زبان برنامه‌نویسی هواوی به‌زودی معرفی می‌شود؟

جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
هواوی هارمونی او اس نکست
هواوی در رویداد HDC 2024 از زبان برنامه‌نویسی اختصاصی خود رونمایی می‌کند.
تبلیغات

هواوی از مدت‌ها قبل روند توسعه‌ی زبان برنامه‌نویسی اختصاصی خود را آغاز کرده است و به‌نظر می‌رسد سرانجام در کنفرانس HDC 2024 از آن رونمایی خواهد کرد. گفته می‌شود این شرکت امروز (یک تیر ۱۴۰۳) به‌صورت رسمی از زبان HarmonyOS Cangjie پرده‌برداری خواهد کرد.

طبق اعلام Sina Technology، زبان برنامه‌نویسی اختصاصی هواوی با نام چانگ‌جی (Cangjie) شناخته خواهد شد. با معرفی این زبان برنامه‌نویسی، شرکت چینی آخرین حلقه‌ی اکوسیستم نرم‌افزاری HarmonyOS را تکمیل می‌کند و برای نمایش آن روی صحنه‌ی کنفرانس آماده می‌شود.

این اولین‌بار است که هواوی زبان برنامه‌نویسی عمومی معرفی می‌کند. غول فناوری چینی پیش‌از این، در رویداد پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان HarmonyOS NEXT به این تغییر جدید اشاره کرده بود.

هواوی در سال ۲۰۲۰ برای دریافت نشان تجاری Cangjie اقدام کرد. شرکت مذکور از آن زمان در تلاش بود زبان کارآمدی را برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و اپلیکیشن‌های خود توسعه دهد. چانگ‌جی به مخترع حروف چینی اشاره دارد و هواوی با انتخاب این نام افسانه‌ای اعلام کرد به‌زودی زبان برنامه‌نویسی تحقیقاتی جدید را برای توسعه‌ی اپلیکیشن در هر دو سیستم‌عامل Harmony و Euler معرفی خواهد کرد.

دستیار هواوی Celia

اکنون گفته می‌شود برای اولین‌بار از زبان چانگ‌جی در سیستم‌عامل HarmonyOS NEXT استفاده خواهد شد. همچنین، هواوی نام یکی از حساب‌های کاربری خود را در ویبو از Programming Language Lab به Cangjie Programming Language تغییر داده است. غیر از این، به‌نظر می‌رسد شرکت چینی دستیار زبان چانگ‌جی را برای توسعه‌ی کارامد اپلیکیشن‌های بومی HarmonyOS درنظر گرفته باشد.

مدل Pangu 5.0 و Super Assistant نیز در فهرست محصولات هواوی قرار دارند. این شرکت امروز بیشتر محصولات نرم‌افزاری خود را معرفی خواهد کرد و دو روز دیگر به معرفی برخی از استراتژی‌های مفید ابری و برنامه‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای توسعه‌ی صنعتی خواهد پرداخت.

اگرچه سیستم‌عامل هارمونی محصول اختصاصی هواوی به‌شمار می‌رود، تاکنون به اجزایی از پروژه‌ی متن‌باز اندروید (AOSP) و لینوکس وابسته بوده است. به‌هر حال این شرکت با انتشار نسخه‌ی NEXT با استفاده از عناصر توسعه‌یافته‌ی خود، به‌سمت تبدیل‌شدن به سیستم‌عاملی مستقل و واقعی حرکت کرده است.

هواوی در اولین رویداد HarmonyOS NEXT 2024، فهرستی از اجزای به‌کار رفته در سیستم‌عامل جدید خود را به‌اشتراک گذاشت. فهرست مذکور شامل مدل هوش مصنوعی Pangu، فریم‌ورک هوش مصنوعی MindSpore، طراحی HarmonyOS، هسته‌ی هارمونی و موارد دیگر می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات