پیکسل فولد به صدر رتبه‌بندی نمایشگرهای DXOMark تکیه زد!

جمعه ۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
مطالعه 5 دقیقه
بخش خارجی پیکسل فولد گوگل / Pixel Fold روی میز چوبی
گوشی تاشدنی پیکسل فولد گوگل در آزمون‌های DXOMark از نزدیک‌ترین رقیب خود پیشی گرفته و رکوردهای جدیدی را ثبت کرده است.
تبلیغات

کمتر از دوماه از عرضه‌ی اولین گوشی پیکسل فولد شرکت گوگل می‌گذرد. این محصول واکنش‌های گسترده‌ای به‌همراه داشته و ما در زومیت سعی کرده‌ایم مشخصات، اخبار و حواشی پیرامون این تاشدنی جذاب و جدید را به‌سرعت پوشش دهیم. حال، امتیازهای مربوط به صفحه‌نمایش، کیفیت صدا و دوربین این گوشی ۱۸۰۰ دلاری گوگل، از دیدگاه سایت بنچمارک دکسومارک (DXOMark) نیز منتشر شده و از قرار معلوم، نخستین تجربه گوگل در ساخت گوشی‌های تاشو نتیجه‌ی مناسبی را به همراه داشته است.

کپی لینک

صفحه‌نمایش

دکسومارک یکی از سایت‌های شناخته شده در زمینه‌ی آزمایش و امتیازدهی به گوشی‌ها است و پیکسل فولد را در سه بخش مورد بررسی قرار داده است. ابتدا به‌سراغ نمایشگر می‌رویم. به‌نظر می‌رسد پیکسل فولد بهترین تاشدنی موجود از نظر کیفیت صفحه‌نمایش باشد، زیرا با کسب امتیاز ۱۵۱، در رتبه‌ی اول از نظر سایت دکسومارک قرار گرفته است؛ درحالی که گوشی زد فولد ۴ سامسونگ امتیاز ۱۳۳ را بدست آورد. نمایشگر گوشی پیکسل فولد از لحاظ کنتراست رنگ و میزان روشنایی، تجربه‌ی مطلوبی در پخش ویدیو با فرمت HDR10 برای بیننده فراهم می‌کند. همچنین گفته شده که مدیریت رنگ این گوشی خیلی خوب است؛ به‌طوری‌که رنگ‌های دقیق و پایداری را در نمایش محتواهای ثابت و پویا تولید می‌کند. البته این‌ ویژگی‌ها در مورد نمایشگر داخلی بیان شده است.

آزمون نمایشگر پیکسل فولد

مورد دیگری که در این بررسی به‌آن پرداخته شده، عملکرد کاملا یکنواخت نمایشگر است؛ بطوری که پرش، لگ، اعوجاج و هرگونه اختلالی که در برخی نمایشگرها، خصوصا در موقع نمایش فیلم یا انجام بازی مشاهده می‌شود، در نمایشگر پیسکل فولد دیده نشده است. اما طبق گزارش دکسومارک، بعضی مواقع تاخیر قابل ملاحظه‌ای بین سمت چپ و راست نمایشگر بوجود می‌آید که تصویر را کمی دچار خمیدگی می‌کند. این موضوع در گوشی‌های تاشوی دیگر هم تاحدودی وجود دارد.

نمایشگر داخلی پیکسل فولد با شدت روشنایی ۱۴۳۰ نیت، بیشترین روشنایی را در بین تاشدنی‌های دیگر دارد. در محیط‌هایی با نور زیاد می‌توان خط تای آن را به‌وضوح تشخیص داد. البته این را شاید نتوان یک نقص برای یک گوشی تاشو در نظر گرفت؛ ولی به‌عنوان یک نکته باید گفته شود.

هنگامی‌که گوشی به اندازه‌ی کمتر از ۳۰ درجه باز می‌شود؛ تغییری که در رنگ تصاویر دیده می‌شود بسیار محدود است. در زاویه ۶۰ درجه، ۷۵ درصد شدت روشنایی نسبت به حالت تخت را ایجاد می‌کند و در وضعیت ۹۰ درجه می‌توان تصاویر را با کیفیت مطلوب در آن مشاهده کرد. بنابراین پیکسل فولد بهترین تجربه در نمایش از زوایای مختلف را برای کاربر فراهم می‌کند.

کپی لینک

دوربین

یکی از نقاط قوت همه‌ی گوشی‌های پیکسل، داشتن دوربین‌ قدرتمند است و این مزیت به پیکسل فولد هم منتقل شده است. سایت دکسومارک امتیاز خیلی خوب ۱۳۳ را در آزمایش خود برای دوربین پیکسل فولد در نظر گرفته و آن را در رتبه‌ی بیست‌و‌هشتم قرار می‌دهد. این درحالی است که گوشی زد فولد ۴ امتیاز ۱۲۴ را با رتبه‌ی پنجاه‌و‌پنجم به‌دست آورده است. ممکن است در نگاه اول جذابیت دوربین پیکسل فولد به‌اندازه‌ی برخی گوشی‌های پرچمدار موجود در بازار نباشد؛ اما باید توجه کرد که ویژگی تاشدن این گوشی است که توجه ما را به‌سمت خود جذب می‌کند، نه دوربین آن.

بررسی دوربین گوشی پیکسل فولد گوگل
گوشی تاشدنی پیکسل فولد گوگل

دوربین پیکسل فولد از جنبه‌ی زوم خودکار عملکرد بسیار خوبی دارد و در بیشتر مواقع، حتی در شرایط نور نامناسب، با دقت بالایی زوم می‌کند. عکس‌ها و فیلم‌هایی که با این دوربین گرفته شده‌اند وجود داینامیک رنج بالای آن را نشان می‌دهند. علاوه براین، کنتراست رنگ‌ها در وضعیت HDR، به زیبایی رندر می‌شود؛ مثلا در حالتی که نوردهی بالایی در پس‌زمینه وجود داشته باشد، دوربین به‌خوبی نور ورودی را کنترل می‌کند. از نظر بوکه و تارشدگی تصویر، عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهد و در هنگام تصویربرداری در نور کم و شب، میزان نویز افزایش می‌یابد. از طرف دیگر کمی ناپایداری در کنترل نوردهی و متعادل‌کردن رنگ سفید در حالت ضبط ویدیو وجود دارد. اما به‌طورکلی دوربین پیکسل فولد برای ضبط تصاویر افقی در همه‌ی شرایط عملکرد مطلوبی نشان می‌دهد.

کپی لینک

صدا

از نظر کیفیت صدا، بررسی انجام شده توسط دکسومارک، پیکسل فولد را با امتیاز ۱۳۳ در رتبه‌ی سی‌و‌هشتم در بین گوشی‌های جهان قرار می‌دهد. طبق این گزارش، امتیاز پخش صدا از اسپیکر‌ها ۱۳۵ است و این بهترین عدد بدست آمده در بین تاشدنی‌ها تا امروز است.

بررسی صدا در گوشی پیکسل فولد گوگل

دکسومارک می‌گوید:

خیلی ممنون به‌خاطر بافت صدای بسیار با کیفیتی که از اسپیکرهای داخلی بیرون می‌آید.
- ، دکسومارک

در حالت ضبط صدا، بهترین کیفیت مربوط به زمانی‌ است که گوشی تاشده باشد و با دوربین جلویی ویدیو ضبط شود. اما موقعی که گوشی باز شده و با دوربین اصلی فیلم گرفته می‌شود، عملکرد آن کمی افت می‌کند. همین افت کیفیت در زمان استفاده از اپلیکیشن رکوردر هم اتفاق می‌افتد.

در خصوص ضبط و پخش صدای سه‌بعدی عملکرد متفاوتی از گوشی مشاهده نشد. اگرچه با توجه به ابعاد بزرگ پیکسل فولد در حالت باز شده، انتظار می‌رفت تولید صدای استریو با کیفیت بالاتری صورت بگیرد. دکسومارک این گوشی را به لیست تاشدنی‌هایی که نتوانسته‌اند از شکل فیزیکی خود به‌عنوان نقطه قوتی برای تولید صدای بهتر استفاده کنند، اضافه کرد.

درهر صورت، گوشی پیکسل فولد گوگل توانسته است بنچمارک‌های جدیدی در بین گوشی‌های تاشدنی ایجاد کند. صادقانه بگویم؛ هنوز نوآوری شگفت‌انگیز و خاصی در تولید گوشی‌های تاشدنی دیده نشده است. از طرف دیگر با توجه به خبرهایی که از خراب شدن بعضی از گوشی‌های پیکسل فولد در بین کاربران منتشر شده، هنوز هم نگرانی‌هایی از این بابت وجود دارد. نظر شما در این مورد چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات