چینی‌ها قبل از سامسونگ، اولین گوشی رول‌شونده دنیا را می‌سازند

سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
گوشی رول شونده
چینی‌ها در تلاش‌اند تا پایان سال ۲۰۲۴ از اولین گوشی مجهز به صفحه‌نمایش رول‌شونده‌ی خود را رونمایی کنند.
تبلیغات

گفته می‌شود که Vivo و Transsion، دو شرکت چینی تولیدکننده‌ی موبایل و تجهیزات الکترونیکی، قصد دارند با همکاری یکدیگر تا پایان سال ۲۰۲۴ اولین گوشی دنیا با صفحه‌نمایش رول‌شونده‌ را رونمایی کنند.

تصور کنید که گوشی با لمسی ساده بتواند اندازه‌ی صفحه‌نمایش خود را افزایش دهد؛ بنابراین، کاربر در‌صورت نیاز می‌تواند از نمایشگر بزرگ‌تر لذت ببرد و دوباره آن را به حالت عادی برگردند. اگر چنین ابداعی جنبه‌ی عملی پیدا کند، به رقیب بزرگی برای تولیدکنندگان گوشی تاشدنی تبدیل خواهد شد.

گوشی‌ رول‌شونده ممکن است به رقیب بزرگی برای تولیدکنندگان گوشی‌های تاشدنی تبدیل شود

در گذشته، مدل‌های مفهومی متعددی از نمایشگرهای رول‌شونده‌ی را دیده‌ایم. در شهریور امسال، شرکت تکنو نسخه‌ی رول‌شونده‌ی گوشی خود موسوم به Phantom Ultimate را به‌نمایش گذاشت که صفحه‌نمایشش می‌توانست در مدت ۱٫۳ ثانیه از ۶٫۵۵ به ۷٫۱۱ اینچ گسترده شود.

نمایشگر رول‌شونده‌ی تکنو علاوه‌بر قابلیت تغییر ابعاد، وضوح ۲۲۹۶×۱۵۹۶ پیکسل با تراکم ۳۸۸ پیکسل‌براینچ و پوشش کاملی از رنگ‌های DCI-P3 را ارائه می‌دهد.

ویژگی جالب گوشی Phantom Ultimate داشتن نمایشگر کوچکی در پشت دستگاه است که برای اطلاع‌رسانی طراحی شده است. علاوه‌بر‌این، بدنه‌ی پشتی ضدلغزش آن از لیزخوردن در دست جلوگیری می‌کند.

برخی شایعات حاکی از آن هستند که Vivo پنل‌های رول‌شونده را از تولیدکنندگان شناخته‌شده‌ای مانند BOE و سامسونگ تأمین می‌کند. کارشناسان BOE را گزینه‌ی محتمل‌تری می‌دانند. BOE یکی از تولیدکنندگان معروف نمایشگر در چین است و در بین مشتریانش، نام اپل هم دیده می‌شود.

حرکت به‌سوی گوشی‌ رول‌شونده ممکن است رقیبی شایسته برای سامسونگ درزمینه‌ی گوشی‌های تاشدنی باشد. بی‌شک تولیدکننده‌ی کره‌ای برتری خود را در بخش تاشدنی‌ها ثابت کرده است. فلکس‌پای اولین گوشی تاشدنی منعطف جهان بود که شرکت چینی Royole در سال ۲۰۱۹ رونمایی کرد؛ اما گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد رنگ‌و‌بوی دیگری به موبایل‌های تاشدنی بخشید. شاید اتفاق مشابهی در انتظار رول‌شونده‌ها در‌صورت موفقیتشان در بازار باشد.

تولیدکنندگان چینی با تمرکز بر صفحه‌های رول‌شونده تلاش می‌کنند در صنعتی که برجسته‌شدن در آن به‌شدت دشوار است، جایگاهی برای خود دست‌وپا کنند. سامسونگ هم مشغول تحقیق‌وتوسعه‌ی گوشی رول‌شونده است و انتظار می‌رود سال ۲۰۲۵ اولین مدل آن را وارد صحنه کند؛ اما د‌رحال‌حاضر بیشتر بر گوشی‌های تاشدنی متمرکز است. باید دید قیمت گوشی رول‌شونده‌ی چینی‌ها چقدر با قیمت تاشدنی‌ها مقایسه‌شدنی خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات