مقایسه پیکسل ۸ پرو با نسل گذشته

پنج‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
پیکسل ۸ پرو
آیا ارزش دارد که ۱۰۰ دلار بیشتر برای پیکسل ۸ پرو بپردازید؟ در این مقاله پاسخ این سؤال را خواهید یافت.
تبلیغات

گوشی پیکسل ۸ پرو که روز چهارشنبه دوازدهم مهر در رویداد Made by Google 2023 معرفی شد، یکی از قابل‌توجه‌ترین و در عین حال گیج‌کننده‌ترین ویژگی را بین گوشی‌هایی که امسال معرفی شدند دارد؛ دماسنج داخلی! همچنین سیستم دوربین ارتقایافته، صفحه‌نمایش کم‌مصرف‌تر و چیپست جدید Tensor G3 از دیگر ویژگی‌های پرچم‌دار جدید گوگل هستند. حال باید ببینیم که محصول جدید گوگل چه مزایایی نسبت به نسل قبلی خود دارد.

در ادامه جدول مشخصات دو گوشی در کنار هم را مشاهده می‌کنید؛ سپس به بررسی و مقایسه هر کدام خواهیم پرداخت.

Pixel 8 Pro

Pixel 7 Pro

قیمت

۹۹۹ دلار

۸۹۹ دلار

صفحه‌نمایش

۶٫۷ اینچ

۶٫۷ اینچ

نرخ تازه‌سازی نمایشگر

نرخ تازه‌سازی متغیر ۱-۱۲۰ هرتز

نرخ تازه‌سازی متغیر ۱۰-۱۲۰ هرتز

دوربین اصلی

۵۰ مگاپیکسل

۴۸ مگاپیکسل اولتراواید

۴۸ مگاپیکسل تله‌فوتو با زوم اپتیکال ۵ برابری

۵۰ مگاپیکسل

۱۲ مگاپیکسل اولتراواید

۴۸ مگاپیکسل تله‌فوتو با زوم اپتیکال ۵ برابری

دوربین سلفی

۱۰٫۵ مگاپیکسل

۱۰٫۸ مگاپیکسل

پردازنده

Google Tensor G3

Google Tensor G2

رم

۱۲ گیگابایت

۱۲/۸ گیگابایت

حافظه ذخیره‌سازی

۵۱۲/۲۵۶/۱۲۸ گیگابایت/ ۱ ترابایت

۵۱۲/۲۵۶/۱۲۸ گیگابایت

باتری

۵۰۵۰ میلی‌آمپرساعت

۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت

سرعت شارژ باتری

۳۰ وات باسیم

۲۳ وات بی‌سیم با پیکسل استند و ۱۲ وات با سایر شارژرها

۳۰ وات باسیم

۱۲ وات بی‌سیم

ضد آب بودن

دارای گواهی IP68

دارای گواهی IP68

سایز

۱۶۲٫۶ در ۷۶٫۵ در ۸٫۸ میلی‌متر

۱۶۲٫۹ در ۷۶٫۶ در ۸٫۹ میلی‌متر

وزن

۲۱۳ گرم

۲۱۲ گرم

رنگ‌بندی

Obsidian, Porcelain, Bay

Obsidian, Snow, Hazel

قیمت

پیکسل ۷ پرو سال گذشته با قیمت اولیه ۸۹۹ دلار عرضه شد، اما گوگل تصمیم گرفت قیمت گوشی نسل جدید را افزایش دهد. پیکسل ۸ پرو با برچسب قیمت ۹۹۹ دلاری، ۱۰۰ دلار گران‌تر از نسل قبلی خود است. در این زمینه، قیمت گوشی پیکسل ۸ پرو با قیمت اولیه آیفون ۱۵ پرو مطابقت دارد. شاید در ادامه با خواندن ویژگی‌های پرچم‌دار جدید گوگل، افزایش قیمت اعلام شده از سوی این شرکت برایتان کمی منطقی به‌نظر برسد.

رم و حافظه ذخیره‌سازی

پیکسل ۸ پرو در نسخه پایه دارای ۱۲ گیگابایت رم است که نسبت به کانفیگ پایه پیکسل ۷ پرو با رم ۸ گیگابایتی، حافظه‌ی بیشتری برای اجرای هم‌زمان برنامه‌ها و بازی‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به عبارت دیگر پیکسل ۸ پرو روی کاغذ باید در اجرای چندوظیفگی بهتر از پیکسل ۷ پرو عمل کند.

در بخش حافظه ذخیره‌سازی نیز پیکسل ۸ پرو اکنون حافظه ۱ ترابایتی به کاربران خود ارائه می‌دهد، درحالی که پیکسل ۷ پرو نهایتاً با ۵۱۲ گیگابایت حافظه قابل خریداری بود.

طراحی

در طراحی نسل جدید پرچم‌دار پیکسل ما شاهد دو تغییر نسبتاً محسوس هستیم. اولاً پیکسل ۸ پرو تمام دوربین‌های خود را درون فضای بیضی شکل در پشت گوشی قرار داده اما در پیکسل ۷ پرو دوربین تله‌فوتو دارای یک فضای اختصاصی کوچک در کنار سایر دوربین‌ها بود.

فردی در حال حرف زدن با پیکسل ۸ پرو

ثانیاً در کنار نوار دوربین پیکسل ۸ پرو ممکن است متوجه حسگر جدیدی شده باشید، این حسگر همان دماسنج داخلی است ‌که می‌تواند دمای اشیا و مواردی مانند نوشیدنی‌ها و ظروف و پخت و پز را اندازه‌گیری کند، چیزی که پیش از این در پیکسل ۷ پرو وجود نداشت.

هر دو گوشی دارای لبه‌های گرد و صاف و یک دوربین سلفی کوچک در بخش بالایی نمایشگر هستند. پیکسل ۸ پرو نسبت به مدل قبلی خود در زمینه وزن و اندازه تغییر بسیار ناچیزی داشته، از همین رو تصمیم گرفتیم تمرکز خاصی روی مقایسه این بخش نداشته باشیم.

گواهی IP68 و بدنه‌ی ضدآب نیز ویژگی مشابهی است که در هر دو گوشی مشاهده می‌شود و یکی از ویژگی‌های کاربردی گوشی‌ها و پرچم‌داران جدید است.

نمایشگر

هر دو گوشی پیکسل ۸ پرو و پیکسل ۷ پرو اندازه صفحه‌نمایش ۶٫۷ اینچی دارند اما نکته جالب توجه، کاهش تراکم پیکسلی پیکسل ۸ پرو نسبت به نسل قبلی خود است. نمایشگر پیکسل ۷ پرو با وضوح ۱۴۴۰ در ۳۱۲۰ دارای تراکم پیکسلی ۵۱۲ پیکسل بر اینچ بود اما پیکسل ۸ پرو با وضوح ۱۳۸۴ در ۳۱۲۰، قابلیت نمایش محتوا را تا تراکم ۴۸۹ پیکسل بر اینچ دارد. البته این کاهش تراکم پیکسلی در چشم کاربران عادی و کارکرد روزمره گوشی تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

با این حال، پیکسل ۸ پرو دارای محدوده‌ی نرخ تازه‌سازی گسترده‌تری است (۱ هرتز تا ۱۲۰ هرتز در مقابل ۱۰ هرتز تا ۱۲۰ هرتز). یعنی وقتی کارهایی را انجام می‌دهید که به فعالیت فشرده نیاز ندارند، Pixel 8 Pro می‌تواند نرخ تازه‌سازی را کاهش دهد.

پیکسل ۸ پرو همچنین صفحه‌نمایش روشن‌تری نیز دارد. حداکثر روشنایی آن ۲۴۰۰ نیت است که از حداکثر روشنایی ۱۵۰۰ نیتی پیکسل ۷ پرو بسیار بیشتر است. این ویژگی جدید باعث خواهد شد تا محتوای نمایشگر پیکسل ۸ پرو زیر نور مستقیم آفتاب، دید بهتری داشته باشد.

پیکسل ۸ پرو

دوربین

اعداد قابل‌توجهی که در بخش دوربین‌های پیکسل ۸ پرو تغییر کرده‌اند تنها به مگاپیکسل محدود نمی‌شوند؛ بلکه بیشترین تغییر به کوچک‌تر شدن دیافراگم اشاره دارد. دوربین‌های اصلی، تله‌فوتو و سلفی تقریبا مشابه نسل قبل‌اند اما دوربین اولتراواید از ۱۲ به ۴۸ مگاپیکسل ارتقا یافته و در کنار سایر دوربین‌ها با کاهش دیافگرام قابلیت جذب نور بیشتری دارد. به همین دلیل عکس‌های ثبت شده احتمالاً از کیفیت و وضوح بیشتری برخوردار هستند.

پردازنده و باتری

پیکسل ۸ پرو ارتقاء بزرگی را در بخش پردازنده تجربه می‌کند. گوگل در این گوشی از نسل جدید پردازنده اختصاصی خود یعنی Tensor G3 استفاده کرده که در کنار پردازنده امنیتی تایتان M2، ویژگی‌های خوبی در زمینه هوش مصنوعی دارد. طبق گفته‌ی گوگل، پیکسل ۸ پرو می‌تواند محاسباتی را مدیریت کند که ۱۰ برابر پیچیده‌تر از حد توان پیکسل ۶ هستند. تراشه Tensor G3 دلیلی است که می‌توانید از مزایای اختصاصی دوربین و ویدیو روی این گوشی لذت ببرید؛ از جمله Audio Magic Eraser که به شما امکان می‌دهد صداهای ناخواسته را از ویدیوها حذف کنید.

تنسور g3

پیکسل ۷ پرو نیز دارای پردازنده نسل قبلی یعنی Tensor G2 بوده که برای مشاهده عملکرد دقیق‌تر این پردازنده، می‌توانید به بررسی تخصصی پیکسل ۷ پرو مراجعه کنید.

باتری پیکسل ۸ پرو نیز تنها ۵۰ میلی‌آمپرساعت از نسل قبلی بیشتر است و ظرفیت آن به ۵۰۵۰ میلی‌آمپرساعت رسیده که به گفته گوگل تا ۲۴ ساعت در استفاده‌ی معمولی دوام می‌آورد. لازم به ذکر است که گوگل سال گذشته نیز چنین ادعایی را در مورد پیکسل ۷ پرو مطرح کرده بود.

خوشحالیم که در این مقایسه همراه ما بودید. اگر به محصولات گوگل و محیط کاربری اندروید خالص آن علاقه‌مند هستید، می‌توانید خبرها و محصولات جدید این شرکت را در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت زومیت دنبال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات