رهبر بازار اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران کیست؟
تبلیغات درست و موفق تبلیغاتی است که بر اساس نیازسنجی از جامعهی هدف و در قالبهای نوین و کارآمد صورت گیرد. براین اساس در دنیای امروز شرکتهایی موفقتر هستند که بتوانند جدیدترین روشهای تبلیغاتی را در اجرای پروژههای تبلیغاتی خود به کار ببندند. شاید تا دیروز مؤثرترین راه برای تبلیغ یک محصول، نشان دادن آن در رسانههای جمعی نظیر صدا و سیما و یا نصب بنرها و بیلبوردهایی در سطح شهر محسوب میشد؛ اما این روشها امروزه کمتر کاربرد دارند و نسبت به هزینهای که صرف آنها میشود، دستاورد مهمی را در پی ندارند. برخی از محصولات بصورت شبانهروزی از تلویزیون تبلیغ میشوند، اما بعد از مدتی تقلبی بودن آنها بر همه روشن میشود؛ یا اینکه به خاطر تبلیغات وسیعی که یک برند در سطح شهر انجام میدهد، افراد تصمیم به استفاده از آن محصول میگیرند اما وقتی از نزدیک با آن مواجه میشوند، در مییابند که همهی تبلیغات پوشالی بودهاند! از این دست تجارب ناخوشایند برای همهی ما کم و بیش اتفاق افتاده و سبب شده که به راحتی نتوانیم به هر تبلیغی اعتماد کنیم. این تجربهها بازاریابان را نیز به فکر انداخته است؛ به فکر ارائهی روشهای نوین که هم بتوانند مورد اعتماد مشتری قرار گیرند و هم برای صاحبان کسب و کار سودآوری بالایی داشته باشند. یکی از این روشها روشی موسوم به اینفلوئنسر مارکتینگ است.
اینفلوئنسر مارکتینگ که در فارسی به بازاریابی تأثیرگذار شناخته میشود، روشی است که در آن اینفلوئنسرها نقش بسزایی در معرفی محصول و جذب مخاطب ایفا میکنند. اینفلوئنسرها همان افراد تأثیرگذار در شبکههای اجتماعی هستند که به خاطر شهرتشان، نزد عموم افراد جامعه شناخته شده هستند و به خاطر محبوبیتی که دارند، مورد اعتماد همگان قرار میگیرند. اینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعی هزاران دنبالکننده دارند که این دنبالکنندهها به نوعی علاقهمندان آنها نیز محسوب میشوند. این دنبالکنندگان مایل هستند بدانند که شخص مورد علاقهشان چگونه زندگی میکند؛ چه مدل لباسهایی را میپوشد؛ چه عطرهایی را انتخاب میکند؛ به کدام رستورانها میرود؛ از کدام کافی شاپها خوشش میآید؛ به مطالعهی چه کتابهایی علاقهمند است و... . به همین خاطر مردم نسبت به تبلیغاتی که اینفلوئنسرها انجام میدهند، مشتاق هستند؛ چرا که میدانند که این افراد مطرح و برجسته اعتبار خود را به خاطر محصولات نامرغوب و بیکیفیت خرج نمیکنند و این مورد میانبری فوق العاده برای بازاریابی دهان به دهان است.
موضوع اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران بیشتر بواسطهی فعالیتهای یک شرکت تبلیغاتی به نام شرکت چنکا شناخته شده است. شرکت تبلیغاتی چنکا یکی از دستاوردهای مرکز فناوریهای پیشرفتهی دانشگاه صنعتی شریف است که با استفاده از فناوریهای دادهمحور در زمینهی اینفلوئنسر مارکتینگ فعالیت میکند. این شرکت با دسترسی به جامعهی چند هزار نفری از اینفلوئنسرهای ایران به کسب و کارها در زمینهی اینفلوئنسر مارکتینگ از طریق تبلیغات در اینستاگرام سرویس ارائه میکند.
یکی از امتیازات مهم شرکت چنکا دسترسی مناسب به جامعهی کاربران اینستاگرامی ایران متشکل از ۲۸ میلیون کاربر است. این شرکت قادر است برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی در موضوعات مختلف جامعهی هدفمندی را متناسب با موضوع انتخاب کرده و از این طریق تبلیغات اثربخش را برای کسب و کارها به ارمغان آورد. چنکا به دلیل سابقهی درخشان فعالیت خود تنها شرکت تبلیغاتی در ایران است که بصورت رسمی توسط اینستاگرام تأیید شده است و تنها شرکت تبلیغاتی در ایران است که به API این شبکهی اجتماعی دسترسی دارد؛ مواردی مانند تأیید هویت، صحت عملکرد و... مستقیما توسط این شبکهی اجتماعی برای چنکا به تأیید میرسند. شرکت تبلیغاتی چنکا پلنهای متنوعی را برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک طرحریزی و اجرا میکند. این شرکت با بکارگرفتن نیروهای متخصص در حوزهی دیجیتال مارکتینگ توانسته پیشروی ارائهی خدمات بازاریابی دیجیتال در زمینهی اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران باشد.
بر اساس آمارها حدود 80 درصد از کاربران ایرانی فعال، روزانه ۵ بار به اینستاگرام سر میزنند و به طور میانگین ۱۷ دقیقه از زمان خود را در این شبکهی اجتماعی صرف بازدید از پستهای به اشتراک گذاشته شده میکنند. استفاده از این ظرفیت بزرگ یعنی تبلیغات در اینستاگرام قطعاً میتواند تحول بزرگی در حیطهی بازاریابی کسب و کارهای ایرانی بوجود آورد و این یکی از اهدافی است که چنکا دنبال میکند. در حال حاضر این شرکت تنها شرکت تبلیغاتی ایران است که در زمینهی اینفلوئنسر مارکتینگ بهصورت حرفهای و رسمی فعالیت دارد. شرکت چنکا تاکنون کمپینهای خود را با موفقیت برگزار کرده است و به خاطر کیفیت همه جانبهی کمپینهای اجرا شده، مورد اعتماد برندهای بزرگ ایران قرار گرفته است. برندهای معتبر ایرانی همچون اسنپ فود، علی بابا، فیلیمو و بسیاری از سرمایهگذاران داخلی و بینالمللی از جمله کسانی هستند که عملکرد موفق شرکت تبلیغاتی چنکا را امضا کردهاند و ترجیح میدهند پروژههای تبلیغاتی خود را به این شرکت بسپارند؛ زیرا ایمان دارند که حرفهایها تنها باید از حرفهایها کمک بخواهند.