پنج سال پس‌ از رونمایی Pro Display XDR از نسل بعدی مانیتور اپل هیچ خبری نیست

شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مقایسه پرو دیسپلی XDR با مانیتور میان‌رده Studio Display اپل
مدت زیادی از معرفی مانیتورهای‌ Pro Display XDR و Studio Display می‌گذرد و بسیاری کاربران انتظار دارند اپل از مدل جدید این نمایشگرها رونمایی کند.
تبلیغات

اپل درحال‌حاضر دو مدل مانیتور به فروش می‌رساند: Pro Display XDR و Studio Display. البته هیچ‌کدام از این دو محصول طی سال‌های اخیر به‌روزرسانی سخت‌افزاری دریافت نکرده‌اند. در واقع، Pro Display XDR تقریباً پنج سال قدمت دارد و در دسامبر ۲۰۱۹ (آذر و دی ۱۳۹۸) عرضه شده است.

در ادامه، به شایعات مربوط به نسل بعدی نمایشگرهای Pro Display XDR و Studio Display اشاره می‌کنیم، اما به‌نظر نمی‌رسد هیچ‌کدام از آن‌ها به‌زودی عرضه شوند.

اپل پرو دیسپلی XDR

Pro Display XDR که همزمان با مک پرو ۲۰۱۹ عرضه شد، مانیتوری رده‌بالا محسوب می‌شود که قابلیت‌های جذابی ارائه می‌دهد:

  • صفحه‌نمایش ۳۲ اینچی با نورپردازی LED
  • وضوح 6K
  • نرخ نوسازی ۶۰ هرتز
  • طیف رنگی گسترده P3
  • حداکثر روشنایی ۱۶۰۰ نیت
  • درگاه تاندربولت ۳ و سه پورت USB-C

قیمت مانیتور اپل مدل Pro Display XDR در آمریکا از ۵۰۰۰ دلار شروع می‌شود و پایه‌ی آن با نام Pro Stand به‌صورت جداگانه و با برچسب ۱۰۰۰ دلاری به‌فروش می‌رسد.

مارک گرمن از بلومبرگ در دسامبر ۲۰۲۲ (آذر و دی ۱۴۰۱) اعلام کرد که اپل در حال کار روی نسخه‌ی به‌روزشده‌ی Pro Display XDR است که از تراشه‌ی اختصاصی این شرکت بهره خواهد برد. درحال‌حاضر، مدل موجود از تراشه‌ی ساخت اپل استفاده نمی کند.

غول فناوری اهل کوپرتینو در مانیتور Studio Display از تراشه‌ی A13 Bionic استفاده کرد که امکاناتی مثل Center Stage برای فوکوس خودکار روی سوژه در تماس‌های ویدیویی، صدای فراگیر و دستیار صوتی سیری را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌هرحال، هیچ شایعه‌ی جدیدی درباره‌ی مدل جدید Pro Display XDR وجود ندارد، بنابراین برنامه‌های کنونی اپل در این زمینه مشخص نیست.

از دیگر ویژگی‌هایی که کاربران امیدوارند در نسل بعدی Pro Display XDR ببینند، می‌توان به دوربین داخلی، بلندگو و نرخ نوسازی بالاتر اشاره کرد.

تماس تصویری با مانیتور Studio Display‌ اپل

مانیتور اپل Studio Display در مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱) و همزمان با مک استودیو معرفی شد. مهم‌ترین ویژگی‌های این نمایشگر به شرح زیر است:

  • صفحه‌نمایش ۲۷ اینچی LCD با وضوح 5K
  • نرخ نوسازی ۶۰ هرتز
  • طیف رنگی گسترده P3
  • حداکثر روشنایی ۶۰۰ نیت
  • دوربین و بلندگوی داخلی
  • پورت تاندربولت ۳ و سه پورت USB-C

قیمت مانیتور Studio Display در آمریکا همچنان ۱۶۰۰ دلار است. البته در زمان نگارش این مقاله، مدل استاندارد محصول مذکور در آمازون با برچسب ۱۳۵۰ دلار به‌فروش می‌رسد.

گرمن در گزارش دو سال قبل خود اعلام کرد که اپل روی چندین نمایشگر اکسترنال جدید کار می‌کند، اما به Studio Display جدید اشاره‌ نکرد. او در جولای ۲۰۲۳ (تیر و مرداد ۱۴۰۲) گفت که نسل بعدی نمایشگرهای اپل زودتر از سال ۲۰۲۴ عرضه نخواهند شد و اکنون فقط چند ماه به پایان سال باقی مانده است و هیچ شایعه‌ی جدیدی در این زمینه وجود ندارد.

شایعات ضدونقیضی درباره‌ی برنامه‌ی اپل برای عرضه‌ی مانیتور ۲۷ اینچی جدید با فناوری miniLED وجود داشته است. این نوع نورپردازی امکان افزایش روشنایی و کنتراست بالاتر را فراهم می‌کند.

مینگ‌چی کو، تحلیلگر زنجیره‌ی تأمین اپل در آوریل ۲۰۲۳ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲) اعلام کرد تولید انبوه نمایشگر مذکور برای سال ۲۰۲۴ یا اوایل ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است. هنوز نمی‌دانیم که آیا نمایشگر یادشده، نسل بعدی Studio Display خواهد بود یا خیر.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات