اهمیت یادگیری حسابداری بهای تمام شده برای مدیران

یک‌شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
این روزها، مدیریت دیگر یک کار و وظیفه نیست که محدود به دانستن چند مفهوم اولیه کسب‌وکار باشد.
تبلیغات

مدیران موثر، این روزها باید با تمام جنبه‌ها و ابعاد کسب‌وکار آشنا باشند. در این بین به‌خصوص مدیران کسب‌وکارهای تولیدی باید به جنبه‌های بیشتری از فرایندها و مفاهیم مسلط باشند.

اهمیت تسلط برمفاهیم و چارچوب‌های حسابداری بهای تمام شده از چند جهت برای مدیران صنایع تولیدی مهم است. در پایه‌ای‌ترین حالت، مدیران با دانستن این چارچوب‌ها دید عمیق‌تر و گسترده‌تری از فرایندهای قیمت‌گذاری و چگونگی آن به دست می‌آورند و با هدف اصلی آن که تعیین دقیق هزینه‌های مربوط تولید هر محصول یا ارائه هر خدمت است آشنا می‌شوند.

اهمیت این مدل حسابداری و روشن بودن زوایای آن برای مدیران از این رو بسیار مهم است که مفهوم بهای تمام شده به‌خصوص امروزه که بازارها روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شوند و کسب‌وکارها برای بقا، باید همواره به‌صرفه‌تر و بهینه‌تر از رقبایشان باشند، از همیشه مبهم‌تر شده است. در اینجاست که حسابداری بهای تمام شده به عنوان یک ابزار قدرتمند به کمک مدیران می‌آید تا دید روشنی در اختیارشان بگذارد. نتیجه استفاده و تسلط بر این بخش از حسابداری ارائه قیمت‌های دقیق و منصفانه می‌شود . البته در این بین راه رقابت پایدار برای سازمان‌ها هموار می‌شود و امکان بهینه‌سازی فرایندها و افزایش سود بیشتر می شود.

ابزارهای تسلط بر حسابداری بهای تمام شده

راه‌های مسلط شدن بر فرایندهای حسابداری بهای تمام شده اتفاقا هم محدوداند و هم کمیاب. گرفتن آموزش از اساتید و آموزگاران درجه یک همیشه میسر نیست. بله دوره‌های آنلاین می‌توانند کمک‌کننده باشند اما نمی‌توانند در مقام عمل راهگشای شما باشند. هرچه باشد دست این آموزش‌ها به خط تولید نمی‌رسد و هرچه هست در بعد مفهوم و تئوری باقی می‌ماند.

راه دیگر مدیریت موثر هزینه‌های تمام شده تولید محصولات استفاده از ابزارهای خودکارسازی است. بله درست خواندید، به‌عنوان مدیری پرمشغله که زمان کافی برای کلنجار رفتن با مفاهیم سنگین و بعضا پیچیده محاسبات بهای تمام شده را ندارد، استفاده از راهکارهای نرم افزاری، نسخه‌ای شفابخش است.

این راهکارها می‌توانند در بزنگاه‌های مهمی به کمک مدیران و سازمان‌ها بیایند. به‌خصوص اگر در سازمان‌تان راهکاری را پیاده‌سازی کرده باشید که فرایندهای شما را کاملا می‌شناسد براساس آن‌ها سفارشی‌سازی شده است. مدیریت موثر و شفاف فرایندها در کنار افزایش توان محاسباتی و بالابردن سرعت فرایندهای تولید، زمان و تمرکز لازم و در دسترس مدیران را برای رسیدگی به امور دیگر کسب‌وکار ممکن می‌کند.

یک معرفی کوتاه ولی کاربردی

نرم افزار حسابداری تولید ابزاری مهم و کاربردی برای کسب‌وکار تولیدی شما است. اما انتخاب و خرید این نرم افزار نیاز به دانستن یک سری موارد دارد. در ادامه به معرفی یک محصول هوشمند می‌پردازیم که صفر تا صد فرایندهای محاسبه بهای تمام شده سازمان را هوشمند می‌کند.

«بها» نرم افزار هوشمند و یکپارچه محاسبه بهای تمام شده تولید است. این نرم افزار یکی از ماژول‌های نرم افزار تیمیارERP است. قدرت بها دقیقا در همین یکپارچگی‌اش با نرم افزار ERP نهفته است. یکپارچگی حاصل از دادوستد داده‌ها بین بخش‌ها و سیستم‌های مختلف سازمان، از خط تولید گرفته تا مدیریت سرمایه‌های انسانی،‌ بها را قادر می‌کند محاسبات سنگین و پیچیده بهای تمام شده را فقط در چند ثانیه و بدون کم‌ترین دخالت انسانی انجام دهد.

دریافت‌ گزارش‌های مختلف توصیفی، آماری و آینده‌نگر بخش دیگری از قدرت بها است که مدیران را قادر می‌کند در لحظه به داده‌های مهم و حساسشان برای تصمیم‌گری دسترسی داشته باشند و برای رهبری سازمان‌، تصمیم‌های مطمئنی بگیرند.

برخی از قابلیت‌های کلیدی «بها» عبارت است از:

• امکان پیاده‌سازی به‌صورت کاملاً سفارشی‌سازی شده

• تضمین راه‌اندازی سیستم به‌صورت چابک (حداکثر ۶۰ روزه)

• قابلیت راه‌اندازی مستقل از سیستم‌های دیگر (دیگر نرم افزارها)

• محاسبه و پیش‌بینی بر اساس استاندارد روش‌های مختلف در یک محدوده زمانی

• ثبت و خروج کلیه گزارشات با فرمت‌های Excel ،Word ،PDF ،Rich text format ،Tab-Separated text

• محاسبه نقطه سربه سر و حاشیه سود فروش محصولات

• امکان تعریف انواع محرک‌ها (مبنای تسهیم)

• محاسبه قیمت تمام شده واقعی به روش LIFO و FIFO

• تخصیص مقدار مبنای تسهیم به هریک از مراکز هزینه سهم‌دهنده و سهم‌گیرنده

• امکان تخصیص هر حساب به مراکز هزینه نسبت به نوع سربار

• و...

برای آشنایی بیشتر با این نرم افزار می‌توانید به سایت Teamyar.com مراجعه کنید. همچنین می‌توانید برای برگزاری یک جلسه دموی رایگان با شماره تلفن ۳۲۱۲۵۱۲۵-۰۲۶ تماس بگیرید یا خیلی ساده، «تیمیار» را در گوگل سرچ کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات