کوالکام از Transsion شکایت کرد؛ بزرگ‌ترین گوشی‌سازی که از پردازنده‌های اسنپدراگون استفاده نمی‌کند

شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
گوشی موبایل Infinix Note 40s
کوالکام از غول چینی تولیدکننده‌ی موبایل، به‌دلیل نقض حق ثبت اختراع شکایت کرد.
تبلیغات

کوالکام، از غول‌های تولیدکننده‌ی پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند، از ترنشن (Transsion) شکایت کرد. ترنشن از بزرگ‌ترین سازندگان گوشی‌های هوشمند در جهان محسوب می‌شود و این شکایت به‌دلیل نقض حق ثبت اختراع مطرح شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در لینکدین توسط IP Fray، کوالکام ترنشن را به نقض چهار مورد از حق ثبت اختراعات غیرضروری اما استاندارد خود متهم کرد. جزئیات این اختراعات مشخص نیست، اما نکته‌ی قابل توجه این است که کوالکام به‌ندرت درگیر شکایت‌های مشابه می‌شود.

کوالکام معمولاً با توجه به وابستگی بسیاری از شرکت‌ها به پردازنده‌های تولیدی‌اش، در صورت نقض حق ثبت اختراع به‌جای شکایت، اقدام به مسدودسازی قراردادها می‌کند.

به نظر می‌رسد کوالکام در قبال ترنشن کار چندانی از پیش نخواهد برد؛ چرا که ترنشن بزرگ‌ترین گوشی‌سازی است که از پردازنده‌های اسنپدراگون استفاده نمی‌کند.

با وجود اینکه ترنشن طبق آمار Statista در سال ۲۰۲۴، چهارمین تولیدکننده‌ی بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان (پس از سامسونگ، اپل و شیائومی) بوده است، در‌حال‌حاضر عمدتاً از پردازنده‌های مدیاتک و همچنین برخی پردازنده‌های Unisoc برای گوشی‌های خود استفاده می‌کند.

استفاده از پردازنده‌های اسنپدراگون شرکت کوالکام در گذشته در برخی از دستگاه‌های ترنشن دیده شده است، اما درحال‌حاضر هیچ محصولی با این پردازنده‌ها به‌طور فعال فروخته نمی‌شود.

ترنشن یک تولیدکننده‌ی موبایل چینی است که مالکیت برندهایی نظیر Itel و Tecno و Infinix را در اختیار دارد. این برندها در سال‌های اخیر در بازار گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده به‌سرعت رشد کرده‌اند و این موفقیت را بدون اتکا به کوالکام به دست آورده‌اند.

حکم دادگاه مربوط به شکایت کوالکام می‌تواند به اجبار ترنشن به پرداخت حق امتیاز به کوالکام منجر شود، اما تأثیر دقیق این موضوع بر ترنشن مشخص نیست. با این حال، با توجه به تمرکز این برند بر تولید گوشی‌های ارزان‌قیمت، هرگونه کاهش سود می‌تواند ضربه‌ی سختی به آن وارد کند.

فایننشال تایمز در گزارشی ادعا می‌کند که ترنشن علاوه بر کوالکام، از سوی فیلیپس نیز مورد شکایت قرار گرفته؛ همچنین گفته می‌شود نوکیا نیز این شرکت را برای پرداخت حق استفاده از فناوری‌های ثبت‌شده‌اش که در گوشی‌های هوشمند خود به کار برده، تحت فشار قرار داده است.

سخنگوی ترنشن می‌گوید این شرکت «قرارداد مجوز حق ثبت اختراع استاندارد 5G را با کوالکام امضا کرده» و در حال اجرای توافق‌نامه است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات