سرفیس پرو ۹ ویندوز ۱۱

بررسی آپدیت ۲۰۲۴ ویندوز ۱۱؛ از تغییرات فایل اکسپلورر تا ویژگی‌های انحصاری هوش مصنوعی

یک‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۰مطالعه 23 دقیقه
به‌روزرسانی ۲۰۲۴ ویندوز ۱۱ شامل پیشرفت سیستم‌عامل و معرفی قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی است و تمرکز ویژه‌ای بر سیستم‌های مبتنی بر آرم دارد.
تبلیغات

نسخه‌ی 24H2 ویندوز ۱۱ که با نام به‌روزرسانی ۲۰۲۴ نیز شناخته می‌شود، تا مهرماه ۱۴۰۳ در دسترس عموم کاربران ویندوز قرار می‌گیرد. البته برخی از کاربران اینسایدر که عضو برنامه‌ی Release Preview بودند، از خرداد ماه می‌توانستند نسخه‌ای را که در مرحله‌ی آخرین تست آپدیت رسمی ارائه شد، نصب کنند.

بااین‌حال بسیاری از ما منتظر بوده‌ایم تا ابتدا نظر کارشناسان را درمورد نسخه‌ی ۲۰۲۴ ویندوز ۱۱ بدانیم و با آگاهی از تغییرات و جزئیات، تصمیم بگیریم که آیا این آپدیت بزرگ را نصب کنیم یا خیر. خوشبختانه بررسی‌های کارشناسان یک ماه زودتر از عرضه‌ی رسمی نسخه‌ی جدید منتشر شده و به کاربران فرصت کافی برای ارزیابی امکانات جدید را می‌دهد.

تماشا در یوتیوب

طبق بررسی‌ها برخی از قابلیت‌های جدید این آپدیت بسیار کاربردی‌اند و برخی دیگر نوعی عقب‌گرد برای ویندوز ۱۱ محسوب می‌شوند. برخی قابلیت‌های دیگر نظیر «ریکال» هم به‌طور اختصاصی برای پی‌سی‌های هوش مصنوعی «کوپایت پلاس» در نظر گرفته شده‌اند و کامپیوترهای معمولی از آن‌ها بی‌بهره خواهند بود. در ادامه با ما همراه باشید تا بررسی کارشناسان از این آپدیت را مرور کنیم.

به‌روزرسانی ۲۰۲۴ ویندوز ۱۱ در مقایسه با به‌روزرسانی ۲۰۲۳ نسخه‌ی بزرگ‌تر و مفصل‌تری محسوب می‌شود؛ این آپدیت نه‌تنها عملکرد سیستم‌عامل را بهبود می‌دهد، بلکه با تغییرات تجربه‌ی کاربری، استفاده از ویندوز ۱۱ را تسهیل می‌کند.

به‌علاوه در این نسخه شاهد بهبود سیستم‌عامل با یک لایه شبیه‌ساز x86 سریع‌تر برای پی‌سی‌های مبتنی‌بر آرم هستیم و انواع ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی هم به سیستم‌های دارای NPU اختصاصی اضافه می‌شود. با این حساب نسخه‌ی 24H2 از جهت دیگری نیز با آپدیت‌های گذشته تفاوت دارد؛ زیرا برای اولین‌بار برخی ویژگی‌ها برای نوع خاصی از سیستم‌های سخت‌افزاری طراحی شده‌اند.

بنابراین کاربرانی که از پی‌سی‌‌های کوپایلت پلاس استفاده نمی‌کنند، به برخی از این قابلیت‌ها دسترسی نخواهند داشت؛ ازجمله ویژگی جنجالی ویندوز ریکال و ساخت تصاویر با هوش مصنوعی مولد در اپلیکیشن Photos.

البته باتوجه‌به ماهیت به‌روزرسانی‌های مداوم مایکروسافت ممکن است برخی از ویژگی‌هایی را که در ادامه‌ی مطلب مرور می‌کنیم، پیش از دریافت 24H2 تجربه کرده باشید؛ یا حتی بعد از آپدیت به برخی از ‌آن‌ها دسترسی نداشته باشید.

خلاصه‌ی تغییرات آپدیت ۲۰۲۴ ویندوز ۱۱

اگر فرصت خواندن بررسی چندهزار کلمه‌ای از به‌روزرسانی بزرگ ویندوز ۱۱ را ندارید، می‌توانید به ویژگی‌های جدیدی که در ادامه به‌صورت خلاصه برایتان فهرست کرده‌ایم، نگاهی بیندازید.

دسکتاپ و استارت

  • یکپارچه شدن Phone Link با منوی استارت
  • ساده‌تر شدن طرح‌بندی تسک‌بار
  • بازسازی Quick Settings و بهبود سرعت و قابلیت تنظیم این منو
  • تبدیل‌شدن تصویر ویندوز اسپات‌لایت به والپیپر پیش‌فرض تنظیمات
  • متحرک‌شدن تصاویر کوچک پیش‌نمایش برنامه‌های تسک‌بار
  • امکان انتخاب تصاویر HDR به‌عنوان والپیپر دسکتاپ

فایل اکسپلورر

  • طرح‌بندی به‌روزشده‌ی تب هوم فایل اکسپلورر
  • امکان کپی‌کردن تب‌ها با راست کلیک
  • برچسب‌گذاری بهتر طرح‌بندی Context Menu که درک و استفاده از گزینه‌ها را راحت‌تر می‌کند
  • امکان ایجاد فرمت‌های آرشیو .7z و .TAR
  • امکان مشاهده‌ی مستقیم فایل‌های سیستم گوشی‌های اندروید در فایل اکسپلورر

اپلیکیشن‌ها

  • استفاده از اپلیکیشن جدید Outlook برای همه‌ی فعالیت‌های ایمیل‌ها، تقویم و مخاطبان
  • آپدیت کوپایلت به‌ یک وب اپلیکیشن مستقل
  • امکان پاک‌کردن و ویرایش پس‌زمینه‌ی عکس‌ها با هوش مصنوعی مولد در برنامه Photos
  • امکان تولید عکس طبق معیارهای کاربر با استفاده از هوش مصنوعی برنامه‌ی Photos (مخصوص پی‌سی‌‌های کوپایلت پلاس)
  • برنامه‌ی ریکال برای ثبت تمام فعالیت‌های کاربر در محیط دسکتاپ (مخصوص پی‌سی‌‌های کوپایلت پلاس)
  • مجهز شدن برنامه‌ی Paint به قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد مبتنی بر طراحی‌های کاربر (مخصوص پی‌سی‌‌های کوپایلت پلاس)

تنظیمات و تغییرات متفرقه

  • پشتیبانی Windows Update از روش جدید چک پوینت و هات پچینگ (به‌روزرسانی داینامیک) برای دریافت سریع‌تر به‌روزرسانی‌ها
  • حذف نویز پس‌زمینه‌ی میکروفون در برنامه‌های پشتیبانی‌شده به‌کمک قابلیت مبتنی‌بر هوش مصنوعی Voice Clarity
  • پیکربندی همزمان گزینه‌های تنظیمات پاور برای هر دو حالت «اتصال به برق» و «متکی‌به باتری»
  • حالت جدید Energy Saver برای صرفه‌جویی در مصرف باتری برای لپ‌تاپ‌ و دسکتاپ‌
  • تنظیم جهت چرخ اسکرول ماوس در بخش تنظیمات
  • پشتیبانی از سخت‌افزار Wi-Fi 7
  • لایه‌ی شبیه‌ساز جدید PRISM برای اجرای سریع‌تر برنامه‌های x86 روی آرم
  • عملکرد روان‌تر سیستم‌های مبتنی بر آرم
  • قابلیت هوش مصنوعی AutoSR برای افزایش نرخ فریم و بهبود کیفیت بازی‌ها (مخصوص کوپایلت پلاس)
  • ترجمه لحظه‌ای و محلی به زبان انگلیسی با قابلیت Live Captions (مخصوص کوپایلت پلاس)
  • بهبود وضوح وب‌کم با Advanced Windows Studio Effects (مخصوص کوپایلت پلاس)

تاریخ انتشار نسخه‌ی 24H2 ویندوز ۱۱

نسخه‌ی 24H2 ویندوز ۱۱
نسخه‌ی 24H2 ویندوز ۱۱ اوایل پاییز منتشر خواهد شد
windowscentral

مایکروسافت برخلاف سال‌های پیش، برای اولین‌بار آپدیت ۲۰۲۴ ویندوز ۱۱ را در دو شاخه‌ی مجزا عرضه کرد. این به‌روزرسانی ابتدا در ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴ برای پی‌سی‌های کوپایلت پلاس ارائه شد، بدین معنی که کاربرانی که از لپ‌تاپ‌های جدید مجهز‌به پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس استفاده می‌کنند، درحال حاضر این به‌روزرسانی را دریافت کرده‌اند.

اما سایر کاربران هنوز برای دریافت آپدیت ۲۰۲۴ ویندوز ۱۱ باید کمی بیشتر صبر کنند. انتظار می‌رود که این نسخه اواخر ماه سپتامبر (مهرماه ۱۴۰۳) در دسترس کاربران سایر سیستم‌ها قرار بگیرد.

تغییرات منوی استارت و تسکبار

ادغام منوی جدید ویندوز ۱۱ با Phone Link
اضافه‌شدن Phone Link به منوی استارت
windowscentral

طبق روال سابق آپدیت‌های ویندوز، مایکروسافت در به‌روزرسانی ۲۰۲۴ ویندوز ۱۱ بازهم تغییرات و بهینه‌سازی‌هایی را در تسکبار و منوی استارت اعمال کرده است. در این نسخه شاهد ویژگی جدید Phone Link هستیم که کنار منوی استارت قرار دارد و یک نمای کلی از وضعیت گوشی و عکس‌های اخیر را به کاربر نشان می‌دهد.

یکی دیگر از تغییرات منوی استارت در بخش Recommended دیده می‌شود: حالا برنامه‌های نصب‌شده‌ی اخیر تحت یک آیتم گروه‌بندی می‌شوند و کاربر با کلیک‌کردن روی آن می‌تواند همه‌ی برنامه‌های تازه نصب‌شده را مشاهده کند.

این آیتم برنامه‌های پرکاربرد را نیز به همراه برنامه‌ها و وب‌سایت‌های «توصیه‌شده» نشان می‌دهد. اپ‌ها و وب‌سایت‌های توصیه‌شده، مواردی هستند که مایکروسافت فکر می‌کند کاربر متمایل به دیدن آن‌ها است.

اپلیکیشن‌های تازه‌نصب شده در منوی استارت
اپلیکیشن‌های تازه‌نصب شده در منوی استارت در یک گروه قرار می‌گیرند
windowscentral

در بخش تسکبار تغییرات و بهبودهای متعددی را مشاهده می‌کنیم که از System Tray شروع می‌شوند. در نگاه اول ساده‌سازی این بخش چشم‌نواز و محسوس است: System Tray دیگر فرمت کامل تاریخ و زمان را نشان نمی‌دهد، بلکه در طرح‌بندی جدید، ساعت بدون علایم AM و PM و تاریخ  هم با روز و ماه، بدون سال دیده می‌شود. به‌علاوه آیکون زنگوله هم تا زمانی که گزینه‌ی Do Not Disturb فعال نشود، پنهان می‌ماند.

این تغییرات System Tray را تمیزتر و مرتب‌تر کرده است، اما اگر کاربران همان فرمت قدیمی را ترجیح بدهند، می‌توانند به طرح‌بندی سابق برگردند.

منوی جدید Quick Settings در آپدیت ۲۰۲۴ ویندوز ۱۱
منوی جدید Quick Settings
windowscentral

مایکروسافت همچنین پنل Quick Settings را در آپدیت ۲۰۲۴ کاملاً بازسازی کرده تا سریع‌تر و آسان‌تر شخصی‌سازی شود. در نسخه‌ی جدید 24H2 تنظیمات سریع صفحه‌بندی شده و شباهت زیادی به رابط گوشی‌های اندروید دارد: کاربران برای مرتب‌کردن آیکون‌ها، فقط باید روی آن‌ها کلیک کنند، بکشند و در جای موردنظر خود رها کنند. به همین ترتیب می‌توان آیکون‌های کمتر استفاده شده را به پایین صفحه‌ی اورفلو منتقل کرد.

یکی از نکات منفی این تغییرات این است که دیگر نمی‌توان آیکون‌های بدون استفاده را پنهان کرد. تمام گزینه‌های تنظیمات سریع در منو وجود خواهد داشت و کاربر باید به‌صورت دستی، دکمه‌هایی را که قصد استفاده از آن‌ها را ندارد، به پایین صفحه، پشت grid layout ببرد. نسخه‌ی قبلی ویندوز ۱۱ قابلیت نمایش و پنهان‌کردن برخی از آیکون‌های تنظیمات سریع را داشت، ولی متاسفانه حالا این قابلیت را از دست داده‌ایم.

آخرین تغییر جزئی این بخش، آیکون وای‌فای است که در مدت تلاش سیستم برای اتصال به شبکه، به یک آیکون متحرک تبدیل می‌شود.

تغییرات فایل اکسپلورر

صفحه هوم فایل اکسپلورر در آپدیت ۲۰۲۴ ویندوز ۱۱
تب هوم جدید فایل اکسپلورر
windowscentral

اولین نسخه‌ی ویندوز ۱۱، منوی مدرن جدیدی را در صفحه‌ی فایل اکسپلورر معرفی کرد که با پنهان‌کردن گزینه‌های قدیمی، طرح‌بندی جدیدی داشت. برخی از تغییرات این طراحی مطلوب و برخی دیگر سردرگم‌کننده بودند.

برای مثال، اقدامات متداولی مانند کات، کپی، پیست و تغییر نام در ردیفی از آیکون‌های کوچک و بدون عنوان قرار گرفتند، اما سایر گزینه‌ها به‌صورت عمودی و با برچسب‌های سابق دیده می‌شدند. این طراحی شرایط را کمی دشوار می‌کرد؛ زیرا بسیاری از کاربران در نگاه اول نمی‌دانستند هر یک از آیکون‌های بدون اسم، چه کاری انجام می‌دهد.

طراحی جدید context menu
استفاده از منوی راست‌کلیک آسان‌تر شده است
Windows Central

به‌نظر می‌رسد مایکروسافت به فیدبک کاربران توجه کرده است. در به‌روزرسانی ۲۰۲۴، بار دیگر تسک‌های پرکاربرد بالای منوی راست‌کلیک و در ردیف‌های افقی نشان داده می‌شود، اما در اندازه‌ی بسیار بزرگ‌تر و همراه‌با عنوان مرتبط. بنابراین انتخاب گزینه‌ای که به دنبال آن هستید آسان و سریع خواهد بود.

در بطن فایل اکسپلورر، آپدیت ۲۰۲۴ امکان ایجاد فرمت‌های جدید آرشیو را اضافه کرده است. در واقع مایکروسافت در نسخه‌ی 23H2 توانایی استخراج فایل‌های 7-zip و TAR را به‌صورت بومی در File Explorer اضافه کرده بود، اما امکان ایجاد این فرمت‌ها وجود نداشت. حالا فایل اکسپلورر از ساخت فایل‌های 7z و TAR درست مانند فایل‌های ZIP پشتیبانی می‌کند.

در این بخش حتی رابط پیشرفته‌تری هم درنظرگرفته شده که به شما امکان می‌دهد در زمان انتخاب 7z یا TAR نوع فشرده‌سازی مطلوب خود را انتخاب کنید. هرچند این ویژگی شما را وارد رابط قدیمی ویندوز می‌کند که اصلاً با حالت تاریک سازگار نمی‌شود. سؤال این است که چرا مایکروسافت تلاش بیشتری نکرده تا یک رابط کاربری مدرن ویژه برای چنین کار ساده‌ای ارائه کند؟

فرمت های جدید آرشیو در آپدیت ویندوز ۱۱
ایجاد فرمت‌های جدید آرشیو در آپدیت ۲۰۲۴ ویندوز ۱۱؛ و باز هم پنجره‌ای که با دارک مود سازگار نیست
Windows Central

و در آخر، مایکروسافت صفحه‌ی اصلی فایل اکسپلورر را با یک نمای مشترک جدید به‌روز کرده که نمایی کلی از تمام فعالیت‌های جاری در خصوص فایل‌های به اشتراک‌گذاشته شده با سایرین را به کاربر نشان می‌دهد.

بااین‌حال، مشکلات اصلی دارک مود همچنان ادامه دارد. مایکروسافت حالت تاریک را نوامبر ۲۰۱۵ با ویندوز ۱۰ معرفی کرد و از آن زمان تاکنون این قابلیت به تکامل نرسیده و در این آپدیت هم باگ‌های سابق وجود دارند. برای مثال، بخش File properties، نوار Run، برنامه‌ی Registry، باکس کپی فایل و بسیاری از برنامه‌های دیگر هنوز از حالت تاریک پشتیبانی نمی‌کنند. متأسفانه به‌نظر نمی‌رسد که مایکروسافت هیچ چشم‌اندازی درمورد تغییر و بهبود این موارد داشته باشد.

کوپایلت

ویندوز کوپایلت در آپدیت ۲۰۲۴ ویندوز ۱۱
ویندوز کوپایلت در آپدیت ۲۰۲۴ ویندوز ۱۱ به یک وب‌اپلیکیشن تبدیل شده است
Windows Central

آپدیت جدید ویندوز ۱۱ تغییراتی را در برنامه‌ی مایکروسافت کوپایلت اعمال کرده که نمی‌توانیم آن‌ها را کاملاً مثبت تلقی کنیم. در نسخه‌ی قبلی ویندوز، کوپایلت مانند یک نوار جانبی در سمت راست صفحه‌ی مرورگر عمل می‌کرد که باعث می‌شد سایر برنامه‌های باز پنجره فشرده شوند تا فضای لازم برای فعالیت‌های این برنامه ایجاد شود.

بسیاری از کاربران این حالت را دوست نداشتند و ترجیح می‌دادند با کوپایلت مانند پنجره‌ی جداگانه‌ی سایر برنامه‌ها کار کنند. حالا در نسخه‌ی 24H2 ویندوز ۱۱ کوپایلت به برنامه‌ی مستقلی تبدیل شده و دیگر به‌صورت سایدبار ظاهر نمی‌شود. به‌علاوه کوپایلت به تسک‌بار پین شده و کاربران می‌توانند با کشیدن و رهاکردن، جای آن را تغییر دهند یا آن را کاملاً حذف کنند.

همچنین مانند همه‌ی برنامه‌ها، پس از بازکردن کوپایلت می‌توان سایز پنجره‌ی آن را تغییر داد و صفحه را به هر جای دلخواه جابه‌جا و منتقل کرد.

کوپایلت و دستورات محلی ویندوز
کوپایلت جدید کامندهای محلی ویندوز را درک نمی‌کند
Windows Central

این تغییرات روی کاغذ کاملاً منطقی به‌نظر می‌رسند، ولی کارشناسان معتقدند درعمل ارتباط کوپایلت جدید با ویندوز قطع شده است. فراموش نکنیم که کوپایلت نهایتاً یک برنامه‌ی وب است که توسط مایکروسافت اج میزبانی می‌شود. به‌صورت سایدبار اج، کوپایلت یکپارچگی بیشتری با سیستم‌عامل داشت، اما حالا حتی توانایی کنترل برخی از تنظیمات ویندوز را ندارد و هیچ‌یک از دستورات ویندوز را متوجه نمی‌شود.

درمجموع برخی از کارشناسان می‌گویند این برنامه به‌عنوان دستیار مبتنی بر هوش مصنوعی تنزل پیدا کرده و حالا در فرم چت‌بات آنلاین، کارایی زیادی ندارد. در حالت ایدئال مایکروسافت می‌توانست کوپایلت را در ویندوز ادغام کند و برای آن پشتیبانی آفلاین در نظر بگیرد؛‌ به صورتی که این برنامه به دستورات محلی نیز پاسخ دهد و کمتر به اینترنت متکی باشد.

اما نکته‌ی مثبت تغییرات کوپایلت را می‌توانیم رابط کاربری به‌روزشده‌ی آن بدانیم که مرتب‌تر و واضح‌تر شده و کار با آن ساده است. سمت چپ صفحه‌ی این برنامه، نوار کناری جدیدی وجود دارد که تمام مکالمات کاربر با چت‌بات را نمایش می‌دهد و با یک کلیک، مکالمه‌ی جدیدی را آغاز می‌کند.

اپلیکیشن‌ها

برنامه جدید Outlook در آپدیت ۲۰۲۴ ویندوز ۱۱
برنامه جدید Outlook در آپدیت ۲۰۲۴ ویندوز ۱۱
Windows Central

مایکروسافت تغییرات عمده‌‌ای را در مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های داخلی خود که به‌عنوان برنامه‌های پیش‌فرض ویندوز شناخته می‌شدند، اعمال کرده است. با نصب آپدیت جدید این برنامه‌ها از ویندوز حذف می‌شوند:

  • Windows Mail
  • Windows Calendar
  • Cortana
  • Maps
  • People
  • Movies & TV
  • WordPad

اگرچه اغلب این برنامه‌ها منسوخ شده‌اند، Movies & TV و Maps همچنان برای دانلود از طریق فروشگاه مایکروسافت در دسترس خواهند بود. سایر برنامه‌ها فعلاً کنار گذاشته می‌شوند؛ زیرا مایکروسافت جایگزین‌های مدرنی برای آن‌ها در نظر گرفته که با شروع این نسخه در جای مناسبشان قرار می‌گیرند.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، کوپایلت جایگزین کورتانا خواهد بود، هرچند این برنامه به‌عنوان «دستیار ویندوز» قابلیت‌های کمتری نسبت به کورتانا دارد. مایکروسافت توصیه می‌کند به‌جای WordPad از Notepad برای فایل‌های متنی ساده یا Word برای اسناد متنی پیچیده‌تر استفاده کنید.

اپلیکیشن‌های ویندوز میل، تقویم و People که در جایگاه سه ستون اصلی سیستم‌عامل فعالیت ایمیل‌ها، رویدادها و مخاطبین را مدیریت می‌کردند، حالا با یک برنامه‌ی واحد به نام Outlook جایگزین شده‌اند که به‌عنوان یک کلاینت جدید توسعه‌یافته و درنهایت جایگزین اوت‌لوک کلاسیک و قدیمی می‌شود.

متأسفانه کلاینت جدید اوت‌لوک چنگی به دل نمی‌زند؛ این برنامه درواقع یک وب اپلیکیشن است که بسیار سنگین‌تر و کندتر از برنامه‌هایی که جایگزین آن‌ها شده، کار می‌کند. نوتیفیکیشن‌ها با فاصله‌ی زمانی بیشتری ظاهر می‌شوند، خود برنامه در مدت طولانی‌تری بارگذاری می‌شود و اصولاً استفاده از آن با تاچ‌اسکرین ممکن نیست.

برخی از کارشناسانی که آپدیت جدید را بررسی کرده‌اند، اوت‌لوک جدید را جایگزین مناسبی برای برنامه‌های پیش‌فرض ویندوز ۱۱ نظیر تقویم و ایمیل نمی‌دانند، زیرا شباهتی به برنامه‌های بومی ندارد و استفاده از آن هم آسان و لذت‌بخش نیست. اپلیکیشن‌های ضروری مانند ایمیل و تقویم باید قدرت و کارایی پلتفرم برنامه‌های بومی ویندوز را به نمایش بگذارند، نه اینکه در قالب وب اپلیکیشن عمل کنند.

برنامه‌ی Photos به چندین ویژگی هوش مصنوعی مولد مجهز شده که برخی از آن‌ها در کامپیوترهای غیر کوپایلت پلاس هم دردسترس هستند. برای مثال کاربران می‌توانند با استفاده از پاک‌کن هوش مصنوعی، لکه‌ها و موارد کوچک عکس‌ها را پاک کنند یا با ابزار دیگری، به تصویر پس‌زمینه افکت Blur اضافه کنند یا کلا آن را حذف کنند.

قابلیت هوش مصنوعی در برنامه Photos
قابلیت هوش مصنوعی در برنامه Photos
Windows Central

همچنین، برنامه‌ی Photos حالا میان‌برهای سریعی به ابزارهای خلاقانه مایکروسافت مانند Designer و Clipchamp دارد و به کاربر اجازه می‌دهد یک تصویر را به یک پروژه‌ی جدید در سرویسی دیگر منتقل کند.

برنامه مایکروسافت استور هم حالا کتابخانه‌ی برنامه‌ها را از دانلودها و آپدیت‌ها جدا می‌کند. بدین ترتیب کاربران راحت‌تر برنامه‌هایی را که برای نصب دردسترس خود دارند از برنامه‌های نصب شده یا برنامه‌هایی که به به‌روزرسانی نیاز دارند، تشخیص می‌دهند.

قابلیت هوش مصنوعی Recall

پیش از هر چیز باید یادآوری کنیم که مایکروسافت ریکال قابلیتی اختصاصی برای پی‌سی‌های کوپایلت پلاس است: سیستم‌هایی با حداقل ۱۶ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و NPUهایی باقدرت ۴۰ تاپس. هیچ‌یک از سیستم‌هایی که قبل از ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴ خریداری شده‌اند، این خصوصیات را ندارند و به‌تبع به قابلیت مایکروسافت ریکال نیز دسترسی نخواهند داشت.

نکته: توجه کنید که ویندوز ریکال هنوز در دسترس نیست و مایکروسافت انتشار آن را به‌خاطر اختلاف‌نظرها و جنجال‌های اخیر به تعویق انداخته است. کارشناسان این بخش را براساس نسخه‌ی Preview بررسی کرده‌اند و احتمالاً هنگامی‌که برنامه به‌طور رسمی منتشر شود، بررسی‌های جدیدی از آن خواهیم داشت.

کاربران کوپایلت پلاس، درزمان راه‌اندازی سیستم خود می‌توانند گزینه‌ی قابلیت هوش مصنوعی ریکال را فعال کنند. استفاده از این ویژگی کاملاً اختیاری است و چنانچه کاربری با مفهوم و عملکرد آن راحت نیست، می‌تواند ریکال را فعال نکند.

Windows Recall
ویندوز ریکال به کاربر امکان می‌دهد هر لحظه از فعالیت‌های گذشته‌ی خود را مجدداً ببیند و با اسنپ‌شات‌ها تعامل داشته باشد
Windows Central

مایکروسافت برای کاربرانی که تصمیم دارند از این ویژگی استفاده کنند چندین ابتکار امنیتی در نظر گرفته تا اطمینان حاصل شود داده‌های کاربران ایمن خواهند ماند:

همه‌چیز درباره ویژگی جنجالی ویندوز ‍۱۱؛ آیا Recall کابوس امنیتی است؟
همه‌چیز درباره ویژگی جنجالی ویندوز ‍۱۱؛ آیا Recall کابوس امنیتی است؟
مطالعه '10

برای مثال در تمام مدتی که ریکال داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند، یک آیکون به‌طور دائم در سیستم تری تسک‌بار نمایش داده می‌شود. این آیکون را نمی‌توان پنهان یا حذف کرد، زیرا به‌گونه‌ای طراحی شده که کاربر را در جریان جمع‌آوری داده‌ها قرار دهد. همچنین کاربر می‌تواند با کلیک روی این آیکون وارد صفحه‌ای شود که امکان متوقف کردن سریع ریکال را فراهم می‌کند.

 آیکون ویندوز ریکال در تسک بار
هنگامی که ریکال در حال فعالیت است، آیکون مخصوص آن در تسک‌بار به چشم می‌خورد و قابل پنهان کردن نیست
Windows Central

ویندوز ریکال قابلیت کاملاً جدیدی است که پیش از هر چیز روی حفظ حریم خصوصی افراد تمرکز دارد. کاربران کنترل زیادی بر آنچه ریکال می‌بیند و مدت‌زمان فعالیت آن خواهند داشت. به‌علاوه، ریکال نمی‌تواند محتوای مرور خصوصی وب را ببیند. همچنین کاربران می‌توانند برنامه‌ها و وب‌سایت‌های موردنظر خود را در لیست سیاه قرار دهند تا توسط ریکال قابل‌دیدن نباشند (مثلاً تلگرام یا واتساپ).

تدبیر امنیتی بعدی که مایکروسافت برای کاربران در نظر گرفته، امکان پیکربندی و تنظیم مدت زمانی است که داده‌های ریکال روی سیستم باقی می‌مانند. برخی کارشناسان طبق تجربه‌ی خود می‌گویند این برنامه وقتی داده‌ها را مدت طولانی‌تری نگه می‌دارد، عملکرد بهتری دارد. ولی تصمیم نهایی را خود کاربر می‌گیرد و می‌تواند این زمان را بین چند روز تا چند ماه تنظیم کند.

تنظیمات ویندوز ریکال
ریکال برنامه‌ای کاملا اختیاری است. به‌علاوه کاربران می‌توانند مدت زمان نگهداری داده‌های خود را تنظیم کنند.
Windows Central

پس از آگاهی از مسائل و تمهیدات امنیتی، به نظر می‌رسد ریکال تجربه‌ی کاملاً جدیدی را در اختیار کاربر می‌گذارد: برای مثال کاربر می‌تواند از طریق این برنامه به گذشته برگردد و ببیند روزها و هفته‌های قبل چه‌کارهایی انجام داده است. از این منظر می‌توان ریکال را ویژگی مفیدی برای افزایش بهره‌وری دانست، البته درصورتی‌که کاربر فعالانه از آن استفاده کند.

جنبه‌ی سرچ منطقی برنامه‌ی ریکال نیز جالب و موثر است. ریکال از هوش مصنوعی برای شناسایی نه‌تنها متن، بلکه تصاویر و رنگ‌ها در اسکرین‌شات‌ها استفاده می‌کند. بنابراین کاربران می‌توانند برای جستجوی سوژه‌ی موردنظر خود از زبان توصیفی استفاده کنند، حتی اگر معیارهای خاصی برای جستجو نداشته باشند.

قابلیت تشخیص متن و تصویر در ویندوز ریکال
ریکال به خوبی متن و تصویر را تشخیص می‌دهد
Windows Central

برای مثال وقتی کاربر عبارت «لباس قرمز با کیف‌دستی زرد» را تایپ می‌کند، ریکال هر نمونه‌ای را که شامل یک لباس قرمز با کیف‌دستی زرد روی صفحه‌نمایش می‌شود، نشان می‌دهد. وقتی کاربر لباس قرمز موردنظر خود را بین نمونه‌ها پیدا کرد، می‌تواند همان صفحه‌ی وب را مستقیماً از برنامه ویندوز ریکال با یک کلیک دوباره باز کند.

مایکروسافت قبلاً وعده داده بود که ویژگی‌های امنیتی بیشتری را به ریکال بیاورد، مثل قفل‌کردن برنامه و احراز هویت بیولوژیکی با Windows Hello. همچنین احتمالاً ویژگی‌های بیشتری به این برنامه اضافه می‌شوند، مانند دسته‌بندی موضوعات، بدین معنی که ریکال به‌طور خودکار اسکرین‌شات‌های موارد مشابهی را که مشاهده کرده، در گروه‌هایی قرار می‌دهد که دسترسی به آن‌ها را آسان‌تر و سریع‌تر کند.

مایکروسافت اعلام کرده که اسنپ‌شات‌های ریکال را در فضای ابری آپلود نمی‌کند، بلکه داده‌های جمع‌آوری شده به‌صورت محلی روی سیستم رمزگذاری می‌شوند. شاید این موضوع اطمینان خاطر بیشتری به کاربرانی بدهد که نگران امنیت داده‌های خود هستند.

قابلیت‌های انحصاری پی‌سی‌های کوپایلت پلاس

پی‌سی‌های کوپایلت پلاس
Windows Central

ویندوز ریکال تنها ویژگی هوش مصنوعی اختصاصی سیستم‌های کوپایلت پلاس نیست. درواقع مایکروسافت مجموعه‌ای از این قابلیت‌ها را منحصراً برای این دستگاه‌های مجهزبه NPU‌های قدرتمند طراحی کرده که به عقیده‌ی کارشناسان، فقط نیمی از آن‌ها واقعاً مفید هستند.

یکی از این ویژگی‌ها قابلیت تولید عکس در برنامه‌های Paint و Photos ویندوز ۱۱ است. از یک سال قبل کاربران می‌توانستند با کوپایلت عکس تولید کنند، اما در پی‌سی‌ها کوپایلت پلاس این کار به‌صورت محلی و بدون نیاز به برنامه‌ی کوپایلت انجام می‌شود.

برنامه Photos با یک تولیدکننده تصویر داخلی به‌روزرسانی شده که به کاربر امکان می‌دهد درخواستی را تایپ کند. سپس برنامه Photos از قدرت NPU روی دستگاه برای تولید چندین تصویر بر اساس درخواست ارائه شده استفاده می‌کند.

کارشناسان نتایج این ویژگی را «خوب» توصیف می‌کنند. هرچند این تصاویر به‌اندازه‌ی عکس‌هایی که برخی از برنامه‌های هوش مصنوعی آنلاین فعلی تولید می‌کنند، چشم‌گیر و واقعی نیستند، تلاش مایکروسافت برای اجرای محلی این فرایند انکارناپذیر نیست. باز هم بستگی به کاربر دارد که به چه منظوری و برای چه هدفی به تصاویر هوش مصنوعی نیاز داشته باشد.

تولید عکس توسط هوش مصنوعی داخلی برنامه فوتوز
تولید عکس توسط هوش مصنوعی داخلی برنامه Photos
Windows Central

باوجوداینکه یکی از اهداف به‌کارگیری NPU توانایی تولید عکس‌های هوش مصنوعی به‌صورت آفلاین است، درعمل کاربران نمی‌توانند تصویری را در حالت آفلاین دریافت کنند؛ زیرا مایکروسافت به اتصال آنلاین نیاز دارد تا مطمئن شود که کاربران تصاویر غیرقانونی با دستوراتی که در لیست سیاه قرار دارد، ایجاد نمی‌کنند. بنابراین در این سناریو وقتی اتصال اینترنت قطع شود، NPU داخلی سیستم اصولاً بی‌فایده می‌ماند.

این انتقادات تا حد زیادی درمورد برنامه‌ی Paint که حالا به هوش مصنوعی مجهز شده نیز صدق می‌کند. عجیب اینکه کیفیت عکس‌های تولید شده در برنامه‌ی پینت تا حد زیادی متفاوت‌اند و درهرحال استفاده از این برنامه به اتصال اینترنت نیاز دارد.

تولید تصویر با هوش مصنوعی در برنامه Paint
تولید تصویر با هوش مصنوعی در برنامه Paint
Windows Central

برخلاف برنامه‌ی Photos که طبق دستورات کاربر تصاویر را از پایه تولید می‌کند، Paint درواقع از طرح‌هایی که کاربر ترسیم کرده، ایده می‌گیرد. مایکروسافت این ویژگی را Cocreator می‌نامد و به Paint اجازه می‌دهد نسخه پیشرفته‌تری از هر آنچه را کاربر نقاشی کرده، بکشد.

حالا نوبت آن است از ویژگی‌های مفیدتر کوپایلت پلاس، مانند Live Captions صحبت کنیم. ویندوز مدتی است که ابزار زیرنویس داخلی خود را در اختیار کاربران گذاشته، ولی برای استفاده از آن باید به اینترنت متصل باشید. درمورد سیستم‌های کوپایلت پلاس دیگر این پیش‌نیاز وجود ندارد: حالا Live Captions از NPU روی دستگاه برای تبدیل صدا به متن انگلیسی به‌طور محلی استفاده می‌کند و به گفته‌ی کارشناسان، عملکرد خوبی هم دارد.

افکت‌های پیشرفته Studio Effects با هوش مصنوعی
Advanced Studio Effects در پی‌سی‌های کوپایلت پلاس
Windows Central

مایکروسافت همچنین با آپدیت ۲۰۲۴، Studio Effects جدیدی را به ویندوز ۱۱ اضافه کرده که مبتنی‌بر NPU کار می‌کند. این افکت‌ها از فیلترهای خلاقانه جدیدی تشکیل شده‌اند که برای مثال پوست مخاطب را صاف می‌کنند و یک استایل بصری هنری در فید ویدیوی زنده اعمال می‌کنند. همچنین یک ویژگی نور پرتره جدید نیز اضافه شده که چهره‌ی مخاطب را در محیط‌های تاریک، روشن می‌کند.

یکی از ویژگی‌های جذاب Studio Effects را می‌توان کادربندی خودکار دانست که سوژه را در مرکز عکس نگه می‌دارد. قابلیت تارکردن پس‌زمینه‌ی پرتره نیز به فید ویدیوی لایو کاربر بک‌گراندی محو، ملایم و طبیعی می‌بخشد. به‌علاوه دو حالت تماس چشمی هم وجود دارد: Teleprompter و Standard که البته هیچ‌کدام زیاد واقع‌بینانه به‌نظر نمی‌رسند.

ودرنهایت، ویژگی AutoSR که برای بهبود گرافیکی بازی‌های قدیمی ویندوز. AutoSR با اضافه‌کردن فریم‌های بیشتر، بازی‌ها را روان‌تر اجرا می‌کند و بافت‌هایی را که از وضوح پایینی برخوردارند، ارتقا می‌دهد، بدون اینکه عملکرد بازی‌ دستخوش تغییرات شود. به بیان ساده، این ویژگی به بازی‌های قدیمی اجازه می‌دهد روی سخت‌افزار مدرن، بهتر دیده و اجرا شوند.

کارشناسانی که این قابلیت را بررسی کرده‌اند، عملکرد آن را کاملاً مثبت ارزیابی می‌کنند. AutoSR به طور خودکار روی لیست کوتاهی از بازی‌ها فعال می‌شود، ولی کاربران می‌توانند آن را به‌صورت دستی برای هر بازی که بخواهند، روشن کنند.

در مجموع ویژگی‌های پی‌سی‌های کوپایلت پلاس را نمی‌توان کاملاً مثبت یا منفی ارزیابی کرد. ویندوز ریکال، Advanced Studio Effects، Live Captions و AutoSR همگی قابلیت‌های جالب و مفیدی به‌نظر می‌رسند، درحالی‌که تولید محلی تصاویر در برنامه‌های Photos و Paint دست‌کم در حال حاضر بیشتر حالت تبلیغاتی دارد.

شاید در آینده شاهد بهره‌گیری بیشتر ویژگی‌های ویندوز از NPUها باشیم، زیرا فعلاً بسیاری از قابلیت‌های هوش مصنوعی ویندوز، اتکای زیادی به این واحدهای عصبی ارزشمند ندارند.

تنظیمات و تغییرات متفرقه

شبیه‌ساز بهبودیافته PRISM
لایه شبیه‌ساز جدید x86 روی کامیپوترهای Arm سریع‌تر اجرا می‌شود
Microsoft

نسخه 24H2 ویندوز ۱۱ را می‌توانیم اولین به‌روزرسانی دو سال اخیر بدانیم که تغییرات و بهبودهای واقعی پلتفرم را به همراه داشته، بدین معنی که تغییرات زیربنایی طوری طراحی شده‌اند که تجربه کلی کاربری را ارتقا دهند. این تغییرات در کامپیوترهایی که از پردازنده‌های مبتنی بر آرم استفاده می‌کنند (از اسنپدراگون ۸۵۰ گرفته تا آخرین تراشه‌های اسنپدراگون X) محسوس‌تر است.

مایکروسافت می‌گوید ویندوز ۱۱ را به‌طور خاص برای تراشه‌های آرم بازطراحی کرده و این امر باعث عملکرد کلی سریع‌تر در پی‌سی‌هایی می‌شود که از این تراشه‌ها استفاده می‌کنند. حتی دستگاه‌های قدیمی‌تری مانند سرفیس پرو ایکس هم با ارتقا به نسخه‌ی 24H2 از بهبود جزئی عملکرد بهره می‌برند. این موضوع هنگامی‌که کاربر اپلیکیشن‌ها یا منوهای سیستم‌عامل را باز می‌کند، بیشتر به چشم می‌آید.

به‌علاوه، لایه‌ی شبیه‌ساز برنامه‌های x86 برای پی‌سی‌های آرم بازطراحی شده است. این شبیه‌ساز که PRISM نام دارد، برخی از برنامه‌ها را تا ۱۰درصد سریع‌تر اجرا می‌کند. البته برنامه‌ها روی کامپیوترهای آرم قدیمی‌تر هنوز با همان حس‌وحال شبیه‌سازی‌شده اجرا می‌شوند، اما نه به‌ کُندی گذشته.

Windows Update
Windows Central

به‌روزرسانی سیستم Windows Update هم عمدتاً بر بهبود تجربه‌ی آپدیت کردن و کاهش زمان داون‌تایم متمرکز است. بدین‌منظور ویندوز حالا از «Hotpatching» پشتیبانی می‌کند تا به‌روزرسانی‌های امنیتی و رفع باگ‌ها بدون نیاز به ریبوت کردن سیستم انجام شود.

در آپدیت ۲۰۲۴ چندین گزینه‌ی جدید هم در برنامه‌ی Windows Setting مشاهده می‌کنیم. برای مثال تنظیمات مدرن ماوس گزینه‌های بیشتری را شامل می‌شود. حالا کاربران می‌توانند رفتار و جهت اسکرول را تنظیم و تعدیل کنند و دقت پیشرفته‌ی ماوس را مستقیماً در برنامه‌ی مدرن تنظیمات، فعال یا غیرفعال کنند.

گزینه‌های جدید تنظیمات پاور
گزینه‌های جدید تنظیمات پاور
Windows Central

مایکروسافت تنظیمات پاور را هم با آپدیت جدید بهبود داده است. حال کاربران صرف‌نظر از اینکه لپ‌تاپ به برق متصل باشد یا خیر، قادرند تنظیمات پاور موردنظر خود را تنظیم کنند؛ درحالی‌که قبلاً برای تغییر تنظیمات متصل‌به‌باتری در مواقعی که لپ‌تاپ به برق وصل بود، باید ابتدا اتصال سیستم به برق را قطع می‌کردید.

بهینه‌سازی باتری نیز به «Energy Saver» تغییر نام داده و حالا در پی‌سی‌های بدون باتری در دسترس کاربران قرار دارد. Energy Saver نه‌تنها عمر باتری را افزایش می‌دهد، بلکه مصرف انرژی را نیز پایین می‌آورد. این کار با کاهش فعالیت‌ها و سرویس‌های پس‌زمینه انجام می‌شود و حتی ممکن است سرعت کلاک را هم کاهش دهد. ازآنجاکه این تغییرات برای کاهش مصرف برق در نظر گرفته شده، در پی‌سی‌های رومیزی نیز اعمال خواهد شد.

جمع‌بندی: 24H2، آپدیت بزرگ‌تری از ۲۰۲۳

ویندوز ۱۱ روی پی‌سی‌های سرفیس
ویندوز ۱۱ روی پی‌سی‌های سرفیس
Future

درمجموع، به‌روزرسانی ۲۰۲۴ ویندوز ۱۱ مزایای انکارپذیری به‌همراه دارد که روی بهبود فعالیت‌های روزمره متمرکز شده و درعین‌حال ویژگی‌های جدید و ارتقای پلتفرم را نیز به‌همراه دارد. به‌روزرسانی‌های منوی استارت و فایل اکسپلورر را می‌توان تلاش‌های مؤثر مایکروسافت در این زمینه تلقی کرد و صدالبته یکپارچگی عمیق‌تر سیستم با Phone Link به‌نحوی‌که تلفن هوشمند را به افزونه‌ای در ویندوز تبدیل می‌کند.

در نسخه‌ی جدید ویندوز بهبود سیستم تری و تنظیمات سریع را شاهد خواهیم بود که هر دو جلوه‌ای تمیزتر و مرتب‌تر پیدا کرده‌اند. آیکون‌های متحرک تسک‌بار در زمان نشان‌دادن پیش‌نمایش صفحات هم احتمالاً با استقبال مخاطبان روبه‌رو خواهد شد.

به‌نظر می‌رسد قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی که بیشتر آن‌ها مختص پی‌سی‌های کوپایلت پلاس هستند، مجموعه‌ای از «خوب‌ها» و «بدها» را کنار هم دارند. برای مثال ویژگی ویندوز ریکال می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد، اما تا به امروز زیر سایه‌ی دغدغه‌های امنیتی قرار گرفته و تلاش‌های هوش مصنوعی ویندوز را تحت‌تأثیر قرار داده است.

کارشناسان افکت‌های پیشرفته‌ی ویندوز استودیو و AutoSR را امکانات جدید بسیار خوبی می‌دانند، اما بعید به نظر می‌رسد این ویژگی‌ها به‌تنهایی کاربران را به خرید سیستم‌های کوپایلت پلاس ترغیب کنند.

از دیگر مزایای این آپدیت می‌توانیم به ارتقای تجربه‌ی کاربری Windows Update و بهبود عملکرد ویندوز در سیستم‌های مبتنی بر تراشه‌های آرم مانند سرفیس پرو X اشاره کنیم. در سال‌های اخیر آپدیت‌های نرم‌افزاری کمی بوده‌اند که عملکرد سیستم‌های قدیمی‌تر را بهبود دهند و از این لحاظ آپدیت جدید ویندوز، گزینه‌ی مطلوب و خاصی در دنیای سیستم‌عامل‌ها به‌شمار می‌رود.

حالت تاریک یا دارک مود در ویندوز ۱۱
حالت تاریک در نسخه‌ی 24H2 ویندوز ۱۱ هنوز کامل نشده است
Future

بااین‌حال برنامه‌های جدید ویندوز کوپایلت و اوت‌لوک یک گام به عقب محسوب می‌شوند. این موضوع که کوپایلت به‌عنوان دستیار سیستم، نمی‌تواند برنامه‌های ویندوز را باز یا تنظیمات را کنترل کند، قابل‌توجیه نیست. همچنین Outlook جدید در اصل فقط وب اپلیکیشنی است که سنگین‌تر و کندتر از برنامه‌های قدیمی که جایگزین آن‌ها شده، عمل می‌کند.

در نهایت ادامه‌ی وضعیت ناکامل حالت تاریک ویندوز در این مرحله غیرحرفه‌ای به‌نظر می‌رسد. تقریباً ۱۰ سال از معرفی حالت تاریک ویندوز می‌گذرد و مایکروسافت هنوز این قابلیت را در تمام بخش‌های ویندوز فعال نکرده است. بسیاری از پنجره‌ها و برنامه‌هایی که کاربران روزانه با آن‌ها سروکار دارند، از حالت تاریک پشتیبانی نمی‌کنند و مسلماً این موضوع، بر تجربه‌ی کاربری تاثیر می‌گذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات