آیفون ۱۴ پرو مکس در دست تیم کوک / Tim Cook مدیرعامل اپل

آیفون نه، «دوربین» ستاره مراسم Wonderlust اپل خواهد بود

اپل سه‌شنبه‌شب یکی از مهم‌ترین کنفرانس‌های تاریخش را برگزار می‌کند
یک‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵مطالعه 4 دقیقه
اپل سری آیفون ۱۵ را با امید حرکت برخلاف مسیر بازار رونمایی می‌کند؛ حرکتی که احتمالاً جرقه‌اش را دوربین پیشرفته‌تر خواهد زد.
تبلیغات

اپل سه‌شنبه آیفون ۱۵ را به‌همراه مدل‌های جدید اپل واچ و ایرپاد رونمایی می‌کند و باردیگر تمام تلاشش را به‌کار می‌گیرد تا مردم به خرید مدل‌های گران‌تر آیفون ترغیب شوند. افزایش فروش آیفون‌های گران‌قیمت برای اپل بسیار ضروری است؛ چون بازار موبایل به‌سمت رکود حرکت می‌کند و بیشترین درآمد سالانه‌ی اپل ازطریق آیفون به‌دست می‌آید.

زمانی‌که فروش آیفون در سال ۲۰۱۶ افت فاحشی کرد و به ۲۰۰ تا ۲۲۰ میلیون دستگاه رسید، اپل ایده‌ی جدیدی مطرح کرد: افزایش درآمد ازطریق ارتقای آیفون و تولید گوشی گران‌تر.

آیفون 10 ایکس / iphone x
رونمایی آیفون X لحظه‌ی تغییر استراتژی‌های اپل درقبال بازار موبایل بود

یک سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۷، برنامه‌ی اپل رنگ حقیقت به خود گرفت. این شرکت اولین آیفون ۹۹۹ دلاری‌ خود، آیفون X را روانه‌ی بازار کرد. در آن زمان، برچسب قیمت ۹۹۹ دلاری برای بسیاری از مردم تعجب‌برانگیز بود. در سال ۲۰۱۸، رونمایی آیفون XS مکس با ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره سازی و قیمت ۱٬۴۴۹ دلار را شاهد بودیم. امروزه، آیفون ۱۴ پرو مکس اپل با یک ترابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱٬۵۹۹ دلار قیمت دارد.

اپل سال‌ها پیش برای مقابله‌ با افت فروش آیفون، استراتژی موفقی را امتحان کرد

استراتژی اپل جواب داد. فروش سالانه‌ی اپل در ۷ سال اخیر بسیار چشمگیر بوده؛ اما در همین بازه‌ی زمانی، درآمد اپل از فروش آیفون حدوداً ۷۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. تغییر رویه‌ی اپل درقبال آیفون، نحوه‌ی ارزیابی موفقیت این شرکت را نیز تغییر داد. از سال ۲۰۱۹ به‌بعد، اپل آمار فروش دستگاه‌هایش را منتشر نکرده است و اکنون صرفاً روی درآمد هر واحد تجاری تمرکز می‌کند.

سه‌شنبه‌ی این هفته، یکی از روزهای مهم تاریخ اپل رقم می‌خورد؛ زیرا این شرکت احتمالاً جرقه‌ی جدیدی برای صعودی‌شدن نمودار درآمد آیفون می‌زند. افشاگران از افزایش قیمت آیفون در نسل جدید خبر داده‌اند. افزایش قیمت موبایل های جدید سری پرو نتیجه‌ی استفاده از فریم تیتانیومی و دوربین بهتر و افزایش حافظه‌ی ذخیره‌سازی است. این تغییرات دلایل کافی به کاربران اپل می‌دهند که سراغ خرید گران‌ترین مدل‌ها بروند.

آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس شارژدهی طولانی‌تر، سرعت انتقال و شارژ بیشتر، حاشیه‌ی باریک‌تر و نمایشگر بهتر خواهند داشت. همچنین، مدل‌های پرو پردازنده پرقدرت‌تر و دکمه‌ی فشاری جدیدی به نام دکمه‌ی اکشن در لبه‌ی کناری خواهند داشت که جایگزین اسلایدر میوت می‌شود.

طراحی پشت آیفون ۱۴ پرو

قابلیت‌های مذکور باعث می‌شوند تا فاصله‌ی ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلاری بین قیمت آیفون‌های استاندارد و آیفون‌های پرو برای برخی از مشتریان منطقی به‌نظر برسد. اگر اپل در تبلیغات آیفون به طرح فروش اقساطی اشاره کند، احتمالاً این تفاوت منطقی‌تر خواهد شد؛ چراکه اگر آیفون‌های پرو را در آمریکا قسطی بخرید، تفاوت پولی که ماهانه پرداخت می‌کنید، به ۱۰ تا ۱۵ دلار می‌رسد.

اپل برای ترغیب مردم به خرید آیفون ۱۵ پرو مکس دست‌به‌دامان بازاریاب‌هایش می‌شود

اپل امسال در تلاش است تا روی یکی از بخش‌های مهم‌ آیفون مانور دهد: دوربین. آیفون ۱۵ پرو مکس اولین و تنها آیفون ۲۰۲۳ با دوربین تله‌فوتوِ پریسکوپی خواهد بود. لنز پریسکوپی توانایی آیفون را در بزرگ‌نمایی اپتیکال (بدون افت کیفیت) ارتقا می‌دهد و به ۶ برابر می‌رساند.

در سال‌های اخیر، مدل‌های پروی آیفون معمولاً در‌زمینه‌ی ابعاد نمایشگر و ظرفیت باتری باهم تفاوت داشته‌اند و در بسیاری از زمینه‌ها مثل هم بوده‌اند؛ خصوصاً قطعات داخلی و مشخصات فنی.

اپل آخرین‌بار در سال ۲۰۲۰ با رونمایی آیفون ۱۲،‌ از دوربین نسبتاً متفاوتی در مدل‌های پرو و پرو مکس استفاده کرد. در آن زمان، آیفون ۱۲ پرو مکس بزرگ‌نمایی بهتر و لرزش‌گیر باثبات‌تر داشت؛ بااین‌حال، اضافه‌شدن لنز پریسکوپی تفاوت بسیار بیشتری رقم می‌زند. اپل افزون‌بر متمایزکردن آیفون‌های استاندارد از آیفون‌های پرو، می‌خواهد آیفون‌های پرو را نیز از یکدیگر متمایز کند.

پشت و صفحه نمایش آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو اپل

اپل می‌خواهد با ادامه‌ی ترندی که از سال ۲۰۲۲ شروع شد، مشتریانش را به خرید لوازم جانبی گران‌قیمت‌تر نیز ترغیب کند. مدل‌های جدید اپل واچ به‌لطف پردازنده‌ی بهتر، قوی‌تر از نسل‌های قبل خواهند بود؛ اما کاربران برای دستیابی به بهترین ساعت اپل باید سراغ خرید مدل اولترا بروند که بدنه‌ی تیتانیومی و نمایشگر بزرگ‌تر و شارژدهی بهتر دارد. اگر مشتریان به‌دنبال خرید ایرپادی هستند که درگاه USB-C داشته باشد، باید گران‌ترین‌‌ مدل را بخرند؛ حداقل فعلاً.

اپل نسل جدید آیفون را در زمانی حساس رونمایی می‌کند. در چند فصل اخیر، ابعاد بازار موبایل کوچک‌تر شده است و افت فروش همچنان ادامه دارد. همه‌ی این‌ها را به تحولات چین اضافه کنید تا بفهمید شرایط آیفون چقدر حساس شده است.

اپل امیدوار است که خانواده‌ی جدید آیفون‌ها به‌لطف قابلیت‌های هیجان‌انگیزتر، فروش بیشتری در بازار تجربه کند. اگر آیفون ۱۵ مطابق انتظارات ظاهر شود، احتمالاً اپل برای اولین‌بار سامسونگ را در بازار موبایل کنار می‌زند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات