ویلیامز رکورددار سریعترین پیت استاپ تاریخ فرمول یک جهان
مسابقات فرمول یک، دارای مراحل مختلفی است که هر مرحله، جذابیت های مخصوص به خود را دارد، اما این رپورتاژ قصد دارد در مورد پیت استاپ صحبت کند.
در مسابقات فرمول یک وقتی صحبت از پیت استاپ می شود برای علاقمندان به این رشته نام تیم ویلیامز مارتینی در ذهن ها تداعی می شود. در ادامه مطلب ابتدا در مورد پیت استاپ صحبت خواهیم کرد و بعد به صورت اختصاصی به رکورد زنی پیت استاپ تیم ویلیامز و رکوردهای آن در گرند پری 2018 و دیگر موارد خواهیم پرداخت.
معنی پیت استاپ چیست ؟
پیت استاپ نوشتار فارسی که از دو واژه ی انگلیسی Pit stop است؛ pit به معنای گودال و Stop به معنای متوقف شدن؛ و در واقع معنای عامیانه آن را تفسیر نماییم همان چال سرویس می شود. در واقع در پیت استاپ، یک سری خدمات برای ادامه مسابقه به خودرو ارائه می شود.
پیت استاپ (Pitstop) یکی از مهمترین بخشهای موتوراسپرت است که بر اساس یک نظم و هماهنگی بالای تمامی اعضای تیم پایه ریزی می شود. و این هماهنگی نقش زیادی را در رکورد زنی و موفقیت یک تیم به همراه خواهد داشت.
جایگاه اصلی توقف خودرو اصطلاحاً پیت لین (Pitlane) نام دارد. در گذشته رانندها با راهنمایی یکی از اعضای تیم که با نام «مرد آبنبات چوبی» شناخته میشود در جایگاه قرار می گرفتند. نامگذاری این نام مستعار، شباهت بالای تابلوی راهنمایی مکانیک تیم با آبنبات چوبی است. این تابلو با دو نوشتهی، «توقف» و «دنده یک» در دو طرف راهنمای راننده است. اهمیت مرد آبنبات چوبی بهخصوص در شرایطی که چند خودرو به پیت استاپ وارد میشوند بیشتر میشود.
سال ۲۰۰۸ بود که فراری سیستم چراغ راهنمایی را بهجای مرد آبنبات چوبی معرفی کرد. فراری پس از حادثهی پیت استاپ فلیپه ماسا، دوباره به نیروی انسانی روی آورد اما همانطور که در مسابقات امروز میبینیم، سرانجام چراغهای راهنمایی جایگزین تابلوی مرد آبنبات چوبی شدند و مسئولیت این مکانیک در راهنمایی کلی بدون تابلوی قدیمی خلاصه میشود. حالا که با اصطلاحات و معنی پیت استاپ آشنا شدیم، می دانیم که سرعت پیت استاپ در قرار گرفتن خودرو در پیست و میزان موفقیت آن در کسب جایگاه بهتر چقدر اهمیت خواهد داشت.
رکورد سریعترین پیت استاپی که در تاریخ فرمول یک تا کنون ثبت گردیده در حال حاضر در اختیار تیم ویلیامز است. مکانیکهای این تیم در گرندپری آذربایجان سال ۲۰۱۶، تایرهای خودروی فلیپه ماسا را در زمان ۱.92 ثانیه تعویض کردند؛ که در این فیلم می بینید:
عملکرد اعضای تیم در پیت استاپ بهقدری مهم است که میتواند استراتژی کلی مسابقه را درگرگون کند. بهخصوص وقتیکه روند مسابقه با وجود خودروی مارشال و ایمنی مجازی و واقعی ترکیب میشود، پیت استاپ نقشی تعیینکننده دارد.
کسب چهار رتبه نخست تیم ویلیامز در پیت استاپ چهار گرند پری 2018
تیم ویلیامز با توجه به انجام فشردهترین تمرینات پیت استاپ، علاوه بر داشتن مربی ویژهی بدنسازی و فیزیوتراپیست، دارای اعضایی در تیم خود نیز هستند که تمرکز بالایی بر پیت استاپهای اضطراری برای تعویض تایر یا دماغهی خودرو دارند. از آنجا که عملیاتی که در پیت استاپ انجام می شود باید در کمترین زمان رخ دهد تا تیم بتواند موفقیت های خود را بدست آورد، در پیت استاپ قوانین مشخصی برای مکانیکها وضع شده است. هیچیک از اعضای تیم حق استفاده از وسیلهای جهت بالابردن چسبندگی پیت لین را ندارند. ورود مکانیکها فقط به محض ورود خودرو به پیت لین مجاز است و پس از تعویض تایرها، باید بهسرعت به جایگاه اصلی تیم بازگردند. آنچه که حائز اهمیت است این است که صدم های ثانیه هم می تواند در موفقیت و یا عدم موفقیت یک تیم تاثیر بسزایی داشته باشد. تیم ویلیامز برای حفظ و نگهداری رکورد خود و یا زدن رکورد دید در پیت استاپ تمرینات سخت و مداومی را انجام می دهد؛ به طوری که در سال 2018 توانست در 4 گرندپری از سلسله مسابقات جایزه بزرگ اتومبیلرانی که تنها سالی یکبار و آن هم در قالب یک فصل برگزار میشود رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.
دقت بالای تیم تدارکات ویلیامز در پیت استاپ فرمول یک توانست رتبه های نخست پیت استاپ را در گرند پری های 2018 و در چهار گرند پری شامل گرندپری آذربایجان با ثبت رکورد 18/2 ثانیه گرند پری مجارستان با ثبت رکورد 10/2 ثانیه، گرند پری سنگاپور با 20/2 ثانیه و در گرند پری روسیه توانست با ثبت رکورد 36/2 ثانیه دیگر به ارمغان بیاورد و دیگر رقبای خود نظیر فراری، ردبول و مرسدس را پشت سر بگذارد. همچنین تیم ویلیامز با اختلاف اندک در چهار گرندپری 2018 این فصل نیز توانست در گرندپری های آمریکا، بلژیک، اسپانیا و بحرین با فاصله بسیار اندک، رتبه دوم را نیز به خود اختصاص دهد و همچنان به عنوان یکی از رقبای جدی در بخش پیت استاپ جایگاه خود را حفظ نماید.
لازم است بدانیم در مسابقات فرمول یک مکانیکهای تیم ها با درک اهمیت بالای نقش خود در موفقیت تیم، فشار روانی غیرقابل توصیفی را تحمل میکنند. گاهی پیش آمده که این فشار، نتیجه عکس میدهد. بهعنوان مثال در فصل ۲۰۱۸ مسابقات فرمول یک، حاصل اشتباه مکانیکهای تیم هاس (HAAS) در پیت استاپ، کناررفتن هر دو راننده از گرنپری استرالیا بود. یا در گرنپری دوم امسال، ناهماهنگی تیمی و سیستم چراغ راهنمایی، کنار رفتن کیمی رایکونن و مصدومیت شدید یکی از مکانیکها را بهدنبال داشت.
یکی از تغیراتی که پیت استاپ از سال 2010 به بعد داشت، ممنوعیت سوختگیری در طول مسابقه بود؛ در حال حاضر هدف اصلی انجام پیت استاپ تعویض لاستیک ها میباشد چرا که در سرعت های بالا لاستیک ها 50 دور در ثانیه می گردند، لاستیک های عادی عمری برابر 60 تا 100 هزار کیلومتر کیلومتر دارند؛ در حالی که لاستیک های فرمول یک به دلیل سرعت های بالا و بیش از 300 کیلومتر در مسیر های پر پیچ و خم پیست ها به دلیل فشار، برخورد و حرارت بالا حداقل یک پیت استاپ برای تعویض لاستیک نیاز دارند. در این حالت در اکثر موارد تعویض لاستیک در کم تر از سه ثانیه انجام میشود. با توجه به دشوار شدن سبقتگیری در طول مسابقه، بسیاری از جابجاییها در پی اتخاذ استراتژیهای متفاوت صورت میگیرد و لذا حتی تغییر یک ثانیهای در تکمیل پیت استاپ میتواند تاثیرگذار باشد. در حال حاضر تیم های رغیب با تمرینات زیاد از سال 2016 به دنبال زدن رکورد پیت استاپ تیم ویلیامز هستند.
برگرفته از : سایت ویلیامز – سایت فرمول یک
نظرات