اپل برای نخستین‌بار از جمع پنج برند برتر موبایل چین خارج شد؛ جایگاه نخست در مشت ویوو

دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳
مطالعه 2 دقیقه
دوربین‌های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس
فروش ضعیف آیفون و عملکرد درخشان ویوو؛ اپل دیگر جایی بین پنج برند پرفروش بازار چین ندارد.
تبلیغات

اپل برای اولین بار از جمع پنج فروشنده‌ی برتر موبایل در بازار چین خارج شد. طبق گزارش شرکت تحقیقات بازار کانالیس، حجم عرضه‌ی آیفون در چین در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۴ نسبت‌ به سال قبل ۶٫۷ درصد کاهش یافت.

تحلیلگران کاهش فروش آیفون را نتیجه‌ی عملکرد قوی برندهای چینی می‌دانند. شرکت‌هایی مانند هواوی، ویوو، اوپو، آنر و شیائومی با استفاده از قطعات پیشرفته‌ی تولید داخل، رشد قابل توجهی داشته‌اند. به‌ویژه بازگشت قدرتمند هواوی به بخش محصولات رده‌بالا، موقعیت ممتاز اپل را به چالش کشیده است.

نام برند

حجم عرضه در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۴ (میلیون)

سهم بازار در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۴

حجم عرضه در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۳ (میلیون)

سهم بازار در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۳

نرخ رشد

ویوو

۱۳٫۱

۱۹ درصد

۱۱٫۴

۱۸ درصد

۱۵ درصد

اوپو

۱۱٫۳

۱۶ درصد

۱۱٫۴

۱۸ درصد

۱- درصد

آنر

۱۰٫۷

۱۵ درصد

۱۰٫۳

۱۶ درصد

۴ درصد

هواوی

۱۰٫۶

۱۵ درصد

۷٫۵

۱۲ درصد

۴۱ درصد

شیائومی

۱۰٫۰

۱۴ درصد

۸٫۶

۱۳ درصد

۱۷ درصد

سایر برندها

۱۴٫۸

۲۱ درصد

۱۵٫۱

۲۴ درصد

۲- درصد

مجموع

۷۰٫۵

۱۰۰ درصد

۶۴٫۳

۱۰۰ درصد

۱۰ درصد

کل بازار موبایل چین با رشد سالانه‌ی ۱۰ درصدی همراه بود و در فصل دوم ۲۰۲۴ بیش از ۷۰ میلیون گوشی به بازار عرضه شد. گوشی ویوو با سهم بازار ۱۹ درصدی (حجم عرضه‌ی ۱۳٫۱ میلیون دستگاهی) در صدر قرار گرفت و پس از آن اوپو، آنر و هواوی هر کدام با حجم عرضه‌ی حدود ۱۰ میلیون دستگاه به‌ترتیب در جایگاه دوم تا چهارم قرار گرفتند. شیائومی با افزایش ۱۷ درصدی حجم عرضه، به جایگاه پنجم تکیه زد.

سهم بازار گوشی‌های هوشمند بازار چین در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۴
Canalys

حجم عرضه‌ی آیفون در فصل دوم ۲۰۲۴ به ۹٫۷ میلیون دستگاه کاهش یافت و سهم بازار آن به ۱۴ درصد رسید. اپل با وجود ارائه‌ی تخفیف تا سقف ۲۳ درصد، با هدف تشویق مردم به خرید گوشی، برای حفظ موقعیت خود کماکان با چالش‌هایی مواجه است. رقبای چینی از زنجیره‌ی تأمین محلی و وفاداری بالای مشتریان برخوردارند.

جف ویلیامز، مدیر ارشد عملیاتی اپل، اخیراً برای دیدار با مقامات و تأیید تعهد شرکت به بازار چین، به این کشور سفر کرد. تحلیلگرانی مانند لوکاس ژونگ باور دارند که اپل باید برای بازپس‌گیری موقعیت از دست‌رفته‌اش، هوش مصنوعی خود را ظرف یک سال برای بازار چین بومی‌سازی کند. سری آیفون ۱۶ نیز می‌تواند فرصتی برای افزایش تقاضا و بهبود موقعیت اپل فراهم کند.

برندهای موبایل چینی، ویژگی‌های جذاب را با قیمت‌های رقابتی ارائه می‌دهند و باید دید که آیا اپل می‌تواند خود را با چنین شرایطی تطبیق دهد و برتری سابق خود را در چین باز پس گیرد یا خیر.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات