دانا دستیار صوتی هوشمند فارسی

دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
دانا یک عضو باهوش، همه فن حریف، خبره و همیشه در دسترس هر خانواده ایرانی است.
تبلیغات

در سال‌های اخیر با پیشرفت هوش مصنوعی تعامل کاربرها با کامپیوتر و ابزارهای تکنولوژی محور مدام در حال تغییر است. مخاطبان این عرصه به دنبال راه‌های ساده‌تری برای استفاده از تکنولوژی‌اند. دستیارهای صوتی گوگل و الکسا نیز ابزارهایی هستند که کارکردن با تکنولوژی را برای افراد آسان‌تر کرده. می‌توان گفت در بین تمامی ابزارهای تکنولوژی محور کارکردن با کیبوردهای مجازی برای جست‌وجو در تلویزیون‌های هوشمند و یا اندروید باکس‌ها یکی از کلافه‌ کننده‌ترین کارهاست. رابط کاربری بد کیبوردهای مجازی و زمان‌بر بودن کارکردن با آنها از عمده‌ترین مشکلات استفاده از تلویزیون‌های هوشمند است.

یکی از امکاناتی که دان، پلتفرم سرگرمی خانگی، روی تلویزیون‌های هوشمند و اندروید باکس‌های خود ایجاد کرده دستیار صوتی داناست. هدف تیم دان راحت کردن استفاده از تکنولوژی برای کاربران است. این هدف باعث شد که این تیم به فکر ساخت یک دستیار صوتی بر مبنای فرامین فارسی برای کاربران ایرانی بیافتد.

دانا یک دستیار هوشمند فارسی زبان است که به کاربران پلتفرم دان کمک می‌کند بدون نگاه به صفحه نمایشگر و یا ورود به نوار جست‌وجو و تنها با گفتن فرمان صوتی محتوای مورد نظر خود را پیدا کند.

کپی لینک

توانایی‎‌ها و قابلیت‌های دانا

• جست‌وجو و پیدا کردن فیلم یا سریال مورد نظر:

کاربران دان می‌توانند به کمک دانا تنها با گفتن اسم فیلم، اسم کارگردان، ژانر فیلم، اسم بازیگر مورد نظر فیلم و سریال‌های مورد نظر خود را پیدا کنند.

• اعلام وضعیت آب و هوا و یا اوقات شرعی:

این دستیار صوتی می‌تواند آب و هوای هر شهر و یا اوقات شرعی هر شهر را به کاربران بگوید.

• اعلام نتایج مسابقات فوتبال:

در جام جهانی گذشته مهارت جست‌و‌جو در بین خلاصه بازی‌های فوتبال هم به دانا اضافه شد. دانا می‌تواند درخواست کاربر را پردازش کند و مشخصات بازی و اتفاقات مهم بازی را متوجه شود و نتیجه را به کاربر گزارش بدهد.

• سلام و احوال پرسی:

سرویس دیگری که در تیم دانا توسعه داده شده چت محدود به صورت احوال پرسی روزانه با داناست.

کپی لینک

مسیر توسعه دانا

توسعه دانا از یک سرچ ساده‌ی صوتی در محتواهای پلتفرم دان شروع شد و با گذشت زمان با شناخت نیاز کاربرها توانایی‌های دانا اضافه شد. توانایی جست‌و‌جوی صوتی دانا با عبارت‌های ساده متنی شروع شد و با گذشت زمان و با استفاده از تکنولوژی‌های روز حوزه پردازش زبان طبیعی هر روز کامل‌تر می‌شود. دانا می‌تواند درخواست کاربران را براساس ویژگی‌های مختلف فیلم را نه تنها به صورت متنی بلکه به صورت مفهومی پردازش و درک کند.

یکی از مراحل اصلی در پردازش درخواست کاربر، تشخیص حوزه مورد درخواست است. اینکه درخواست درباره فیلم است یا فوتبال، آب و هوا و یا هر مهارت دیگر.

دانا برای انجام این پردازش از مدل Transformers bert استفاده می‌کند و با استفاده از positional embedding دانا تلاش می‌کند منظور اصلی کاربر را متوجه شود. پارامترهای این مدل‌ براساس داده‌های فارسی آموزش داده شده.

یکی دیگه از مولفه‌های اصلی معماری دانا در پردازش درخواست‌ها در دانا similarity search و پیدا کردن نمونه‌های مشابه بر اساس درخواست کاربر است. برای این کار دانا از یکی از کاراترین روش‌های ذخیره و بازیابی داده یعنی Elasticsearch استفاده می‌کند. در حال حاضر دانا می‌تواند با استفاده از Elasticsearch درخواست‌های کاربر را در لحظه پاسخ دهد.

دانا می‌تواند با کاربرها تعامل داشته باشد و صحبت کند. برای اینکار دانا در ابتدا سعی می‌کند با مدل Transformers bert مفهوم اصلی کاربر را متوجه شود و پاسخ مورد نظر را به کاربر بدهد. قرار است در آینده با توجه به NLG و روش‌های موجود برای شخصی سازی کردن پاسخ‌ها به کاربران امکان دادن پاسخ‌های شخصی شده هم به دانا اضافه شود.

کپی لینک

آینده دانا

دانا یک عضو باهوش، همه فن حریف، خبره و همیشه در دسترس هر خانواده ایرانی است.

تیم دانا تلاش می‌کند در آینده چیزی فراتر از یک ابزار جست‌و‌جو برای کاربران خود باشد. این تیم در تلاش است در آینده نه چندان دور دانا دستیاری باشد که به تمام درخواست‌ها و نیازهای کاربر مثل جست‌وجوی محتوای چندرسانه‌ای، تهیه بلیط سفر، سینما یا ورزشگاه، درخواست تاکسی و مسیریابی، خرید محصولات مصرفی و غذایی، سفارش غذا، خرید کالا و... پاسخ می‌دهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات