شایعه‌های جدید آیفون ۱۷ و آیفون ۱۸؛ پردازنده‌ ۲ نانومتری در راه گوشی‌های اپل است

پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
بازی با آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس
تحلیلگر باسابقه‌ی اپل ادعا می‌کند آیفون‌های نسل جدید از تراشه‌های پیشرفته‌ی سه و دو نانومتری استفاده خواهند کرد.
تبلیغات

براساس ادعای مینگ‌چی کوئو، تحلیلگر اپل، تعدادی از مدل‌های سری آیفون ۱۸ از تراشه‌ی دو نانومتری ساخت TSMC استفاده خواهند کرد. مدل‌های آیفون ۱۷ احتمالا همگی از تراشه‌هایی مبتنی‌بر لیتوگرافی بهبودیافته‌ی سه نانومتری شرکت تایوانی (N3P) بهره خواهند برد.

استفاده از تراشه‌هایی با لیتوگرافی کوچک‌تر می‌تواند بر بهبود مصرف انرژی و افزایش توان پردازشی تراشه تأثیر بگذارد. اپل سال گذشته، برای آیفون‌ و مک‌ تراشه‌های سه نانومتری به‌کار برد. تراشه‌ی A17 Pro در مدل‌های پرو آیفون ۱۵ و تراشه‌های سری M3 در مک‌ همگی براساس لیتوگرافی سه نانومتری ساخته شده‌اند.

سری آیفون ۱۶ از تراشه‌ی A18 و A18 Pro استفاده می‌کنند که براساس نسل دوم لیتوگرافی سه نانومتری TSMCساخته شده‌اند.

TSMC می‌خواهد در اواخر سال ۲۰۲۵ تولید تراشه‌های دو نانومتری را آغاز کند و انتظار می‌رود اپل اولین شرکتی باشد که از این تراشه‌ها در محصولاتش استفاده کند. TSMC دو کارخانه‌ی جدید برای تولید تراشه‌های دو نانومتری در دست ساخت دارد و روی ساخت سومین کارخانه‌ی جدید خود کار می‌کند.

TSMC معمولاً زمانی کارخانه‌ی جدید می‌سازد که نیاز به افزایش ظرفیت تولید داشته باشد. غول تراشه‌ساز تایوانی میلیاردها دلار در زمینه‌ی فناوری‌های پیشرفته‌ی ساخت تراشه سرمایه‌گذاری می‌کند. از سوی دیگر اپل باید طراحی تراشه‌های خود را متناسب با آن فناوری‌ها سازگار کند. به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری TSMC، اپل معمولاً دسترسی اولویت‌دار به جدیدترین تراشه‌ها را دارد.

در سال ۲۰۲۳، اپل تمام ظرفیت تولید اولیه‌ی تراشه‌های سه نانومتری TSMC را برای آیفون‌، آیپد و مک‌ خریداری کرد. این همکاری به اپل اجازه می‌دهد تا قبل‌از رقبا، تراشه‌های پیشرفته را در محصولاتش استفاده کند.

TSMC قبلاً لیتوگرافی‌های بهبودیافته‌ی N3E و N3P (کلاس سه نانومتری) را معرفی کرده بود و روی نودهای دیگری مانند N3X برای محاسبات با کارایی بالا و N3AE برای تراشه‌های به‌کار رفته در خودرو کار می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات