سایت ساز یا قالب آماده راست چین

پنج‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
آیا تابه‌حال اسم سایت ساز، فروشگاه ساز یا CMS را شنیده‌اید؟ همه این سیستم‌ها راهکارهای طراحی سایت بدون کدنویسی هستند.
تبلیغات

 با داشتن اطلاعات اندک می‌توانید وب‌سایت شرکتی، شخصی یا فروشگاهی خود را راه‌اندازی کنید؛ اما هر کدام از راهکارها مناسب چه کسی است؟

اگر مقایسه سایت ساز با وردپرس را سرچ کنید اولین پاسخ شما در گوگل این است «وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است و یک سایت ساز نیست. CMS ها منعطف‌تر هستند و یک منحنی یادگیری دارند؛ اما سایت‌سازها قابلیت توسعه‌پذیری کمتری در مقابل تغییر ساختار و امکانات دارند؛ اما کار کردن با آن‌ها ساده‌تر است».

در این مطلب با یک مقایسه کوتاه در مورد تفاوت‌های سایت ساز و وردپرس صحبت خواهیم کرد. سپس با جزئیات به معیارهای انتخاب قالب‌های آماده وردپرس یا سایت ساز می‌پردازیم.

وردپرس چیست؟

وردپرس (Wordpress) یک سیستم مدیریت محتواست که بیشتر از ۴۲% کل وب سایت‌های دنیا با آن طراحی شده‌اند. در ابتدا وردپرس به‌عنوان ابزاری برای وبلاگ نویسی آغاز به کار کرد؛ اما در طی سال‌ها و با توسعه مداوم به یک ابزار قدرتمند طراحی سایت در حوزه‌های مختلف کسب‌وکاری تبدیل شده است. به‌طوری‌که برای طراحی هر وب‌سایت از آرایشگاه تا فروشگاه فایل و آژانس دیجیتال مارکتینگ می‌توانید به‌سادگی از وردپرس و یکی از مجموعه قالب آماده سایت آن حوزه استفاده کنید.

سایت ساز چیست؟

برنامه یا ابزاری که به شما امکان طراحی سایت بدون نیاز به کدنویسی را فراهم می‌کند. این کار مشابه وردپرس از طریق درگ کردن عناصر همان سایت ساز انجام می‌شود.

سایت ساز را انتخاب کنیم یا وردپرس؟

تا اینجا به نظر می‌رسد عملکرد هر دو سیستم یکی باشد، اما تفاوت‌هایی بسیار زیادی وجود دارد که باید در ابتدای راه‌اندازی سایت به آن‌ها توجه داشته باشید تا از صرف هزینه و زمان بیشتر بعداً جلوگیری شود.

پیشنهاد ما این است که بر اساس معیارها و تفاوت‌های سایت ساز و وردپرس که در ادامه بیان شده تصمیم بگیرید از کدام پلتفرم استفاده کنید.

۱: سادگی استفاده

استفاده از سایت ساز راحت‌تر از وردپرس است؛ فقط به این دلیل که کاربران تازه‌کار باید با مفاهیم بسیار اندکی آشنایی پیدا کنند؛ البته این لزوما به معنای دشوار بودن کار کردن با وردپرس نیست.

فروم‌های تخصصی، منابع آموزشی رایگان و متخصصان فراوان در حوزه وردپرس وجود دارد که می‌توانند علاقه‌مندان را در مسیر یادگیری همراهمی کنند.

۲: قابلیت توسعه‌پذیری

هم با استفاده از وردپرس و هم با سایت ساز می‌توان انواع وب‌سایت‌های فروشگاهی و شرکتی را راه‌اندازی کرد؛ اما تغییر ساختار، ویژگی و امکانات بیشتر در سایت ساز در صورت امکان با محدودیت صرف هزینه و زمان توسط توسعه‌دهنده cms انجام می‌شود؛ طراحی صفحات و عناصر ساخت صفحه در سایت ساز محدود به عناصر ارائه‌شده توسط سازنده سایت ساز است و قابل توسعه نیست.

اما وردپرس یک سیستم اپن سورس و با ساختار استاندارد است که هر برنامه‌نویس php می‌تواند به‌راحتی قابلیت‌های مختلفی را اضافه یا ویرایش کند. از طرف دیگر افزونه‌های وردپرسی بسیار زیادی به‌صورت رایگان و غیر رایگان وجود دارند که می‌تواند برای توسعه قابلیت‌های سایت مورد استفاده قرار گیرند. امکاناتی چون افزودن عناصر صفحه (با نام افزونه صفحه ساز)، سفارشی‌سازی سبد خرید، صدور فاکتور، بهبود امنیت، سئو و ... به‌طوری‌که برای انجام هر کاری احتمالا یک افزونه وجود دارد.

۳: تنوع قالب‌های سایت

تم و قالب‌های آماده ارائه‌شده در سایت ساز محدود به تم‌های طراحی‌شده در همان سیستم و معمولا کمتر از ۱۰ قالب است؛ اما تنوع قالب‌های وردپرس به بیش از ۱۱۰۰۰ قالب رسیده است؛ بنابراین برای هر حوزه کسب‌وکاری یک قالب اختصاصی می‌توانید پیدا کنید.

۴: مالکیت سایت

مالکیت محصول یکی از ضروری‌ترین نیازهایی است که صاحبان سایت باید به آن توجه داشته باشند. سورس سایت ساز به‌هیچ‌عنوان در اختیار مالک سایت قرار نمی‌گیرد؛ اما در سیستم مدیریت محتوای وردپرس شما مالک تمامی افزونه‌ها و قالب سایت هستید؛ بنابراین بدون محدودیت و به‌راحتی می‌توانید تمامی بخش‌های سایت را سفارشی کرده یا تغییر دهید و در مورد سیاست‌های امنیتی و توسعه‌پذیری تصمیم بگیرید.

اگر از سرویس سایت ساز راضی نبودید نمی‌توانید وب‌سایت را به سرویس دیگری انتقال دهید، چون کل ساختار در انحصار شرکت مربوطه است. ولی در وردپرس این کار به‌سادگی انجام می‌شود؛ کافی است تصمیم بگیرید به کدام قالب جدید قصد دارید مهاجرت کنید.

۵: سئو و رتبه گوگل

بیشترین بازدید و فروش سایت از موتورهای جستجو و به‌خصوص گوگل است؛ بنابراین کسب رتبه‌های بالا در گوگل یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شما بعد از راه‌اندازی سایت است. افزونه‌های بسیار قدرتمندی در حوزه سئو وجود دارد که به‌عنوان یک دستیار کارآزموده می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

از طرف دیگر بخشی از توسعه‌دهندگان وردپرس با گوگل مشترک هستند از این‌رو بسیاری از پلاگین‌های سئو هم‌زمان با الگوریتم‌های گوگل آپدیت می‌شوند پس از به‌روزرسانی‌ها عقب نخواهید ماند.

۶: هزینه راه‌اندازی سایت

 Wordpress یک سیستم مدیریت محتوای رایگان است درحالی‌که پلن‌های قیمتی سایت ساز از یک تا چند میلیون تومان شروع می‌شود. البته قالب‌های غیر رایگان فروشگاهی نیز در دسترس کاربران است. این قالب‌های آماده با قیمتی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قابل خریداری هستند.

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌ها این است که؛ خرید پوسته وردپرس راست‌چین شده یک‌بار انجام شده و مانند سایت ساز نیاز به تمدید و هزینه سالیانه ندارد. علاوه بر این با خرید قالب و افزونه‌های وردپرسی به آپدیت همیشگی آن‌ها دسترسی خواهید داشت. علاوه بر این هیچ گزینه رقابتی در پنل‌های سایت ساز وجود ندارد. بعد از شروع راه‌اندازی سایت با پنل مورد نظر امکان تغییر و ارتقا در بسیاری از سایت‌سازها وجود ندارد.

۷: امنیت

پروتکل‌های امنیتی وردپرس مشخص و کامل هستند؛ بنابراین حفظ امنیت سایت بر اساس رعایت یکسری اصول تأمین می‌شود؛ درصورتی‌که سایت‌سازهای هیچ اطلاعاتی در مورد نفوذپذیری سیستم منتشر نمی‌کنند و پیدا کردن اصول امنیتی بدون شناخت ساختار سیستم امکان‌پذیر نیست.

۸: پشتیبانی از سایت چندزبانه

سایت‌سازها معمولا از دو یا چند زبان محدود پشتیبانی می‌کنند درصورتی‌که وردپرس به بیش از ۲۰۰ زبان دنیا ترجمه شده است. علاوه بر این می‌توانید از افزونه‌های چندزبانه برای ساخت منو و صفحات ترجمه‌شده به زبان مقصد استفاده کنید.

۹: نگه‌داری و مدیریت

قالب و افزونه‌های وردپرسی به‌سادگی از طریق پیشخوان مدیریت و آپدیت می‌شوند و با به‌روزرسانی وردپرس و نسخه php همگام می‌شوند؛ بنابراین با پیشرفت تکنولوژی‌های برنامه‌نویسی این پلتفرم توسعه پیدا می‌کند.

اما سایت‌سازهای اختصاصی زمانی توسعه پیدا می‌کنند که طراحان قصد به‌روزرسانی سیستم را داشته باشند؛ بنابراین در انتخاب سایت‌ساز به این نکته دقت کنید. از طرف دیگر اگر شما قصد تغییر پلتفرم یا قالب سایت ساز را داشته باشید این امر برای شما امکان‌پذیر نیست؛ اما در وردپرس به‌سادگی می‌توانید قالب سایت خود را تغییر دهید.

۱۰: رسپانسیو و موبایل فرندلی

اهمیت موبایل فرندلی و رسپانسیو بودن به قدری زیاد است که الگوریتم‌های مهم گوگل اولویت خود را بر کاربران موبایل قرار داده‌اند؛ بنابراین نمایش محتوای سایت شما باید با دستگاه‌های مختلف متناسب باشد. اکثر قالب‌های وردپرس با نسخه موبایل سازگاری دارند و این مورد را می‌توانید در پیش‌نمایش قالب مورد نظر مشاهده کنید.

اما در برخی از سایت‌سازها این سازگاری دیده نشده است؛ بنابراین قبل از خرید سایت ساز از رسپانسیو بودن آن اطمینان حاصل کنید.

جمع‌بندی

به‌طور کلی اگر تصور می‌کنید ممکن است در آینده ویژگی و قابلیت‌های جدیدی به سایت خود سایت خود اضافه کنید و از یادگیری ترسی ندارید؛ وردپرس و قالب‌های آماده آن انتخاب کم‌هزینه و منعطف‌تری است. از طرف دیگر تنوع ظاهر قالب و امکانات وردپرس قابل مقایسه با سایت ساز نیست.

اما اگر نیازمند یک ساختار ساده هستید که در طی زمان تغییر خاصی ندارد؛ سایت ساز انتخاب ساده‌تر (البته با هزینه بیشتر) است.

پلتفرم/ فاکتور

وردپرس

سایت ساز

سادگی استفاده

نیاز به آموزش

بسیار ساده

توسعه‌پذیری

قابلیت توسعه در تمامی ابعاد

غیر قابل توسعه

تنوع قالب

۱۱۰۰۰+

محدود (کمتر از ۱۰)

مالکیت

مالکیت کامل

فاقد مالکیت

سئو

سئو فرندلی

نامشخص، بر اساس پلتفرم

هزینه

رایگان

بیش از ۱ میلیون تومان سالیانه

امنیت

ساختار امنیتی مشخص

ساختار نامشخص

نگه‌داری

مدیریت ساده

غیر قابل مدیریت

نکته: بسیاری از شرکت‌های ارائه‌کننده سایت ساز، قالب‌های وردپرس را به‌عنوان سایت ساز اختصاصی معرفی کرده‌اند؛ بنابراین تمامی ویژگی‌های پلتفرم وردپرس (جز هزینه) برای این سایت‌سازها نیز صدق می‌کند.

اگر به دنبال راه‌اندازی یک فروشگاه کامل با تمام قابلیت‌های مورد نیاز هستید می‌توانید با کمتر از ۳۰۰ هزار تومان و خرید قالب‌های حرفه‌ای صاحب یک فروشگاه اینترنتی فارسی و جذاب شوید.

از کجا قالب وردپرس بخریم؟

مارکت‌های زیادی در حوزه فروش قالب و افزونه‌های وردپرس فعالیت می‌کنند اما در خرید این محصولات باید به نکاتی توجه داشته باشید که در ادامه بیان می‌کنیم.

  • دسترسی به آخرین آپدیت قالب: مشکلات امنیتی و بهبود عملکرد در نسخه به‌روزرسانی شده محصولات در نظر گرفته شده است؛ بنابراین دسترسی به آپدیت محصول اهمیت بالایی دارد.
  • تنوع قالب و افزونه: مارکت‌های که افزونه و قالب‌های متنوعی ارائه می‌کنند می‌توانند پاسخگوی نیاز شما در بخش‌های مختلف باشند.
  • مدیریت ساده محصول: دریافت اطلاعیه، به‌روزرسانی محصولات و اخطارهای امنیتی از مهم‌ترین فاکتورهای خریداران محصول است. اطمینان حاصل کنید که در روند استفاده از محصول طی سال‌های آتی مشکلی پیش نمی‌آید.
  • پشتیبانی و آپدیت محصولات: یکی از مهم‌ترین خدماتی که فروشندگان محصولات وردپرسی موظف به ارائه آن هستند؛ ارائه آپدیت به‌موقع، پشتیبانی و رفع مشکلات احتمالی کاربر است.

راست چین؛ مرجع قالب و افزونه وردپرس در ایران

در مارکت راست چین امکان خرید قالب‌های فروشگاهی، شرکتی، شخصی، فروش فایل، آموزشی، مارکتینگ و ... با ۶ ماه ضمانت بازگشت وجه، پشتیبانی رایگان و آپدیت همیشگی فراهم شده است.

مارکت راست چین

در کنار موارد ذکرشده بروزرسان خودکار (https://www.rtl-theme.com/rtlupdater/)، لایسنس اختصاصی، بسته نصب آسان و ۲۵% برگشت وجه به کیف پول خریدار امکانی است که راستچین برای کاربران خود فراهم کرده است.

راست چین با بیش از ۵۰۰۰ محصول تخصصی در حوزه وردپرس و طراحی وب، احتمالا تمام آنچه در نظر دارید را می‌تواند پاسخ دهد.

تمامی محصولات در این مارکت بزرگ از نظر کیفیت، امنیت، فارسی سازی و صحت اورجینال بودن توسط واحد کنترل کیفی با دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد. از طرف دیگر طراح ملزم به ارائه لایسنس اختصاصی است؛ بنابراین کاربران با اطمینان می‌توانند خرید خود را انجام دهند.

کنترل کیفیت قالب، افزونه و اپلیکیشن های وردپرس و ... در راست چین

علاوه بر نظارت دقیق روی کیفیت محصولات، درصورتی‌که طراح در روند پشتیبانی محصول قصوری انجام دهد؛ خریدار می‌تواند درخواست بازگشت وجه ارسال کرده و مجدداً محصول دیگری را خریداری کند.

تمام سعی راست چین حفظ حقوق طراح و خریدار است.

قبل از این نیز در تاریخ ۷ آذر ۹۹ تعداد ۴۱۷۸ فروش موفق از افزونه Rank Math Pro ثبت شد و رکورد فروش روزانه محصولات وردپرس در ایران شکسته شد.

محصولات مارکت rtl theme

قالب و افزونه‌های وردپرس پرطرفدارترین محصولات راستچین هستند. در کنار این دسته از محصولات قالب‌های html، اپن کارت، پرستاشاپ، اسکریپت‌ها نیز ارائه شده که نیاز کاربران را در بخش‌های مختلف طراحی سایت برطرف کرده است.

اپلیکیشن سازهای وردپرس یکی از دسته محصولات پرطرفداری است که امکان ساخت اپلیکیشن سایت را بدون کد نویسی فراهم کرده است. راست چین نیز در کنار ارائه قالب و افزونه‌های متنوع نیاز کاربران خود را در بخش اپلیکیشن پاسخ داده و محصولات متنوعی در دسته اپلیکیشن وردپرس ارائه کرده است.

اپلیکیشن‌های فروشگاه ساز راست چین

قابلیت تغییرات آنی و تنظیمات نامحدود اپلیکیشن سازها باعث شده صاحبان سایت‌های وردپرسی بتوانند به‌سادگی اپلیکیشن موبایل فروشگاه یا وب‌سایت خود را بسازند. آیا شما هم فکر می‌کنید باید برای داشتن یک اپلیکیشن قدرتمند برای فروشگاه ووکامرس خود میلیون‌ها تومان هزینه کنید. در دنیای تجارت الکترونیک میلیون‌ها فروشگاه اینترنتی با استفاده از فروشگاه ساز ووکامرس ایجاد شده‌اند. ساخت یک اپلیکیشن برای فروشگاه اینترنتی گام بعدی برای افرادی است که می‌خواهند کسب‌و‌کار خود را به دنیای تجارت موبایلی وارد کنند.

بعد از طراحی سایت با وردپرس نوبت انتخاب بهترین اپلیکیشن ساز برای سایت و ورود به دنیای موبایل کاربران است. شما در هر لحظه قادر خواهید بود که در پنل مدیریت خود تمام قسمت‌های اپلیکیشن را تغییر داده و شخصی‌سازی کنید.

کافی است قابلیت‌های اپلیکیشن‌های مختلف را مشاهده کنید و بر اساس نیاز یکی را انتخاب کنید.

در لینک زیر دسته محصولات اپلیکیشن فروشگاه ساز را مشاهده کنید.

https://www.rtl-theme.com/category/application/

در کنار این همه مزیت بیان‌شده برای وردپرس باید به چند نکته دقت داشت تا عملکرد سایت وردپرسی دچار مشکل نشود.

۱: افزونه‌های ایمن نصب کنید؛ نصب افزونه به‌منظور افزودن قابلیت جدید به سایت می‌تواند بسیار ساده باشد اما دقت داشته باشید افزونه‌های مورد استفاده از مارکت و منابع معتبر خریداری شود تا حاوی کدهای مخرب نباشند.

۲: در نصب افزونه زیاده‌روی نکنید؛ ممکن است بین افزونه‌های نصب‌شده تداخل پیش آمده و عملکرد سایت را مختل کند و باعث کاهش سرعت آن می‌شود.

۳: از نصب و پیکربندی افزونه‌های امنیتی غافل نشوید. وردفنس و افزونه IThemes Security Pro دو نمونه از بهترین پلاگین‌های ضد هک وردپرس هستند.

علاوه بر این وردپرس دارای یک منحنی یادگیری است که باعث می‌شود در طی زمان توسعه پیدا کند و با تکنولوژی‌های برنامه‌نویسی همگام شود؛ بنابراین نگران توسعه وب‌سایت خود در سال‌های آتی نباشید.

کدام معیار برای شما اولویت بالاتری دارد؟ اگر قصد طراحی سایت داشته باشید کدام مورد را انتخاب می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات