چگونه لوگو سرنوشت یک برند را تغییر می دهد؟
از نظر مدیران سنتی، لوگو یک عکس و نوشتهای از نام یک برند است، اما حرفهای های مدیریت به خوبی میدانند که لوگو عصاره محتوا و درون مایه یک کسب و کار است، به بیان دقیقتر لوگو میبایست در کمتر از یک ثانیه، یک برند را در ذهن مخاطب جاودانه کند.
در ادامه این مطلب به این نکته اشاره میشود که چگونه یک لوگوی استاندارد میتواند یک کسب و کار را به عرش برساند و چگونه نسخه غیر اصولی آن کسب و کار شما را فارغ از کیفیت خدمات و محصول به زمین می زند. با ما همراه باشید..
تاثیرگذاری لوگو حرفهای در برخورد اول
به اصطلاح به آن First Impression میگویند که با عبارت تاثیر برخورد اول معادلسازی می گردد.
تا به حال به این نکته توجه کردهاید که وقتی یک نفر را برای اولین بار ملاقات می کنیم و رفتار و ظاهرش به دلمان نمینشیند، تا آخر عمر همین حس را به او داریم؟ حتی وقتی با او آشنا شویم و بیشتر بشناسیم و بدانیم که انسان بدی هم نیست، با این وجود تصویر نچسب و کدر اولیه در ذهنمان جولان میدهد.
آری، برند شما از طریق لوگو، ظاهر سربرگ، شکل وبسایت و به طور کلی هویت بصری آن تاثیر اولیه و ابدی را در ذهن مخاطب ایجاد میکند. حالا دوست دارید که آن انسانی باشید که در چند لحظه دل طرف را به دست می آورد و محبوب می شود یا آن شخصی که هرچه سعی میکند نمیتواند تاثیر خوب و مثبتی داشته باشد؟
من حرفه ای هستم؛ باور کن
شاید شخصی را واقعا دوست داشته باشید، ولی به آن ایمان پیدا نکنید.
برند شما شاید دوست داشتنی باشد، ولی در صورتی که حرفهای به نظر نیاید، برای ارتباط بیشتر و همکاریهای جدی انتخاب نخواهد شد. اجازه دهید به این صورت عنوان کنیم، اگر حرفهای نباشید تا ابد برای مخاطب یک دوست معمولی باقی خواهید ماند. آیا این چیزی هست که در رابطه دوست دارید؟
یک لوگو به تنهایی می تواند ظاهر برند و کسب و کار شما را حرفهای نشان دهد، اگر یک لوگوی حرفهای و استاندارد داشته باشید، نیازی نیست خیلی تلاش کنید که کارهای جدی را جذب کنید، چون خود آنها به سمت شما سرازیر میشوند.
لوگو، حرف آخر را اول میزند
آیا تا به حال جایی خوانده یا شنیدهاید که برندهایی مانند کوکاکولا یا اپل مقالهای نوشته باشند که طی آن چرایی خرید محصولات این کمپانیها را تشریح کند؟ به نظر میرسد مشتری این برندها شدن یک امر واضح و روشن است و نیازی به بحث ندارد و خود شما دلیل این امر را بهتر می دانید؛ چون لوگو و هویت بصری این شرکتها آنقدر قوی و قدرتمند هستند که از دوردست ها هم قابل شناسایی است، آیا شما هم چنین چیزی را برای برند خود می پسندید؟
لوگو چگونه مانند شمشیر دو لبه عمل میکند؟
فرض کنید به یک کنفرانس خیلی مهم دعوت شدهاید، نه آمادگی برای سخنرانی دارید، نه لباس مناسب تهیه کردهاید و نه سر وقت رسیدهاید؛ در این شرایط عقل سلیم به شما می گوید که باید عذرخواهی کرد و در آن مراسم حضور پیدا نکرد، اما شاید یک نفر هم با لباس ژولیده به آن کنفرانس برود، دیر برسد، چند دقیقهای پشت تریبون قرار بگیرد، اما در این عصر تکنولوژی قطعا تا آخر عمر مضحکه عام و خاص خواهد شد.
لوگو یک پیتزا نیست که بدش هم شما را سیر کند، اگر برند شما لوگو نداشته باشد، خیلی بهتر است تا اینکه از یک لوگوی بد، کپی و غیر استاندارد استفاده کنید، اما اگر یک لوگوی حرفهای و منحصر به فرد داشته باشید و بتوانید هویت بصری قابل احترامی ایجاد کنید اولین و مهمترین گام موفقیت برند خود را بر داشتهاید.
در نهایت، طراحی لوگو حرفهای و استاندارد میتواند کسب و کارها را متحول کند
از این دست مقالات بسیار نوشته شده و نوشته خواهد شد، اما تنها شرکتهای محدودی هستند که اهمیت مساله را درک میکنند و به وادی مورد نظر ورود حرفه ای پیدا میکنند. برای حسن ختام باید اشارهای داشته باشیم به مجموعه آرمکده که طراحی لوگو و عناصر هویت بصری سازمانی را از قبیل بازسازی لوگوهای قدیمی، طراحی سربرگ و اوراق اداری، تعریف رنگ سازمانی، طراحی کتاب راهنمای لوگو (برند بوک) را به صورت تخصصی دنبال میکند و میکوشد تا برای برندهای در حال شکل گیری کشور، هویت بصری و لوگویی استاندارد در سطح جهانی ایجاد کند. در صورتی که به دنبال دریافت خدمات ذکر شده هستید، پیشنهاد میکنیم حتما با یک تیم تخصصی طراحی لوگو که در این زمینه فعالیت دارد مشورت کنید.