ویدیوی کالبدشکافی آیفون ۱۶ پرو، باطن پرچمدار ۲۰۲۴ اپل را نمایش می‌دهد

جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۹
مطالعه 3 دقیقه
عکاسی با آیفون ۱۶ پرو مکس اپل
iFixit که به کالبدشکافی تلفن‌های همراه شهرت دارد، این بار سراغ آيفون ۱۶ پرو رفته تا باطن پرچمداران امسال اپل را نمایش دهد.
تبلیغات

iFixit ویدئویی از کالبدشکافی پرچمدار امسال اپل یعنی آیفون ۱۶ پرو منتشر کرده است که در آن شاهد تفاوت‌هایی در ساختار این مدل نسبت‌به آیفون ۱۵ پرو مکس هستیم. این ویدئو در ادامه‌ی ویدئوهای iFixit از کالبدشکافی نسخه‌های آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس منتشر شده است.

بارزترین نکته که منحصر به مدل آیفون ۱۶ پرو است مربوط‌به باتری جدید این مدل می‌شود. اپل همچنین مجبور شده تا برای ایجاد فضای کافی برای دکمه «کمرا کنترل» اصلاحاتی در گوشی آیفون انجام دهد.

iFixit می‌گوید که اگرچه تغییری در نوع باتری مورد استفاده در مدل‌های آیفون ۱۶ و آيفون ۱۶ پلاس وجود ندارد، اما آیفون ۱۶ پرو باتری کاملاً محصور شده در یک محفظه‌ دارد. این موضوع درست مثل چیزی است که در جدیدترین ساعت اپل واچ دیده‌ایم و باتری از چسب کششی برای چسبیدن به قاب گوشی بهره می‌برد.

مزیت استفاده از باتری محصور شده‌‌ی فلزی این است که به تعمیرکار برای جابه‌جا کردن و فشار آوردن به باتری اختیار عمل بیشتری می‌دهد و خطری برای آتش‌سوزی ایجاد نخواهد کرد. iFixit می‌گوید که این امر تعمیرات را هم آسان‌تر و هم ایمن‌تر می‌کند.

بااین‌حال، با وجود فضای مورد نیاز برای محفظه فلزی، ظرفیت باتری بالاتر از سال گذشته است. باتری آیفون ۱۶ پرو با ظرفیت ۱۳٫۹۴ وات‌ساعت، در واقع بزرگ‌تر از باتری ۱۲٫۷ وات‌ساعتی آیفون 15 پرو است.

کالبدشکافی آیفون ۱۶ پرو توسط iFixit
iFixit

iFixit حدس می‌زند که شاید باتری‌های محصور شده‌ی فلزی نیازی به خالی گذاشتن اندک فضایی در اطراف خود برای ایجاد تورم احتمالی در باتری ندارند.

هر چهار مدل جدید آیفون یکی از آنتن‌های 5G را حذف کرده‌اند تا فضای کافی برای دکمه «کمرا کنترل» ایجاد شود. این شرکت می‌گوید این نباید مشکلی برای مدل‌های غیر پرو با شاسی آلومینیومی باشد، اما ممکن است برای قاب تیتانیومی متراکم مورد استفاده برای آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس چالش ایجاد کند.

راه حل اپل انتقال آنتن به سمت بالا و نزدیک‌تر به لبه‌ی بیرونی است که به‌طور خاص یک بخش توخالی نزدیک به بالای تلفن است که به‌نظر می‌رسد برای این منظور تعبیه شده است. اما احتمالاً دریافت سیگنال 5G همچنان برای این گوشی دشوار خواهد بود.

کالبدشکافی آیفون ۱۶ پرو توسط iFixit
iFixit

امواج 5G mmWave محدوده‌ی بسیار کوتاهی دارند؛ به این معنی که فقط می‌توان آن را در مناطق با ترافیک بسیار بالا مانند مراکز خرید ارائه کرد و حتی در آن صورت نیز به ایستگاه‌های فرستنده‌ی زیادی نیاز خواهد بود. از این نظر بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی سرویس 5G سرمایه‌گذاری زیادی در این سری از فرستنده‌ها نکرده‌اند و به‌نظر نمی‌رسد مشکلی بزرگ خریداران آیفون ۱۶ را تهدید کند.

از سال گذشته، اپل پیشرفت‌ بزرگی در تسهیل تعمیر آیفون‌ها داشته است و تعمیرکار دیگر نیازی به جدا کردن صفحه‌نمایش برای دسترسی به اجزای پشت آن ندارد. مانند آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس، اپل راهنمای تعمیر را از روز اول در دسترس قرار داده است، که پیشرفت بسیار مثبت در افزایش راحتی تعمیرپذیری است.

در این نسل از آیفون‌ها شاهد یک طراحی «ورودی دوگانه» هستیم که امکان تعمیرات بدون جدا کردن صفحه‌نمایش و دسترسی به زبانه‌های مخصوص خارج کردن باتری را فراهم می‌کند. با اینکه این روش به اندازه‌ی فرآیند جدید الکتروشیمیایی آسان نیست، اما برداشتن باتری را آسان‌تر می‌کنند.

همچنین آخرین به‌روزرسانی iOS 18 به اکثر قطعات داخل آیفون اجازه می‌دهد تا آزادانه با سایر قطعات OEM جایگزین شوند. درحالی‌که سال گذشته آیفون ۱۵ پرو مکس امتیاز تعمیرپذیری ۴ از ۱۰ را دریافت کرد اما iFixit امتیاز تعمیرپذیری آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس را ۷ از ۱۰ ارزیابی می‌کند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات