مایکروسافت پشتیبانی از سیستم‌عامل محبوب ویندوز ۱۰ را دقیقاً یک‌سال بعد متوقف می‌کند

سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳
مطالعه 2 دقیقه
مردی درحال تبلیغ ویندوز ۱۰ روی چمپ لپ تاپ
اگر همچنان از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، شاید وقت آن رسیده باشد که سیستم‌عامل خود را به ویندوز ۱۱ ارتقاء دهید.
تبلیغات

مایکروسافت دقیقاً یک سال دیگر به پشتیبانی از ویندوز ۱۰ پایان خواهد داد. چنین اتفاقی که نشان از پایان عمر (EOL) سیستم‌عامل مذکور دارد، برای کاربران پیامدهای مهمی به‌همراه خواهد داشت. با اتمام پشتیبانی، دیگر خبری از به‌روزرسانی‌های امنیتی، پشتیبانی فنی یا رفع باگ‌های نرم‌افزاری نخواهد بود. کاربرانی که بعد از این تاریخ همچنان به استفاده از ویندوز ۱۰ اصرار داشته باشند، خود را در معرض خطرات امنیتی جدی قرار می‌دهند؛ زیرا وصله‌های امنیتی جدیدی برای آن منتشر نخواهد شد.

طبق آمار StatCounter، ویندوز ۱۰ همچنان با سهم بازار ۶۲٫۷ درصدی، پراستفاده‌ترین سیستم‌عامل به‌شمار می‌رود. در مقام‌ مقایسه، ویندوز ۱۱ با گذشت سه سال از انتشار عمومی آن، ۳۳ درصد از سهم بازار را دراختیار دارد. جالب‌تر اینکه ویندوز ۷ طرفداران خاص خود را دارد و ۲٫۸ درصد از کاربران همچنان به این سیستم‌عامل قدیمی وفادار مانده‌اند.

با پایان‌یافتن پشتیبانی رسمی از ویندوز ۱۰، مایکروسافت دیگر به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای این سیستم‌عامل ارائه نخواهد کرد؛ یعنی هرگونه آسیب‌پذیری امنیتی جدیدی که در ویندوز ۱۰ کشف شود، رفع نخواهد شد و چنین سیستم‌هایی طعمه‌‌ی آسانی برای بدافزارها، ویروس‌ها و انواع حملات سایبری به‌شمار می‌روند. همان‌طور که با پایان عمر ویندوز XP و ویندوز ۷ شاهد بودیم، به‌مرور زمان نرم‌افزارها، درایورها و حتی تجهیزات جانبی متفرقه نیز پشتیبانی از ویندوز ۱۰ را متوقف خواهند کرد.

فقدان به‌روزرسانی‌های مداوم می‌تواند منجر به افت عملکرد سیستم‌عامل شود، زیرا سخت‌افزار و نرم‌افزارهای جدید با ویندوز ۱۰ سازگاری نخواهند داشت. هرچند نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس می‌توانند برخی از خطرات را کاهش دهند، اما در برابر آسیب‌پذیری‌های عمیق سیستم‌عامل در سطح هسته کار زیادی از آن‌ها بر نمی‌آید.

برای کاربرانی که همچنان از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند، چند راهکار وجود دارد. ساده‌ترین گزینه، ارتقاء به ویندوز ۱۱ است که برای کاربران ویندوز ۱۰ با سخت‌افزار سازگار، به‌صورت رایگان در دسترس قرار دارد و دسترسی مداوم به آپدیت‌های امنیتی و ویژگی‌های جدید برای سال‌های آینده را تضمین می‌کند. به‌هرحال، ویندوز ۱۱ الزامات سخت‌افزاری سخت‌گیرانه‌تری دارد و برخی کامپیوترها قادر به اجرای آن نیستند.

برای کسانی که همچنان تمایل به استفاده‌ی طولانی‌تر از ویندوز ۱۰ دارند، مایکروسافت پشتیبانی پولی را تا سه سال دیگر یعنی تا اکتبر ۲۰۲۸ (مهر و آبان ۱۴۰۷) ارائه خواهد کرد که البته این گزینه عمدتاً برای مشتریان سازمانی در نظر گرفته شده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات