دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا از مجموعه مهاجرتی سیم آخر

دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه‌­های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می­‌شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر برای آن‌ها اهمیت خواهد داشت.
تبلیغات

مجموعه سیم آخر که از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را در زمینه آموزش آغاز کرده است، تجربه سال‌ها مشاوره تحصیلی برای دانشگاه‌­های داخل کشور را دارد و اکنون نیز با فعالیت در حوزه اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا، در این راه کمک شایانی به متقاضیان می­‌کند. یکی از مسائل مهم در روند مهاجرت تحصیلی دانشجویان بین‌المللی، هزینه‌های مربوط به تحصیل و زندگی در کشور مقصد است؛ زیرا درصورت نداشتن درآمد یا بودجه کافی برای پوشش هزینه‌ها، تمرکز دانشجو بیشتر به مسائل اقتصادی معطوف خواهد شد و از تحصیل و پژوهش بازمی‌ماند. بدین‌منظور، دولت‌ها و دانشگاه‌های متعددی بورسیه‌های تحصیلی گوناگونی در نظر گرفته‌اند تا هزینه‌های زندگی و تحصیل دانشجویان را به‌حداقل برسانند.

کشور ایتالیا هم مثل دیگر کشورهای پذیرای دانشجویان بین‌المللی، با اعطای بورسیه‌هایی مثل بورسیه استانی (بورسیه جهان سوم)، شرایط را برای علاقه‌مندان به ‌تحصیل در ایتالیا آسان‌تر خواهد کرد. چراکه دانشجویان بین‌المللی با دریافت این بورسیه‌ها، در این کشور می‌توانند رایگان تحصیل کنند. کمک‌هزینه‌های تحصیلی براساس سیستم Sliding Scale به دانشجویان واجدشرایط اعطا می‌شود. این سیستم سقفی برای درآمد والدین دانشجویان در نظر گرفته است و کسانی که درآمد والدینشان کمتر از سقف مشخص‌شده باشد، کمک‌هزینه تحصیلی بیشتری دریافت خواهند کرد. در این مطلب برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، اطلاعاتی درباره شرایط بورسیه تحصیلی ایتالیا ارائه خواهیم کرد.

بورسیه تحصیلی دولتی ایتالیا

وزارت خارجه ایتالیا بورسیه‌ای با هدف تعامل بیشتر با دانشجویان بین‌المللی در زمینه‌های علمی و فرهنگی و فناوری در نظر گرفته است. این بورسیه، بورسیه تحصیلی دولتی ‌نام دارد و مختص دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری است و برای انجام پروژه‌‌های تحصیلی و تحقیقاتی در مؤسسه‌های آموزش عالی ایتالیا، مانند مؤسسه‌های دولتی یا مؤسسه‌های قانونی تأییدشده مقام‌های دولتی کشور ایتالیا دردسترس خواهد بود.

آخرین مهلت ارسال درخواست برای استفاده از این بورسیه تحصیلی و بررسی مدارک و شرایط متقاضیان، اردیبهشت هر سال است. ناگفته نماند هر دانشجوی بین‌المللی در ایتالیا در طول مدت تحصیلش، تنها از یک بورسیه دولتی می‌تواند استفاده کند. کمک‌هزینه‌های تحصیلی در دوره کارشناسی‌ ارشد شش تا نُه ماه در هر سال تحصیلی پرداخت می‌شود که دریافت آن در سال دوم تحصیل کارشناسی ارشد، مستلزم گذراندن واحدهای درسی سال اول تحصیل است. به‌عبارت‌دیگر، برای دریافت بورسیه در سال دوم هیچ واحدی از دو نیمسال اول تحصیلی نباید باقی مانده باشد. دانشجویان دوره دکتری نیز بین شش تا نُه ماه در هر سال تحصیلی از کمک‌هزینه دولتی برخوردار می‌شوند و برای دریافت آن نامه پذیرش خود از دانشگاه‌‌های ایتالیا را به وزارت خارجه این کشور باید ارائه دهند.

بورسیه استانی ایتالیا

بورسیه استانی ایتالیا با عنوان بورسیه جهان سوم هم شناخته می‌شود و براساس میزان درآمد خانواده و وضعیت اقتصادی، به دانشجویان واجدشرایط تعلق می‌گیرد. دانشجویان برای دریافت این بورسیه با ارائه مدارکی باید ثابت کنند از عهده پرداخت هزینه سالانه موردنیاز تحصیل و زندگی‌شان برنمی‌آیند. نکته جالب اینکه تقریبا تمام دانشجویان ایرانی موفق می‌شوند بورسیه جهان سوم را دریافت کنند و بهره‌مندی از آن علاوه‌بر معافیت از پرداخت شهریه، کمک‌هزینه‌ای در سال برای گذران زندگی دریافت خواهند کرد. استفاده از خوابگاه رایگان، یک وعده غذای رایگان در روز، تخفیف استفاده از حمل‌ونقل عمومی و... برخی دیگر از مزیت‌های دریافت بورسیه تحصیلی است. اگر امکان استفاده از خوابگاه و غذا به دانشجویان داده نشود، کمک‌هزینه اعطایی آنان افزایش پیدا خواهد کرد.

دانشجویان این نکته را باید مدنظر قرار دهند که پرداخت بورسیه استانی ایتالیا دو تا سه ماه پس از تحصیل شروع می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم برای ماه‌های ابتدایی تحصیل مبلغی با خود همراه داشته باشند. نکته دیگر اینکه سن، درآمد سالانه خانواده، وضعیت مسکن در ایران و تعداد خواهران و برادران متقاضی برای اعطای بورسیه استانی ایتالیا بررسی خواهند شد.

مدارک لازم برای دریافت بورسیه جهان سوم ایتالیا

  • فیش حقوقی سرپرست خانواده مربوط به سال قبل
  • اجاره‌نامه محضری مربوط به سال پیش
  • اقرارنامه
  • شناسنامه سرپرست خانواده
  • پرینت حساب سرپرست خانواده

بورسیه دانشگاه‌های ایتالیا

علاوه‌بر دولت ایتالیا، دانشگاه‌های این کشور نیز بورسیه‌های جداگانه‌ای برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته‌اند. برای مثال، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان بورسیه‌های تحصیلی گوناگونی به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌کند و دانشجویان بااستعداد به‌صورت خودکار برای گرفتن این بورسیه در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد نامزد می‌شوند و به ثبت‌نام جداگانه‌ برای دریافت این بورسیه نیازی نخواهد بود. بعد از قطعی‌شدن دریافت این بورسیه، دانشجویان مبلغی درحدود دویست یورو بابت انجام کار‌های اداری باید بپردازند.

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان این بورسیه را در سه نوع مختلف پلاتینی و طلایی و نقره‌ای اعطا می‌کند که برای هریک عملکرد و نمره‌های مقطع قبلی (کارشناسی) و پورتفولیو (درصورت نیاز) و انگیزه‌نامه (Motivation Letter) را در نظر می‌گیرد. گفتنی است اگر دانشجویان هر نوع بورسیه دیگری دریافت کرده‌ باشند، اجازه نخواهند داشت از بورسیه پلاتینی استفاده کنند. درادامه، با این بورسیه‌های تحصیلی آشنا خواهیم شد.

بورسیه پلاتینی

ارزش این بورسیه دَه‌هزار یورو در سال است و دانشجویان واجدشرایط دو سال از پرداخت شهریه معاف می‌شوند و در اتاق یک‌تخته خوابگاه‌ دانشگاه پلی‌تکنیک میلان می‌توانند اقامت کنند. درصورت اقامت در خوابگاه، هزینه خوابگاه از مبلغ بورسیه کسر می‌شود و باقی‌مانده آن، یعنی حدود چهارهزار یورو، به حساب دانشجویان واریز خواهد شد. گفتنی است اگر دانشجویان واجدشرایط دریافت بورسیه پلاتینی به زندگی در خوابگاه تمایلی نداشته باشند، مبلغی به‌عنوان کمک‌هزینه مسکن به‌ آن‌ها تعلق نمی‌گیرد؛ اما بخشی از آن را برای اجاره مسکن می‌توانند صرف کنند.

این بورسیه حداقل یک‌ سال و حداکثر دو سال به دانشجویان پرداخت می‌شود و دانشجویانی که پیش از پایان‌یافتن سال تحصیلی بخواهند از دانشگاه انصراف دهند، تمام مبلغ دریافتی بورسیه را به دانشگاه باید برگردانند. درصورت کسب‌ نمره‌های مطلوب و داشتن کارنامه عالی با میانگین هزار امتیاز براساس ECTS در سال اول تحصیلی، دانشجویان این بورسیه را برای سال دوم نیز می‌توانند دریافت کنند. ناگفته نماند پس از اتمام دومین سال تحصیلی، تمامی هزینه‌های زندگی و شهریه دانشگاه تا زمان فارغ‌التحصیلی برعهده دانشجو خواهد بود.

بورسیه طلایی

یکی دیگر از انواع بورسیه تحصیلی در ایتالیا، بورسیه طلایی است که ارزش آن به پنج‌هزار یورو در سال می‌رسد و دانشجویان واجدشرایط این بورسیه دو سال از پرداخت شهریه معاف می‌شوند و دانشجویان در اتاق‌های دوتخته خوابگاه نیز می‌توانند‌ اقامت می‌کنند که هزینه سکونت در خوابگاه از مبلغ بورسیه کسر و مبلغ باقی‌مانده، یعنی حدود صد یورو، به حسابشان واریز می‌شود. درصورتی‌که دانشجویان در سال اول تحصیلی نمره‌های عالی، یعنی میانگین هفتصد امتیاز براساس ECTS کسب کنند، این بورسیه برای سال دوم نیز تمدید خواهد شد. گفتنی است تمامی قوانین بورسیه پلاتینی برای این نوع بورسیه هم صدق می‌کند.

بورسیه نقره‌ای

بورسیه نقره‌ای یکی دیگر از بورسیه‌هایی است که دانشگاه پلی‌تکنیک میلان به دانشجویان واجدشرایط اعطا می‌کند. دانشجویان درصورت کسب میانگین نهصد امتیاز براساس ECTS در سال اول تحصیلی، بورسیه نقره‌ای را می‌توانند در سال دوم تحصیلی نیز دریافت کنند. این بورسیه حداکثر دو سال پرداخت می‌شود و دانشجویان را تنها از پرداخت شهریه دانشگاه معاف می‌کند. گفتنی است به‌طورکلی تعداد بورسیه‌های طلایی و نقره‌ای از بورسیه‌­های پلاتینی بیشتر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات