Zorin OS چیست؟ با شبیه‌ترین توزیع لینوکسی به ویندوز آشنا شوید

جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 13 دقیقه
تصویر یک لپ تاپ با لوگوی Zorin OS که روی یک کوه پوشیده از برف قرار دارد
می‌خواهید کار با محیط لینوکس را تجربه کنید، اما تمایلی به نصب آن ندارید؟ Zorin OS، تجربه‌ی لینوکس را بدون نیاز به نصب آن در اختیارتان قرار می‌دهد.
تبلیغات

توزیع‌های لینوکس، سیستم‌عامل‌هایی متن‌باز و آزاد بر پایه‌ی کرنل لینوکس هستند که در مقایسه با ویندوز و مک، آزادی عمل بسیار بیشتری را به کاربران می‌دهند و ازاین‌رو، علاقه‌مندان زیادی دارند. نصب لینوکس روی کامپیوتر و لپ‌تاپ به‌عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض، انتخابی است که شاید برخی از علاقه‌مندان به لینوکس، به دنبال آن نباشند و بخواهند این سیستم‌عامل را با چاشنی ویندوز یا مک، روی سیستم خود داشته باشند.

اگر بخواهید هر دو سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس را به‌طور همزمان روی سیستم خود داشته باشید، می‌توانید فرایند نصب لینوکس روی ویندوز را با ابزارهایی مانند Hyper-V یا امثال آن انجام دهید؛ اما این روش‌ها، کمی پیچیده هستند و شاید برای کاربران تازه‌کار، چندان مناسب نباشند. از طرفی، در این حالت، هر دو سیستم‌عامل به‌صورت جداگانه قابل‌ استفاده هستند و برای افرادی که می‌خواهند یک سیستم‌عامل تلفیقی از ویندوز و لینوکس را تجربه کنند، گزینه‌ی ایدئالی نیست.

سیستم عامل Zorin OS، در مقایسه با روش نصب لینوکس با Hyper-V، گزینه‌ای ساده‌تر و بهتر است که در مدت‌زمان کوتاهی، محیط و امکانات لینوکس را برای شما روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ‌های ویندوزی یا دارای سیستم‌عامل مک شبیه‌سازی می‌کند و شما را به آنچه که در نظر دارید، نزدیک‌تر می‌کند. در ادامه، علاوه‌بر آشنایی با Zorin OS و محیط آن، نحوه‌ی نصب این سیستم‌عامل را نیز، آموزش خواهیم داد.

 

Zorin OS چیست؟

سیستم‌عامل Zorin OS، نوعی توزیع لینوکس مبتنی‌بر اوبونتو است که در سال ۲۰۰۹، توسط شرکت Zorin Group معرفی شد. این توزیع لینوکسی، محیط سیستم‌عامل لینوکس را در ویندوز و مک شبیه‌سازی می‌کند تا کاربران بدون نیاز به نصب لینوکس و ترک ویندوز یا مک، بتوانند این سیستم‌عامل متن‌باز را تجربه کنند.

محیط سیستم عامل Zorin OS
Zorin

درحال‌حاضر، Zorin OS در سه نسخه‌ی رایگان و یک نسخه‌ی پولی عرضه می‌شود و هر چهار نسخه، با استفاده از پوسته‌ی گنوم (GNOME)، محیط دسکتاپ لینوکس را در کامپیوترهای مجهز به ویندوز و مک شبیه‌سازی می‌کنند. علاوه‌بر این، تلفیقی از ویژگی‌های ویندوز را هم در خود دارند و همین قابلیت سبب می‌شود که کاربران علاقه‌مند به لینوکس، بتوانند ترکیبی از هر دو محیط ویندوز و لینوکس را به‌صورت همزمان تجربه کنند و در صورت تمایل، برای مهاجرت کامل به لینوکس، آمادگی ذهنی بهتری داشته باشند.

Zorin OS با اغلب برنامه‌های ویندوز سازگاری دارد و حتی می‌توانید بازی‌های سرویس‌های آنلاین مانند Steam را نیز، روی Zorin OS امتحان کنید؛ البته در این مورد، محدودیت‌هایی هم وجود دارد، اما ازآنجایی‌که Zorin OS بیشتر مبتنی‌بر ارائه‌ی امکانات متنوع به کاربران است و نه یک بستر برای گیمرها، می‌توانیم این ضعف Zorin OS را نادیده بگیریم.

انواع سیستم‌عامل Zorin OS

Zorin OS در چهار نسخه‌ی مختلف عرضه شده است که هر یک از آن‌ها، ویژگی‌های خاصی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. علاوه‌بر این، تنوع این چهار نسخه به شما امکان می‌دهد که بتوانید حتی روی کامپیوترها و لپ‌تاپ‌هایی که دارای سخت‌افزار قدیمی و ضعیف هستند نیز، نسخه‌ی مناسبی از Zorin OS را نصب کنید.

Zorin OS Core

این نسخه از Zorin OS، ترکیبی متعادل از اغلب ویژگی‌های لینوکس و ویندوز را در اختیار کاربر قرار می‌دهد به‌طوری‌که شخص می‌تواند در عین دسترسی به برنامه‌های ضروری، بار اضافی ویژگی‌هایی را که به آن‌ها نیازی ندارد، به کامپیوتر خود تحمیل نکند. Zorin OS Core، رایگان است و قابلیت‌های آن، نیازهای عمومی طیف وسیعی از کاربران را رفع می‌کند و گزینه‌ی مناسبی برای اولین تجربه‌ی سیستم‌عامل Zorin OS خواهد بود.

محیط سیستم عامل Zorin OS Core
زومیت

Zorin OS Pro

نسخه‌ی پولی Zorin OS، در مقایسه با نسخه‌ی Zorin OS Core، امکانات بیشتری مانند نرم‌افزارهای اضافی، پشتیبانی اختصاصی و طرح‌های پریمیوم دسکتاپ (ویندوز ۱۱، macOS، ChromeOS و Classic) دارد. این نسخه، برای افرادی که به‌دنبال تجربه‌ی بهتری از ترکیب لینوکس و ویندوز هستند، گزینه‌ی کارآمدتری نسبت‌به نسخه‌های رایگان است. قیمت این نسخه، ۴۸ دلار است و صرفاً یک‌بار این مبلغ را پرداخت می‌کنید.

محیط سیستم عامل Zorin OS Pro
Zorin

Zorin OS Lite

اگر کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما قدیمی است و سخت‌افزار مناسبی برای نصب Zorin OS Core ندارد؛ می‌توانید از Zorin OS Lite استفاده کنید که تقریباً همان امکانات نسخه‌ی Core را در اختیارتان قرار می‌دهد، اما برای اجراشدن، نیازی به سخت‌افزار قدرتمند ندارد. تا ژوئن سال ۲۰۲۹ (خرداد و تیر ۱۴۰۸) و هم‌زمان با انتشار Zorin OS سری ۱۷ و ۱۸، این نسخه نیز در کنار نسخه‌های Core و Pro عرضه می‌شود، اما پس‌از این تاریخ، عرضه‌ی آن متوقف می‌شود و باید یکی از دو نسخه‌ی Core یا Pro را انتخاب کنید.

محیط سیستم عامل Zorin OS Lite
Zorin

Zorin OS Education

این نسخه به‌طور خاص، برای مدارس و معلمان طراحی شده است و ابزارهای آموزشی متنوعی را برای کمک به تدریس دروس مختلف مانند ریاضی، علوم، زبان، موسیقی، برنامه‌نویسی، جغرافیا و موارد دیگر در اختیار مربیان قرار می‌دهد تا با استفاده از آن‌ها، بتوانند بهتر و کارآمدتر، مطالب درسی را تدریس کنند.

محیط سیستم عامل Zorin OS Education
Zorin

مزایا و معایب Zorin OS

پیش‌از امتحان‌ کردن هر قابلیت یا محصول جدیدی، بهتر است با مزایا و معایب آن آشنا شوید تا بتوانید در مورد استفاده یا عدم استفاده از آن قابلیت یا محصول، اطمینان خاطر بیشتری داشته باشید؛ قاعده‌ای که Zorin OS نیز از آن مستثنی نیست.

مزایای Zorin OS

  • ارائه‌ی طرح‌های متنوع دسکتاپ ویندوز و macOS
  • نصب آسان از طریق فلش USB
  • جفت‌شدن تلفن‌های هوشمند با کامپیوتر و لپ‌تاپ از طریق Zorin Connect
  • عملکرد روان و قوی
  • سازگاری با ویندوز
  • ارائه‌ی ابزارهای متنوع و پیشرفته در نسخه‌های مختلف به کاربران

معایب Zorin OS

  • محدودیت در سفارشی‌سازی سیستم‌عامل و نزدیک‌شدن بیشتر به ظاهر لینوکس
  • پیچیدگی فرایند سفارشی کردن سیستم‌عامل از طریق خط فرمان
  • محدودیت در پشتیبانی از بازی‌های سرویس Steam
  • عدم فعال‌سازی فایروال به‌صورت پیش‌فرض

نصب Zorin OS روی کامپیوتر و لپ‌تاپ

برای نصب و راه‌اندازی نسخه‌های مختلف Zorin OS روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود، نیاز به رعایت پیش‌نیازهایی دارید که عملکرد روان و بدون مشکل این سیستم‌عامل را تضمین کند. در ادامه، مشخصات سخت‌افزاری مورد نیاز برای نصب Zorin OS را در هر چهار نسخه‌ی این سیستم‌عامل معرفی می‌کنیم و پس از آن، به سراغ آموزش مراحل نصب Zorin OS خواهیم رفت.

سخت‌افزار مورد نیاز برای نصب Zorin OS

  • پردازنده: پردازنده‌ی دو هسته‌ای یک گیگاهرتز و ۶۴ بیتی Intel/AMD
  • حافظه‌ی رم: ۱٫۵ گیگابایت (برای نسخه‌ی Lite) و ۸ گیگابایت برای نسخه‌های Education و Core و Pro
  • فضای ذخیره‌سازی: ۸ گیگابایت (برای نسخه‌ی Lite) یا ۱۵ گیگابایت (نسخه‌ی Core) یا ۳۲ گیگابایت (نسخه‌ی Education) یا ۴۰ گیگابایت (نسخه‌ی Pro)

نکات مهم برای نصب Zorin OS

  • کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما باید در هنگام نصب Zorin OS به اینترنت متصل باشد تا نرم‌افزارهای مورد نیاز، بدون مشکل دانلود و نصب شوند.
  • اگر می‌خواهید Zorin OS را در کنار سیستم‌عامل فعلی دستگاه نصب کنید، باید در زمان بوت شدن منوی نصب، گزینه‌ی Install Zorin OS alongside [your current operating system] را انتخاب کرده و پس از کلیک روی Continue، میزان فضایی را که برای نصب Zorin OS در نظر گرفته‌اید، انتخاب کنید.
  • درصورتی‌که می‌خواهید صرفاً Zorin OS را روی دستگاه خود نصب کنید، در زمان بوت شدن Zorin OS، گزینه‌ی Erase disk and install Zorin OS را انتخاب کرده و روی Install Now کلیک کنید.

مراحل نصب Zorin OS روی ویندوز و مک

  • نسخه‌ی دلخواه از سیستم‌عامل Zorin OS را از طریق لینک زیر دانلود کنید:
  • برای نصب Zorin OS روی کامپیوتر و لپ‌تاپ ویندوزی یا مک‌بوک خود از طریق فلش USB، ابتدا باید یک درایو بوتیبل USB ایجاد کنید. برای اینکار، می‌توانید از روش‌های متنوعی استفاده کنید، اما یکی از ساده‌ترین آن‌ها، نرم‌افزار balenaEtcher است. پس‌از انتخاب یک فلش USB با حداقل فضای ذخیره‌سازی ۱۶ گیگابایت، اطلاعات فلش را به‌طور کامل پاک‌کرده و پس‌از آن، از طریق لینک زیر نرم‌افزار balenaEtcher را دانلود کنید.
  • فایل دانلودشده را اجرا کنید.
  • از بخش نشان‌داده‌شده در تصویر زیر، روی گزینه‌ی Flash from file کلیک کنید.
نصب Zorin OS روی کامپیوتر و لپ‌تاپ مرحله اول
Zorin
  • فایل iso نسخه‌ای از Zorin را که قبلاً دانلود کرده بودید، انتخاب کنید.
  • روی گزینه‌ی Select target کلیک کرده و فلش USB متصل به کامپیوتر را انتخاب کنید.
نصب Zorin OS روی کامپیوتر و لپ‌تاپ مرحله دوم
Zorin
  • گزینه‌ی Flash را انتخاب کنید تا فایل iso سیستم‌عامل Zorin روی فلش USB کپی شود.
نصب Zorin OS روی کامپیوتر و لپ‌تاپ مرحله سوم
Zorin

نکته‌ی مهم: به‌جای استفاده از balenaEtcher، می‌توانید از نرم‌افزارهای USBImager یا Rufus (در ویندوز) یا Popsicle (در لینوکس) برای آماده‌کردن فلش USB استفاده کنید.

  • کامیپوتر یا لپ‌تاپی را که می‌خواهید Zorin OS روی آن نصب شود، خاموش کنید. دقت داشته باشید که سیستم شما باید به‌طور کامل خاموش شود و روی حالت‌های Sleep یا Hibernate نباشد. علاوه‌بر این، اگر از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، بهتر است در طول مراحل نصب Zorin OS، لپ‌تاپ شما به آداپتور متصل باشد.
  • سیستم خود را روشن کرده و وارد تنظیمات بایوس شوید. ورود به بایوس در انواع لپ‌تاپ و کامپیوترهای مختلف، کمی با یکدیگر متفاوت است، اما در اغلب موارد، با فشار دادن مکرر یکی از کلیدهای Esc ،F12،F11،F10،F2،F1 یا Delete وارد منوی بایوس می‌شوید.
  • در منوی بوت BIOS یا UEFI سیستم خود، از سربرگ Boot به‌دنبال گزینه‌ای بگردید که کلمات EFI یا USB یا نام سازنده‌ی فلش درایو در آن باشد. پس‌از انتخاب این گزینه از طریق کلیدهای جهتی روی صفحه‌کلید، گزینه‌ی اینتر را فشار دهید تا سیستم از روی فلش USB بوت شود.
  • در مک‌بوک‌ها گاهی ممکن است در منوی بوت، درایو مربوط‌به فلش USB با عنوان Windows نمایش داده شود.
  • با استفاده از کلید اینتر، گزینه‌ی Try or Install Zorin OS را در منوی بوت Zorin OS انتخاب کنید.
نصب Zorin OS روی کامپیوتر و لپ‌تاپ مرحله ششم
زومیت

توجه: درصورتی‌که دستگاه شما مجهز به یکی از مدل‌های جدید کارت گرافیک انویدیا است، باید با استفاده از کلیدهای جهتی روی صفحه‌کلید، گزینه‌ی Try or Install Zorin OS (modern NVIDIA drivers) را در منوی بوت Zorin OS انتخاب کنید تا این سیستم‌عامل، هماهنگ با درایورهای اختصاصی کارت گرافیک انویدیا بوت و نصب شود.

  • روی گزینه‌ی Install Zorin OS کلیک کنید.
نصب Zorin OS روی کامپیوتر و لپ‌تاپ مرحله هفتم
زومیت

نکته‌ی مهم: با انتخاب گزینه‌ی Try Zorin OS، می‌توانید درایو Zorin OS را پیش‌از نصب روی دستگاه خود، امتحان کنید. توجه داشته باشید که فرایند نصب از طریق فلش USB کمی کند است، پس بهتر است صبور باشید تا نصب به‌صورت صحیح پیش برود.

  • زبان مورد نظر خود را برای کیبورد Zorin OS انتخاب کرده و روی گزینه‌ی Continue کلیک کنید.
نصب Zorin OS روی کامپیوتر و لپ‌تاپ مرحله هشتم
زومیت
  • تیک گزینه‌ی اول را مطابق تصویر فعال کرده و دوباره روی گزینه‌ی Continue کلیک کنید.
نصب Zorin OS روی کامپیوتر و لپ‌تاپ مرحله نهم
زومیت
  • تیک گزینه‌ی Erase disk and Install Zorin OS را بزنید و روی گزینه‌ی Install Now کلیک کنید.
نصب Zorin OS روی کامپیوتر و لپ‌تاپ مرحله دهم
زومیت
  • مسیر مربوط‌به فلش USB خود را انتخاب کنید.
نصب Zorin OS روی کامپیوتر و لپ‌تاپ مرحله یازدهم
زومیت
  • در پنجره‌ی نمایش‌داده‌شده روی گزینه‌ی Continue کلیک کنید.
نصب Zorin OS روی کامپیوتر و لپ‌تاپ مرحله دوازدهم
زومیت
  • کشور خود را انتخاب کرده و دوباره روی گزینه‌ی Continue کلیک کنید.
نصب Zorin OS روی کامپیوتر و لپ‌تاپ مرحله سیزدهم
زومیت
  • اطلاعات خواسته‌ شده را وارد کرده و گزینه‌ی Continue را انتخاب کنید.
نصب Zorin OS روی کامپیوتر و لپ‌تاپ مرحله چهاردهم
زومیت
  • صبر کنید تا مراحل نصب به اتمام برسد.
نصب Zorin OS روی کامپیوتر و لپ‌تاپ مرحله پانزدهم
زومیت
  • روی Restart Now کلیک کنید تا دستگاه دوباره راه‌اندازی شود.
نصب Zorin OS روی کامپیوتر و لپ‌تاپ مرحله شانزدهم
زومیت
  • اگر می‌خواهید توسط راهنما، با بخش‌های مختلف Zorin OS آشنا شوید، روی Start Tour کلیک کنید؛ در غیر این صورت، گزینه‌ی No Thanks را انتخاب کنید.
نصب Zorin OS روی کامپیوتر و لپ‌تاپ مرحله هفدهم
زومیت
  • منوی استارت Zorin OS پس‌از نصب اولیه، مشابه تصویر زیر است. درصورتی‌که می‌خواهید ظاهر این بخش و سایر قسمت‌های سیستم‌عامل را تغییر دهید، به مرحله‌ی بعد بروید.
نصب Zorin OS روی کامپیوتر و لپ‌تاپ مرحله هجدهم
زومیت
  • روی نوار وظیفه (Task Bar) کلیک راست کرده و گزینه‌ی Zorin Appearance را انتخاب کنید.
نصب Zorin OS روی کامپیوتر و لپ‌تاپ مرحله نوزدهم
زومیت
  • از بخش Layout می‌توانید براساس سلیقه خودتان، یکی از چیدمان‌های موجود را انتخاب کنید.
نصب Zorin OS روی کامپیوتر و لپ‌تاپ مرحله بیستم
زومیت

آیا نصب Zorin OS جایگزین مناسبی برای لینوکس است؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم، Zorin OS اگرچه یک سیستم‌عامل جذاب است، اما در مقایسه با لینوکس، قابلیت‌های کمتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از طرفی، برخلاف سایر توزیع‌های لینوکس آزاد و متن‌باز نیست و همین عامل، یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌های Zorin OS است.

برای کاربران مبتدی لینوکس یا افرادی که به دنبال قابلیت‌های عمومی‌تر لینوکس هستند و تمایلی به مهاجرت از ویندوز یا macOS به لینوکس ندارند، Zorin OS انتخاب بسیار خوبی است که به‌جز نسخه‌ی Pro، امکانات قابل‌توجهی را به‌صورت رایگان به کاربران ارائه می‌دهد. در مقابل، اگر به‌دنبال پیاده‌سازی پروژه‌های مختلف بر بستر لینوکس هستید، Zorin OS برای شما مناسب نیست و توصیه می‌کنیم، سیستم‌عامل اصلی دستگاه خود را به توزیع‌های متداول لینوکس تغییر دهید.

نظر شما درباره‌ی Zorin OS چیست؟ تابه‌حال با این سیستم‌عامل کار کرده‌اید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات