از این اشتباهات در عکاسی لنداسکیپ بپرهیزید
جستوجوهای طولانیمدت برای ترکیببندی در وضعیتی غیرایدئال و حرکات و فعالیتهای سریع و سخت در تلاش برای شکار لحظهای زودگذر پیش از تغییر عناصر، بخشی اجتنابناپذیر از عکاسی منظره است که این شاخهی عکاسی را از دیگر شاخهها بسیار دشوارتر و نیازمند استقامت بیشتر میسازد. جدیدترین ویدئو منتشرشده از نیگل دنسون، عکاس منظره، او را در حال عکاسی در دیستریکت لیک (District Lake) انگلستان و تعقیب پنجرههای کوچکی از نور نشان میدهد و درنهایت، موفق نمیشود عکس دلخواهش بگیرد.
اشتباه دنسون این است که بهجای تمرکز بیشتر روی یک یا دو ترکیببندی اصلی در عکاسی لنداسکیپ، تلاش میکند کارهایی زیاد و اضافی انجام دهد. همانطورکه او در ویدئو مذکور توضیح میدهد، خودش را بیشازحد مشغول میکند و پهپاد را بهپرواز درمیآورد و فیلمبرداری و عکاسی میکند. درحالیکه هدف اصلی او عکاسی از منظرهای زیبا بود، بهدلیل فعالیتهای خلاقانهی دیگر دائما خود را در موقعیتی میدید که نور برای عکاسی مناسب نبود. امروزه، این حالت برای بسیاری از افراد خلاق پیش میآید.
بهتر است هنگام عکاسی لنداسکیپ فقط روی یک یا دو ترکیببندی تمرکز کنید و بهدنبال گرفتن عکسها و ویدئوهای زیاد در زمان محدود نباشید
درواقع با وجود تجهیزات عکاسی متنوعی که دراختیار عکاسان لنداسکیپ است، بسیاری از آنها سعی میکنند همزمان تایملپس بگیرند، فیلمبرداری کنند، پهپادشان را کنترل کنند و پشتصحنهی کارشان را نیز بهتصویر بکشند؛ بنابراین تمرکزشان را روی اهداف اصلی، یعنی همان عکاسی منظره را از دست میدهند. دنسون در انتهای فیلمی که از سفر چندروزهاش به دیستریک لیک گرفته بود، بخشی اضافه کرده است که در آن میگوید هیچکدام از عکسهایش در آن سفر، آن چیزی نبوده که میخواسته است و سپس دلایل این شکستش را اینگونه توصیف میکند:
در ابتدا، برنامهریزی کرده بودم به دیستریکت لیک بروم تا در ۲۴ ساعت، دو ویدئو ضبط کنم. میخواستم یک برداشت در عصر داشته باشم؛ ولی نور ضعیف بود و واقعا حسوحال انجامش را نداشتم. سپس، چند عکس گرفتم و به این فکر کردم که بهجای ضبط دو ویدئو، فیلمی از ۲۴ ساعتی بسازم که در آنجا مشغول عکاسی هستم. هدفم این بود که مثلا در فیلم بگویم در هر زمانی، در چه مکانی بودهام و عکسهایی را نمایش دهم که از آنجا گرفتم. بااینحال، گاهی وقتها انجام چنین کاری ممکن نیست. فیلمی که درست کردم، خوب بود؛ ولی مسئلهی مهم این است که از عکسهایی که گرفتم، راضی نیستم. میدانستم اگر در انتهای روز به منطقهی هلم کرگ (Helm Crag) بروم، فرصت مغتنمی برای گرفتن چند عکس دیدنی دارم؛ ولی تلاش میکردم همزمان کارهای زیادی انجام دهم.بهتازگی پهپاد جدید موویک ۲ (Marvic 2) خریدهام و طبیعتا خیلی ذوق داشتم آن را بهپرواز درآورم و در ویدئو اصلی، چند بار به آن اشاره کنم؛ اما مشکل این بود که هروقت نور مطلوب بود، مشغول بهپروازدرآوردن پهپاد بودم و بهشدت تلاش میکردم چند کار را همزمان انجام دهم. ساخت ویدئو همیشه دشوار است؛ اما وقتی تلاش میکنید تنظمات پهپاد جدید را بفهمید و میکوشید روی آن تمرکز کنید و درعینحال فیلم هم ضبط کنید و چند تا عکس باکیفیت هم بگیرید، نتیجهی کار اصلا دلچسب نخواهد شد.مقالههای مرتبط:راهنمای عکاسی حرفهای از طبیعت و مناظر طبیعیبیان احساسات شخصی در عکاسی منظرهمعمولا اولویت اول من عکسها هستند؛ بنابراین، تلاش میکنم بهترین عکسهایی که میتوانم، بگیرم و کمی هم فیلمبرداری کنم یا اینکه خودم را به محل مدنظر برسانم و تلاش میکنم اول عکس بگیرم؛ زیرا احساس میکنم عکسها هستند که واقعا مرا خشنود میکنند و طبیعتا اگر عکسهای باکیفیتی نگیرم، احساس رضایت نخواهم کرد. مشکلی ندارم اگر عکسهای دیدنی نگرفتم، دلیل آنها را توضیح دهم و عکسهای بیکیفیتم را توجیه کنم؛ ولی کمی ناراحت شدم؛ زیرا نتوانستم عکسهایی بگیرم که آن مکان و نور در آن مکان لیاقتش را داشت. بااینحال، چند عکس پهپادی مناسب گرفتم.درسی که از این سفر گرفتم، این بود که تلاش نکنم همزمان چندین کار انجام دهم و بهدنبال پیداکردن ترکیببندیهای متعدد نباشم. تلاش میکردم همزمان فیلمبرداری کنم و عکس بگیرم و پهپاد در حال پرواز را کنترل کنم. اشتباهی که اکثر عکاسان لنداسکیپ مرتکب میشوند، این است که به مکان جدیدی میروند و تلاش میکنند تعداد زیادی عکس بگیرند. پیشنهاد من این است که اگر به مکان جدیدی میروید، زمان زیادی آنجا بگذرانید و تنها روی یک یا دو ترکیببندی تمرکز کنید. فکر میکنم متوجه خواهید شد بدینترتیب عکسهای باکیفیتتری ثبت میکنید.
نظرات