چطور ویندوز ۱۱ را به ویندوز ۱۰ شبیه کنیم؟

شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
لوگوی ویندوز ۱۰ و ۱۱ در کنار یکدیگر
ظاهر ویندوز ۱۱ برای شما جذاب نیست؟ ویندوز ۱۰ را بیشتر دوست دارید؟ می‌دانستید با چند روش ساده می‌توانید ظاهر بخش‌های مختلف ویندوز ۱۱ را تغییر دهید؟
تبلیغات

تقریباً سه سال از عرضه‌ی ویندوز ۱۱ می‌گذرد؛ اما هنوز هم این نسخه از ویندوز، نتوانسته است به ویندوز محبوب کاربران تبدیل شود و جایگاه ویندوز ۱۰ با نزدیک به ۶۶ درصد از کل کاربران ویندوز (نسخه‌های رسمی) را به دست آورد.

اگرچه ویندوز ۱۰ تنها تا سال ۲۰۲۵ از سوی مایکروسافت پشتیبانی می‌شود، کاربرپسند بودن این نسخه از ویندوز، دلیل محکمی است که هنوز بسیاری از افراد را برای نگه‌داشتن نسخه‌ی یادشده روی کامپیوترهایشان قانع می‌کند.

نگه‌داشتن بیش از اندازه‌ی ویندوز ۱۰ و عدم ارتقا به ویندوز ۱۱، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و از طرفی، بسیاری از کامپیوترهای جدید نیز، به‌طور پیش‌فرض با ویندوز ۱۱ عرضه می‌شوند. در این حالت، برای آن دسته از کاربرانی که فضای ویندوز ۱۱ را دوست ندارند، شاید کار کردن با این ویندوز نه‌تنها جذاب نباشد؛ بلکه به یک روند آزاردهنده تبدیل شود.

برای حل این مشکل، راه‌های زیادی وجود دارد تا با استفاده از آن‌ها، بدون تغییردادن ویندوزتان و استفاده از نسخه‌ی قدیمی ویندوز ۱۰، بتوانید ظاهر ویندوز ۱۱ سیستم خود را شبیه به ویندوز ۱۰ کنید تا امکانات ویندوز ۱۱ را در کنار ظاهر نوستالژی ویندوز محبوبتان تجربه کنید.

تغییر ظاهر منوی استارت ویندوز ۱۱ به ویندوز ۱۰

منوی استارت یکی از بخش‌های بسیار پرکاربرد در ویندوز است که روزانه، به‌دفعات زیادی به سراغ آن می‌روید و اگر ظاهر این بخش را دوست نداشته باشید، مشاهده‌ی مداوم آن چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد. با استفاده از سه برنامه‌ی زیر، می‌توانید منوی استارت ویندوز ۱۱ را تغییر دهید تا ظاهر آن شبیه به ویندوز ۱۰ شود. توجه داشته باشید که دو برنامه‌ی اول، غیررایگان هستند و باید آن‌ها را خریداری کنید یا از نسخه‌ی آزمایشی استفاده کنید.

Start11

برنامه‌ی Start11 یکی از ابزارهای قدیمی برای شبیه‌سازی بخش‌های مختلف ویندوزها در نسخه‌های گوناگون این سیستم‌عامل است. آخرین نسخه این برنامه (Start11 2.0) با تمام به‌روزرسانی‌های ویندوز ۱۱ از جمله نسخه‌ی 24H2 که اواخر امسال منتشر می‌شود، سازگاری دارد.

این برنامه، منوی استارت ویندوز ۱۰ را در ویندوز ۱۱ به‌طور کامل شبیه‌سازی می‌کند. البته توجه داشته باشید که هنوز نسخه‌ای از این برنامه که مناسب کامپیوترهای دارای پردازنده‌ی اسنپدراگون X باشد، منتشر نشده است.

تغییر ظاهر ویندوز ۱۱ به ۱۰ با استفاده از Start11
Tom's Hardware

این برنامه، علاوه بر تغییر ظاهر منوی استارت ویندوز ۱۱، تمام برنامه‌ها را در سمت چپ می‌برد و آیکون مربوط به فروشگاه مایکروسافت را به سمت راست منو منتقل می‌کند. همچنین، گزینه‌های مختلفی را برای تنظیمات مربوط به کادر جست‌وجو، میانبرها، دکمه‌ی شروع (Start Button) و غیره در اختیار شما قرار می‌دهد.

قیمت این برنامه در نسخه‌ی معمولی ۹٫۹۹ دلار است؛ اما یک نسخه‌ی شامل پنج ابزار نیز دارد که با قیمت ۱۴٫۹۹ دلار به فروش می‌رسد و می‌توانید پیش از خرید، قابلیت‌های آن را از طریق نسخه‌ی رایگان ۳۰ روزه امتحان کنید.

StartAllBack

برنامه‌ی StartAllBack برخلاف Start11، ظاهر ویندوز ۱۱ شما را به‌جای ویندوز ۱۰ به ویندوز ۷ تغییر می‌دهد؛ به‌طوری‌که انگار ویندوز ۱۰ و ۷ را ترکیب کرده‌اند و تلفیقی از ظاهر بخش‌های کلیدی این دو ویندوز ایجاد شده است.

تغییر ظاهر ویندوز ۱۱ به ۱۰ با استفاده از StartAllBack

این برنامه در نسخه‌ی مناسب برای نصب همزمان روی دو کامپیوتر، با قیمت ۸٫۹۹ دلار به فروش می‌رسد و اگر بخواهید این نرم‌افزار را به‌صورت همزمان روی سه کامپیوتر داشته باشید، باید ۱۱٫۹۹ دلار برای خرید آن هزینه کنید.

Open-Shell

ازآنجاکه خرید دلاری برنامه‌های مختلف برای بسیاری از کاربران ایرانی امکان‌پذیر نیست؛ استفاده از برنامه‌های رایگان، گزینه‌ی مناسب‌تری برای تغییر ظاهر ویندوز ۱۱ به ویندوز ۱۰ به نظر می‌رسد. برنامه‌ی Open-Shell یک پروژه‌ی متن‌باز در گیت‌هاب است که عملکردی مشابه برنامه‌ی StartAllBack دارد، با این تفاوت که ظاهر ویندوز ۷ را دقیقاً شبیه‌سازی می‌کند و هیچ اثری از ویندوز ۱۰ در آن وجود ندارد.

اگرچه شاید این برنامه، برای آن دسته از کاربرانی که می‌خواهند ظاهر ویندوز ۱۱ را دقیقاً شبیه به ویندوز ۱۰ کنند، ایدئال به نظر نرسد؛ اما باز هم می‌تواند یکی از نسخه‌های نوستالژی و پرطرفدار ویندوز را شبیه‌سازی کند که احتمالاً کاربران زیادی به آن علاقه‌مند می‌شوند.

WinAero Tweaker

تغییر در رجیستری ویندوز، همیشه ریسک خطای کاربر و ایجاد آسیب‌های جدی و گاهی برگشت‌ناپذیر در ویندوز را به دنبال دارد. از طرفی، شاید برخی از کاربران بخواهند تغییر ظاهر ویندوز ۱۱ به ویندوز ۱۰ را در ابعاد وسیع‌تری انجام دهند که سه برنامه‌ی قبلی، قادر به انجام آن نیستند.

تغییر ظاهر ویندوز ۱۱ به ۱۰ با استفاده از WinAero Tweaker
Tom's Hardware

برنامه‌ی WinAero Tweaker امکان اعمال حدود ۲۰۰ تغییر مختلف در بخش‌های دسکتاپ، برنامه‌های ویندوز، فایل اکسپلورر، منوهای پس‌زمینه (منوهای نمایش داده‌شده در زمان کلیک راست روی دسکتاپ) و موارد مشابه در ویندوز ۱۱ را فراهم می‌کند.

Explorer Patcher

برنامه‌ی Explorer Patcher از لحاظ کارایی، شباهت زیادی به WinAero Tweaker دارد؛ با این تفاوت که بیشترین تمرکز آن روی تغییر ظاهر نوار وظیفه (Taskbar) ویندوز ۱۱ به ویندوز ۱۰ و بازگرداندن فایل اکسپلورر و منوهای آن است.

این برنامه، یک پروژه‌ی متن‌باز در گیت‌هاب است و برخلاف برنامه‌هایی که در ابتدا مقاله معرفی کردیم، نیازی به پرداخت هزینه برای استفاده از آن نخواهید داشت.

تغییر ظاهر ویندوز ۱۱ به ۱۰ با استفاده از Explorer Patcher
Tom's Hardware

این برنامه علاوه بر تغییر ظاهر نوار وظیفه و بازگرداندن فایل اکسپلورر، تنظیمات مختلفی را برای آیکون برنامه‌ها، محل قرارگیری منوی استارت، ویجت آب‌وهوا و سایر موارد در اختیار شما قرار می‌دهد.

توجه: درصورتی‌که می‌خواهید ظاهر ویندوز ۱۱، بیشترین شباهت را به ویندوز ۱۰ داشته باشد، می‌توانید از ترکیب سه برنامه‌ی Start 11 و Explorer Patcher و WinAero Tweaker استفاده کنید.

تغییر ظاهر ویندوز ۱۱ به ویندوز ۱۰ با استفاده از رجیستری

بخش رجیستری در ویندوز کنترل تقریباً بدون محدودیتی را در بخش‌های مختلف این سیستم‌عامل به شما می‌دهد تا بتوانید تغییرات مورد نظر خود را در بخش‌های مختلف ویندوز اعمال کنید. تغییر بخش‌های مختلف ویندوز ۱۱ برای نزدیک‌تر کردن شباهت ظاهری آن به ویندوز ۱۰، یکی از کارهایی است که با استفاده از تغییر در رجیستری می‌توانید انجام دهید.

در قسمت رجیستری ویندوز، پنج کلید روت مختلف وجود دارند که نام‌گذاری تمامی آن‌ها با عبارت HKEY شروع می‌شود. هر یک از این کلیدها شامل تعدادی مقدار یا Value هستند که تغییردادن آن‌ها، به تناسب کارایی کلید روت مورد نظر منجر به تغییرات اساسی در بخشی از ویندوز می‌شود.

پیش از ورود رجیستری ویندوز ۱۱، در نظر داشته باشید که در صورت بی‌دقتی در واردکردن دستورات ذکرشده در این بخش، ممکن است با خطاهایی مواجه شوید که برطرف‌کردن آن‌ها زمان زیادی از شما بگیرد یا به‌ناچار مجبور به نصب مجدد ویندوز شوید. ازاین‌رو، اکیداً توصیه می‌کنیم که دستورات مورد نظر خود را با دقت فراوان در بخش رجیستری وارد کنید و درصورتی‌که احتمال می‌دهید این کار به‌درستی انجام نشود، از برنامه‌های معرفی‌شده در بخش قبل برای تغییر ظاهر ویندوز ۱۱ به ویندوز ۱۰ استفاده کنید.

تغییر ظاهر ویندوز ۱۱ به ۱۰ با استفاده از رجیتسری مرحله اول
Tom's Hardware

ورود به تنظیمات رجیستری در ویندوز ۱۱ و نسخه‌های قبل از آن، از طریق Registry Editor انجام می‌شود. برای این کار، تنها کافی است که با فشاردادن همزمان کلیدهای Windows + R، وارد محیط Run شوید و سپس، عبارت regedit را تایپ کرده و روی دکمه‌ی OK کلیک کنید. پس از آن، برای انجام هر یک از تغییرات دلخواه خود، مطابق دستورالعمل هر بخش که در ادامه، معرفی می‌کنیم؛ پیش بروید.

بازگرداندن Taskbar (نوار وظیفه) ویندوز ۱۰

  • پس از ورود به رجیستری، وارد بخش HKEY_LOCAL_MACHINE شوید و از قسمت SOFTWARE مسیر زیر را دنبال کنید:
Microsoft\Windows\CurrentVersion\Shell\Update\Packages
  • روی Packages کلیک راست کرده و از گزینه‌ی New، روی Create a DWORD (32-bit) کلیک کنید و اسم آن‌ را UnodckingDisabled بگذارید. با انجام این کار، یک مقدار ۳۲ بیتی از نوع DWORD ایجاد می‌شود که با تغییر دیتای آن بین صفر و یک، می‌توانید تنظیمات دلخواهتان را خاموش و روشن کنید.
  • در کادر نمایش‌داده‌شده (تصویر پایین)، Value data را روی ۱ تنظیم کرده و روی OK کلیک کنید.
تغییر ظاهر ویندوز ۱۱ به ۱۰ با استفاده از رجیتسری مرحله دوم
Tom's Hardware
  • پس از خروج از رجیستری، باید تسک‌بار شبیه ویندوز ۱۰ شده باشد. درصورتی‌که نمی‌توانید این منو را ببینید، یک بار سیستم خود را ری استارت کنید.

علاوه بر بخش رجیستری، هر سه برنامه‌ی Start 11 و Explorer Patcher و WinAero Tweaker، امکان بازگرداندن نوار وظیفه‌ی ویندوز ۱۰ را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. همچنین می‌توانید امکان نمایش بخش‌هایی مانند کنترل صدا، نماد اتصال به اینترنت و ساعت را نیز در نوار وظیفه‌ی تغییریافته روشن کنید. برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا با فشردن همزمان کلیدهای WinKey + R وارد محیط Run شوید.
  • عبارت زیر را تایپ کرده و روی OK کلیک کنید تا قابلیت Notification در کنترل پنل ظاهر شود.
  • روی Turn system icons on or off کلیک کنید و گزینه‌های Clock و Volume و Network را روی حالت On قرار دهید و دکمه‌ی OK را بزنید.

خاموش کردن کادر جستجو در نوار وظیفه

  • وارد رجیستری شوید و مسیر زیر را دنبال کنید:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Search
  • روی Searchbox TaskbarMode کلیک راست کنید و مقدار آن را از ۱ (یک) به ۰ (صفر) تغییر دهید تا ویژگی کادر جست‌وجو در بخش نوار وظیفه خاموش شود.
تغییر ظاهر ویندوز ۱۱ به ۱۰ با استفاده از رجیتسری مرحله سوم
Tom's Hardware

غیرفعال کردن Rounded Corners در ویندوز ۱۱

  • در ویندوز ۱۱ به‌طور پیش‌فرض، گوشه‌های پنجره‌ی برنامه‌های مختلف گرد می‌شود. اگر این ویژگی را دوست ندارید، می‌توانید با مراجعه به بخش رجیستری‌ آن را خاموش کنید. برای این کار، باید پس از ورود به این قسمت، مسیر زیر را ادامه دهید:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\DWM
  • سپس روی کلید DWM کلیک راست کرده، و از بخش New گزینه‌ی DWORD (32-bit) Value را انتخاب کنید و نام کلید را UseWindowFrameStagingBuffer بگذارید و مقدار آن را روی ۰ تنظیم کنید (صفر مقدار پیش‌فرض است).
تغییر ظاهر ویندوز ۱۱ به ۱۰ با استفاده از رجیتسری مرحله چهارم
Tom's Hardware

توجه: برنامه‌ی ExplorerPatcher نیز امکان خاموش‌کردن قابلیت Rounded Corners را فراهم می‌کند. درصورتی‌که برای غیرفعال‌کردن این بخش، تمایلی به تغییردادن تنظیمات رجیستری ندارید، می‌توانید از برنامه‌ی ExplorerPatcher استفاده کنید.

دسته‌بندی آیکون‌های برنامه‌ها در نوار وظیفه

  • وارد بخش HKEY_CURRENT_USER در رجیستری شوید و مسیر زیر را دنبال کنید:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer
  • روی Explorer کلیک راست کرده و مقدار Create a DWORD (32-bit) را انتخاب کنید.
  • درصورتی‌که قبلاً مقداری از این نوع و با نام NoTaskGrouping ایجاد نکرده‌اید؛ نام NoTaskGrouping را در قسمت Value name وارد کرده و مقدار Value date را روی ۱ تنظیم کنید و در نهایت، روی دکمه‌ی OK بزنید.
تغییر ظاهر ویندوز ۱۱ به ۱۰ با استفاده از رجیتسری مرحله پنجم
Tom's Hardware

توجه: با مراجعه به گزینه‌ی Combine taskbar button در برنامه‌ی StartAllBack و تنظیم آن روی حالت Never، می‌توانید آیکون‌های برنامه‌ها را در نوار وظیفه ویندوز ۱۱ دسته‌بندی کنید.

بازیابی کامل منوهای پس زمینه

اگر در ویندوز ۱۱ روی بخش خالی از دسکتاپ کلیک راست کنید، گزینه‌های محدودی به شما نمایش داده می‌شود و برای دسترسی به گزینه‌های بیشتر، باید روی More options کلیک کنید. اگر نمی‌خواهید در هر بار کلیک راست کردن در دسکتاپ، این مسیر طی شود، می‌توانید با ایجاد یک تغییر کوچک در رجیستری، مشکل را رفع کنید.

  • ابتدا وارد رجیستری شوید و مسیر زیر را طی کنید:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Classes\CLSID
  • با کلیک راست روی CLSID، یک کلید از نوع String Value ایجاد کنید و عبارت زیر را عیناً به عنوان نام این کلید تعیین کنید:
86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2
  • روی کلید قبلی، کلیک راست کنید و یک کلید دیگر به نام InProcServer32 بسازید.
  • در بخش Value date یک بار دکمه‌ی Space روی کیبورد را فشار دهید تا یک کاراکتر فاصله ایجاد شود و سپس، روی دکمه‌ی OK کلیک کنید.
تغییر ظاهر ویندوز ۱۱ به ۱۰ با استفاده از رجیتسری مرحله ششم
Tom's Hardware

توجه: در برنامه‌ی StartAllBack با کلیک روی گزینه Classic context menus از تب Explorer می‌توانید مشابه همین روند را طی کنید.

بازیابی اکسپلورر ویندوز ۱۰

  • از رجیستری، HKEY_LOCAL_MACHINE را باز کنید و به مسیر زیر بروید:
SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Shell Extensions
  • روی Shell Extensions کلیک راست کرده و یک کلید با نام Blocked ایجاد کنید. دقت داشته باشید که از قبل کلیدی به این نام موجود نباشد.
  • یک کلید از نوع String Value ایجاد کرده و عبارت زیر را عیناً کپی کنید و به‌جای نام این کلید قرار دهید:
e2bf9676-5f8f-435c-97eb-11607a5bedf7
  • کامپیوتر خود را ری استارت کنید.

استفاده از تصاویر پس زمینه‌ی ویندوز ۱۰ در ویندوز ۱۱

  • اگر دوست دارید از تصاویر پیش‌فرض ویندوز ۱۰ در ویندوز ۱۱ استفاده کنید؛ تنها کافی است فایل تصاویر دلخواه خود از این نسخه ویندوز را پس از دانلود از اینترنت، در مسیرهای زیر، ذخیره کنید:
C:\Windows\Web\Wallpaper\Windows C:\Windows\Web\Wallpaper\Windows 11

دقت داشته باشید که بهتر است در مسیر اول، صرفاً تصویر لوگوی اصلی ویندوز ۱۰ را ذخیره و سایر تصاویر دلخواه خود را در مسیر دوم کپی کنید. توجه داشته باشید که نام تصاویر شما، با نام تصاویر پیش‌فرض ویندوز ۱۱ یکسان نباشد.

تغییر ظاهر ویندوز ۱۱ به ۱۰ با استفاده از رجیتسری مرحله هفتم

پس از کپی کردن تصاویر مورد نظرتان، می‌توانید با کلیک راست روی دسکتاپ و انتخاب گزینه‌های Personalize و Background، تصویر دلخواهتان را به‌عنوان تصویر پس‌زمینه‌ی ویندوز انتخاب کنید.

نمایی از تصاویر پس زمینه پیشفرض ویندوز ۱۰
Tom's Hardware

در رجیستری ویندوز، محدودیتی برای تعداد یا نوع ترفندهایی که می‌توانند ظاهر ویندوز ۱۱ را شبیه به ویندوز ۱۰ کنند، وجود ندارد. در این مقاله، ما تعدادی از مهم‌ترین روش‌هایی را که برای رسیدن به هدفتان به شما کمک می‌کنند، معرفی کردیم.

بدون شک، علاوه بر این موارد، در انجمن‌ها و سایت‌های مختلفی از جمله ردیت، می‌توانید ترفندهای بسیار بیشتری را برای تغییر ظاهر ویندوز ۱۱ و بازگرداندن ویژگی‌های دلخواهتان از ویندوز ۱۰ پیدا کنید. درهرحال، امیدواریم که با استفاده از هر یک از این موارد، امکانات و توانایی‌های ویندوز ۱۱ را در کنار ظاهر جذاب ویندوز ۱۰ داشته باشید و از آن لذت ببرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات