با وجود احیای بازار موبایل، رشد فروش آیفون بسیار اندک بوده است
طبق دادههای IDC، اپل با وجود بهبود قابل توجه در بازار جهانی گوشی های هوشمند، در سال ۲۰۲۴ شاهد رشد فروش اندک آیفون بود. درحالیکه حجم عرضهی گوشیهای هوشمند ۶٫۲ درصد افزایش یافت و به ۱٫۲۴ میلیارد دستگاه رسید، حجم عرضهی آیفون تنها ۰٫۴ درصد رشد کرد.
رشد فروش اندک آیفون چالشهای این شرکت را در بازارهای کلیدی مانند چین برجسته میکند، جایی که رقبای داخلی با قیمتگذاری رقابتی و نوآوری درحال پیشرفت هستند.
تولیدکنندگان چینی مانند شیائومی و هواوی سرمایهگذاری زیادی در توسعهی سختافزار و نرمافزار و طراحی پردازندههای سفارشی انجام میدهند، و هواوی اخیراً گوشی جدید میت ۷۰ را با تراشهی اختصاصی رونمایی کرد.
سازندگان دستگاههای اندرویدی به طور جمعی محرک بهبود بازار بودند و به رشد ۷٫۶ درصدی دست یافتند که عمدتاً نتیجهی عملکرد قوی در بازارهای نوظهور در سراسر آسیا-اقیانوسیه، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا است. به نظر میرسد این تولیدکنندگان با ارائهی گوشیهای مقرونبهصرفهتر با محدودهی قیمتی ۲۹۵ دلار در مقایسهبا قیمت بالای آیفون اپل که بیشاز ۱۰۰۰ دلار است، موفق شدهاند.
باوجود کاهش سرعت رشد، اپل با اتکا بر استراتژی قیمتگذاری ممتازش، همچنان جایگاه خود را بهعنوان سودآورترین شرکت در این صنعت حفظ کرد. بر اساس گزارش IDC، چشمانداز اپل در سال ۲۰۲۵ بهگونهای پیشبینی میشود که دستگاههای مجهز به سیستمعامل iOS رشدی ۳٫۱ درصدی را تجربه کنند درحالیکه این عدد برای گوشیهای هوشمند اندرویدی ۱٫۷ درصد پیشبینی شده است.
تحلیلگران IDC معتقدند که حتی ویژگیهای پرسروصدایی مانند هوش مصنوعی نیز نتوانستهاند تأثیر قابلتوجهی بر تقاضای مصرفکننده یا تشویق به تعویض زودهنگام دستگاهها داشته باشند؛ این امر نوید چندانی برای تأثیر هوش مصنوعی اپل بر فروش آیفون در سال ۲۰۲۵ نمیدهد.