سامسونگ با کنار زدن شیائومی به رهبر بازار موبایل هند تبدیل میشود
شرکت تحقیقات بازار کانترپوینت پیشبینی میکند سامسونگ آماده شده از شیائومی بهعنوان برترین برند گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۳ پیشی بگیرد و بار دیگر جایگاه اول را بهخود اختصاص دهد.
تحقیقات کانترپوینت، کاهش شدید سهم بازار گوشی شیائومی را پیشبینی میکند. طبق مطالعات این شرکت، سهم شیائومی در سال ۲۰۲۳ به ۱۵ درصد کاهش مییابد که نشاندهندهی کاهش ۵ درصدی نسبتبه سال قبل است. غول فناوری چینی که مدتها مقام اول را در هند داشته، با چالشها و بررسیهای سازمانهای تحقیقاتی دستوپنجه نرم میکند که بر جایگاه آن در بازار رقابتی تأثیر دارد.
ازطرف دیگر، سامسونگ بهلحاظ استراتژیک خود را برای سرمایهگذاری در این شرایط آماده کرده است. فروش سه ماههی این شرکت بهطور مداوم برای چهار فصل متوالی بهتر از شیائومی بوده که زمینه را برای بازگشت احتمالی فراهم میکند. استراتژی تجاری جامع سامسونگ، شامل مجموعه محصولات متنوع و رویکردی هدفمند درمورد کانالهای خردهفروشی مختلف است.
گوشی سامسونگ گلکسی A برای کانالهای آفلاین طراحی شده است و سری گلکسی F بر خردهفروشیهای آنلاین مثل FlipKart تمرکز دارد. ازطرفی سری گلکسی M بیشتر ازطریق فروشگاه آمازون بهفروش میرسند و پرچمداران سامسونگ ازجمله سری گلکسی اس و گلکسی Z بیشترین سهم را در بازار این شرکت بهخود اختصاص دادهاند.
تنشهای ژئوپلیتیکی که با درگیری مرزی بین نیروهای چین و هند در سال ۲۰۲۰ تشدید شد، برندهای چینی گوشیهای هوشمند ازجمله شیائومی را در شرایط متزلزلی قرار داده است. اقدامات دولت هند علیه شرکتهای فناوری چینی ازجمله ممنوعیت برنامهها، افزایش نظارت و جریمههای مالیاتی بیشتر به چالشهای پیشروی شیائومی در بازار هند کمک کرده است.
تأثیر گستردهتر تنشهای سیاسی-جغرافیایی و اقدامات دولت در تغییر رهبری بازار گوشیهای هوشمند کاملاً مشهود است. اگر پیشبینیها درست باشد، سامسونگ میتواند تا پایان سال جاری میلادی ۱۸ درصد از حجم بازار را تصاحب کند که نشاندهندهی تحول قابل توجه در بازار گوشیهای هوشمند هند است.
درحالیکه سامسونگ چشمانداز استراتژیک خود را اجرا میکند و شیائومی با چالشهای مختلفی مواجه شده است، این صنعت میتواند نقطه عطف بالقوهای را در سال ۲۰۲۳ تجربه کند و غول فناوری کرهی جنوبی بهعنوان رقیب قدرتمندی برای جایگاه رهبری بازار رقابتی گوشیهای هوشمند هند ظاهر میشود.