رشد ۲۴ درصدی بازار موبایل خاورمیانه؛ سامسونگ بر صدر جدول تکیه زد
بر اساس گزارش مؤسسهی Canalys، در سه ماههی پایانی سال ۲۰۲۳، ۱۲٫۲ میلیون گوشی هوشمند در خاورمیانه (به استثنای ترکیه) عرضه شدند که در مقایسه با مدتزمان مشابه سال قبل، ۲۴ درصد رشد داشته است.
ابعاد بازار موبایل خاورمیانه در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ بهمیزان ۱۱ درصد افزایش یافت و حجم کلی عرضه به ۴۲٫۵ میلیون دستگاه رسید.
سامسونگ جایگاه نخست خود را در بازار خاورمیانه حفظ کرده است؛ البته جایگاه گوشی سامسونگ در حد و اندازهی سالهای قبل با برندهای دوم و سوم فاصله ندارد.
شیائومی (شامل انواع گوشی ردمی و گوشی پوکو)، ترنشن (شامل تکنو، اینفینیکس و ایتل) و اپل حجم عرضه مشابهی با سامسونگ در سهماهه پایانی سال داشتند. بعید نیست که در آینده جایگاه گوشی شیائومی یا حتی گوشی آیفون از سامسونگ عبور کند.
بازار موبایل امارات ۲۲ درصد رشد کرده است. میتوان این رشد را به رویدادهای فروش پایان فصل مانند جشنوارهی خرید دبی و رویداد جمعهی سیاه آمازون نسبت داد.
عراق شاهد افزایش ۸۶ درصدی در حجم عرضه بوده است. گوشیهای شیائومی و ترنشن، حجم زیادی از این بازار را با برگزاری کمپینهای بازاریابی با هدف قرار دادن مخاطبان جوان تصاحب کردهاند. برخی از مدلهای میانردهی گوشی آنر به همراه پرچمدارانی مانند آنر مجیک ۵ پرو توجه بیشتری را به این برند در عراق و عربستان سعودی جلب کردهاند.
موتورولا در پنج شرکت برتر قرار نگرفت، اما این شرکت شاهد رشد چشمگیر ۴۹ درصدی در منطقه بود. گوشی موتورولا در چندین کشور خاورمیانه و آفریقا در دسترس است و این شرکت برای حضور پررنگتر در کشورهای منطقه تلاش میکند.
در گزارش مؤسسهی کانالیس هیچ اشارهای به بازار موبایل ایران نشده؛ حتی پیگیریهای زومیت هم برای دریافت اطلاعات جدید از بازار موبایل ایران بینتیجه بوده است.
پیشبینی کانالیس برای سال ۲۰۲۴ مثبت است. تحلیلگران بخش پررونق گردشگری را بهعنوان یک محرک برای رشد میدانند. انتظار میرود در بلندمدت با معرفی ویزای توریستی یکپارچه شورای همکاری خلیج فارس و افزایش توریسم، تقاضا برای آخرین دستگاهها و فناوریها افزایش یابد.
نظرات