اپل برچسب‌های جدید حریم خصوصی را در اپ استور منتشر کرد

سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
روز گذشته اپل با انتشار به‌روزرسانی iOS 14.3، برچسب‌های جدیدی برای حفظ حریم خصوصی در اپ استور ارائه داده است.
تبلیغات

چندی پیش، اپل طرح‌های جدیدش را با محوریت حریم خصوصی رونمایی کرد و باعث نگرانی تعدادی از شرکت‌های مبتنی‌بر تبلیغات شد. اکنون غول فناوری مستقر در کوپرتینو با راه‌اندازی برچسب‌های جدید حفظ حریم خصوصی در اپ استور، به وعده‌هایش در زمینه‌ی ایجاد شفافیت بیشتر درباره‌ی جمع‌آوری داده‌ها جامه‌ی عمل پوشانده است.

اپل ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد ۱۳۹۹) در کنفرانس توسعه‌دهندگان، برچسب‌های حریم خصوصی موسوم به Nutrition Label را رونمایی و ماه گذشته نیز، اعلام کرد توسعه‌دهندگان باید تا هشتم دسامبر (۱۸ آذر) پشتیبانی از قابلیت مذکور را ارائه دهند؛ در‌غیر‌این‌صورت نمی‌توانند برنامه‌هایشان را به‌روزرسانی کنند. حال پس از پایان این مهلت، اپل ویژگی جدیدی برای تمامی دارندگان دستگاه‌های مجهز به جدیدترین نسخه‌ی iOS 14 ارائه داده است.

به‌گفته‌ی اپل، برچسب‌های جدید باید در تمامی برنامه‌های موجود در سیستم‌عامل‌‌های این شرکت، ازجمله iOS، آیپد OS، واچ اواس و tvOS اعمال شود. افزون‌براین، توسعه‌دهندگان با ارائه‌ی به‌روزرسانی جدید برای نرم‌افزارهایشان، باید اطلاعات مرتبط با برچسب‌ها را نیز به‌روز کنند. اگر اخبار را دنبال کرده باشید، می‌دانید هفته‌ی گذشته واتساپ در بیانیه‌ای مخالفتش را با قابلیت جدید حریم خصوصی اعلام کرد و گفت برچسب‌های جدید در برنامه‌های اپل، ازجمله اپلیکیشن Message اعمال نمی‌شود.

اکنون مشخص شده است که تمامی اپلیکیشن‌های اپل از این قاعده مستثنی نیستند و کوپرتینویی‌ها اطلاعات حریم خصوصی آن دسته از برنامه‌هایشان را در وب قرار می‌دهند که در اپ استور و جود ندارند و درنهایت، نرم‌افزارهای موجود در اپ استور برچسب حریم خصوصی خود در وب را خواهند داشت.

درباره‌ی چگونگی ساختار و کاربرد این برچسب‌ها اپل مجموعه‌داده‌ها را به سه دسته تقسیم کرده است: ۱. داده‌های به‌کاررفته برای ردیابی کاربر؛ ۲. داده‌های مرتبط با کاربر؛ ۳. داده‌های غیرمرتبط با کاربر. طبق تعریف اپل، داده‌های به‌کاررفته برای ردیابی کاربر بدان‌معنی است که توسعه‌دهنده اطلاعات برنامه شامل اطلاعات شخصی یا داده‌های جمع‌آوری‌شده‌ی دستگاه (مانند داده‌های مکانی) را به‌منظور تبلیغات هدفمند و سایر معیارهای مربوط به تبلیغات دراختیار شرکت‌ها و وب‌سایت‌های دیگر قرار می‌دهد. علاوه‌براین، اپل می‌گوید اصطلاح ردیابی در اینجا به‌معنای به‌اشتراک‌گذاشتن اطلاعات کاربر یا دستگاه با شرکت‌های فروشنده‌ی اطلاعات، مانند دلالان داده است.

اطلاعات مرتبط با کاربر به هر داده‌‌ای مربوط می‌شود که برای شناسایی کاربر به‌کار برده می‌شود و به این مفهوم است که داده‌های حاصل ‌از برنامه‌ها یا حساب کاربری در سرویس یا سیستم‌عامل جمع‌آوری می‌شود و هر داده‌ای که از دستگاه به‌دست می‌آید، می‌تواند برای ایجاد اهداف تبلیغاتی استفاده شود. داده‌های غیر مرتبط به کاربر بخشی از برچسب‌های حریم خصوصی است که داده‌های آن مانند تاریخچه‌ی مرورگر به‌هیچ‌وجه شناسایی‌شدنی نیستند و همان‌طور‌که از نامش مشخص است، به کاربر مربوط نمی‌شوند.

ناگفته نماند اپل علاوه‌بر قابلیت برچسب‌های حریم خصوصی، قصد دارد در سال آینده‌ی میلادی ویژگی جدیدی برای حفظ حریم خصوصی ارائه دهد و از توسعه‌دهندگان می‌خواهد قبل از دریافت هرگونه اطلاعات و ردیابی کاربران دستگاه‌های‌ مجهز به سیستم‌عامل iOS، از کاربران اجازه‌ی دسترسی بگیرند.

غول فناوری کوپرتینو قرار بود قابلیت ATT را تا پایان سال ۲۰۲۰ در سیستم‌عامل‌هایش اجرایی کند؛ اما انتشار آن را تا اوایل سال ۲۰۲۱ به‌تأخیر انداخت تا فرصت بیشتری برای ایجاد تغییرات لازم دراختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد. برخی از شرکت‌ها مانند فیسبوک به‌شدت از قابلیت ATT ناراضی هستند و حتی گروهی از شرکت‌های تبلیغاتی و ناشران در فرانسه از اپل به‌دلیل انحصارطلبی شکایت کرده‌اند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات