تبلیغات در اینستاگرام برای کسبوکارهای ایرانی با کمک بینابرند
این مقاله آموزشی میتواند راهنمای تبلیغات در اینستاگرام برای کسبوکارهای ایرانی باشد که باتوجه به شرایط فعلی و تحولات جدید این شبکه اجتماعی گردآوری شده است. یکی از مشکلات کسب و کارهای ایرانی که میخواهند از طریق این شبکه محبوب به موفقیت برسند، مشاورههای اشتباه، حجم اطلاعات متناقص و بعضا گمراهکننده راجع به تبلیغات در اینستاگرام است. پس با ما همراه باشید و با نکات مثبت و منفی هر روش بیشتر آشنا شوید.
راهنمای تبلیغات در اینستاگرام برای چه کسانی مفید است؟
کسب و کارهای نوپا: اگر جزو افرادی هستید که بهتازگی در شرف تأسیس کسبوکار جدیدی هستید حتما پیشنهاد میکنیم این راهنما را کامل مطالعه کنید. شاید باورش سخت باشد که کسب و کارهای زیادی در ایران فقط از طریق اینستاگرام بهوجود آمده اند و هر روز گسترش می یابند.
شرکتهای رو به توسعه: اگر مدتی از فعالیت شما میگذرد اما تاکنون فرصت نکردید از پتانسیل شبکه اجتماعی اینستاگرام بهره ببرید، قبل از شروع هر کاری توصیه میکنیم حتما راهنمای تبلیغات در اینستاگرام را مطالعه کنید.
برندهای مصرفی: اگر محصولاتی دارید که مورد مصرف عموم مردم است، نظیر مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، منسوجات خانگی، لوازم خانگی، پوشاک، موبایل و گجت و … در خواندن این راهنما یک لحظه هم شک نکنید.
تولیدکنندگان محتوا: اگر از آن دسته از افراد هستید که در حوزه کاری خود متخصص یا صاحب نظر هستید و میتوانید محتوای جذابی را تولید کنید یا آموزش دهید، شک نکنید در اینستاگرام میتوانید مخاطبان زیادی را برای خود بیابید و از این طریق درآمد کسب کنید.
بازدهی تبلیغات در اینستاگرام برای کسب و کارهای ایرانی چگونه است؟
بازدهی تبلیغات در اینستاگرام به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله: موضوع تبلیغ، جذابیت تبلیغ، گروه مخاطب، جذابیت محتوای صفحه، انتخاب رسانه و شیوه درست و عوامل ریز و درشت دیگری که همگی موجب میشود بازدهی تبلیغ شما در اینستاگرام تحت تأثیر قرار گیرد.
اما آنچه مشخص است نمیتوان فقط با تکیه بر یکی از عوامل فوق به موفقیت دست یافت. بهعنوان مثال صرفا با داشتن یک تبلیغ جذاب نمیتوان انتظار داشت مخاطبان پس از ورود به صفحه اینستاگرام شما در آن باقی بمانند یا مایل باشند از شما خریدی انجام دهند. بالعکس این مورد هم صادق است، اگر تولید محتوای اینستاگرام خود را حرفهای انجام داده باشید، اما نتوانید تبلیغ جذاب و موثری را انجام دهید، مخاطبی که مورد انتظارتان است به سمت صفحه اینستاگرام شما نخواهد آمد.
بنابراین پیشنهاد میکنیم حتما وقتی را برای گرفتن مشاوره بازاریابی از آژانس دیجیتال مارکتینگ بینابرند اختصاص دهید.
بررسی راههای تبلیغات در اینستاگرام برای کسبوکارهای ایرانی
راههای بیشماری برای معرفی محصولات و خدمات شما در اینستاگرام وجود دارد، نظیر پرداخت پول به خود اینستاگرام برای انتشار تبلیغ به کاربران، تبلیغات ساعتی بهصورت پست به صفحات پربازدید اینستاگرام یا انتشار استوری در صفحات پربازدید و همچنین واگذاری تبلیغ به افراد صاحب نفوذ و محبوب در اینستاگرام. اما واقعیتهای زیادی در مورد هر کدام از این روشها وجود دارد که در راهنمای تبلیغات در اینستاگرام به تفکیک به هرکدام خواهیم پرداخت.
۱. تبلیغات اسپانسر در اینستاگرام
پس از مدتی از خرید اینستاگرام توسط فیس بوک، راهکاری برای تبلیغات در اینستاگرام به شیوه اسپانسر ارائه گردید. در این شیوه شما میتوانید انتخاب کنید که تبلیغ شما به چه کسانی نمایش داده شود. امکان انتخاب براساس موقعیت جغرافیایی، سن، جنسیت و شاخص های دیگر از جمله علاقمندیهای کاربران جذابیت بالایی به آن بخشیده است. در این شیوه تبلیغاتی، صفحه اینستاگرام شما باید بهصورت (Business Profile) تعریف شده باشد و به یک صفحه فیسبوک متصل شده باشد.
در تبلیغات اسپانسر میتوان تبلیغ را بهصورت پست یا استوری در فید کاربران مورد نظر نمایش داد و براساس شاخص هایی نظیر ارسال تبلیغ برای تعداد مشخصی از کاربران Reach، میزان نمایش View یا Click به اینستاگرام پول دهید.
واقعیت تلخ در مورد تبلیغات اسپانسری و پروموت در اینستاگرام:
اما واقعیت تلخی در مورد تبلیغات اسپانسری و پروموت در اینستاگرام وجود دارد، این راه تبلیغاتی فعلا بهدلیل تحریم ها برای ایرانیان بسته است. درواقع شما نمیتوانید گزینه ایران را در بین کشورها بیابید. البته برخی سایتها بدلیل عدم آگاهی صاحبان مشاغل و کارآفرینان ایرانی خود را نماینده اینستاگرام اعلام میکنند و مبالغی را تحت این عنوان از آنان دریافت میکنند که این مورد اصلا صحت ندارد. برخی سایتها نیز رمز عبور صفحه اینستاگرام و فیسبوک شما را دریافت میکنند و از روشهای غیرمتعارف نظیر ارسال تبلیغ از طریق صفحه خود یا نمایش آن به تعدادی شماره تلفن یا افرادی که علایق مشخصی دارند و … این کار را انجام میدهند که به دو علت مهم این شیوه نیز خیلی پیشنهاد نمیشود. اول اینکه هیچ راهی وجود ندارد که متوجه شوید آیا فهرستی که آنها تبلیغ را به آن می فرستند واقعا گروه مخاطب شما هستند یا خیر. دوم اینکه به دلیل ارزش پایین ریال در برابر ارزهای دیگر، این روش بسیار گران تمام میشود و شما اگر مخاطب خود را درست شناسایی کنید با شیوههای دیگر که در این راهنمای تبلیغات در اینستاگرام به شما معرفی میکنیم، میتوانید بازدهی چند برابری داشته باشید.
۲. تبلیغات ساعتی در اینستاگرام
تبلیغات ساعتی اینستاگرام درواقع شیوه ای بسیار رایج است که از همان اوایل همهگیری اینستاگرام در ایران توسط ادمینهای اینستاگرام انجام میشد. در این روش شما میتوانید پست تبلیغاتی خود را اعم از تصویر، ویدئو یا تصاویر مولتی در صفحات پربازدید اینستاگرام نمایش دهید. این صفحات عموما یک موضوع مشخص دارند و حول محور آن محتواهایی تولید یا منتشر میکنند. مثلا یک صفحه که راجع به آشپزی محتواهایی منتشر میکند، جای مناسبی برای تبلیغ محصولات موادغذایی یا لوازم آشپزی است.
در تبلیغات ساعتی پست شما لابلای محتوای عادی آن صفحه منتشر میشود و معمولا تا ۲۴ ساعت یا بیشتر در آن صفحه باقی می ماند و پس از آن حذف میشود. کاربرانی که این پست را می بینند عموما فالوورهای همان صفحه هستند، البته باتوجه به میزان استقبال کاربران امکان اینکه سایرین نیز این پست را از طریق explorer instagram ببینند وجود دارد که در مجموع تعدادی از آنها روی پست تبلیغاتی شما در اینستاگرام واکنش نشان میدهند. مثلا اگر ویدیوی شما ۲۰هزار نمایش گرفته باشد، تعدادی در حدود ۵۰۰ نفر آن را لایک کردهاند و چند نفری هم کامنت می گذارند. تعدادی هم از طریق تگ پیج شما که در کپشن (توضیحات متنی پست) قرار گرفته است وارد پیج شما میشوند و ممکن باتوجه به جذابیت صفحه شما آن را فالو کنند یا فقط به تماشا و واکنش روی چند پست شما بپردازند.
رمز موفقیت در تبلیغات ساعتی در اینستاگرام در مرحله اول انتخاب صفحات درست و منطبق با گروه مخاطب شما است وسپس طراحی تبلیغی جذاب و تعامل گرا و در نهایت گستردگی پخش آن است. در این راستا پیشنهاد میکنیم حتما کار را به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ مطرح و قابل اعتماد بسپارید.
نمونه تبلیغ پست در یک صفحه پرطرفدار اینستاگرام
واقعیت تلخ در مورد تبلیغات ساعتی در اینستاگرام:
اما واقعیت تلخی در مورد تبلیغات ساعتی در اینستاگرام وجود دارد. تقریبا بیش از یکسال است که اینستاگرام برای مقابله با این شیوه تبلیغاتی و جلوگیری از تبدیل شدن این شبکه به یک پلتفرم تبلیغاتی کسل کننده، الگوریتمهای محدود کنندهای را ایجاد کرد تا جلوی نشر بیرویه تبلیغات توسط دارنگان صفحات را بگیرد. اعمال این الگوریتم های محدودکننده اینستاگرام موجب شده که بازدهی این شیوه تبلیغاتی بهشدت کاهش یابد، با ورود به یک صفحه پرطرفدار اینستاگرام می بینید که پستهای تبلیغاتی چندبرابر کمتر از پست های عادی دیده میشوند و تعامل روی آنها بسیار کاهش پیدا کرده است. یکی از اشتباهات رایج شرکتها این است که فکر میکنند هر محتوایی را میتوان از این طریق در شبکه اجتماعی اینستاگرام پخش کرد، اما حالا قاعده بازی عوض شده است. با اینکه این شیوه همچنان نسبت به تبلیغات اسپانسری با رقم یکسان بازدهی بیشتری دارد، اما باید بدانید تولید محتوای مناسب برای تبلیغات ساعتی بسیار متفاوت شده و باید سعی داشت تا حد امکان از تبلیغات مستقیم و ذوق زننده پرهیز کنیم و ویژگیهایی که موجب وایرال شدن آن میشود را در تبلیغ لحاظ کنیم.
واقعیت تلخ دیگر نیز، مبادرت تعدادی از صفحات به گرفتن لایک و کامنت و بازدید فیک (غیرواقعی) است. بنابراین پیشنهاد میکنیم حتما قبل از تولید محتوای تبلیغی و انتشار آن، با یک مشاور خبره تبلیغات در اینستاگرام مشورت کنید.
۳. تبلیغات استوری در اینستاگرام
تبلیغات در استوری اینستاگرام یکی دیگر از روشهای رایجی است که می خواهیم در راهنمای تبلیغات در اینستاگرام به آن اشاره کنیم. از سال ۲۰۱۶ که استوری به اینستاگرام افزوده شد، همواره درصد استفاده کنندگان و بینندگان آن رو به افزایش بوده، آیا می دانستید روزانه ۵۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان با استوری های خود مخاطبان را تحت تأثیر قرار میدهند. تبلیغ در استوری صفحات پربازدید اینستاگرام هم پس از مدتی به یک شیوه مرسوم و رایج تبلیغاتی تبدیل شده است.
در تبلیغ استوری شما میتوانید تبلیغ خود را لابلای استوری های صفحات مطرح منتشر کنید. هر استوری نهایتا ۲۴ ساعت در هر صفحه باقی می ماند و پس از آن بهصورت خود به خود پاک میشود. البته برخی نیز براساس میزان بازدید استوری آن را برایتان نمایش میدهند و پس از رسیدن به میزان مورد نظر آن را پاک میکنند. مثلا شما میتوانید یک ویدیوی عمودی ۱۴ ثانیهای یا یک تصویر تبلیغاتی را آماده کنید و آن را به یک صفحه موضوعی که هواداران بیشماری دارد بدهید تا آن را برای شما منتشر کند.
نکته جالب تبلیغات استوری این است که علاوه بر قرار دادن تگ پیج خود، میتوانید لینک ورود به سایت نیز در تبلیغ قرار دهید تا مخاطب را مستقیم به سایت یا صفحه فرود (landing page) خود هدایت کنید. این شیوه خصوصا برای کسب و کارهایی که محصولات و خدمات خود را از طریق وبسایت عرضه میکنند پیشنهاد میشود.
نکته جالب دیگر تبلیغ استوری این است که فعلا این شیوه کمتر از روش پست توسط الگوریتمهای اینستاگرام محدود شده است و نرخ تبدیل و بازدهی بیشتری نسبت به دو شیوه قبل دارد.
نمونه یک تبلیغ استوری در یک صفحه پرطرفدار اینستاگرام
واقعیت تلخ در مورد تبلیغات استوری در اینستاگرام:
اما واقعیت تلخی در مورد تبلیغات استوری وجود دارد، برخلاف تبلیغات پست ساعتی که حداقل فعلا (تا زمان نگارش این راهنما) میزان لایک و کامنت و بازدید ویدئو برای تبلیغ دهنده مشخص است، اما آمارهای استوری فقط به ادمین (مدیر صفحه اینستاگرام) قابل نمایش است. به همین دلیل شما باید حتما قبل از انتشار تبلیغ خود بتوانید از روی آمارهای تعامل پست های صفحه و میزان Engagement Rate به میزان حدودی بازدید استوری آن صفحه اینستاگرام پی ببرید که البته کار سختی است و بهترست در این ارتباط از یک آژانس دیجیتال مارکتینگ فعال تبلیغات در اینستاگرام کمک بگیرید و حتما از آنها بخواهید اسکرین شات گزارش نهایی تبلیغات استوری را برای شما بفرستند.
۴. تبلیغات بلاگر و اینفلوئنسر اینستاگرام
تبلیغ در اینستاگرام از طریق بلاگر و اینفلوئنسرها گزینه جذاب و البته بسیار پرطرفداری است که می خواهیم در راهنمای تبلیغات در اینستاگرام به آن اشاره کنیم. باید بدانید اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام در دو سه سال اخیر مورد توجه برندها و کسب و کارهای ایرانی قرار گرفته است. اول از همه باید بدانیم که اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ تا بتوانیم از مزایای تبلیغات در اینستاگرام با شیوه اینفلوئنسر مارکتینگ با شما بگوییم. به زبان ساده در این شیوه، شما تبلیغ خود را به افراد تأثیرگذار و محبوب در اینستاگرام می سپارید، نظیر کمدینها، تولیدکنندگان محتوای باکیفیت (بلاگر)، ورزشکاران، بازیگران و چهره های محبوب اجتماعی، سیاسی و …
هر یک از این افراد ممکن است هر تبلیغی را باتوجه به ماهیت صفحه خود نپذیرند، اما به شیوه های گوناگون در قالب پست و استوری ممکن است جذب تبلیغ کنند که در روشهای قبل در این راهنما نحوه انتشار آن را توضیح دادیم.
باید بدانید تبلیغات توسط بلاگر و اینفلوئنسر به مراتب از روشهای دیگر پرهزینه تر و زمانبرتر است. اما اگر شخص درستی را انتخاب کنید این روش پربازده ترین راه تبلیغات در اینستاگرام برای کسب و کارهای ایرانی است. خصوصا اینکه اگر روش تبلیغ شما توصیه ای و غیرمستقیم باشد کمتر رنگ و بوی تبلیغ را به خود میگیرد و افراد بیشتری به سمت کالا یا خدماتتان روانه میشوند.
برای اینکه یک سناریوی خلاقانه برای تبلیغ در اینستاگرام به این افراد بدهید، باید با لحن و دایره لغات و روحیات آن شخص آشنا باشید. برای گرفتن بازخورد مناسب حتما توصیه میکنیم از یک آژانس بازاریابی دیجیتال که ارتباط خوبی با اینفلوئنسرها دارد کمک بگیرید.
واقعیت تلخ در مورد تبلیغات بلاگر و اینفلوئنسر اینستاگرام:
اما واقعیت های تلخی هم در مورد تبلیغات بلاگر و اینفلوئنسر وجود دارد. یکی از سخت ترین و زمانبرترین روشهای تبلیغات در اینستاگرام یافتن اشخاص مناسب و سپردن تبلیغ به آنهاست. باید بدانید هرچقدر انتخاب یک شخص مناسب میتواند به جلب مشتری و ایجاد یک چهره مثبت از برند شما کمک کند، همانقدر هم میتواند انتخاب یک شخص نادرست برای کسبوکار شما مهلک و خطرناک باشد. بنابراین انتخاب شخص مناسب اولین چالش اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام است.
چالش بعدی ارتباط سازنده و دادن تبلیغ مناسب به افراد صاحب نفوذ است که این فرایند را سخت و زمانبر میکند. بسیاری از آنها روشهای ارتباطی درستی تعریف نکرده اند یا از ادمینهای غیرحرفه ای استفاده میکنند تا ارتباط گیری و انتشار یک تبلیغ مؤثر در اینستاگرام را به امری پیچیده و طاقتفرسا تبدیل میکنند.
اما چالش آخر در مورد این گروه نیز این است که باید بدانید چه موقع صفحه این افراد در اوج است و چه موقع در حالت رکود. این خیلی به محتواهای تولیدی آنها بر میگردد و البته بررسی دقیق روند رشد صفحه و تعامل کاربرانشان که بعضا حتی برخی از این صفحات در کورس رقابت بین خود از روشهای نامتعارف و غیرموجه نظیر جذب فالوور فیک و غیرمرتبط یا خرید لایک و کامنت دست می زنند.
آموزش و مشاوره تبلیغات در اینستاگرام را از ابتدا جدی بگیرید
امیدواریم مقاله راهنمای تبلیغات در اینستاگرام توانسته باشد شما را با راههای مختلف تبلیغات در اینستاگرام و نقاط ضعف و قدرت آن آشنا کند. در بخشهای مختلف این مقاله اشاره کردیم که مشاوره بازاریابی قبل از شروع کار میتواند به شما کمک کند تا با هزینه و انرژی کمتر انتخابهای درستی داشته باشید.
ما در آژانس بازاریابی دیجیتال بینابرند با اخذ اولین مجوز کانون تبلیغات دیجیتال از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهعنوان یکی از پیشگامان تبلیغات در اینستاگرام از سال ۱۳۹۱ تاکنون صدها کمپین موفق را برای برندها و کسبوکارهای کوچک و بزرگ ایرانی اجرا کرده ایم و افتخار میکنیم بتوانیم به شما نیز در راستای رسیدن به اهدافتان یاری برسانیم.
از شما دعوت میکنیم برای دریافت مشاوره بازاریابی و مشاهده پکیج ها و تعرفههای تبلیغات در اینستاگرام به وب سایت http://www.binabrand.com مراجعه یا با شماره تلفن بینابرند ۰۲۱۲۸۴۲۲۰۸۸ تماس حاصل فرمایید.