چین سیستم‌عامل بومی openKylin را با قابلیت‌های متعدد هوش مصنوعی و برای رقابت با ویندوز منتشر کرد

شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
مطالعه 2 دقیقه
سیستم عامل بومی چین
چین در پاسخ به کامپیوترهای ویندوزی مبتنی بر هوش مصنوعی، سیستم‌عامل openKylin را منتشر کرد.
تبلیغات

AI و AI PC دو واژه‌ی مهم کنونی در دنیای فناوری هستند؛ نه‌تنها در ایالات‌متحده و اروپا، بلکه برای چین نیز این واژه‌ها حیاتی به‌نظر می‌رسند. در همین راستا چین سیستم‌عامل بومی openKylin را برای رقابت با ویندوز منتشر کرد.

توسعه‌ی سیستم‌عامل متن‌باز مبتنی بر لینوکس OpenKylin توسط انجمن OpenKylin انجام می‌شود؛ این انجمن مورد حمایت تعدادی از شرکت‌های چینی ازجمله Hygon و Phytium است. اگرچه سازندگان چینی علاقه‌مند به توسعه‌ی کامپیوترهای مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، ویندوز همچنان پراستفاده‌ترین سیستم‌عامل در چین به‌حساب می‌آید.

براساس گزارش‌ها نسخه‌ی جدید openKylin عمیقاً با هوش مصنوعی ادغام شده است و از مدل‌های زبانی بزرگ (LLM)، دستیار هوش مصنوعی و تولید متن از تصویر پشتیبانی می‌کند.

هدف openKylin از ورود به کامپیوترهای هوش مصنوعی، تقویت تقاضا برای کامپیوترهای شخصی است.

سیستم عامل openKylin
SCMP

openKylin می‌گوید هدف از ادغام هوش مصنوعی، افزایش بهره‌وری برای کاربران سیستم‌عامل‌های داخلی است. از طرفی مشخص نیست که این سیستم‌عامل چگونه بار کاری هوش مصنوعی را تسریع می‌کند، از طرف دیگر معلوم نیست که می‌تواند از قابلیت‌های هوش مصنوعی داخلی CPU استفاده کند یا خیر؛ چراکه کامیپوترهای مبتنی بر هوش مصنوعی به‌طور کلی مجهز به پردازنده‌های پیشرفته‌ای هستند که به‌جای تکیه به پردازش ابری، وظایف هوش مصنوعی مولد را به‌صورت محلی اجرا می‌کنند.

کامپیوترهای دارای نشان Copilot+ مایکروسافت با استفاده از واحد پردازش عصبی (NPU) می‌توانند حداقل ۴۰ تریلیون عملیات بر ثانیه (TOPS) را انجام دهند؛ اما مشخص نیست که openKylin می‌تواند NPU یا CPU مورد نیاز را تأمین کند یا خیر.

لنوو سازنده‌ی بزرگ کامیپوتر، معتقد است چین به‌دلیل نیاز به بومی‌سازی داده‌ها، بازاری منحصربه‌فرد برای کامپیوترهای شخصی مبتنی بر هوش مصنوعی محسوب می‌شود؛ بنابراین احتمالاً openKylin با قابلیت‌های هوش مصنوعی رشد قابل‌ توجهی در چین خواهد داشت.

روزنامه‌ی دولتی چین Science and Technology Daily، نسخه‌ی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی openKylin را ایمن، پایدار و قابل کنترل توصیف کرد؛ به این دلیل که برخلاف ویندوز، openKylin به‌طور کامل در چین و توسط ۳٬۸۷۶ توسعه‌دهنده از ۲۷۱ شرکت مختلف توسعه داده شده است.

openKylin دقیقاً شبیه به ویندوز مایکروسافت و بخشی از تلاش چین برای کاهش وابستگی خود به سیستم‌عامل‌های خارجی و به‌طور کلی فناوری‌های آمریکایی محسوب می‌شود؛ این اقدامات با جنگ تجاری بین ایالات‌ متحده و چین بیشتر شده است.

StatCounter گزارش می‌دهد که تاکنون تلاش‌ها برای استفاده‌ی کاربران چینی از سیستم‌عامل‌های داخلی با شکست مواجه بوده و ویندوز همچنان با در دست داشتن حدود ۸۰ درصد بازار، سیستم‌عامل غالب در چین است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات