اپل تا چه زمانی مک‌های اینتل را پشتیبانی می‌کند؟

دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
نمای بالا لپ تاپ مک بوک پرو 14 اینچی 2021 اپل / Apple MacBook Pro 14 2021 M1 Max
اپل برای محصولات مختلف خود معمولاً تا پنج سال پشتیبانی نرم‌افزاری ارائه می‌دهد اما مک‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل تا چه‌مدت دیگر پشتیبانی می‌شوند؟
تبلیغات

اپل از سال ۲۰۲۰ مدل‌های مختلف مک را به تراشه‌های اختصاصی خود مجهز کرد و این روند را در سال ۲۰۲۳ به‌طور کامل به‌پایان رساند. با شروع انتقال، پشتیبانی از مک‌هایی مبتنی‌بر پردازنده اینتل در نسخه‌های جدیدتر macOS متوقف شد. اکنون سؤال مهمی مطرح می‌شود؛ پشتیبانی نرم‌افزاری مک‌های اینتلی تا چه مدت دیگر ادامه خواهد داشت؟

اپل برای اکثر دستگاه‌های خود حدود ۵ سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری ارائه می‌دهد. با جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل مک یعنی macOS Sequoia، فقط تعداد محدودی از دستگاه‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل همچنان پشتیبانی می‌شوند که لیست آن‌ها در ادامه آورده شده است:

تقریباً تمام مک‌های اینتلی اپل که همچنان از پشتیبانی نرم‌افزاری این شرکت بهره می‌برند، درست قبل از مهاجرت غول فناوری کوپرتینویی به تراشه‌های اختصاصی سری M عرضه شده‌اند. مدل‌های مختلف مک‌بوک پرو تا به امروز بیشترین دوره‌ی پشتیبانی را دریافت کرده‌اند، به طوری که مدل‌های ۲۰۱۸ آن همچنان پشتیبانی می‌شوند.

آی‌مک پرو در WWDC 2017 معرفی و در دسامبر (آذر و دی ۱۳۹۶) همان سال به بازار عرضه شد. قطعاً دوره‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری دستگاه مذکور فراتر از ۵ تا ۶ سال است، اما به‌نظر می‌رسد اپل همچنان می‌خواهد به مشتریان حرفه‌ای که از این کامپیوتر استفاده می‌کنند، خدمات ارائه دهد.

به احتمال زیاد، نسخه‌ی ۲۰۲۵ سیستم‌عامل مک همچنان از آخرین گروه از مک‌های اینتلی پشتیبانی خواهد کرد تا بدین‌ترتیب حداقل از ۵ سال پشتیبانی بهره ببرند.

به‌نوشته‌ی 9to5Mac، لیست مک‌های اینتلی که اپل تا یک‌ سال آینده همچنان از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، احتمالاً با لیست دستگاه‌های پشتیبانی‌شده در macOS 16 شباهت زیادی خواهد داشت. البته احتمال دارد این شرکت در آپدیت بعدی سیستم‌عامل خود پشتیبانی از چند مدل ازجمله آی‌مک ۲۰۱۹ یا مک مینی ۲۰۱۸ را متوقف کند.

انتظار می‌رود macOS 17 در سال ۲۰۲۶ اولین نسخه‌ی سیستم‌عامل مک باشد که به‌طور کاملاً انحصاری از تراشه‌های سری M اپل پشتیبانی می‌کند. این اتفاق، ۶ سال پس از آغاز مهاجرت اپل به تراشه‌های اختصاصی خودش رقم خواهد خورد. نکته‌ی مهم دیگر اینکه بیش از ۳ سال از توقف فروش آخرین مک اینتلی در فروشگاه‌های اپل می‌گذرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات