مایکروسافت عقب‌نشینی کرد؛ ویژگی جنجالی Recall ویندوز ۱۱ اصلاح می‌شود

جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۶
مطالعه 3 دقیقه
قابلیت هوش مصنوعی ریکال / recall در کوپایلت‌ پلاس
مایکروسافت سرانجام به انتقادها پاسخ داد و تغییراتی پراهمیت در ویژگی Recall ویندوز ۱۱ اعمال کرد.
تبلیغات

مایکروسافت پس از انتقادهای گسترده سرانجام اعلام کرد که Recall را به یک ویژگی اختیاری تبدیل می‌کند (Recall که در هفته‌های اخیر معرفی شده است، از تمامی کارهایی که در ویندوز ۱۱ انجام می‌دهید، اسکرین‌شات می‌گیرد). غول آمریکایی صنعت فناوری به برخی از نگرانی‌های امنیتی مرتبط‌به Recall نیز رسیدگی کرده است.

قابلیت Recall به‌عنوان یکی از هیجان‌انگیزترین ویژگی‌ها در کامپیوترهای کوپایلت‌پلاس معرفی شد؛ با این‌حال زمان زیادی نگذشته بود که فعالان حوزه‌ی حریم خصوصی و متخصصان امنیتی گفتند Recall می‌تواند نتیجه‌ای فاجعه‌بار برای امنیت داده‌ها به دنبال داشته باشد.

مایکروسافت به انتقادها گوش داده است و حالا می‌گوید که Recall قبل از عرضه‌ی رسمی کامپیوترهای کوپایلت‌پلاس میزبان یک‌سری تغییرات می‌شود. این شرکت در ابتدا می‌خواست Recall را به‌طور پیش‌فرض در ویندوز ۱۱ فعال کند، اما حالا می‌گوید ویژگی موردبحث را می‌توان در فرآیند راه‌اندازی کامپیوترها غیرفعال کرد.

صفحه غیرفعال‌سازی ویژگی Recall ویندوز ۱۱
صفحه‌ی غیرفعال‌سازی Recall / اسکرین‌شات از مایکروسافت

مایکروسافت می‌گوید که فعال‌سازی Recall مشروط‌به استفاده از سیستم احراز هویت Windows Hello خواهد بود تا کاربر بتواند روند احراز هویت را ازطریق چهره، اثر انگشت یا کد PIN انجام دهد. یک تغییر مهم این است که مشاهده‌ی تایم‌لاین و استفاده از Recall، مشروط‌به حضور کاربر اصلی خواهد بود. بدین ترتیب افراد دیگر نمی‌توانند در تایم‌لاین شما جست‌و‌جو کنند.

سیستم احراز هویت مایکروسافت، برای حفاظت از داده‌های مربوط‌به اسکرین‌شات‌هایی که Recall ثبت می‌کند، استفاده خواهد شد. مایکروسافت دیتابیس فهرست جست‌و‌جو Recall را رمزنگاری می‌کند و فرآیند رمزگشایی را تنها در شرایطی انجام می‌دهد که کاربر اصلی، احراز هویت انجام دهد.

ویژگی Recall ویندوز ۱۱ احراز هویت
ورود به Recall مشروط‌به احراز هویت است / اسکرین‌شات از مایکروسافت

به گفته‌ی مایکروسافت، ویژگی Recall از مدل‌های هوش مصنوعی محلی (بی‌نیاز از اینترنت) برای ثبت اسکرین‌شات از تقریبا تمامی چیزهایی که در کامپیوتر می‌بینید، استفاده می‌کند. این ویژگی سپس شما را قادر می‌سازد که در تنها چند ثانیه، هرآنچه را که قبلا دیده‌اید، مجددا مشاهده کنید.

تمامی پردازش‌های Recall به‌صورت محلی در داخل خود دستگاه انجام می‌شوند و هیچ داده‌ای برای تعلیم هوش مصنوعی مایکروسافت استفاده نخواهد شد.

صفحه اصلی ویژگی Recall ویندوز ۱۱
تایم‌لاین ویژگی Recall در ویندوز ۱۱ / تصویر از مایکروسافت

تغییرات نحوه‌ی ذخیره‌سازی دیتابیس Recall و دسترسی به آن نتیجه‌ی انتقادهای گسترده‌ای است که متخصصان امنیتی درباره‌ی ویژگی جدید ویندوز ۱۱ مطرح کردند. یک متخصص امنیتی مدتی پیش متوجه شد که Recall داده‌ها را به‌صورت متن ساده (Plain Text) ذخیره می‌کند. در این شرایط، ممکن است بدافزارها توانایی استخراج دیتابیس و محتواهای آن را داشته باشند. در روزهای اخیر برخی از ابزارها با وعده‌ی استخراج داده‌های Recall معرفی شده‌اند.

مایکروسافت در بخش پایانی بیانیه‌ی جدیدش تأکید کرده است که ویژگی Recall صرفا در دسترس کامپیوترهای کوپایلت‌پلاس قرار می‌گیرد. این کامپیوترها سیستم‌های امنیتی زیادی دارند و از کاربران در برابر بدافزارها محافظت می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات