مقایسه آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس با نسل قبل

سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
آیفون ۱۵ در کنار آیفون ۱۶ آبی
به‌نظر می‌رسد که اپل بسیاری از ویژگی‌های آیفون‌ ۱۵ و ۱۵ پلاس را در سری جدید تکرار کرده است.
تبلیغات

در رویداد اخیر کوپرتینویی‌ها که آن را «وقت درخشش است» نام‌گذاری کردند، گوشی‌های جدید سری آیفون ۱۶ با تغییرات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری متعددی درمقایسه‌با همتایان سری آیفون ۱۵ رونمایی شدند. به‌طور خلاصه، تغییر چینش و قدرتمندترشدن دوربین‌ها، استفاده از پردازنده‌ی چابک‌تر، دوام شارژدهی بیشتر و پشتیبانی از هوش اپل، به‌روزرسانی‌های مهم سری آیفون ۱۶ محسوب می‌شوند.

در این مطلب، تفاوت‌ها و شباهت‌های آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس با آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس را بررسی خواهیم کرد تا پیشرفت‌های گوشی‌های جدید اپل را دقیق‌تر ارزیابی کنیم.

طراحی و ساخت

آیفون ۱۶ پایه و پلاس همچنان اندازه و وزن و فرم‌فکتور نسل قبل خود را حفظ کرده‌اند؛ بنابراین، با گوشی‌های ۶٫۱ و ۶٫۷ اینچی مواجه‌ایم که فریم آلومینیومی دارند و از پوشش شیشه‌ای مات در پشت آن‌ها استفاده شده است.

یکی از تغییرات مهم در طراحی ظاهری نسخه‌های پایه‌ی آیفون ۱۶، قرار‌گرفتن دو دکمه‌ی جدید شامل دکمه‌ی اکشن که جایگزین دکمه‌ی قطع صدا شده و دکمه‌ی لمسی کنترل دوربین است. دکمه‌ی کنترل دوربین با کمی فشار می‌تواند فوکوس کند و زمانی‌که کامل فشار داده شود، عکس می‌گیرد.

نمای جانبی پشت و جلو آیفون ۱۶
Apple

داینامیک آیلند، گوشه‌های گرد، پنل شیشه‌ای و درگاه USB-C نسل ۲ نشان می‌دهند که با همان ظاهر آشنای آیفون مواجه هستیم که با تنوع رنگ بیشتری عرضه می‌شود. گواهی IP68 برای حفاظت دربرابر آب و گر‌دو‌غبار در مشخصات این گوشی‌ها وجود دارد.

نمایشگر

ابعاد صفحه‌نمایش مدل‌های عادی و پلاس آیفون ۱۶ درمقایسه‌با آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس تغییری نکرده‌اند. هر دو گوشی به‌ترتیب نمایشگرهای ۶٫۱ و ۶٫۷ اینچ اولد با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز دارند. حداقل و حداکثر شدت روشنایی این نمایشگرها از ۱ تا ۲۰۰۰ نیت متغیر است و رنگ مشکی عمیقی را به‌نمایش می‌گذارد.

آیفون ۱۶ همچنان از نمایشگر ۶۰ هرتزی استفاده می‌کند

آیفون ۱۶ هنوز با ۶۰ هرتز کار می‌کند؛ درست مانند آیفون ۱۵ و نسل‌های قبل‌از‌آن. این در حالی است که هم‌اکنون برخی از بهترین گوشی‌ های میان‌رده و ارزان‌تر از آیفون ۱۶، از صفحه‌نمایش‌های با نرخ نوسازی ۹۰ یا ۱۲۰ هرتز بهره می‌برند. به‌عنوان مثال، مدل‌های پایه‌ی سری گلکسی اس ۲۴ سامسونگ با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز روانه‌ی بازار شدند.

به‌نظر می‌رسد که حاشیه‌ی صفحه‌نمایش آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس درمقایسه‌با مدل‌های مشابه نسل قبل کاهش پیدا کرده است. نوع جدیدی از گلس سرامیک شیلد وظیفه‌ی محافظت از نمایشگر را برعهده دارد که به‌گفته‌ی خالق آیفون، ۵۰ درصد مقاوم‌تر از مدل قبلی و «مقاوم‌ترین شیشه‌ی محافظ» در بین گوشی‌های دیگر محسوب می‌شود.

عملکرد و نرم‌افزار

گوشی‌های آیفون ۱۶ معمولی و پلاس از تراشه‌ی سه‌نانومتری جدید A18 استفاده می‌کنند که به‌ادعای اپل، ۳۰ درصد سریع‌تر از تراشه‌ی پنج‌نانومتری A16 Bionic آیفون ۱۵ است و ۳۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند که موجب تولید گرمای کمتر و دوام شارژ بیشتر می‌شود.

آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس به‌لطف NPU تقویت‌شده‌ی پردازنده‌ی A18 و داشتن ۲ گیگابایت رم بیشتر از همتایان نسل قبل خود، می‌توانند میزبان قابلیت‌های اپل اینتلیجنس باشند و ازپسِ وظایف هوش مصنوعی محلی بربیایند که آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس از انجامشان ناتوان بودند.

تراشه A18 اپل

پردازنده‌ی گرافیکی A18 تا ۴۰ درصد سریع‌تر و ۳۵ درصد کم‌مصرف‌تر از A16 Bionic است و می‌تواند بازی‌هایی را اجرا کند که فقط در آیفون ۱۵ پرو مکس اجراشدنی بودند.

با وجود هوش مصنوعی در آیفون ۱۶، انتظار داریم ویژگی‌های جدید ویرایش تصویر، مانند Visual Intelligence، تغییر اندازه و جابه‌جایی هوشمند اشیاء در عکس‌ها را ببینیم که احتمالاً از ابزارهای هوشمند گوشی سامسونگ و پیکسل قرض گرفته شده‌اند.

دوربین

بارزترین تغییر آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس درمقایسه‌با نسل قبل را می‌توان عمودی‌شدن چینش دوربین‌های پشتی دانست. به‌لطف همین تغییر، مدل‌های عادی و پلاس توانایی ضبط ویدئو سه‌بعدی را خواهند داشت. این فرمت جدید ویدئو که در ویژن پرو مشهود است، نیاز دارد که لنزهای دوربین به‌صورت خطی چیده شوند.

آیفون ۱۶ در دست در حال تصویر برداری و کنترل دوربین با دکمه
کنترل دوربین آیفون ۱۶ با دکمه‌ی ‌لمسی
Apple

همان‌طورکه گفته شد، دکمه‌ی لمسی کنترل دوربین به سری آیفون ۱۶ افزوده‌ شده است که با لمس انگشت، دوربین را فراخوانی می‌کند و کنترل مقدار زوم و تغییر نور و ویژگی‌های دیگر را برای راحتی و سرعت بیشتر ضبط تصاویر به‌ارمغان می‌آورد.

اپل برای اولین‌بار پشتیبانی از عکاسی ماکرو و ضبط ویدئو فضایی را به مدل‌های پایه اضافه کرده است

دوربین آیفون ۱۵ نخستین مدل پایه‌ی آیفون بود که دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.6 را دریافت کرد که ارتقای بزرگی درمقایسه‌با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی آیفون‌های قبلی محسوب می‌شد. مدل‌های پایه و پلاس آیفون ۱۶ نیز از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی Fusion با دیافراگم f/1.6 و بزرگ‌نمایی دو برابر برخوردار شده‌اند. دوربین اصلی می‌تواند به‌عنوان دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی نیز استفاده شود.

دوربین فوق‌عریض ۱۲ مگاپیکسلی همچنان در آیفون ۱۶ پایه و پلاس حفظ شده است؛ اما از دیافراگم f/2.2 به‌جای f/2.4 قبل استفاده می‌کند که اجازه می‌دهد تا نور بیشتری به حسگر برخورد کند. اپل برای اولین‌بار پشتیبانی از عکاسی ماکرو و ضبط ویدئو فضایی را به مدل‌های پایه اضافه کرده است.

قدرت زوم اپتیکال دوربین آیفون‌های پایه و پلاس سری ۱۶ درمقایسه‌با نسل قبل هیچ‌گونه تغییری نکرده‌اند. داینامیک آیلند کپسولی‌شکل همچنان روی صفحه‌نمایش خودنمایی می‌کند و دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی مشابه قبل روی آن وجود دارد.

سایر ویژگی‌ها

با‌توجه‌به ثابت‌بودن اندازه‌ی آیفون ۱۶ در‌مقایسه‌با آیفون ۱۵، نمی‌توان گفت که باتری آن بزرگ‌تر شده است. حجم دقیق باتری را به‌زودی خواهیم دانست؛ اما اپل می‌گوید که آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس می‌توانند به‌ترتیب ۲۲ و ۲۷ ساعت ویدئو پخش کنند که از مدت ۲۰ و ۲۶ ساعت در آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس کمی بهتر شده‌اند. برای وظایف دیگری مانند پخش صدا، اپل همان عدد ۸۰ ساعت را برای هر دو مدل اعلام کرده است. به‌عبارت‌دیگر، بهبود بسیار جزئی در عمر باتری وجود دارد.

انتظار داشتیم که شارژ سریع‌تری در نسل جدید داشته باشیم و تا حدودی این انتظار برآورده شده است. زمانی‌که گوشی با مگ‌سیف شارژ می‌شود، قدرت شارژ ۲۵ وات را درمقایسه‌با ۱۵ وات سری ۱۵ ارائه می‌دهد. برای بهره‌مندی از این ویژگی باید شارژر بی‌سیم را به آداپتور برق با حداقل ۳۰ وات متصل کنید. آیفون ۱۶ از استاندارد Qi2 پشتیبانی می‌کند.

متأسفانه سرعت‌ شارژ با سیم همان ۲۰ وات خواهد بود. این اولین‌باری است که سرعت شارژ بی‌سیم از شارژ با سیم سریع‌تر می‌شود.

قیمت روز گوشی های آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس از ۷۹۹ و ۸۹۹ دلار در کانفیگ پایه با ۱۲۸ گیگابایت رم آغاز می‌شود و در رنگ‌های آبی، سبز مشکی، صورتی و سفید عرضه می‌شوند. بنابراین، قیمت گوشی آیفون نسل جدید با سری ۱۵ در زمان عرضه یکسان خواهد بود.

جدول مقایسه‌ی مشخصات آیفون ۱۶ و آیفون ۱۵

آیفون ۱۶

آیفون ۱۵

نمایشگر ۶٫۱ اینچی اولد ۶۰ هرتز

نمایشگر ۶٫۱ اینچی اولد ۶۰ هرتز

دکمه‌ی اکشن به‌جای دکمه‌ی قطع صدا

دکمه‌ی لمسی کنترل دوربین

دکمه‌ی قطع صدا

تراشه‌ی A18

تراشه‌ی A16 Bionic

رم ۸ گیگابایتی

رم ۶ گیگابایتی

پشتیبانی از هوش اپل

عدم پشتیبانی از هوش اپل

فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ تا ۵۱۲ گیگابایتی

فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ تا ۵۱۲ گیگابایتی

شدت روشنایی تا ۲۰۰۰ نیتی

شدت روشنایی تا ۲۰۰۰ نیتی

چینش عمودی دوربین‌ها با پشتیبانی از ضبط ویدئو سه‌بعدی

چینش قطری دوربین‌ها

دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی

دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی

دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با لنز ماکرو

دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی

شارژدهی بیشتر و نمایش مداوم ۲۲ ساعت ویدئو

۲۰ ساعت نمایش مداوم ویدئو

مگ‌سیف ۲۵ وات

مگ‌سیف ۱۵ وات

جدول مقایسه‌ی مشخصات آیفون ۱۶ پلاس و آیفون ۱۵ پلاس

آیفون ۱۶ پلاس

آیفون ۱۵ پلاس

نمایشگر ۶٫۷ اینچی اولد ۶۰ هرتز

نمایشگر ۶٫۷ اینچی اولد ۶۰ هرتز

دکمه‌ی اکشن به‌جای دکمه‌ی قطع صدا

دکمه‌ی لمسی کنترل دوربین

دکمه‌ی قطع صدا

تراشه‌ی A18

تراشه‌ی A16 Bionic

رم ۸ گیگابایتی

رم ۶ گیگابایتی

پشتیبانی از هوش اپل

عدم پشتیبانی از هوش اپل

فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ تا ۵۱۲ گیگابایتی

فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ تا ۵۱۲ گیگابایتی

شدت روشنایی تا ۲۰۰۰ نیتی

شدت روشنایی تا ۲۰۰۰ نیتی

چینش عمودی دوربین‌ها با پشتیبانی از ضبط ویدئو سه‌بعدی

چینش قطری دوربین‌ها

دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با قابلیت تله‌فوتو

دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی

دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با لنز ماکرو

دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی

شارژدهی بیشتر و نمایش مداوم ۲۷ ساعت ویدئو

۲۶ ساعت نمایش مداوم ویدئو

مگ‌سیف ۲۵ وات

مگ‌سیف ۱۵ وات

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات