پایان حکمرانی آیفون بر بازار موبایل چین؛ هواوی مقتدرانه به جایگاه اول تکیه زد

دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
نمایشگر آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس
پس از سال‌ها حکم‌رانی بر بازار موبایل چین، اپل سرانجام جایگاهش را به هواوی واگذار کرد. آیفون روزهای درخشانی سپری نمی‌کند.
تبلیغات

بر اساس ادعای مؤسسه‌ی تحقیقاتی Jefferies، اپل پس از مدت‌زمان طولانی، جایگاه نخست بازار موبایل چین را از دست داده است. تحلیلگران این مؤسسه می‌گویند فروش گوشی در بازار چین رشد سالانه تجربه کرده است و بخش قابل‌توجهی از این رشد را برندهای اندرویدی ازجمله هواوی، شیائومی و آنر رقم زده‌اند.

همزمان‌با رشد دو رقمی فروش گوشی‌های اندرویدی در چین، افت دو رقمی برای آیفون ثبت شد. کاهش دو رقمی فروش گوشی‌های اپل در یک سال، بسیار چشمگیر است. Jefferies ادعا می‌کند که «رشد سالانه‌ی آیفون از زمان عرضه‌ی آیفون ۱۵،‌ منفی بوده است.»

چین بزرگ‌ترین بازار موبایل دنیا را در اختیار دارد و عملکرد ضعیف اپل در آنجا، مستقیما درآمدهای شرکت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در نتیجه‌ی تحولات بازار چین، هواوی توانست جایگاه اپل را در اختیار بگیرد و بر صدر جدول تکیه بزند. تحلیلگران می‌گویند که احتمالا تقاضای ضعیف در بازار چین باعث می‌شود فروش کلی آیفون ۱۵ در سال ۲۰۲۳ کمتر از حد انتظار باشد. آن‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که آیفون سال آینده «بازی را به هواوی ببازد.»

در واکنش به ازدست‌رفتن جایگاه نخست بازار موبایل چین، ارزش سهام اپل نزدیک‌به یک درصد افت کرد.

تحلیلگران Jefferies می‌گویند اپل با ارائه‌ی تخفیف‌های هیجان‌انگیز برای آیفون همواره در تلاش است سهم خودش را در بازار افزایش دهد؛ درحالی‌که برندهای اندرویدی تخفیف‌های زیادی در نظر نمی‌گیرند. این شرکت فعلا آیفون ۱۵ را با تخفیف مواجه نکرده است. اپل امسال قیمت گوشی آیفون ۱۵ را هم‌سطح قیمت گوشی آیفون ۱۴ تعیین کرد.

به گفته‌ی Jefferies، فروش مدل‌های دست دوم آیفون ۱۵ از همین حالا با قیمت کمتر از قیمت رسمی انجام می‌گیرد، اما همچنان استقبال از گوشی‌های جدید اپل چندان زیاد نیست. شرایط فعلی به وضوح نشان می‌دهد که تقاضا برای آیفون در چین پایین آمده است.

تحلیلگران مؤسسه‌ی مالی مورگان استنلی ساعاتی قبل پیش‌بینی‌های خود را درباره‌ی آینده‌ی اپل اصلاح کردند و گفتند که احتمالا ارزش هر سهم از سهام این شرکت در ماه‌های آینده به جای ۲۱۵ دلار، به ۲۱۰ دلار خواهد رسید. مورگان استنلی قصد دارد «رویکرد محافظه‌کارانه‌تری» برای پیش‌بینی عملکرد اپل در فصل پایانی ۲۰۲۳ در پیش بگیرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات