۵۰ اکانت برتر اینستاگرام و تأثیر فیلترینگ بر کانالهای خبری به نقل از آژانس DM360
کرونا و قرنطینه باعث شد مردم جهان بیشتر از قبل در فضای دیجیتال و شبکههای اجتماعی حضور داشته باشند. همین عامل موجب شده است شرکتها و سازمانها و حتی افرادی که قصد مطرح کردن برند شخصی خود را دارند، به دنبال استفاده بهتر از شبکههای اجتماعی باشند. برای حضور بهتر لازم است که درک درستی از فضای تلگرام و اینستاگرام در بین کاربران فارسیزبان داشته باشیم. در هفته گذشته گزارشی به نام «بررسی بازار تبلیغات در شبکههای اجتماعی» منتشر شد که اطلاعات جامعی در مورد تلگرام و اینستاگرام ارائه میدهد. در این مقاله به مرور چند نکته مهم از این گزارش میپردازیم.
فیلترینگ تلگرام چه تأثیری بر کانالهای بزرگ گذاشته است
در بین ۳۰ کانال تلگرام که بیشترین ممبر را دارند، خبریها و سرگرمیها صدرنشین هستند. از زمانیکه امکان راهاندازی کانال در تلگرام ایجاد شد این دو دسته بیشترین استقبال را داشتند؛ اما حالا که دو سال از فیلترینگ میگذرد، تعداد ممبرهای این کانالها کاهش پیدا کرده. بخش سرگرمی که مدتها است جای خود را در اینستاگرام باز کرده؛ اما خبرخوانها بهتازگی در حال کوچ به این پلتفرم هستند.
دستهبندی موضوعی کانالهای تلگرام براساس تعداد و میزان ممبر
بررسی کانالها و صفحات برتر خبری نشان میدهد که در ۶ ماه اول سال ۹۹، کانالهای خبری با کاهش ممبر و صفحات خبری اینستاگرام با افزایش فالوئر همراه بوده. این تغییر نشاندهنده ایجاد فضایی جدید در اینستاگرام برای رسانههای خبری است تا در صورت فیلتر نشدن اینستاگرام، کسب درآمد بهتری داشته باشند.
خبرخوانها در حال مهاجرت به اینستاگرام هستند
این تغییر البته در بین ورزشیها رخ نداده است. بررسی آمار کانالهای ورزشی نشان میدهد که همچنان علاقمندان به ورزش ازطریق تلگرام اخبار را دنبال میکنند.
اینستاگرام فارسی در دستان بازیگران
در بین ۵۰ اکانت اینستاگرام فارسی که بیشترین فالوئر را دارند، بازیگران با ۲۴ اکانت و با مجموع ۱۵۴٫۲ میلیون فالوئر بیشترین تعداد مخاطب را دارند. نکته جالب دیگر اینکه در بین این ۵۰ اکانت، تنها دو مورد به اسم فرد حقیقی نیست؛ صفحه باشگاه پرسپولیس و سوریلند. حتی اگر بپذیریم که سوریلند را همه با طراحش میشناسند، میتوان گفت که فقط یک اکانت سازمانی و غیر حقیقی در این بین وجود دارد. این آمار نشان میدهد که مردم بیشتر تمایل دارند افراد را دنبال کنند نه سازمانها یا برندها.
در بین ۵۰ اکانت برتر اینستاگرام فقط دو اکانت سازمانی و غیر شخصی وجود دارد
این عامل را در مقایسه درآمدها هم میتوان مشاهده کرد. واینرها و بلاگرها که تنها یا با تیمی کوچک کار میکنند، بیشتر از رسانههای خبری که تیمی از خبرنگاران و روزنامهنگاران دارند درآمد کسب میکنند. درآمد ماهانه کانالهای خبری تلگرام در بهترین حالت به ۹۰۰ میلیون تومان در ماه میرسد؛ اما شخصی مثل پانیذ اسماعیلی که در دسته بلاگرهای کودک قرار داردُ ماهانه نزدیک به یک میلیارد تومان درآمد دارد. درآمد سایر کانالهای خبری و واینرها و بلاگرها را نیز میتوانید در گزارش مشاهده کنید.
درآمد برآوردشده بلاگرهای کودک
حرکت سازمانهای بزرگ به سمت تبلیغات دیجیتال
در بخش دوم گزارش که مربوط به آمارهایی از عملکرد آژانس دیجیتال مارکتینگ DM360 است، به بررسی مشتریان، رسانههای و تولیدات در ششماهه اول سال ۹۹ میپردازد. نکته مهم در این بخش توجه ویژه سازمانها و شرکتهای بزرگ به تبلیغات در شبکههای اجتماعی است؛ تا جایی که این سازمانها که تعداد زیادی هم ندارند، بیش از ۷۰ درصد از درآمد ایجادشده را به خود اختصاص دادهاند. این عامل نشان میدهد که اهمیت این فضا برای سازمانها بیشتر از قبل روشن شده است و گردش سرمایه بستر مناسبی برای بهبود وضعیت کیفی تبلیغات ایجاد میکند.
سازمانهای بزرگ به سمت استفاده بیشتر از تبلیغات دیجیتال حرکت کردهاند
مشتریان مالی به سمت رسانههای سرگرمی
در بین مشتریان و رسانههای اصلی، مشتریانی که از حوزه مالی هستند بیشترین تمایل به انتشار تبلیغ در شبکههای اجتماعی را داشتند. همچنین رسانههایی که محتوای سرگرمی منتشر میکنند بیشترین انتشار آگهی را داشتند.
مشتریان مالی و رسانههای سرگرمی بیشترین میزان تاثیرگذاری در گردش مالی حوزه تبلیغات را داشتند
در نهایت با توجه به آمارهای موجود، به نظر میآید رسانهای در این بازار برنده خواهد شد که بتواند سبد رسانهای خود را گستردهتر کند. در بخش آخر گزارش، با بررسی رسانه آخرین خبر و ۱۸ هزار آگهی منتشرشده در ۶ ماه، مشخص میشود که این رسانه به دلیل حضور مؤثر در اینستاگرام، تلگرام، وب، اپلیکیشن و پیامرسانهای داخلی توانسته است بسترهای متنوع برای انواع مختلف خبرخوانها فراهم کند. به همین دلیل این رسانه هم در بین کانالهای برتر خبری قرار دارد و هم در بین صفحات برتر خبری در اینستاگرام. آخرین خبر همچنین توانسته است با میانگین ۱۷۵ هزار بازدید از پیامهای تبلیغاتی، بیشترین بازدهی در تبلیغات را در بین کانالهای خبری داشته باشد.
این تحلیلها بخشی از گزارش جامعی بود که در هفته گذشته منتشر شد. برای درک عمیقتر از فضای شبکههای اجتماعی و بررسی بهتر این بازار میتوانید ازطریق لینک زیر گزارش را دانلود و مطالعه کنید.