کارشناسان چه نظری درباره آیفون ۱۶ پرو دارند؟

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۶
مطالعه 6 دقیقه
آیفون ۱۶ پرو مکس در نمای جلویی
رسانه‌های منتخب و کانال‌های یوتیوب اولین بررسی‌های آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس را منتشر کردند.
تبلیغات

پیش از عرضه‌ی عمومی سری آیفون ۱۶ در روز جمعه، تعدادی از رسانه‌های فناوری و کانال‌های یوتیوبی بررسی‌ها و نگاه نزدیک خود از آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس را منتشر کرده‌اند که در این مطلب نگاهی به آن‌ها خواهیم انداخت.

مدل‌های آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس به صفحه‌نمایش‌های ۶٫۳ و ۶٫۹ اینچی مجهزند که در‌مقایسه‌با آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس با صفحه‌نمایش‌های ۶٫۱ و ۶٫۷ اینچی بزرگ‌تر شده‌اند. از دیگر ویژگی‌های جدید می‌توان به دکمه‌ی کمرا کنترل (Camera Control)، تراشه‌ی A18 Pro بهینه‌شده برای «هوش اپل» (Apple Intelligence)‌، دوربین فوق‌عریض ۴۸ مگاپیکسلی، پشتیبانی از ضبط ویدئو با وضوح 4K و نرخ ۱۲۰ فریم‌در‌ثانیه، عمر باتری بیشتر، شارژ سریع‌تر از‌طریق مگ‌سیف و بهبود میکروفون‌ها اشاره کرد.

بررسی‌های متنی

نیلای پاتل از خبرگزاری ورج درباره‌ی دکمه‌ی جدید کمرا کنترل گوشی اپل نوشته است:

«این خیلی جالب است که گوشی را به پهلو بچرخانید و با فشردن دکمه، مثل دوربین معمولی عکاسی کنید؛ هرچند دکمه‌ کمی سفت است. چند نفر از کارکنان ورج متوجه شدند که هنگام فشار‌دادن کامل دکمه برای گرفتن عکس، باید کمی گوشی را جا‌به‌جا کنند؛ ولی به نظر من مشکلی نداشت.»

آیفون ۱۶ در دست در حال تصویر برداری و کنترل دوربین با دکمه
Apple

وی افزود:

«چون چپ‌دست هستم و دکمه در جایی قرار دارد که انگشتانم روی آن استراحت می‌کنند، در ابتدا زیاد اتفاق می‌افتاد که دوربین را به‌صورت تصادفی باز کنم؛ اما با تنظیم روی دوبار‌کلیک این مشکل برطرف شد. همچنین، می‌توان دکمه را برای باز‌کردن اپلیکیشن‌های دوربین شخص ثالث تنظیم کرد. ویژگی مذکور با نسخه‌ی جدید Halide که برای این قابلیت به‌روز شده، به‌خوبی کار می‌کند.»

او در آخر نتیجه گرفته است که دکمه‌ی کمرا کنترل تغییر بزرگی نیست:

«به‌طور کلی، داشتن این دکمه مفید است؛ اما همین و بس. در وضعیت فعلی، این دکمه تفاوت چشمگیری با عکاسی با سایر آیفون‌ها ایجاد نمی‌کند.»

پاتل معتقد است با‌توجه‌به اینکه قابلیت‌های بیشتری از هوش اپل و کمرا کنترل در ادامه‌ی سال عرضه می‌شوند، آیفون ۱۶ پرو در زمان عرضه فقط به‌روزرسانی تدریجی درمقایسه‌با مدل قبلی است:

«در‌حال‌حاضر، این به‌روزرسانی تدریجی درمقایسه‌با آیفون ۱۵ پرو است. به‌سختی می‌توان دلایلی برای ارتقا از مدل سال گذشته پیدا کرد. من اصلاً مطمئن نیستم که ارتقا به ۱۶ پرو از مدل‌های پرو قدیمی‌تر هم ارزشش را داشته باشد. کمرا کنترل و دکمه‌ی اکشن (Action Button) کاربردی هستند؛ اما انقلابی نیستند و جز اینکه واقعاً به Photographic Styles و کنترل تون (Tone) جدید علاقه‌مند باشید، ممکن است عکس‌های روشن‌تر و صاف‌تر را گامی به عقب در پردازش عکس‌ها تلقی کنید.»

آیفون ۱۶ پرو مکس در نمای زیرین
The Verge

آیفون ۱۶ پرو کوچک‌تر در آزمایش عمر باتری مارک اسپونائور از Tom's Guide موفق عمل کرده است:

«در آزمایش عمر باتری Tom's Guide که شامل مرور مداوم وب با روشنایی ۱۵۰ نیت است، آیفون ۱۶ پرو جدید ۱۴ ساعت و ۷ دقیقه دوام آورد که افزایش چشمگیری درمقایسه‌با ۱۰ ساعت و ۵۳ دقیقه آیفون ۱۵ پرو داشت. همین کافی بود تا [این گوشی] به فهرست گوشی‌های با بهترین عمر باتری ما وارد شود.»

با اینکه تصور می‌شد آیفون ۱۶ پرو از شارژ سیمی تا ۴۵ وات پشتیبانی می‌کند، اسپونائور در آزمایش‌های خود بهبودی مشاهده نکرد.

فلورنس آیُن از Gizmodo درباره‌ی عملکرد باتری آیفون ۱۶ پرو در استفاده‌ی عادی می‌گوید:

«فعلاً می‌توانم بگویم که آیفون ۱۶ پرو با باتری کوچک‌تر خود، در گشت‌وگذاری درون‌شهری عملکرد رضایت‌بخشی داشت. در پایان سفری ۶ ساعته با استفاده از ایرپاد ۴ و ANC فعال، هنگام برگشت به خودرو هنوز ۲۰ درصد از باتری باقی مانده بود. همچنین، روز را با ۸۳ درصد باتری شروع کردم و درنهایت پس از ۷ ساعت نصب نرم‌افزار، عکاسی، مکالمه، گوش‌دادن به پادکست و کمی بازی با اپل آرکید، باتری به ۲۴ درصد رسید.»

تراشه a18 pro اپل

نتایج بنچمارک گیک‌بنچ نشان داده است که طبق ادعای اپل، تراشه‌ی A18 Pro تا ۱۵ درصد سریع‌تر از تراشه‌ی A17 Pro است. مدل‌های آیفون ۱۶ پرو همچنان سریع‌ترین سی‌پی‌یو را در بین گوشی‌های هوشمند دارند.

جولیان چوکاتو از WIRED درباره‌ی عملکرد دو پرچم‌دار اپل گفت:

«این گوشی‌ها از چیپست A18 Pro استفاده می‌کنند که براساس بنچمارک‌های من، به‌وضوح قدرتمندترین پردازنده‌ی گوشی‌های هوشمند است و به‌راحتی بسیاری از رقبا را در دنیای اندروید کنار می‌زند. این تراشه یک هسته‌ی گرافیکی بیشتر از A18 در آیفون ۱۶ دارد؛ اما اندازه‌ی کش‌ سی‌پی‌یو نیز بزرگ‌تر است. این یعنی A18 Pro به‌طور کلی سریع‌تر از A18 است.»

قورباغه سبز و گل و سایر نمونه عکس های آیفون ۱۶ پرو مکس
Apple

کریس نیکولز از PetaPixel در بررسی تخصصی خود، درباره‌ی دوربین فوق‌عریض ۴۸ مگاپیکسلی جدید آیفون ۱۶ پرو صحبت کرد:

«دوربین فوق‌عریض نیز با سنسور جدید ۴۸ مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار بهبود پیدا کرده است که می‌تواند قابلیت‌های ماکرو پذیرفتنی و با جزئیات بیشتر از قبل ارائه دهد. دیافراگم درست مثل قبل f/2.2 است. من اکنون از داشتن گزینه‌ی فایل‌های ۴۸ مگاپیکسلی RAW خوشحالم؛ هرچند در موقعیت‌های واقعی، وضوح [این فایل‌ها] باسنسور بایر (Bayer) استاندارد ۴۸ مگاپیکسلی همخوانی ندارد. جالب این است که اپل آپشن فایل HEIF بیست‌وچهار مگاپیکسلی که در دوربین اصلی وجود دارد، در اینجا پیاده‌سازی نکرده است. مگاپیکسل‌های اضافه برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی غیرضروری هستند؛ اما عکاسان منظره و ماکرو می‌توانند جزئیات بیشتری از فایل‌های RAW خود استخراج کنند.»

نمای نزدیک دوربین آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس
Apple

او درباره‌ی ضبط ویدئو با وضوح ۴K و نرخ ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه نیز گفت:

«درزمینه‌ی ویدئو، اضافه‌شدن امکان ضبط با وضوح ۴K و ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه با کیفیت مناسب، به‌لطف ProRes Log ویژگی چشمگیری است. همچنین، می‌توانید سرعت ویدئو‌های ۱۲۰ فریم‌برثانیه را به یک‌پنجم و ۲۴ فریم‌برثانیه کاهش دهید و حین رندرشدن روی گوشی، آن را مشاهده کنید. افزایش سرعت ویدئوها هم در همان رابط کاربری صورت می‌گیرد و ساخت صحنه‌ آهسته‌‌‌ی دراماتیک را فراهم می‌کند.»

شرلین لو از Engadget درباره‌ی میکروفون‌های جدید با کیفیت استودیویی گفته است:

«به‌طور کلی، در تغییر از حالت Standard به حالت Cinematic یا Studio، کاهش درخورتوجهی در نویز محیطی مشاهده می‌شود. حالت دلخواه من Studio است که به‌نظر می‌رسد وضوح صدا‌ی افراد را نیز بهبود می‌بخشد؛ به‌طوری‌که باعث می‌شود صدای افراد به‌گونه‌ای باشد که انگار در حال ضبط پادکست هستند.»

بررسی‌های ویدئویی در یوتیوب

برخی کانال‌های یوتیوبی نیز بررسی‌های خود از آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس را منتشر کرده‌اند:

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات