شرایط شرکت در آزمون یوس ۲۰۲۴ - آموزشگاه دیار دانش

سه‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
مطالعه 6 دقیقه
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
چنانچه شخصی متقاضی شرکت در مقطع کارشناسی در ترکیه است، به منظور پذیرش و سپس انتخاب رشته در دانشگاه های ترکیه باید در آزمون یوس شرکت کند.
تبلیغات

افراد متقاضی می‌توانند با توجه به ظرفیت اعلام‌شده از طریق دانشگاه های ترکیه در انواع رشته های مد نظر خود بر اساس نتایج و نمره قبولی، جذب دانشگاه شوند. اما آزمون یوس چیست؟ شرایط شرکت در آزمون یوس چگونه است؟ آزمون یوس برای چه رشته هایی است؟ هزینه آزمون یوس چقدر است ؟ اعلام نتایج چگونه انجام می شود؟ آیا با هر شرایط سنی می توان در آزمون یوس شرکت کرد؟

کپی لینک

آزمون یوس (YOS) چیست؟

"آزمون یوس" آزمونی است که همه ساله متقاضیان بین المللی و غیر بومی به منظور تحصیل در دانشگاه های مختلف ترکیه در آن شرکت می کنند و در نتیجه بر اساس نمره و امتیازی که کسب می کنند، از دانشگاه های ترکیه پذیرش می شوند و می توانند انتخاب رشته کنند.

لازم به ذکر است که این آزمون به منظور پذیرش دانشجو در دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد. با این وجود، برخی از دانشگاه های خصوصی نیز از این طریق دانشجو می پذیرد.

آزمون یوس سالانه یک بار برگذار می شود و با توجه به این امر که آزمون بر مبنای زبان ترکی می باشد بنابراین برای کسانی که به زبان ترکی مسلط هستند یک نقطه قوت محسوب می شود.

هر دانشگاه ترکیه به صورت اختصاصی این آزمون را برگذار می کند و از این طریق مفاهیم ریاضی، هوش و منطق شرکت کنندگان را به چالش می کشد. دانشگاه ها هر ساله ظرفیتی برای پذیرش دانشجو از طریق آزمون یوس تعیین می نمایند.

از مزایای قبولی در این آزمون، تحصیل در رشته های برتر در دانشگاه های ترکیه و هم چنین امکان استفاده از تخفیف برای پرداخت شهریه نیز می باشد.

لازم است دانشجویان حد نصاب نمره قبولی را کسب نمایند. پس از کسب نمره قبولی در آزمون یوس هر دانشگاه، می توانید در همان دانشگاه و یا دانشگاه های هم ردیف که نمره آزمون را می پذیرند، انتخاب رشته نمایید.

یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در صورتی که متقاضی بالاترین نمره حد نصاب را کسب کند، می تواند برای بورسیه شدن درخواست بدهد.

کپی لینک

چه کسانی می توانند در آزمون یوس شرکت کنند؟

آزمون یوس برای متقاضیان خارجی است طبیعتا افرادی که تابعیت ترکیه را داشته باشند مجاز به شرکت در آزمون YOS ترکیه نخواهند بود. اما اگر جزء اتباع ترکیه باشید ولی دوره ی دبیرستان خود را در خارج از کشور ترکیه گذرانده باشید، می توانید در آزمون yos شرکت کنید.

به طور کلی علی رغم اینکه تحصیل در ترکیه در ردیف دیگر کشورهای اروپایی قرار می گیرد، پذیرش تحصیلی در این کشور روند نسبتا آسانی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی دارد.

مجموعه آموزشگاه دیار دانشکلاس های آمادگی آزمون یوس را برگذار می نماید و به متقاضیان آزمون جهت آمادگی به منظور تحصیل در دانشگاه های ترکیه مشاوره و پشتیبانی ارائه می دهد.

کپی لینک

آزمون یوس برای چه رشته هایی است؟

از طریق شرکت در آزمون یوس امکان تحصیل در تمامی رشته هایی که در دانشگاه های ترکیه تدریس می شود برای شما فراهم می گردد. برخی از رشته ها متقاضیان بیشتری دارد همچون پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، پرستاری و..

امکان شرکت در رشته خلبانی از طریق این آزمون فراهم نیست به دلیل اینکه به منظور قبولی در این رشته یا باید شهروند ترکیه باشید یا در مدرسه های خلبانی ثبت نام نمایید.

کپی لینک

مدارک مورد نیاز آزمون یوس ۲۰۲۴

به طور کلی برای شرکت در آزمون یوس به جز پاسپورت و کارنامه های دبیرستان، مدرک دیگری مورد نیاز نمی باشد. با توجه به اینکه در این آزمون، شرایط سنی لحاظ نشده است بنابراین افراد با هر سنی می توانند در آزمون یوس شرکت نمایند.

در زمان ثبت نام اطلاعاتی همچون آدرس، شماره تلفن، نام پدر و.. نیاز است. در روز برگزاری آزمون، پاسپورت و برگه ورود به جلسه را باید همراه خود داشته باشید.

به طور کلی هنگام شرکت در آزمون یوس ترکیه به موارد زیر دقت نمایید:

  • داشتن ماژیک هایلایت، لاک غلط گیر و مداد رنگی و هر لوازم التحریر اضافی ممنوع است.
  • همراه داشتن اصل پاسپورت الزامی است.
  • همراه داشتن برگه ورود به جلسه الزامی است.
  • همراه داشتن خوراکی و سیگار اکیدا ممنوع است.
کپی لینک

منابع سوالات آزمون یوس ترکیه

منابع آزمون یوس شامل سه بخش ریاضی، هندسه و هوش می باشد. برخی از دانشگاه ها در مجموعه سوالات خود از مفاهیم و اطلاعات عمومی نیز استفاده می کنند. تعداد سوالات و مدت زمان تقریبی آزمون با توجه به نوع دانشگاه متفاوت است. اما به طور تقریبی تعداد 100 سوال و مدت زمان 120 دقیقه در نظر گرفته شده است.

کپی لینک

زبان آزمون یوس

زبان آزمون یوس با توجه به انتخاب شما می تواند ترکی و یا انگلیسی باشد. برخی از دانشگاه ها امکان انتخاب زبان فرانسه را نیز برای شرکت در آزمون قرار داده است.

کپی لینک

شرایط سنی شرکت در آزمون یوس

شرکت در این آزمون برای همه افراد در سنین مختلف امکان پذیر است اما با توجه به اینکه اجازه ورود به دانشگاه از سن 18 سالگی به بعد می باشد، طبیعتا شرکت در این آزمون در سنین پایین تر منطقی نیست.

از آنجایی که از شرایط شرکت در آزمون یوس این است که تحصیلات دبیرستان را به پایان رسانیده باشید بنابراین توصیه ما به شما این است که پس از اتمام دوره دبیرستان و در سن 18 سالگی اقدام به شرکت در این آزمون نمایید.

لازم به ذکر است که مدت زمان اعتبار آزمون یوس دو سال است و فرد متقاضی پس از گذشت این مدت، باید دوباره در این آزمون شرکت کند.

کپی لینک

زمان اعلام نتایج آزمون یوس

اعلام نتایج آزمون یوس هر دانشگاه از طریق اطلاعیه دانشگاه و نسبت به برنامه زمان بندی تعیین شده می باشد. به طور تقریبی دو هفته طول می کشد تا نتایج آزمون تعیین گردد. مراجعه به وب سایت دانشگاه و پیگیری جدول زمان بندی، بهترین و مطمئن ترین راه برای دانستن زمان اعلام نتایج می باشد.

کپی لینک

چگونه در آزمون یوس قبول شویم؟

شانس قبولی در آزمون یوس تقریبا بالا می باشد و متقاضیان می توانند رتبه خوبی در این آزمون کسب نمایند. نکته حائز اهمیت این است که باید در زمان ثبت نام به دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید توجه نمایید. بدین معنا که دامنه سوالات دانشگاه مد نظر غالبا از چه طیفی است؟ تعداد افراد متقاضی برای دانشگاه مد نظر چقدر است و..

پایین ترین نمره قبولی در آزمون یوس 50 می باشد. در رشته های پر متقاضی همچون پزشکی و پیراپزشکی حداقل نمره قبولی آزمون، 90 است.

یکی از بهترین گزینه هایی که می تواند امکان موفقیت و قبولی با رتبه بالا را در آزمون یوس افزایش دهد، استفاده از منابع و کلاس های آمادگی مناسب می باشد. شرکت در کلاس های آمادگی آزمون یوس به منظور تمرین و تکرار بیشتر و فراگیری اصول تست زنی، انتخابی هوشمندانه است که می تواند تاثیر بسزایی در موفقیت بیشتر و کسب نمره بالاتر داشته باشد.

کپی لینک

هزینه ثبت نام در آزمون یوس ترکیه چقدر است؟

با توجه به اینکه دانشگاه های ترکیه آزمون یوس را با شرایط متفاوتی برگذار می کنند به عنوان نمونه یک دانشگاه سطح سوالاتش پایین تر و یا بالاتر از دیگر دانشگاه ها باشد، منابع آزمون متفاوتی را تعیین کند و یا اینکه در چندین مرحله آزمون را برگذار نماید، میزان هزینه ثبت نام نیز متفاوت خواهد بود. به طور کلی هزینه ثبت نام بین 300 تا 400 لیر ترکیه می باشد.

کپی لینک

برگزاری آزمون یوس در ایران

برای اولین بار با نظارت سازمان سنجش و آموزش کشور، آزمون یوس در ایران برگزار می گردد. این آزمون در 21 اسفند ماه 1401 برگزار می گردد و متقاضیان شرکت در این آزمون تا 8 اسفند ماه مهلت ثبت نام در آزمون را دارا می باشند. اعلام نتایج آزمون نیز در 29 اسفند ماه می باشد.

کپی لینک

در پایان

با توجه به تعداد بالای متقاضیان شرکت در آزمون یوس ترکیه، به منظور آمادگی بیشتر برای شرکت در این آزمون و کسب نمره قبولی بالا، شرکت در کلاس های آمادگی ، گزینه بسیار مناسب و هوشمندانه ای است. آموزشگاه دیار دانش با برگزاری کلاس ها و دوره های فشرده به صورت حرفه ای و تخصصی در ساعات طولانی سعی دارد تا شما عزیزان را در شرایط کاملا ایده آلی برای شرکت در این آزمون قرار دهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات