آیفون ۱۵ پرو مکس در برابر بهترین پرچمداران اندرویدی

مقایسه دوربین پرچمداران ۲۰۲۳؛ تقابل نفس‌گیر بهترین‌ها

مقایسه دوربین آیفون ۱۵ پرو، گلکسی S23 اولترا، هواوی P60 پرو و شیائومی ۱۳ اولترا
یک‌شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷
مطالعه 44 دقیقه
مقایسه دوربین آیفون ۱۵ پرو، گلکسی S23 اولترا، هواوی P60 پرو و شیائومی ۱۳ اولترا
آیفون ۱۵ پرو مکس عکس‌ها و ویدیوهای فوق‌العاده‌ای می‌گیرد؛ اما آیا در برابر P60 Pro هواوی، S23 اولترا و شیائومی ۱۳ اولترا شانسی دارد؟
تبلیغات

همه‌ساله دَه‌ها پرچم‌دار با وعده‌های مشابه برای متحول‌ساختن دنیای عکاسی موبایل وارد بازار می‌شوند؛ پرچم‌دارانی که هرکدام استراتژی متفاوتی را برای محقق‌ساختن این وعده‌ها، پشت‌سرشان دارند؛ از دوربین‌های تله‌فوتوی متعدد و دیافراگم متغیر گرفته تا حسگرهای غول‌پیکر و الگوریتم‌های پردازش تصویر پیشرفته.

در میان تمام تولیدکنندگان گوشی‌های پرچم‌دار، حداقل از نقطه‌نظر تجربه‌ی عکاسی، معمولا صدای اپل، سامسونگ، هواوی و شیائومی بلندتر از صداهای شرکت‌های دیگر به‌گوش می‌رسد؛ حال باید دید که صدای کدام‌یک گوش‌نوازتر از دیگران است! برهمین اساس امروز بهترین پرچم‌داران حال حاضر این چهار تولیدکننده را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم تا پیروز میدان عکاسی موبایل را شناسایی کنیم.

مقایسه دوربین آیفون ۱۵ پرو، گلکسی S23 اولترا، هواوی P60 پرو و شیائومی ۱۳ اولترا

فهرست مطالب

آیفون ۱۵ پرو مکس؟ گلکسی S23 اولترا؟ شیائومی ۱۳ اولترا؟ یا هواوی P60 پرو؟ کدام‌یک از این چهار گوشی پرچم‌دار، بهترین تجربه‌ی فیلم‌برداری و عکاسی را با کم‌ترین دردسر در اختیارمان می‌گذارند؟ برای یافتن پاسخ، در ادامه همراه زومیت باشید.

مقایسه ویدیویی

تماشا در یوتیوب

مشخصات فنی

آیفون ۱۵ پرو مکس، شیائومی ۱۳ اولترا، هواوی پی ۶۰ پرو و گلکسی S23 اولترا راهکار سخت‌افزاری متفاوتی را برای دستیابی به هدفی یکسان در دل دارند: دوربین اصلی چند دَه مگاپیکسلی برای ثبت عکس‌هایی با جزئیات بالا، دوربین یا دوربین‌های تله‌فوتو برای آزادی عمل بیشتر در بزرگ‌نمایی و دوربین اولتراوایدی که قابلیت عکاسی ماکرو دارد.

آیفون ۱۵ پرو مکس

دوربین اصلی آیفون ۱۵ پرو مکس از حسگری ۴۸ مگاپیکسلی با ابعاد 1/1.28 اینچی و پیکسل‌های ۱٫۲۲ میکرومتری استفاده می‌کند که روی سیستم لرزش‌گیر تصویر sensor-shift قرار دارد. دوربین اصلی در مقابل خود لنزی ۲۴ میلی‌متری با دیافراگم F/1.8 می‌بیند و از سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel استفاده می‌کند.

دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۵ پرو مکس از حسگری ۱۲ مگاپیکسلی با ابعاد 1/3.06 اینچ، پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری و فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel استفاده می‌کند که برای خنثی‌سازی لرزش دست از فناوری sensor-shift بهره می‌گیرد. این حسگر در پس لنز پریسکوپی با دیافراگم F/2.8 و فاصله‌ی کانونی معادل ۱۲۰ میلی‌متری را در اختیارتان می‌گذارد که بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵ برابری را به‌وجود می‌آورند.

دوربین‌های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس

دوربین اولتراواید آیفون ۱۵ پرو مکس از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و 1/2.55 اینچی با پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری به‌همراه لنز ۱۳ میلی‌متری با میدان دید ۱۲۰ درجه و دیافراگم F/2.2 استفاده می‌کند. از سوی دیگر به‌لطف سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel، امکان عکاسی ماکرو از فواصل نزدیک نیز با این دوربین وجود دارد.

دوربین سلفی آیفون ۱۵ پرو مکس تفاوتی با نسل گذشته ندارد و از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با ابعاد 1/3.6 اینچی و لنزی ۲۳ میلی‌متری با دیافراگم گشوده‌ی F/1.9 استفاده می‌کند. اپل در این دوربین فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزش‌گیر اپتیکال OIS لنز را نیز به‌کار برده است.

گلکسی S23 اولترا

دوربین اصلی گلکسی S23 اولترا از حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی HP2 سامسونگ با پیکسل‌های ۰٫۶ میکرومتری و ابعاد 1/1.3 اینچ استفاده می‌کند. هر ۱۶ پیکسل مجاور، رنگ یکسانی را ثبت می‌کنند و تصویری با پیکسل‌های ۲٫۴ میکرومتری و ابعاد ۱۲٫۵ مگاپیکسل را تشکیل می‌دهند. HP2 در کنار فوکوس خودکار لیزری از تمام ۲۰۰ میلیون پیکسلش در فرآیند تشخیص فاز بهره می‌گیرد و در پسِ لنز معادلِ ۲۳ میلی‌متری با دیافراگم f/1.7 قرار دارد.

پسر جوان در حال عکس برداری با گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

دوربین‌های تله‌فوتوی ۳ و ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا از حسگر ۱۰ مگاپیکسلی IMX754 سونی با ابعاد 1/3.52 اینچی و پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری بهره می‌برند. مقابل دوربین‌های تله‌فوتوی ۳ و ۱۰ برابری اس ۲۳ اولترا به‌ترتیب لنزهای ۶۹ و ۲۳۰ میلی‌متری با دیافراگم‌های f/2.4 و f/4.9 قرار دارد. هر دو دوربین از لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس تشخیص فاز Dual Pixel بهره می‌برند.

دوربین اولتراواید گلکسی اس ۲۳ اولترا از ماژول IMX564 سونی با ابعاد 1/2.55 اینچ و پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری استفاده می‌کند. این حسگر در برابر لنزی با دیافراگم f/2.2 و میدان دید عریض ۱۲۰ درجه‌ای قرار دارد. مجموعه‌ی دوربین اولتراواید از فوکوس خودکار برای ثبت عکس‌های ماکرو نیز پشتیبانی می‌کند.

هواوی P60 پرو

دوربین اصلی هواوی پی ۶۰ پرو از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱٫۱۷ میکرومتر و فیلتر رنگی Quad-Bayer با چینش RYYB (برخلاف RGGB سه گوشی دیگر) استفاده می‌کند. این حسگر در پس لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۴٫۵ میلی‌متر و دیافراگم متغیر f/1.4 تا f/4.0 قرار دارد.

طراحی دوربین پی ۶۰ پرو هواوی

دوربین تله‌فوتو هواوی پی ۶۰ پرو از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی با فیلتر رنگی Quad-Bayer RYYB استفاده می‌کند. دوربین تله‌فوتو پی ۶۰ پرو درست‌مانند آیفون ۱۵ پرو مکس روی سیستم لرزش‌گیر Sensor-shift سوار است و در پس لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل ۹۰ میلی‌متر و دیافراگم f/2.1 قرار دارد و بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳٫۵ برابری ارائه می‌دهد. دوربین تله‌فوتو قابلیت عکاسی تله‌ماکرو از فاصله‌ی ۱۵ سانتی‌متری نیز دارد.

دوربین اولتراواید هواوی P60 پرو از حسگر ۱۳ مگاپیکسلی با لنز ۱۳ میلی‌متر و دیافراگم f/2.2 استفاده می‌کند و به‌لطف پشتیبانی از فوکوس خودکار، امکان عکاسی ماکرو را نیز فراهم می‌آورد.

شیائومی ۱۳ اولترا

دوربین اصلی شیائومی ۱۳ اولترا از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی IMX989 سونی با پیکسل‌های ۱٫۶ میکرومتری و فیلتر رنگی Quad-Bayer استفاده می‌کند که در پسِ لنزی با دیافراگم متغیر f/1.9 یا f/4.0، فاصله‌ی کانونی معادل ۲۳ میلی‌متر و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر قرار دارد و از فوکوس خودکار تشخیص فاز چندجهتی بهره می‌برد.

عکاسی با شیائومی ۱۳ اولترا

سه دوربین پشتی دیگر شیائومی ۱۳ اولترا شامل دو دوربین تله‌فوتو و دوربین اولتراواید از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی IMX858 سونی با ابعاد 1/2.51 اینچی استفاده می‌کنند. دوربین‌های تله‌فوتو ۳٫۲ و ۵ برابری شیائومی ۱۳ اولترا با فاصله‌ی کانونی معادل ۷۵ و ۱۲۰ میلی‌متری از لرزش‌گیر اپتیکال بهره می‌برند. دوربین اولتراواید شیائومی ۱۳ اولترا در پس لنزی ۱۲ میلی‌متری با میدان دید ۱۲۲ درجه‌ای قرار دارد. هر سه دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel پشتیبانی می‌کنند.

حال، پس از آنکه به مشخصات فنی دوربین‌های هر گوشی، نگاه مختصری انداختیم، نوبت آن می‌رسد تا عملکرد آن‌ها را در سناریوهای مختلف، از عکاسی عادی در طول روز و گستره‌ی دینامیکی گرفته تا بزرگ‌نمایی، عکاسی پرتره و فیلم‌برداری بسنجیم.

عکاسی در نور روز

در بخش عکاسی در نور روز سعی کردیم تا عملکرد دوربین‌های پرکاربرد واید و اولتراواید در شرایط عکاسی روزمره و عکاسی از سوژه‌های پرتحرک نظیر حیوانات خانگی را بسنجیم.

دوربین اصلی

عکس زیر یکی از سوژه‌هایی است که احتمالا مشابهش را بارها در طول مدت استفاده از گوشی‌تان ثبت خواهید کرد. در این عکس منظره مواردی همچون رنگ‌ها و سطح جزئیات هر عکس را بررسی می‌کنیم.

عکس ۱ دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا
S23 Ultra
عکس ۱ دوربین اصلی هواوی پی ۶۰ پرو
P60 Pro
عکس ۱ دوربین اصلی آیفون ۱۵ پرو مکس
iPhone 15 Pro Max
عکس ۱ دوربین اصلی شیائومی ۱۳ اولترا
Xiaomi 13 Ultra

دوربین اصلی شیائومی ۱۳ اولترا و هواوی پی ۶۰ پرو، رنگ‌ها را نزدیک به واقعیت ثبت کرده‌اند؛ درحالی‌که رنگ‌های آیفون ۱۵ پرو مکس نسبتا گرم و رنگ‌های گلکسی اس ۲۳ اولترا اندکی اشباع هستند.

مقایسه دوربین اصلی گوشی‌ها در طول روز
برشی از عکس منظره‌ای دوربین‌های اصلی

با نگاهی به برش ایجادشده از عکس‌ها متوجه می‌شویم که هواوی پی ۶۰ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس عملکرد بهتری در ثبت جزئیات داشته‌اند؛ درحالی‌که گلکسی اس ۲۳ اولترا جزئیات کمتری نسبت به سه گوشی دیگر به‌تصویر کشیده است.

اگر مثل من علاقه‌مند به خودروهای خاص باشید، احتمالا هرازگاهی در کنار خیابان مکث می‌کنید تا از خودرویی که مجذوب‌تان کرده است، عکس بگیرید! برای همین، عکس خودروی نظامی زیر را ثبت کرده‌ایم تا عملکرد گوشی‌ها در ثبت جزئیات بررسی کنیم.

عکس ۲ دوربین اصلی اس ۲۳ اولترا
S23 Ulta
عکس ۲ دوربین اصلی پی ۶۰ پرو
P60 Pro
عکس ۲ دوربین اصلی آیفون ۱۵ پرو مکس
iPhone 15 Pro Max
عکس ۲ دوربین اصلی شیائومی ۱۳ اولترا
Xiaomi 13 Ultra

دقیق‌ترین رنگ خودرو را هواوی پی ۶۰ پرو ثبت کرده و بعد از آن آیفون ۱۵ پرو مکس قرار دارد؛ این درحالی است که گلکسی اس ۲۳ اولترا رنگ‌ها را کمی زردتر و شیائومی ۱۳ اولترا کمی قرمزتر از واقعیت ثبت کرده است.

مقایسه عکس ۲ دوربین اصلی گوشی‌های در نور روز
برشی از عکس‌ دوربین‌های اصلی گوشی‌ها

در برش ایجادشده از عکس‌ها هم با نگاهی بافت روی چراغ‌ها و شاخ‌وبرگ درختان، پی ۶۰ پرو بیشترین جزئیات و گلکسی اس ۲۳ اولترا کم‌ترین جزئیات را ثبت کرده‌اند و آیفون ۱۵ پرو مکس و شیائومی ۱۳ اولترا هم در جایگاه دوم و سوم هم قرار دارند.

اگر کودک نوپا یا حیوان خانگی دارید، احتمالا بارها با مشکل محوشدن عکس‌هایشان براثر حرکت‌های سریع‌شان مواجه شده‌اید. در عکس زیر سعی کرده‌ایم تا عملکرد گوشی‌ها در چنین شرایطی را ارزیابی کنیم.

عکس ۳ دوربین اصلی اس ۲۳ اولترا
S23 Ultra
عکس ۳ دوربین اصلی پی ۶۰ پرو
P60 Pro
عکس ۳ دوربین اصلی آیفون ۱۵ پرو مکس
iPhone 15 Pro Max
عکس ۳ دوربین اصلی شیائومی ۱۳ اولترا
Xiaomi 13 Ultra

در نگاه اول به‌نظر می‌رسد به‌ترتیب آیفون ۱۵ پرو مکس و شیائومی ۱۳ اولترا نزدیک‌ترین رنگ‌ها به واقعیت را ثبت کرده‌اند؛ درحالی‌که عکس‌های پی ۶۰ پرو و گلکسی اس ۲۳ اولترا به گرمی تمایل دارند.

مقایسه عکس ۳ دوربین اصلی گوشی‌ها
برشی از عکس‌ دوربین‌های اصلی گوشی‌ها

اگر هم به موهای پوست و گوش گربه دقت کنید، متوجه خواهید شد که آیفون ۱۵ پرو مکس و پی ۶۰ پرو بیشترین جزئیات را به تصویر کشیده‌اند.

دوربین اولتراواید

در عکس‌های اولتراواید زیر علاوه‌بر مواردی همچون جزئیات و رنگ‌ها، عملکرد گوشی در رفع اثر Fish-eye از گوشه‌ی تصویر را نیز ارزیابی می‌کنیم.

عکس ۱ دوربین اولتراواید اس ۲۳ اولترا
S23 Ultra
عکس ۱ دوربین اولتراواید پی ۶۰ پرو
P60 Pro
عکس ۱ دوربین اولتراواید آیفون ۱۵ پرو مکس
iPhone 15 Pro Max
عکس ۱ دوربین اولتراواید شیائومی ۱۳ اولترا
Xiaomi 13 Ultra

در عکس‌های اولتراواید، هر چهار گوشی از نظر ثبت رنگ‌ها، عملکرد کم‌وبیش مشابهی را به‌نمایش گذاشته‌اند و آیفون نیز بهترین عملکرد را در صاف‌کردن گوشه‌های تصویر داشته است.

مقایسه دوربین اولتراواید گوشی‌ها در طول روز
برشی از عکس‌ دوربین‌های اولتراواید گوشی‌ها

در عکس‌های اولتراواید، گلکسی اس ۲۳ اولترا و آیفون ۱۵ پرو مکس بهترین عملکرد را از نظر ثبت جزئیات به‌نمایش گذاشته‌اند و هواوی پی ۶۰ پرو نیز ضعیف‌تر از بقیه ظاهر شده است.

در عکس‌های زیر، دوربین اولتراواید پی ۶۰ پرو، رنگ‌ها را واقعی‌تر از سه گوشی دیگر ثبت کرده است.

عکس ۲ دوربین اولتراواید اس ۲۳ اولترا
S23 Ultra
عکس ۲ دوربین اولتراواید پی ۶۰ پرو
P60 Pro
عکس ۲ دوربین اولتراواید آیفون ۱۵ پرو مکس
iPhone 15 Pro Max
عکس ۲ دوربین اولتراواید شیائومی ۱۳ اولترا
Xiaomi 13 Ultra

وقتی برشی از عکس‌های اولتراواید چهار گوشی را کنار هم قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که جزئیات عکس‌ گلکسی اس ۲۳ اولترا و در جایگاه پایین‌تر، آیفون ۱۵ پرو مکس از دو گوشی دیگر بالاتر است.

مقایسه دوربین اولتراواید گوشی‌ها در طول روز ۲
برشی از عکس‌ دوربین‌های اولتراواید گوشی‌ها

آیفون در عکس‌های بالا، نویز بیشتری را از عکس‌ها حذف کرده است؛ به‌همین دلیل، جزئیات بخش‌هایی از تصویر، مانند شاخ‌وبرگ گیاه، در عکس گلکسی اس ۲۳ اولترا، شارپ‌تر به‌نظر می‌رسد.

گستره دینامیکی

عکاسی محاسباتی (Computational Photography)، یکی از مواردی است که تولیدکنندگان موبایل، پیرامونش مانور بسیاری می‌دهند؛ تکنیکی که بر قدرت پردازشی فوق‌العاده‌ی تراشه‌های موبایل اتکا دارد و به الگوریتم پردازش تصویر اجازه می‌دهد تا با ثبت فریم‌هایی با نوردهی طولانی و کوتاه و انتخاب بهترین بخش‌های هر فریم و ترکیب‌شان، عکس‌هایی با گستره‌ی دینامیکی بسیار وسیع (HDR) ثبت کنند.

دوربین اصلی

در عکس‌های زیر سعی داشتیم تا با مواجه‌ساختن دوربین با شرایط نوری چالش‌برانگیز، شامل سایه‌های تاریک و پنجره‌ای بسیار روشن، عملکرد گوشی‌ها در بازیابی جزئیات از دل سایه‌روشن تصویر را بسنجیم.

عکس اچ‌دی‌آر دوربین اصلی اس ۲۳ اولترا
S23 Ultra
عکس اچ‌دی‌آر دوربین اصلی پی ۶۰ پرو
P60 Pro
عکس اچ‌دی‌آر دوربین اصلی آیفون ۱۵ پرو مکس
iPhone 15 Pro Max
عکس اچ‌دی‌آر دوربین اصلی شیائومی ۱۳ اولترا
Xiaomi 13 Ultra

در نگاه نخست به‌نظر می‌رسد که شیائومی ۱۳ اولترا بدترین عملکرد را در بازیابی جزئیات از دل نواحی روشن تصویر داشته است و عکس گلکسی اس ۲۳ اولترا نیز به گرمی تمایل دارد.

مقایسه عکس اچ‌دی‌آر دوربین اصلی گوشی‌ها
برشی از عکس HDR دوربین‌های اصلی گوشی‌ها

در تست چالشی HDR، آیفون ۱۵ پرو مکس در مقام نخست و پی ۶۰ پرو در مقام دوم بازیابی جزئیات از سایه‌ها قرار دارند و گلکسی اس ۲۳ اولترا نیز با انبوهی از نویز و فقدان جزئیات در قسمت‌های تاریک، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان چهار گوشی به نمایش گذاشته است.

دوربین اولتراواید

تست چالشی HDR را با دوربین اولتراواید هر چهار گوشی تکرار کردیم؛ چرا که این دوربین معمولا در مقام مقایسه با دوربین اصلی، بازنده‌ی رقابت HDR است. در تست زیر باز هم شیائومی ۱۳ اولترا ضعف خود در بازیابی جزئیات ناحیه‌ی روشن تصویر را نشان می‌دهد.

عکس اچ‌دی‌آر دوربین اولتراواید اس ۲۳ اولترا
S23 Ultra
عکس اچ‌دی‌آر دوربین اولتراواید پی ۶۰ پرو
P60 Pro
عکس اچ‌دی‌آر دوربین اولتراواید آیفون ۱۵ پرو مکس
iPhone 15 Pro Max
عکس اچ‌دی‌آر دوربین اولتراواید شیائومی ۱۳ اولترا
Xiaomi 13 Ultra

در محیط‌هایی که ترکیبی از سایه‌روشن با نور چالش‌برانگیز را در دل خود دارند، گوشی‌های هوشمند معمولا در ثبت رنگ‌ها نیز دچار خطا می‌شوند؛ به‌عنوان مثال در تست بالا، پی ۶۰ پرو رنگ‌ها را متمایل به زردی ثبت کرده است.

مقایسه عکس اچ‌دی‌آر دوربین اولتراواید گوشی‌ها
برشی از عکس HDR دوربین‌های اولتراواید گوشی‌ها

از برش عکس‌ها، برمی‌آید که آیفون ۱۵ پرو مکس با ایجاد تعادلی میان روشنایی نواحی سایه‌روشن و حفظ نویز در سطحی معقول، توانسته تا بیشترین جزئیات را از دل تصویر بیرون بکشد؛ پس از آیفون، هواوی پی ۶۰ پرو در جایگاه بعدی قرار دارد و شیائومی ۱۳ اولترا نیز کم‌ترین مقدار جزئیات را از سایه‌روشن تصویر بازیابی کرده است.

بزرگ‌نمایی

در سال‌های گذشته، شرکت‌های تولیدکننده با به‌کارگیری یک یا دو دوربین تله‌فوتو با فواصل کانونی طولانی و مکانیزم پریسکوپی، پیوسته در تلاش بوده‌اند تا رقابت نفس‌گیر بزرگ‌نمایی را به نفع خود به پایان ببرند؛ امسال حتی اپل نیز به رقابت پیوست و آیفون ۱۵ پرو مکس را به دوربین تله‌فوتوی پریسکوپی با بزرگ‌نمایی ۵ برابری مجهز کرد.

ما برای اینکه حداقل یک‌بار عملکرد گوشی‌ها در بزرگ‌نمایی اپتیکال و دیجیتال را به چالش بکشیم، بزرگ‌نمایی‌هایی حدود ۳، ۵ و ۱۰ برابری آن‌ها را مقایسه کردیم.

زوم حدود ۳ برابری

تست پیش‌رو را «زوم حدود ۳ برابری» نامیده‌ایم؛ چرا که بزرگ‌نمایی اپتیکال گلکسی اس ۲۳ اولترا معادل ۳ برابر، برای شیائومی ۱۳ اولترا معادل ۳٫۲ برابر و برای پی ۶۰ پرو ۳٫۵ برابر است و در سوی دیگر، آیفون ۱۵ پرو مکس برای بزرگ‌نمایی ۳ برابری، از کراپ دیجیتال روی تصویر دوربین اصلی استفاده می‌کند.

زوم ۳ برابری اس ۲۳ اولترا
S23 Ultra
زوم ۳ برابری پی ۶۰ پرو
P60 Pro
زوم ۳ برابری آیفون ۱۵ پرو مکس
iPhone 15 Pro Max
زوم ۳ برابری شیائومی ۱۳ اولترا
Xiaomi 13 Ultra

در عکس‌های بالا، با نگاهی به کف زمین می‌توان متوجه شد که آیفون ۱۵ پرو مکس و پی ۶۰ پرو به گرمی گرایش دارند، ضمن اینکه رنگ‌های گلکسی اس ۲۳ اولترا کمی اشباع هستند. شیائومی ۱۳ اولترا رنگ‌ها را نزدیک به واقعیت ثبت کرده است.

مقایسه زوم ۳ برابری گوشی‌ها
برش عکس‌های حدود ۳ برابری گوشی‌ها

کراپ دیجیتال آیفون ۱۵ پرو مکس، کمترین جزئیات را دارد و با نگاهی دقیق‌تر به برش عکس‌ها، می‌توان متوجه شد که پی ۶۰ پرو جزئیات به‌مراتب بیشتری را نسبت به دو گوشی دیگر ثبت کرده است.

زوم ۵ برابری

در تست بزرگ‌نمایی ۵ برابری، آیفون ۱۵ پرو مکس و شیائومی ۱۳ اولترا به‌صورت اپتیکال عکاسی کرده‌اند؛ درحالی‌که دو گوشی دیگر، روی تصویر دوربین تله‌فوتوی حدود ۳ برابری‌شان، کراپ دیجیتال ایجاد کرده‌اند.

زوم ۵ برابری اس ۲۳ اولترا
S23 Ultra
زوم ۵ برابری پی ۶۰ پرو
P60 Pro
زوم ۵ برابری آیفون ۱۵ پرو مکس
iPhone 15 Pro Max
زوم ۵ برابری شیائومی ۱۳ اولترا
Xiaomi 13 Ultra

در عکس‌های ۵ برابری، باز هم به‌نظر می‌رسد که آیفون ۱۵ پرو مکس و پی ۶۰ پرو تمایل به گرمی دارند؛ اما این‌بار، گلکسی اس ۲۳ اولترا توانسته است تا رنگ‌ها را نزدیک به واقعیت ثبت کند.

مقایسه زوم ۵ برابری گوشی‌ها
برش عکس‌های ۵ برابری گوشی‌ها

در عکس‌های ۵ برابری نمی‌توان برنده‌ی قاطعی را در رقابت جزئیات تصویر اعلام کرد؛ چرا که آیفون در ثبت جزئیات بخش سفید سوژه عملکرد بهتری داشته، درحالی‌که شیائومی ۱۳ اولترا در باقی بخش‌ها، جزئیات بیشتری را با نویز کمتر، به‌تصویر کشیده است.

زوم ۱۰ برابری

در بزرگ‌نمایی ۱۰ برابری، گلکسی اس ۲۳ اولترا با دوربین تله‌فوتوی دومش، بزرگ‌نمایی اپتیکال انجام داده است؛ اما باقی گوشی‌ها به‌سراغ ایجاد کراپ روی تصویر دوربین تله‌فوتوشان رفته‌اند.

زوم ۱۰ برابری اس ۲۳ اولترا
S23 Ultra
زوم ۱۰ برابری پی ۶۰ پرو
P60 Pro
زوم ۱۰ برابری آیفون ۱۵ پرو مکس
iPhone 15 Pro Max
زوم ۱۰ برابری شیائومی ۱۳ اولترا
Xiaomi 13 Ultra

تمایل به گرمی باز هم در عکس‌های آیفون ۱۵ پرو مکس و پی ۶۰ پرو دیده می‌شود و رنگ‌های دقیق‌تر نیز از آنِ عکس گلکسی اس ۲۳ اولترا هستند.

مقایسه زوم ۱۰ برابری گوشی‌ها
برش عکس‌های ۱۰ برابری گوشی‌ها

در تست بزرگ‌نمایی ۱۰ برابری، گلکسی اس ۲۳ اولترا با مدد گرفتن از دوربین تله‌فوتو ۱۰ برابری‌اش، بیشترین جزئیات را ثبت کرده است و در مقام بعدی، آیفون ۱۵ پرو مکس با حفظ سطح معقولی از نویز، توانسته جزئیات مناسبی را از دل کراپ دیجیتالی دوربین تله‌فوتوی ۵ برابری‌اش بیرون بکشد.

پرتره

عکاسی پرتره جزو محبوب‌ترین گزینه‌ها در میان کاربران موبایل به‌حساب می‌آید؛ بنابراین مایه‌ی تعجب نیست که شرکت‌ها تمرکز ویژه‌ی بر آن داشته باشند. به‌صورت کلی برای آنکه عکس‌های پرتره‌ی جذابی را بتوانید از سوژه‌های انسانی بگیرید، گوشی باید قادر به عکاسی با لنز تله‌فوتو باشد و با دقت بالایی سوژه را از پس‌زمینه جدا کند.

چهار پرچم‌داری که در مقاله‌ی پیش‌رو مقایسه کرده‌ایم، قابلیت عکاسی پرتره با دوربین تله‌فوتو را دارند و علاوه‌بر آن، امکان عکاسی با دوربین اصلی را نیز دراختیارتان می‌گذارند.

پرتره ۱ برابری

عکس‌های پرتره‌ی ۱-برابری زیر را هادی غنی‌زادگان با استفاده از دوربین اصلی گوشی‌ها از من ثبت کرده است، توجه کنید که تفاوت قاب‌بندی عکس‌ها به تفاوت فاصله‌ی کانونی دوربین اصلی گوشی‌ها باز می‌گردد، برخی از مدل‌ها همچون پی ۶۰ پرو، زاویه‌ی دید بسته‌تری نسبت به مدل‌های دیگر دارند.

پرتره ۱ برابری اس ۲۳ اولترا
S23 Ultra
پرتره ۱ برابری پی ۶۰ پرو
P60 Pro
پرتره ۱ برابری آیفون ۱۵ پرو مکس
iPhone 15 Pro Max
پرتره ۱ برابری شیائومی ۱۳ اولترا
Xiaomi 13 Ultra

در عکس‌های پرتره‌ی ۱-برابری، رنگ‌های شیائومی ۱۳ اولترا بیش‌از سه گوشی دیگر به واقعیت نزدیک است، ضمن اینکه تمایل به زردی را باز هم می‌توان در عکس‌های آیفون ۱۵ پرو مکس مشاهده کرد.

مقایسه پرتره ۱ برابری گوشی‌ها
برش عکس پرتره‌ی ۱ برابری گوشی‌ها

از نقطه‌نظر جزئیات، عکس پی ۶۰ پرو دست بالاتر را دارد و گلکسی اس ۲۳ اولترا نیز پایین‌ترین سطح جزئیات را ثبت کرده است.

پرتره ۲ برابری

اگر بخواهید از نمای بسته‌تری، عکس پرتره را ثبت کنید، می‌توانید به سراغ بزرگ‌نمایی ۲ برابری بروید که با ایجاد کراپ دیجیتال روی تصویر دوربین اصلی چهار گوشی مورد بحث به‌وجود می‌آید.

پرتره ۲ برابری اس ۲۳ اولترا
S23 Ultra
پرتره ۲ برابری پی ۶۰ پرو
P60 Pro
پرتره ۲ برابری آیفون ۱۵ پرو مکس
iPhone 15 Pro Max
پرتره ۲ برابری شیائومی ۱۳ اولترا
Xiaomi 13 Ultra

در عکس‌های ۲ برابری نیز، پی ۶۰ پرو از نظر دقت بازتولید رنگ‌ها، دست بالاتر را دارد.

مقایسه پرتره ۲ برابری گوشی‌ها
برش عکس پرتره‌ی ۲ برابری گوشی‌ها

چنانچه به برش عکس‌ها توجه کنید، متوجه خواهید شد که پی ۶۰ پرو از نظر جزئیات نیز برنده‌ی رقابت عکاسی پرتره‌ی ۲ برابری است؛ ضمن اینکه در این عکس‌ها، جزئیات آیفون ۱۵ پرو مکس در سطح پایین‌تری نسبت به ۳ گوشی دیگر قرار می‌گیرد.

پرتره با دوربین تله‌فوتو

در عکس‌‌های پرتره‌ی پیش‌رو از دوربین تله‌فوتوی گوشی‌ها استفاده کرده‌ایم؛ بدین‌ترتیب بزرگ‌نمایی صورت‌گرفته در عکس‌های گلکسی اس ۲۳ اولترا، پی ۶۰ پرو، آیفون ۱۵ پرو مکس و شیائومی ۱۳ اولترا به‌ترتیب ۳، ۳٫۵، ۵ و ۳٫۲ برابری است.

پرتره ۳ برابری اس ۲۳ اولترا
S23 Ultra
پرتره ۳ برابری پی ۶۰ پرو
P60 Pro
پرتره ۵ برابری آیفون ۱۵ پرو مکس
iPhone 15 Pro Max
پرتره ۳ برابری شیائومی ۱۳ اولترا
Xiaomi 13 Ultra

در عکس‌های پرتره با تله‌فوتو نیز پی ۶۰ پرو رنگ‌های دقیق‌تری را ثبت کرده است. پس از این گوشی، شیائومی ۱۳ اولترا رنگ‌های واقعی‌تری نسبت به دو مدل باقیمانده دارد.

مقایسه عکس پرتره گوشی‌ها با دوربین تله‌فوتو
برش عکس پرتره‌ی گوشی‌ها با دوربین تله‌فوتو

در عکاسی با دوربین تله‌فوتو، آیفون ۱۵ پرو مکس به‌لطف بهره‌گیری از فاصله‌ی کانونی طولانی‌تر و بزرگ‌نمایی بیشترش، جزئیات بیشتری از چهره‌ی من بیرون کشیده و در جایگاه دوم نیز، پی ۶۰ پرو عکس پرجزئیات‌تری ثبت کرده است.

سلفی

در عصر شبکه‌های اجتماعی، علاقه به عکاسی سلفی به‌ویژه در میان قشر نوجوان و جوان بیداد می‌کند؛ بنابراین اجازه دهید تا عملکرد دوربین سلفی گوشی‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

عکس سلفی اس ۲۳ اولترا
S23 Ultra
عکس سلفی پی ۶۰ پرو
P60 Pro
عکس سلفی آیفون ۱۵ پرو مکس
iPhone 15 Pro Max
عکس سلفی شیائومی ۱۳ اولترا
Xiaomi 13 Ultra

در عکس‌های سلفی بالا، پی ۶۰ پرو رنگ‌های واقعی‌تری دارد، باقی گوشی‌ها، رنگ‌ها را با کمی تمایل به زردی ثبت کرده‌اند، این موضوع با دقت به تی‌شرت من یا رنگ پوست هادی و من بیشتر به‌چشم می‌آید.

مقایسه عکس سلفی گوشی‌ها
برش عکس سلفی گوشی‌ها

با دقت به چهره‌ی هادی، به‌ویژه ناحیه‌ی پیشانی و ریش، متوجه خواهید شد که پی ۶۰ پرو بیشترین جزئیات را ثبت کرده و شیائومی ۱۳ اولترا نیز ضعیف‌ترین عملکرد را داشته است.

ماکرو

در مقایسه‌هایی که انجام دادیم، آیفون ۱۵ پرو مکس، از فواصل نزدیک‌تری می‌توانست عکاسی ماکرو انجام دهد و جزئیات بیشتری را نیز به‌تصویر بکشد.

عکس ماکرو ۱ اس ۲۳ اولترا
S23 Ultra
عکس ماکرو ۱ پی ۶۰ پرو
P60 Pro
عکس ماکرو ۱ آیفون ۱۵ پرو مکس
iPhone 15 Pro Max
عکس ماکرو ۱ شیائومی ۱۳ اولترا
Xiaomi 13 Ultra
عکس ماکرو ۲ اس ۲۳ اولترا
S23 Ultra
عکس ماکرو ۲ پی ۶۰ پرو
P60 Pro
عکس ماکرو ۲ آیفون ۱۵ پرو مکس
iPhone 15 Pro Max
عکس ماکرو ۲ شیائومی ۱۳ اولترا
Xiaomi 13 Ultra

عکاسی در تاریکی

عکاسی در تاریکی اهمیت بسیار زیادی در میان علاقه‌مندان موبایل دارد و گاهی نقش تعیین‌کننده را در تقابل گوشی‌های پرچم‌دار ایفا می‌کند. مواردی همچون ابعاد حسگر، سیستم لرزش‌گیر کارآمد، مقدار گشودگی دیافراگم و صدالبته الگوریتم پردازش تصویر کارآمد، نقشی پررنگ را در خروجی عکس‌های شبانه دارد.

دوربین اصلی

در عکس پیش‌رو که با دوربین اصلی ثبت شده است، مواردی همچون گستره‌ی دینامیکی، رنگ‌ها، عملکرد گوشی در مدیریت منابع مصنوعی نور و سطح نویز، مورد توجه هستند.

عکس دوربین اس ۲۳ اولترا در تاریکی
S23 Ultra
عکس دوربین اصلی پی ۶۰ پرو در تاریکی
P60 Pro
عکس دوربین آیفون ۱۵ پرو مکس در تاریکی
iPhone 15 Pro Max
عکس دوربین اصلی شیائومی ۱۳ اولترا در تاریکی
Xiaomi 13 Ultra

در عکس‌های شبانه‌ی دوربین‌های اصلی، گلکسی اس ۲۳ اولترا و آیفون ۱۵ پرو مکس، رنگ‌های واقعی‌تری ثبت کرده‌اند، رنگ‌های پی ۶۰ پرو اشباع هستند و شیائومی ۱۳ اولترا نیز در میانه قرار می‌گیرد.

مقایسه عکس دوربین اصلی گوشی‌ها در تاریکی
برش عکس دوربین اصلی گوشی‌ها در تاریکی

در بحث جزئیات، هیچ‌یک از گوشی‌ها عملکرد کاملی را به‌نمایش نمی‌گذارند، آیفون ۱۵ پرو مکس در محیط‌های روشن و نیمه‌روشن، بیشترین جزئیات را ثبت کرده؛ اما در بخش‌های تاریک تصویر، رقابت را به پی ۶۰ پرو باخته است. عملکرد گلکسی اس ۲۳ اولترا و شیائومی ۱۳ اولترا در سطحی پایین‌تر از دو گوشی دیگر قرار می‌گیرد.

دوربین اولتراواید

در عکس‌های اولتراواید زیر، منابع نور مصنوعی بیشتری در صحنه حضور دارند و در عین‌حال، نواحی تاریک‌تر بیشتری نیز به صحنه اضافه شده است.

عکس دوربین اولتراواید اس ۲۳ اولترا در تاریکی
S23 Ultra
عکس دوربین اولتراواید پی ۶۰ پرو در تاریکی
P60 Pro
عکس دوربین اولتراواید آیفون ۱۵ پرو مکس در تاریکی
iPhone 15 Pro Max
عکس دوربین اولتراواید شیائومی ۱۳ اولترا در تاریکی
Xiaomi 13 Ultra

در عکس‌های اولتراواید، رنگ‌های گلکسی اس ۲۳ اولترا از باقی گوشی‌ها به واقعیت نزدیک‌تر است؛ درحالی‌که پی ۶۰ پرو، فیلتری سبزرنگ روی عکس خود دارد!

مقایسه عکس اولتراواید گوشی‌ها در تاریکی
برش عکس دوربین اولتراواید گوشی‌ها در تاریکی

جزئیات عکس‌های اولتراواید هیچ‌کدام از گوشی‌ها عالی نیست؛ اما گلکسی اس ۲۳ اولترا دست بالاتر را نسبت به ۳ گوشی دیگر دارد.

زوم حدود ۳ برابری

بزرگ‌نمایی حدود ۳ برابری در آیفون ۱۵ پرو مکس، پی ۶۰ پرو، شیائومی ۱۳ اولترا و گلکسی اس ۲۳ اولترا به‌ترتیب معادل ۳، ۳٫۵، ۳٫۲ و ۳ برابری است؛ توجه کنید که آیفون این بزرگ‌نمایی را با ایجاد کراپ دیجیتال روی تصویر دوربین اصلی انجام می‌دهد؛ اما باقی گوشی‌ها مادامی‌که نور محیطی کافی باشد، از دوربین تله‌فوتوشان استفاده می‌کنند و در محیط‌های خیلی تاریک، سراغ کراپ دیجیتال می‌روند. تمام گوشی‌های اندرویدی موردبحث، عکس‌های زیر را با دوربین تله‌فوتو ثبت کرده‌اند.

عکس ۳ برابری اس ۲۳ اولترا در تاریکی
S23 Ultra
عکس ۳ برابری پی ۶۰ پرو در تاریکی
P60 Pro
عکس ۳ برابری آیفون ۱۵ پرو مکس در تاریکی
iPhone 15 Pro Max
عکس ۳ برابری شیائومی ۱۳ اولترا در تاریکی
Xiaomi 13 Ultra

در عکس‌های ۳ برابری بالا، گلکسی اس ۲۳ اولترا و شیائومی ۱۳ اولترا، رنگ‌های واقعی‌تری دارند؛ اما پی ۶۰ پرو به سبزی و آیفون ۱۵ پرو مکس به زردی تمایل دارد.

مقایسه زوم ۳ برابری گوشی‌ها در تاریکی
برش عکس ۳ برابری گوشی‌ها در تاریکی

در بزرگ‌نمایی ۳ برابری، آیفون ۱۵ پرو مکس ضعیف‌ترین عملکرد از نظر سطح جزئیات دارد و باقی گوشی‌های کم‌وبیش در یک سطح قرار می‌گیرند.

زوم ۵ برابری

در عکس‌های ۵ برابری زیر، آیفون ۱۵ پرو مکس و شیائومی ۱۳ اولترا بزرگ‌نمایی اپتیکال انجام داده‌اند؛ اما گلکسی اس ۲۳ اولترا و پی ۶۰ پرو سراغ ایجاد کراپ دیجیتال روی تصویر دوربین‌های تله‌فوتو ۳ و ۳٫۵ برابری‌شان رفته‌اند.

زوم ۵ برابری اس ۲۳ اولترا در تاریکی
S23 Ultra
زوم ۵ برابری پی ۶۰ پرو در تاریکی
P60 Pro
زوم ۵ برابری آیفون ۱۵ پرو مکس در تاریکی
iPhone 15 Pro Max
زوم ۵ برابری شیائومی ۱۳ اولترا در تاریکی
Xiaomi 13 Ultra

در عکس‌های ۵ برابری، آیفون ۱۵ پرو مکس رنگ‌های دقیق‌تری دارد و رنگ‌های سه گوشی دیگر به زردی تمایل دارد.

مقایسه زوم ۵ برابری گوشی‌ها در تاریکی
برش عکس ۵ برابری گوشی‌ها در تاریکی

در عکس‌های ۵ برابری، سطح جزئیات آیفون ۱۵ پرو مکس از گوشی‌های دیگر، حتی شیائومی ۱۳ اولترا که مانند آیفون از بزرگ‌نمایی اپتیکال استفاده کرده، بالاتر است.

فیلم‌برداری

گلکسی اس ۲۳ اولترا قابلیت فیلم‌برداری 8K30 با دوربین اصلی‌اش را دارد؛ درحالی‌که ویدیوهای 4K30 و 4K60 را با تمام دوربین‌هایش ضبط می‌کند. قابلیت حذف لرزش‌های تصویر نیز با تمامی دوربین‌ها و حالت‌های فیلم‌برداری گوشی در دسترس قرار دارد. گوشی امکان ضبط ویدیوها با کدک H.265 HEVC را به کاربر می‌دهد، ضمن اینکه در تنظیمات دوربین می‌توان فیلم‌برداری HDR با استاندارد HDR10+ را نیز فعال کرد.

شیائومی ۱۳ اولترا با تمام دوربین‌های پشتی‌اش، امکان فیلم‌برداری 8K24 را به کاربر می‌دهد. قابلیت فیلم‌برداری 4K24 و 4K30 و 4K60 به دوربین‌های پشتی محدود است و دوربین سلفی در بهترین حالت می‌تواند ویدیوهای 1080p با نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم‌برثانیه ضبط کند. در تمامی حالت‌ها و دوربین‌ها، لرزش‌‌گیر تصویر وجود دارد. ویدیوها را می‌توان با کدک H.265 HEVC ضبط کرد، ضمن اینکه فیلم‌برداری HDR با استاندارد ۱۰ بیت Dolby Vision نیز وجود دارد.

هواوی پی ۶۰ پرو با تمامی دوربین‌هایش امکان فیلم‌برداری 4K با نرخ‌های ۳۰ و ۶۰ فریم‌برثانیه را دارد و در تمامی حالت‌ها نیز سیستم لرزش‌گیر الکترونیکی فعال است. در گوشی هواوی پی ۶۰ پرو از قابلیت‌هایی همچون فیلم‌برداری 8K و فیلم‌برداری HDR خبری نیست.

آیفون ۱۵ پرو مکس با تمامی دوربین‌هایش امکان فیلم‌برداری 4K با نرخ‌های ۲۴، ۳۰ و ۶۰ فریم‌برثانیه را دراختیارتان می‌گذارد؛ ضمن اینکه در تمامی حالت‌های فیلم‌برداری و تمامی دوربین‌ها، سیستم لرزش‌گیر تصویر به‌صورت پیش‌فرض فعال است. آیفون ۱۵ پرو مکس به‌صورت پیش‌فرض ویدیوها را با استاندارد Dolby Vision HDR ضبط می‌کند، ضمن اینکه امکان انتخاب از بین کدک‌های H.264 و H.265 HEVC وجود دارد. از سوی دیگر برای کاربران حرفه‌ای‌تر، امکان فیلم‌برداری ProRes و Log نیز در دسترس قرار دارد تا در هنگام تدوین ویدیوها، آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

فیلم‌برداری 4K

برای فیلم‌برداری روزمره، سراغ فیلم‌برداری 4K30 دوربین اصلی از گل‌هایی با گلبرگ‌های قرمز رفتیم تا سطح جزئیات و بازتولید رنگ‌ها را به چالش بکشیم. ویدیوهای مقایسه‌ای در یوتیوب آپلود شده‌اند؛ بنابراین برای تماشای آن‌ها باید از ابزار تغییر IP استفاده کنید.

تماشای ویدیو در یوتیوب

توجه داشته باشید که آیفون به‌صورت پیش‌فرض با استاندارد HDR فیلم‌برداری می‌کند؛ بنابراین در حالت عادی نمی‌توان کیفیت ویدیوهایش را روی نمایشگرهای SDR متوجه شد؛ به‌همین دلیل سعی کردیم برای نمایش تفاوت جزئیات ویدیوها، هنگام کراپ‌کردنشان، ویدیوی آیفون را به فرمت SDR تبدیل کنیم.

مقایسه جزئیات ویدیو 4K30 گوشی‌ها
برشی از ویدیوی 4K30 گوشی‌ها

در برش بالا از ویدیوی 4K30 گوشی‌ها، از نظر جزئیات، هواوی پی ۶۰ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس در سطح بالاتری قرار دارند؛ اما رنگ‌وروی عکس پی ۶۰ پرو از باقی گوشی‌ها بهتر است؛ البته باید توجه داشته باشید از آنجا که ویدیوی آیفون به‌صورت HDR ضبط شده، سپس به SDR تبدیل شده بود، چندان نمی‌توان به رنگ‌وروی مرده‌اش خرده گرفت.

گستره دینامیکی ویدیوها

در تست بعدی سعی کردیم تا گستره‌ی دینامیکی ویدیوی گوشی‌ها در مواجهه با صحنه‌های چالش‌برانگیز را بسنجیم. در این ویدیو، گوشی‌ها باید بتوانند جزئیات محیط تاریک داخل و نور شدید وارده از پنجره را به‌صورت توأمان بازیابی کنند.

تماشای ویدیو در یوتیوب

در ویدیوهای بالا، آیفون ۱۵ پرو مکس دست بالاتر را در زمینه‌ی بازیابی جزئیات از سایه‌روشن تصویر دارد، ضمن اینکه توانسته است تا دقت رنگ‌ها را حفظ کند؛ درحالی‌که هواوی پی ۶۰ پرو تمایل به گرمی دارد و دو گوشی دیگر، گستره‌ی دینامیکی محدودی دارند.

گستره دینامیکی ویدیو 4K30 گوشی‌ها
برش ویدیوی 4K30 گوشی‌ها

از برش ویدیوها چنین برمی‌آید که جزئیات ویدیوی آیفون ۱۵ پرو مکس و شیائومی ۱۳ اولترا دست بالاتر را درمقایسه‌با دو گوشی دیگر دارند.

فیلم‌برداری در حرکت

در شرایطی‌که گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو مکس، گلکسی اس ۲۳ اولترا و شیائومی ۱۳ اولترا، حالت‌های مجزایی برای فیلم‌برداری پرتحرک و حذف لرزش آن‌ها دارند، پی ۶۰ پرو چنین قابلیتی ارائه نمی‌دهد؛ البته دقت کنید که آیفون ۱۵ پرو مکس می‌تواند با تمام دوربین‌های پشتی‌اش و با وضوح بالغ‌بر 2.8K60 چنین ویدیوهایی را ضبط کند؛ اما وضوح ویدیوهای اس ۲۳ اولترا و شیائومی ۱۳ اولترا به‌ترتیب به 2K و 1080p محدود است.

تماشای ویدیو در یوتیوب

وضوح بالاتر ویدیوهای آیفون (2.8K در برابر 1080p و 2K) باعث می‌شود تا آیفون در زمینه‌ی جزئیات دست بالاتر را داشته باشد؛ اما از نظر حذف لرزش ویدیوها، آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی اس ۲۳ اولترا کم‌وبیش در سطح یکسانی قرار دارند.

فیلم‌برداری سلفی

در نهایت به سراغ ویدیوهای سلفی رفتیم، صحنه‌ای که برای فیلم‌برداری سلفی انتخاب کردیم، گوشی‌ها را دچار چالش بازیابی جزئیات از دل آسمان بسیار روشن می‌کند.

تماشای ویدیو در یوتیوب

در ویدیوهای سلفی، گلکسی اس ۲۳ اولترا عملکرد بسیار بهتری در بازیابی جزئیات آسمان داشت و ویدیوی آیفون ۱۵ پرو مکس نیز با وجود آنکه از حالت HDR به SDR تبدیل شده است، دست بالاتر را نسبت به دو گوشی دیگر دارد.

مقایسه ویدیو سلفی گوشی‌ها
برشی از ویدیوی سلفی گوشی‌ها

گذشته از بحث گستره‌ی دینامیکی ویدیوها، گلکسی اس ۲۳ اولترا در ثبت جزئیات چهره‌ی من و حفظ رنگ لباسم نیز دست بالاتر را نسبت به سه گوشی دیگر دارد.

نبرد بهترین‌ها، برنده‌ای ندارد

در چندین و چند سناریویی که برای ارزیابی عملکرد دوربین بهترین پرچم‌داران بازار موبایل انجام دادیم، به برنده‌ی مطلقی نرسیدیم؛ در عکاسی روزمره با دوربین اصلی، آیفون ۱۵ پرو مکس و پی ۶۰ پرو بهتر ظاهر شدند؛ در عکاسی اولتراواید گلکسی اس ۲۳ اولترا دست بالاتر را دارد؛ در عکاسی زوم، بسته به سطح بزرگ‌نمایی، برتری بین گوشی‌ها تغییر می‌کند؛ در عکاسی پرتره عمدتا، پی ۶۰ پرو دست بالاتر را دارد و در قابلیت‌های مربوط به فیلم‌برداری، آیفون ۱۵ پرو مکس گزینه‌ی قدرتمندتری است.

اگر بخواهیم مشکلاتی مانند فقدان سرویس‌های GMS گوگل در گوشی هواوی، مشکل رجیستری و قیمت گوشی اپل، داغ‌شدن گوشی شیائومی و قدیمی‌بودن گوشی سامسونگ را کنار بگذاریم و صرفا از نقطه‌نظر دوربین، هرچهار گوشی را قضاوت کنیم، آیفون ۱۵ پرو مکس، نه بهترین عملکرد؛ بلکه پایدارترین عملکرد دوربین را به‌نمایش می‌گذارد؛ اما اگر به دستکاری پارامترهای عکاسی برای رسیدن به عکس‌های کم‌نقص علاقه دارید، باید سراغ مدلی همچون گلکسی اس ۲۳ اولترا یا هواوی پی ۶۰ پرو بروید.

شما عملکرد گوشی‌ها در تست‌های ما را چطور ارزیابی می‌کنید؟ کدام شاخصه‌ی دوربین برایتان مهم است و کدام گوشی به بهترین نحو در آن شاخصه ظاهر می‌شود؟

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات