اپ دیوار رکورد ۲۰ میلیون نصب در بازار را زد
سایت و اپلیکیشن دیوار یکی از پرطرفدارترین سرویسهای آنلاین ایرانی است که مخاطبان بسیاری در آن به خرید و فروش انواع کالاهای نو و کارکرده میپردازند. شاید بتوان دلیل موفقیت این سرویس را عمومیت خدمات، کاربرپسند بودن و ارائه خدمات باکیفیت آن دانست. هر کاربری فارغ از اینکه چقدر با فضای وب و اپلیکیشن آشنا است، میتواند بهراحتی تنها با چند کلیک کالای مورد نظر خود را در دیوار برای فروش ثبت کند، یا اگر به کالایی نیاز دارد با جستوجو در آن چندین و چند گزینه برای خرید با قیمت و شرایط متنوع پیدا کند. واقعیت آن است که دیوار توانسته معامله کالاها را سادهتر کند و این امکان را ایجاد کند تا فروشنده و خریدار بتوانند راحتتر همدیگر را پیدا کنند. همچنین حذف واسطهها را میتوان دلیل دیگر موفقیت دیوار قلمداد کرد که به کاربران این امکان را میدهد تا بدون نیاز به واسطه و دلالها، خریدار و فروشنده مستقیما با هم معامله کنند. هفته گذشته نسخه اندروید اپلیکیشن دیوار در بازار مرز ۲۰ میلیون نصب را رد کرد و به این بهانه میخواهیم نگاهی داشته باشیم به آمار و ارقام مربوط به کاربران این سرویس و آن را با چند اپ ایرانی پرطرفدار دیگر و البته رقبایش مقایسه کنیم.
دیوار در بازار
براساس آنچه در بازار مشاهده میکنیم بهنظر میرسد اپلیکیشن دیوار پرنصبترین اپ ایرانی بازار باشد؛ آن هم با اختلافی چشمگیر نسبت به دیگر اپلیکیشنهای ایرانی!
دیوار در حالی از مرز ۲۰ میلیون نصب عبور کرده که نزدیکترین اپهای ایرانی به آن اسنپ با بیش از ۶ میلیون نصب و دیجیکالا و شیپور با بیش از ۵ میلیون نصب هستند که اتفاقا مورد آخر رقیب مستقیم دیوار نیز محسوب میشود و میتوان براساس این آمار نصب متوجه شد که دیوار نسبت به نزدیکترین رقیبش، شیپور ۴ برابر کاربر بیشتری دارد.
تنها اپلیکیشنهای موجود در بازار که آمار بالاتری نسبت به دیوار ثبت کردهاند، واتساپ و اینستاگرام هستند که از پرکاربردترین و محبوبترین اپلیکیشنها در تمام دنیا محسوب میشوند.
دیوار در پلیاستور گوگل
در پلی استورگوگل هم میتوان همین اختلاف را با سایر اپلیکیشنهای ایرانی مشاهده کرد. درحالیکه شیپور رقیب دیوار ۵ میلیون نصب در پلیاستور دارد، دیوار مدتها است که برایش بیش از ۱۰ میلیون نصب فعال ثبت شده که اگر دست پایین بگیریم، میتوانیم بگوییم حداقل ۱۲ میلیون نصب در گوگلپلی برای آن ثبت شده است. اسنپ با ثبت بیش از ۱۰ میلیون نصب از پلیاستور احتمالا هنوز هم تعداد نصب پایینتری نسبت به دیوار دارد و دیجیکالا با یک میلیون نصب اپلیکیشن در پلیاستور فاصله بسیار بیشتری نسبت به آمار بازار دارد.
حال اگر بخواهیم مجموع کاربران نسخه اندروید اپلیکیشن دیوار را محاسبه کنیم باید آمار بازار و پلیاستور را با هم تجمیع کنیم، اما ازآنجاکه بازار موارد نصب شده در گوگلپلی را بهعنوان بخشی از آمار خود محاسبه میکند، میتوان با تقریب خوبی گفت که احتمالا حدودا ۸ میلیون از ۱۲ میلیون کاربری که دیوار را از طریق پلیاستور نصب کردهاند، بازار را روی گوشی خود دارند و در آمار ۲۰ میلیونی بازار محاسبه شدهاند. بر این اساس تعداد کاربران اختصاصی پلیاستور دیوار را میتوان ۴ میلیون نفر قلمداد کرد که باید آن را به ۲۰ میلیون نصب اپلیکیشن در بازار اضافه کنیم تا به مجموع کاربران نسخه اندروید اپلیکیشن دیوار برسیم؛ یعنی دیوار حدودا ۲۴ میلیون کاربر اندروید دارد.
مارکت اندروید | دیوار | شیپور | اسنپ | دیجیکالا |
---|---|---|---|---|
بازار | ۲۰ میلیون | بیش از ۵ میلیون | بیش از ۶ میلیون | بیش از ۵ میلیون |
پلیاستور | ۴ تا ۵ میلیون | ۲ تا ۳ میلیون | بیش از ۱۰ میلیون | بیش از ۱ میلیون |
مجموع اندروید | ۲۴ تا ۲۵ میلیون | ۷ تا ۸ میلیون | بیش از ۱۰ میلیون | بیش از ۶ میلیون |
سایت دیوار و اپاستور اپل
متاسفانه اپاستور اپل تعداد نصب اپلیکیشن را نمایش نمیدهد. اما باتوجه به الگوهایی که در دست داریم میتوان درباره آن حدسهایی زد. از سوی دیگر بخشی از کاربران از طریق وب سایت دیوار فعالیت میکنند و از اپلیکیشنهای آن استفاده نمیکنند. باتوجه به رنک الکسای سایت دیوار هم که بین ده وبسایت برتر ایران قرار دارد، میتوان حدسهایی درباره ترافیک آن زد. میتوان باتوجه به نشانهها تحمین زد که مجموع کاربران سایت و iOS دیوار حداقل ۱۰ میلیون است.
دیوار، پرطرفدارترین اپلیکیشن ایرانی
بنا بر آنچه گفته شد، تحمین نهایی ما این است که مجموع کاربران دیوار در همه پلتفرمها حداقل ۳۴ الی ۳۵ میلیون کاربر فعال است که در اپلیکیشنها و وبسایت مشغول معامله و خرید و فروش اجناس هستند و با این حساب «دیوار» پرنصبترین اپلیکیشن ایرانی و پرطرفدارترین سرویس آنلاین ایرانی است.
اما دلیل محبوبیت این سرویس چیست و چطور جامعه کاربری به این بزرگی را ایجاد کرده است؟ بدون شک پاسخ این پرسش کوتاه نیست و مجموعهای از دلایل را باید برای این موفقیت بیان کرد که به برخی از مهمترین آنها میپردازیم:
- کاربرپسند بودن و تجربه کاربری ساده وبسایت و اپلیکیشنهای دیوار
- ارائه خدمات بهصورت رایگان و بدون نیاز به پرداخت وجه
- عام بودن جامعه مخاطب و اینکه هر کاربری فارغ از سن، جنسیت، درجه تحصیل و طبقه اجتماعی میتواند از خدمات دیوار استفاده کند
- کیفیت مناسب ارائه خدمات و سرعت بالا در انتشار آگهی
- پشتیبانی تلفنی باکیفیت
- گستردگی کالاهای قابل ارائه که به همه این امکان را میدهد تا هر کالایی که تمایل دارند در دیوار بفروشند یا بخرند
نظر شما چیست؟ آیا میتوانید دلایل دیگری را برای موفقیت دیوار در جذب مخاطب ذکر کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.