده‌ی این‌ نوع گوشی‌ها بخواهند محصولاتی با مقاومت دربرابر نفوذ گردوغبار تولید کنند، باید روی بخش لولا، تمرکز ویژه‌ای داشته باشند.

بی‌کیفیت به‌نظر رسیدن نمایشگرهای تاشدنی

صفحه‌نمایش‌های تاشدنی در طول سال‌های گذشته به‌طور فزاینده‌ای استحکام بیشتری پیدا کرده‌‌اند و حتی در برخی از مدل‌های امروزی، لایه‌ای بسیار نازک از جنس شیشه (UTG) روی آن‌ها قرار داده شده است. حتی سری گلکسی زد فولد از قلم S-Pen پشتیبانی می‌کند که استحکام نمایشگر دستگاه‌های تاشدنی این شرکت را نشان می‌دهد؛ اما نمی‌توان انکار کرد که بسیاری از صفحه‌نمایش‌های تاشدنی، همچنان بی‌کیفیت به‌نظر می‌رسند.

نمایی از گلکسی زد فلیپ ۵ در حالت flex
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

بازتاب نور زیاد، هنوز در برخی از گوشی‌های تاشدنی مثل گلکسی زد فولد ۵ وجود دارد. اگر منصفانه به‌ موضوع نگاه کنیم، برخی از دستگاه‌ها مثل ویوو X Fold Plus پوششی ضدتابش برای کاهش مشکل مذکور ارائه می‌دهند. شاید مسئله‌ی مهم‌تر این باشد که صفحه‌نمایش‌های تاشدنی، همچنان شبیه پلاستیک هستند و به‌دلیل نازک بودن پوشش شیشه‌ای نیاز به لایه‌های محافظ پلاستیکی دارند. مدل‌های تاشدنی گوشی سامسونگ حتی به دارندگان این محصولات هشدار می‌دهند که با ناخن خود روی صفحه‌نمایش فشار وارد نکنند و این موردی است که روی گوشی‌های معمولی توجهی به آن نداریم.

نسل بعدی نمایشگرهای تاشدنی احتمالاً می‌تواند مشکل ارزان‌ به‌نظر رسیدن نسل کنونی این پنل‌ها را رفع کند. سازنده‌ی گوریلاگلس، درحال‌حاضر روی ساخت شیشه‌ی تاشدنی فوق‌ نازکی کار می‌کند که Willow Glass نام دارد اما عملکرد آن هنوز مشخص نیست.

محدودیت اپلیکیشن‌های سازگار با گوشی‌های تاشدنی

نرم‌افزار، بخش جدایی‌ناپذیر از تجربه‌ی کار با گوشی‌های هوشمند تاشدنی محسوب می‌شود و گوگل از زمان انتشار اندروید 12L و نسخه‌های جدید سیستم‌عامل خود سعی کرد این تجربه‌ را بهبود دهد. سامسونگ نیز تلاش‌های زیادی در زمینه‌ی نرم‌افزار انجام داده است اما پشتیبانی از برنامه‌ها همچنان در محصولات تاشدنی، مشکل بسیار مهمی به‌حساب می‌آید.

قابلیت چندوظیفگی زد فولد ۵ سامسونگ
عکاس: محمد مردانه / زومیت

درحال‌حاضر بیشتر برنامه‌ها از صفحه‌نمایش‌های گوشی‌های تاشدنی محبوب مثل سری گلکسی زد فولد سامسونگ پشتیبانی نمی‌کنند که این مورد فقط با همکاری نزدیک میان سازندگان گوشی‌های تاشدنی و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن رفع خواهد شد.

محدودیت در سخت‌افزار

یکی دیگر از مشکلات گوشی‌های تاشدنی این است که به‌دلیل فرم‌فکتور خاص، برخی محدودیت‌ها در استفاده از قطعات مانند باتری را در آن شاهد هستیم.

به‌عنوان مثال، گلکسی زد فولد ۵ همچنان از باتری ۴٬۴۰۰ میلی آمپرساعتی مشابه مدل‌های قبلی خود بهره می‌برد و علاوه‌براین فاقد دوربین تله‌فوتو پریسکوپی پیشرفته مشابه گلکسی S24 اولترا است.

نمایی از فیلم‌برداری کردن با گلکسی زد فلیپ ۵ در حالت flex
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

دلیل برخی مشخصات ضعیف گوشی‌های تاشدنی واضح است. محصولاتی مثل گلکسی زد فولد در حالت بازشده، ضخامت کمی دارند. بسیاری از گوشی‌های تاشدنی نیز در مقایسه با گوشی‌های هوشمند معمولی تاحدودی نازک‌تر هستند. با توجه به لولای نسبتاً بزرگ این دستگاه‌ها، واقعاً فضای زیادی برای استفاده از باتری‌ یا دوربین بزرگ‌تر یا اضافه‌کردن قطعات دیگر وجود ندارد. البته چندین دستگاه تاشدنی را نیز مشاهده کرده‌ایم که با بهره‌گیری از طراحی باتری دوگانه از فرم‌فکتور خود، حداکثر استفاده را می‌برند.

بهبود مشخصات فنی در گوشی‌های هوشمند تاشدنی، فرایندی نیست که یک‌شبه رخ دهد ولی انتظار داریم در مدل‌های آینده‌ی این نوع محصولات، شاهد بهبود ویژگی‌های سخت‌افزاری باشیم. برای ساخت یک گوشی تاشدنی با مشخصات سخت‌افزاری رده‌بالا و قدرتمند، احتمالاً باید منتظر نوآوری‌های جدید مثل لنزهای کوچک‌تر و راهکارهای جدید در صنعت باتری باشیم. از طرف دیگر امکان دارد با افزایش ضخامت این محصولات، شاهد بهبود ویژگی‌های فنی آن‌ها باشیم؛ هرچند که بزرگ‌تر شدن ضخامت این گوشی‌ها با توجه به قیمت بالای آن‌ها، واقعاً ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد.

محدودیت‌های زنجیره تولید و عرضه

یکی دیگر از مشکلات مهم گوشی‌های تاشدنی امروزی، عرضه‌ی این محصولات است. سامسونگ، موتورولا و هواوی، تنها برندهایی هستند که گوشی‌های تاشدنی خود را در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند. علاوه‌براین پیکسل فولد گوگل به‌طور محدود در بازارهای جهانی دردسترس قرار دارد.

گوشی شیائومی میکس فولد 2 رنگ گلد در حالت ایستاده

شرکت‌های دیگری مثل شیائومی، آنر، اوپو یا ویوو گوشی‌های تاشدنی خود را فقط در چین عرضه کرده‌اند و به‌همین‌دلیل دسترسی به محصولات تاشدنی این برندها، بسیار سخت است و بدین‌منظور باید آن‌ها را شخصاً به کشور محل سکونت خود وارد کنید. برخی از مدل‌های این گوشی‌های تاشدنی، واقعاً جایگزین‌های شایسته‌ای برای تاشدنی‌های سری گلکسی سامسونگ هستند.

قیمت

شاید بزرگ‌ترین چالشی که گوشی‌های تاشدنی با آن مواجه هستند، قیمت بسیار بالا باشد. گلکسی زد فولد ۵ سامسونگ با قیمت پایه ۱٬۸۰۰ دلار عرضه می‌شود درحالی‌که قیمت گلکسی S24 اولترا که مشخصات فنی بسیار قدرتمندتری دارد ۱٬۳۰۰ دلار است.

هواوی Mate XS 2 نیز با قیمت ۱٬۹۸۴ دلار روانه‌ی بازار شده است و باتوجه‌به پشتیبانی نکردن از خدمات گوگل، خرید آن برای بسیار از افراد بخصوص کسانی که خارج از چین زندگی می‌کنند، منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

گوشی هواوی میت بوک Xs 2 در حالت باز از نمای پایین

البته گوشی‌های تاشدنی ارزان‌قیمت‌تر نیز در بازار وجود دارند و به‌عنوان مثال گلکسی زد فلیپ ۵ با برچسب قیمت ۹۹۹ دلار، گزینه‌ای معقول‌تر به‌نظر می‌رسد؛ اما این عدد همچنان در مقایسه با میانگین قیمت یک گوشی هوشمند معمولی، بسیار زیاد است؛ اگرچه با قیمت بیشتر پرچم‌داران امروزی مطابقت دارد. در هر صورت فعلاً خبری از عرضه‌ی گوشی‌های تاشدنی با قیمتی درحد گوشی‌های میان‌رده نیست.

سؤال مهم این است که چگونه می‌توان گوشی‌های تاشدنی جدید را با قیمتی در سطح گوشی‌های میان‌رده‌ی امروزی تولید کرد؟

شاید یکی از راهکارهای کاهش قیمت این دستگاه‌ها، استفاده از تراشه، رم، فضای‌ ذخیره‌سازی، و ظرفیت باتری ضعیف‌تر است؛ بنابراین اگر گلکسی Z Flip با تراشه‌ی اگزینوس ۱۳۸۰ یا Snapdragon 8 Gen 1، رم ۶ گیگابایت و فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت روانه‌ی بازار شود، چندان تعجب نخواهیم کرد.

علاوه‌براین، انتظار داریم شرکت‌های مختلف از صفحه‌نمایش‌های تاشدنی ارزان‌قیمت‌تر مثل پنل‌های شرکت BOE استفاده کنند. به‌عنوان مثال درحال‌حاضر آنر Magic V از پنل‌های تاشدنی BOE بهره می‌برد. در نهایت، استفاده از نسل اول نمایشگرهای تاشدنی برای ساخت گوشی‌های تاشدنی میان‌رده‌، راهکاری منطقی به‌نظر می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات