هزینه ساخت آیفون ۱۵ پرو مکس فقط ۳۸ دلار بیشتر از آیفون ۱۴ پرو مکس است

جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
پنل پشت آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس
پردازنده سه نانومتری، دوربین چهار منشوری و فریم تیتانیومی بخشی از عوامل افزایش هزینه‌ی تولید آیفون ۱۵ پرو مکس در مقایسه‌با نسل قبل است.
تبلیغات

فهرست فاش شده از هزینه‌ی قطعات به‌کاررفته در گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس نشان می‌دهد که تولید این محصول فقط ۳۷٫۷ دلار بیشتر از آیفون ۱۴ پرو مکس برای اپل هزینه داشته است، اما دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد.

امسال قیمت رم و نمایشگر کمتر شده است، اما موارد دیگری نظیر استفاده از پردازنده A17 Pro با فناوری سه نانومتری، بدنه‌ی تیتانیومی گوشی و سیستم دوربین که شامل لنز تله فوتوی چهار منشوری می‌شود، هزینه‌ی کل را افزایش داده است.

در بررسی‌های اولیه، مشخص شده بود که هزینه‌ی تولید آیفون ۱۵ پرو مکس ۵۵۸ دلار است که آن را حدود ۱۲ درصد گرا‌ن‌تر از آیفون ۱۴ پرو مکس می‌کند. بر اساس مقاله‌ی مؤسسه‌ی Counterpoint Research، این تفاوت در مجموع حدود ۳۸ دلار بیشتر از قیمت کل قطعات به‌کاررفته در آیفون ۱۴ پرو مکس است.

۳۸ دلاری که گفته شد، فقط برای قطعات است و سایر هزینه‌ها مانند بازاریابی، حمل‌ونقل، بسته‌بندی، کنترل کیفیت، مشکلات خارج از گارانتی و مسائل دیگر در نظر گرفته نشده‌اند.

قیمت آیفون ۱۵ پرو مکس در کانفیگ پایه ۱۰۰ دلار بیشتر از قیمت گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس است؛ البته پرچم‌دار سری ۱۵ در کانفیگ پایه، حافظه ذخیره سازی دوبرابر نسبت به آیفون ۱۴ پرو مکس ارائه می‌دهد. تراشه‌ی A17 Pro نیز ۳۰ دلار گران‌تر از A16 Bionic است.

علاوه‌بر این، قیمت دوربین جدید ۳۴ درصد گران‌تر از دوربین آیفون ۱۴ پرو مکس تمام شده و بدنه‌ی تیتانیومی نیز ۱۸ درصد بیشتر از فولاد ضد زنگ هزینه داشته است.

اپل در جاهایی موفق به صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده است. قیمت رم DRAM و NAND حدود ۳۰ درصد کاهش یافته که منجر به کاهش ۱۶٫۸ دلاری هزینه‌ی تأمین نسبت‌به سال ۲۰۲۲ شده است. همچنین احتمالاً استراتژی تأمین دوگانه‌ی اپل برای تهیه‌ی نمایشگرها از سامسونگ و ال‌جی به کنترل هزینه‌ها کمک کرده است.

مؤسسه‌ی ترندفورس پیش از این گفته بود که قیمت پایه‌ای ۱٬۱۹۹ دلاری آیفون ۱۵ پرو مکس منطقی به‌نظر می‌رسد و با توجه به ۳۷٫۷ دلار اضافی که اپل باید برای هریک از گوشی‌های پرچم‌دار ۶٫۷ اینچی خود پرداخت کند، ممکن است ادعا شود که افزایش ۱۰۰ دلاری قیمت آیفون توجیه‌پذیر است.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات