سری گلکسی اس ۲۳ سامسونگ

محل زندگی نباید در آپدیت‌های نرم‌افزاری تأثیر‌گذار باشد؛ اما سامسونگ این‌گونه فکر نمی‌کند

چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰مطالعه 4 دقیقه
شاید آپدیت دستگاه‌های سامسونگ به One UI 6.0 رکوردها را شکسته باشد؛ اما چه فایده وقتی بسیاری از کاربران هنوز منتظر آپدیت جدیدند؟
تبلیغات

برای مدت‌ها، سامسونگ در ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های اصلی سیستم‌عامل اندروید برای طیف وسیع دستگاه‌های گلکسی خود، به نوعی سستیِ خجالت‌آور شهرت داشت.

گاهی باید ماه‌ها از انتشار نسخه‌ی جدید اندروید می‌گذشت تا کره‌ای‌ها برنامه‌های آزمایش بتای خود را شروع کنند و در‌نهایت، ۶ تا ۸ ماه بعد از آن، نسخه‌های پایدار را به‌طرز حلزون‌وار به‌دست کاربران برسانند.

سامسونگ دیگر سرعت حلزون‌وار در انتشار آپدیت‌های جدید ندارد

به‌عنوان نمونه، اندروید ۱۱ در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ۱۳۹۹) منتشر شد. سپس سامسونگ نسخه‌ی بتای One UI 3.0 بر‌اساس این نسخه از اندروید را در اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۱۳۹۹) منتشر کرد و انتشار عمومی آن تا دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۹) شروع نشد.

چرخه‌ی به‌روزرسانی کامل همه‌ی گلکسی‌های سازگار با اندروید ۱۱، به‌طرز زجرآوری تا آگوست ۲۰۲۱ (مرداد و شهریور ۱۴۰۰) به‌طول انجامید؛ یعنی تقریباً ۱۱ ماه پس از انتشار آن به‌وسیله‌ی گوگل.

در آن سال‌ها، کاربران گوشی سامسونگ در شبکه‌های اجتماعی به‌طور فزاینده‌ای ناخشنودی خود از گیرافتادن با نسخه‌های قدیمی اندروید را ابراز می‌کردند؛ درحالی‌که کاربران گوشی‌های سایر سازنده‌ها در حال لذت‌بردن از ویژگی‌های جدید بودند. کارشناسان نیز به‌طور مکرر برنامه‌های به‌روزرسانی کُند پرچم‌داران و اکثراً خوش‌ساخت این شرکت را به باد انتقاد می‌گرفتند.

در پاسخ، ظاهراً در یکی‌دو سال گذشته، این سازنده‌ی بزرگ گوشی‌های هوشمند تلاش روزافزونی را برای سرعت‌بخشیدن به فرایند ارتقای نرم‌افزاری محصولاتش آغاز کرده است.

رابط کاربری گلکسی S22 پلاس

به‌روزرسانی One UI 5.0، نمونه‌ای از پیشرفت‌های سامسونگ در این زمینه بود. کره‌ای‌ها سه ماه از انتشار اندروید ۱۳ در آگوست ۲۰۲۲ (مرداد ۱۴۰۱)، به‌سرعت به‌روزرسانی مبتنی‌بر آن را برای تمامی سری گلکسی S22 و گلکسی S21 و برخی دیگر از دستگاه‌های سازگار منتشر کردند. این بار به‌جای ۱۱ ماه، پس از حدود ۵ ماه از انتشار نسخه‌ی جدید اندروید، بسیاری از گلکسی‌های این شرکت به سیستم‌عامل آپدیت شده بودند.

در‌ادامه‌ی بهبود زمان‌بندی انتشار به‌روزرسانی‌های سامسونگ، پوسته‌ی One UI 6.0 مبتنی‌بر اندروید ۱۴ این شرکت تا زمان نگارش این مطلب و تنها پس از ۲ ماه از انتشار این نسخه‌ی اندروید، برای بیشتر دستگاه‌های پرچمدار سامسونگ منتشر شده است.

اگر آپدیت‌های جدید با تأخیر به‌دست کاربران برخی از مناطق برسند، سرعت چندان ملاک نیست

از قرار معلوم کره‌ای‌ها سعی می‌کنند تا‌حدممکن قول خود در نوامبر ۲۰۲۳ (اواخر آبان ۱۴۰۲) مبنی‌بر انتشار سریع‌تر آپدیت‌های مبتنی‌بر اندروید ۱۴ را از شکستن بازدارند. با‌این‌حال، اگر گروه زیادی از کاربران در‌مقایسه‌با سایر مناطق جغرافیایی با محرومیت یا تأخیر مواجه شوند، سرعت چندان ملاک نیست.

به‌روایت سم‌موبایل، متأسفانه شرایط برای بسیاری از خریداران گوشی‌های سامسونگ در بازار‌های سطح دو یا سطح سه این‌گونه است. درحالی‌که گوشی‌های فروخته‌شده در کشورهایی چون ایالات متحده و بریتانیا و حتی هند به One UI 6.0 به‌روزرسانی شده‌اند، ساکنان کشورهای آسیایی، اروپایی، شمال آفریقا، خاورمیانه و آمریکای‌لاتین باید تا مدت‌زمان نامعلومی برای آپدیت‌شدن دستگاه خود منتظر بمانند.

این حس که دارندگان همان مدل گوشی‌ شما فقط به‌‌دلیل اینکه جای دیگری از دنیا هستند، بر شما برتری پیدا کنند، کلافه‌کننده است.

نقاشی با گلکسی S22 اولترا

این احساس رنجش با اطلاع از این موضوع که سامسونگ هنوز‌هم به سیاست دوگانه‌ی عرضه‌ی مدل‌های مجهز به تراشه‌ی برتر اسنپدراگون در بازار‌هایی چون ایالات متحده و تراشه‌های نه‌چندان خوشنام اگزینوس برای دیگر بازار‌ها ادامه می‌دهد، باقی می‌ماند. همین چند وقت پیش، گلکسی S23 FE با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در ایالات متحده و اگزینوس ۲۲۰۰ برای دیگر بازارها عرضه شد.

درواقع، اکثر کشورها نه‌تنها به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را دیرتر از بقیه دریافت می‌کنند؛ بلکه سخت‌افزار ضعیف‌تر هم نصیبشان می‌شود. این تبعیض سخت‌افزاری به‌همراه اولویت کمتر هنگام دریافت آپدیت‌های جدید، باعث شده است تا بخش بزرگی از خریداران این غول فناوری که اتفاقاً ساکن آن کشور‌های «برتر» نیستند، تجربه‌ی خوشایندی از کاربر سامسونگ بودن نداشته باشند.

حرکت مثبت سامسونگ در بهبود آشکار سرعت و روند به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری تحسین‌کردنی است؛ اما این شرکت نباید به قربانی‌‌کردن بازارهای کوچک‌تر به‌نفع مناطق جغرافیایی خاص ادامه دهد.

چه فایده اگر ۱۰۰ میلیون گوشی به جدیدترین نسخه‌ی نرم‌افزار مجهز باشند، وقتی ۴۰ میلیون مخاطب دیگر باید از صبرهای طولانی رنج بکشند.

با ادامه‌ی این روند مسموم، سامسونگ ریسکِ از‌دست‌دادن دائمی اعتماد و وفاداری خریدارانی را به جان می‌خرد که از چنین شکاف‌های آشکار به‌ستوه آمده‌اند.

لازم است که سامسونگ به‌عنوان یکی از بازیگران بزرگ صنعت تلفن‌های هوشمند، تلاش‌های خود مبنی‌بر انتشار هم‌زمان به‌روزرسانی‌ها برای تمامی کاربرانش را بیشتر کند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی سیاست سامسونگ درزمینه‌ی انتشار به‌روزرسانی نسخه‌های جدید اندروید چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات