آیا برای هر ارسال کالا پیک موتوری جدا لازم است؟

سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ساده‌ترین روشی که برای ارسال کالا و حمل بسته به ذهن صاحب هر کسب‌و‌کاری می‌رسد، ارسال محصول از در مغازه یا انبار به دست خریدار است.
تبلیغات

این روش سال‌ها به شکل سنتی در بازارهای ایران رایج بوده است. نقش اول هر شاگردمغازه‌ای بردن کالا و رساندنش به دست مشتریان بوده است. کسانی که چند دهه پیش بازار فرش‌فروشان را به یاد دارند، به‌خوبی به خاطر می‌آورند هر فرش‌‌فروشی شاگردی داشت که فرش‌ها را لوله می‌کرد و پشت موتور وسپا می‌گذاشت و آن را تا در خانه‌ی خریداران می‌برد.

بسیاری از تجار بزرگ بازار تهران خاطرات شاگردی خود را با افتخار و با آب‌وتاب تعریف می‌کنند. رایج بود که فروشگاه‌های بزرگ‌تر یا صنف اغذیه که معمولا سفارش بیشتری داشتند، شاگردان بیشتری بگیرند و این سنت قدیمی حالا هم در بازار با جوانک‌هایی زنده است که چند مجمع غذا سر دست دارند.

اگر مشتریان کسب‌وکار در همان راسته‌ی بازار نباشند چه؟ اگر قرار باشد کالای سفارش داده شده از این سوی تهران به آن سوی شهر ارسال شود چه؟ با حجم ترافیکی که تهران مدرن همه‌روزه با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، آیا ارسال بسته یا محصول به‌وسیله‌ی صاحبان کسب‌وکار منطقی و به‌صرفه است؟

شاید روش سنتی همچنان برای کسب‌وکارهای سنتی پاسخگو باشد؛ مثلا مشتریان مغازه‌ی فروش لوازم خانگی معمولا از اهالی محل هستند و تعدادشان هم محدود است؛ اما برای فروشگاه اینترنتی که ممکن است در طول روز بیش از یکصد سفارش دریافت کند، استخدام چند شاگرد می‌تواند پاسخگوی نیاز باشد؟ به‌ عبارت دیگر، روش سنتی دیگر با کسب‌و‌کار مدرن انطباق‌پذیر نیست.

حتی اگر قرار باشد کسب‌و‌کاری برای ارسال یکصد بسته به یکصد آدرس، یکصد پیک موتوری خبر کند، حجم زیادی از توان خود را باید صرف عملیات اعلام آدرس‌ها، توزیع بسته‌ها، تحویل بسته‌ها، جمع‌آوری پول‌ها و... کند. حتی فکرکردن به این حجم از کار هم برای کسی که تخصصش فروش محصول است و نه حمل‌و‌نقل کال) سرگیجه‌آور است. از طرفی اگر قرار باشد پیک‌های موتوری استخدام نباشند، یعنی هر روز یک نفر جدید برای یک آدرس جدید!

راه‌حل ساده‌ی ارسال این‌چنینی محصولات، ارسال جمعی کالا است؛ یعنی صاحب کسب‌وکار تعداد معینی از محصولات عرضه‌شده‌ی و فهرستی از آدرس‌های مشتریان را در اختیار شرکت حمل‌و‌نقل قرار می‌دهد.

کپی لینک

اسپید؛ راهکاری برای توزیع کالای فروشگاه‌های آنلاین و بسته‌های سازمانی

نمونه‌ی شرکت‌های موفق ارائه‌دهنده‌ی خدمات ارسال تجمعی کالا، شرکت اسپید است. اسپید توزیع جمعی کالا و عملیات ارسال بسته در تهران را از صفر تا صد برعهده می‌گیرد و در این حوزه متخصص است. در اسپید، آدرس‌ها به مسیریاب هوشمند داده می‌شود تا نزدیک‌ترین و کم‌ترافیک‌ترین راه را پیدا کند و مقاصد نزدیک به هم را مشخص کند و مرسوله‌های هم‌مسیر را به یک پیک بسپارد. این «تخصص در عملیات ارسال سفارش‌ها» بزرگ‌ترین مزیت اسپید است که باعث شده بسته‌ها به‌سرعت و با کمترین هزینه به مقصد برسد.

درواقع با توزیع تجمعی و سپردن کل فرایند ارسال بسته در تهران به اسپید، هم سرعت ارسال افزایش می‌یابد و هم هزینه ارسال کم می‌شود و دردسرهای ارسال سنتی و تک‌به‌تک بسته از بین می‌رود. درحقیقت، نه‌تنها هزینه‌ها در این روش کاهش یافته؛ بلکه تخصص در ارسال باعث شده اسپید بتواند قیمت ثابتی برای ارسال به همه نقاط تهران در نظر بگیرد.

افزون‌براین، سفیران اسپید با بهره‌گیری از سیستم پرداخت هوشمند می‌توانند پول محصول ارسالی را از سفارش‌دهنده دریافت و مستقیما به حساب فروشنده واریز کنند؛ کاری که حتی بازاری‌های قدیم خیلی راحت به شاگردان خود نمی‌سپردند. در این سیستم هر فروشنده یا کسب‌و‌کار پنل اختصاصی خود را دارد و می‌تواند به‌طور دائم بر امور مالی بسته‌های ارسال‌شده نظارت کند.

علاقه‌مندان برای آشنایی بیشتر با خدمات اسپید، ارائه‌دهنده‌ی راهکار توزیع کالا به فروشگاه‌های آنلاین و اینستاگرامی، می‌توانند به وب‌سایت این شرکت مراجعه کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات