ابزار جدید مایکروسافت زمان بارگذاری بازی را تا ۲۰۰ درصد کاهش میدهد
بهروزرسانی، ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۰: مایکروسافت در بیانیهای میگوید رابط DirectStorage 1.1 هماکنون دردسترس قرار دارد. به گزارش دیجیتالترندز، شرکت ردموندی ادعا میکند که با استفاده از DirectStorage 1.1 سرعت بارگذاری بازیها تا حداکثر ۲۰۰ درصد بهبود مییابد. پیشتر گفته شده بود که بهبود سرعت بارگذاری حداکثر ۴۰ درصد خواهد بود.
خبر اصلی، ۲۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۴۰: به گزارش تامز هاردور، مایکروسافت میگوید API (رابط برنامهنویسی کاربردی) جدید DirectStorage 1.1 بهزودی برای کاربران کامپیوترهای شخصی دردسترس قرار میگیرد. شرکت ردموندی ازطریق این API تغییراتی روی عملکرد پردازندهی گرافیکی سیستم اعمال میکند و در نهایت زمان بارگذاری بازیها را تا حداکثر ۴۰ درصد کاهش میدهد (البته میزان کاهش زمان بارگذاری بسته به نوع بازی و قطعات سیستم، متفاوت خواهد بود).
مایکروسافت در مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱) رابط DirectStorage 1.0 را برای ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ معرفی کرد. DirectStorage 1.0 بهگونهای طراحی شده بود که سابسیستم حافظهی ویندوز را پرسرعتتر کند، پهنای باند آن را بالا ببرد و تأخیر را پایین بیاورد. این رابط روی حافظههای ذخیرهسازی مختلف، اثر متفاوتی دارد و درایوهای مدرن نظیر NVMe SSD بهشکل قابل توجهی منتفع میشوند.
نسخهی ۱٫۱ رابط DirectStorage برای بهبود عملکرد درایو ذخیرهسازی سیستم روی فرآیندی تحت عنوان GPU Decompression تمرکز میکند. در این حالت، نقش پردازندهی مرکزی در پردازش محتوای گرافیکی کمتر میشود تا پردازندهی گرافیکی بخش بیشتری از این کار را برعهده بگیرد. ساختار پردازندههای گرافیکی بهنوعی است که این قطعات پر اهمیت را برای پردازشهای موازی مناسبتر میکند.
مایکروسافت در بیانیهای میگوید بهمنظور ساخت و رندر دنیای وسیع بازیهای مدرن به حجم غولآسایی از داده نیاز است. به بیانی بهتر، برای اجرای بازیهای پرهزینه و بزرگ (موسوم به AAA) صدها گیگابایت دادهی فشردهشده بارگذاری میشوند.
وقتی بازی اجرا شد، دادهها به حافظهی سیستم منتقل میشوند و پردازندهی مرکزی، دادهها را از حالت فشرده خارج میکند (اصطلاحاً فرایند Decompression را انجام میدهد) و در نهایت آنها را در داخل حافظهی پردازندهی گرافیکی کپی میکند. فرایند انتقال دادهها و خارج کردن آنها از حالت فشرده، تأثیر زیادی روی زمان بارگذاری دارد و میزان جزئیاتی را که در محیطهای جهانبازِ بازیهای ویدیویی دیده میشوند محدود میکند.
مایکروسافت در این دمو نشان داد که استفاده از DirectStorage 1.1 زمان بارگذاری را از ۲٫۳۶ ثانیه تا ۰٫۸۰ ثانیه پایین آورد؛ به میزان فشار واردشده بر پردازندهی مرکزی نیز دقت کنید. DirectStorage 1.1 باعث میشود فشار کمتری به پردازندهی مرکزی وارد شود
رابط DirectStorage 1.1 مایکروسافت مجهز به الگوریتم ویژهای برای خارج کردن دادهها از حالت فشرده است، الگوریتمی که بر قدرت پردازندهی گرافیکی اتکا میکند. استفاده از این الگوریتم، به روایت مایکروسافت، باعث میشود عملکرد بازیهای ویدیویی تا ۴۰ درصد بهبود یابد. مایکروسافت برای اثبات ادعایش یک دموی بهینهشده ساخت و نشان داد که پس از استفاده از DirectStorage 1.1 سرعت بارگذاری صحنه تا سه برابر افزایش یافت، آن هم در شرایطی که فشار بر پردازندهی مرکزی بهشکل قابل توجهی کمتر شد.
مایکروسافت در ابتدا گفته بود DirectStorage یکی از فناوریهای منحصربه ویندوز ۱۱ است، اما در نهایت تصمیم گرفت آن را برای ویندوز ۱۰ نیز دردسترس قرار دهد. مایکروسافت یکسری پیشنیازها برای DirectStorage جدید در نظر گرفته؛ برای نمونه کاربر باید از پردازندهی گرافیکی مبتنیبر دایرکتایکس ۱۲ که از فناوری سایهزنیِ Shader Model 6.0 پشتیبانی کند، بهره بگیرد. همچنین برای مشاهدهی بهبود قابل توجه عملکرد بازی، کاربر باید بازی را روی درایو پرسرعت NVMe SSD نصب کند.
توسعهدهندگان میتوانند تا پیش از پایان سال جاری میلادی شروعبه آزمایش DirectStorage 1.1 روی بازیهای خود کنند. احتمالاً در اوایل سال آیندهی میلادی بهصورت گسترده از DirectStorage 1.1 استفاده خواهد شد.
البته بهتر است انتظاراتتان را بالا نبرید؛ تا لحظهی نوشته شدن این مقاله حتی یک بازی AAA نیز با پشتیبانی از DirectStorage 1.0 دردسترس گیمرها قرار نگرفته است. بازی Forspoken (اثر اسکوئر انیکس) قرار بود این ماه به DirectStorage مجهز شود اما توسعهدهندهی این بازی برنامههایش را تا اولین ماه از سال ۲۰۲۳ به تأخیر انداخت.
نظرات